سردار نواب اصفهانی در مراسم هفته پژوهش ندسا:

نبرد آینده حق و باطل جنگ بین اراده‌ها و اندیشه‌هاست/ سپاه به قدرت علم تجهیز شود

معاون دانش و پژوهش سپاه با بیان اینکه در جنگ‌ها و نبرد‌های آینده برخورد بین حق و باطل است، گفت: دانش قدرت‌آفرین است و پاسداری از انقلاب نیز به قدرت نیاز دارد؛ بنابراین باید سپاه را به قدرت علم تجهیز کرد.
کد خبر: ۳۶۳۱۸
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۳ - 17December 2014

نبرد آینده حق و باطل جنگ بین اراده‌ها و اندیشه‌هاست/ سپاه به قدرت علم تجهیز شود

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار محمد رضا نواب اصفهانی معاون دانش و پژوهش سپاه، در اختتامیه مراسم هفته پژوهش که در سالن شهید اثرینژاد ستاد ندسا در بندرعباس برگزار شد، ضمن گرامیداشت 28 صفر، با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) عنوان کرد: پیامبر اسلام میفرمایند "در روز قیامت مُرَکّب عالمان و خون شهیدان با هم، وزن میشوند و مرکب عالمان برخون شهیدان برتری دارد."

وی این حدیث را نشانگر جایگاه والای علم و دانش دانست و در رابطه با اهمیت دانش و پژوهش در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: در تاریخ انقلاب اسلامی نیز که بیش از سه دهه از عمر پر برکت آن میگذرد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این افتخار را دارد که از دستاوردهای انقلاب محافظت میکند و در این راه از موفقیت چمشگیری برخوردار بوده است.

معاون دانش و پژوهش سپاه ادامه داد: علت موفقیت را باید در 2 عامل جستجو کرد؛ اولی معنویت است که مبنای حرکت انقلاب اسلامی است، که مؤلفههایی چون توکل بر خدا، ایثار، شهادت، فداکاری، ولایتمداری و شهادتطلبی را دارد، و دومی نیز مؤلفه تلاشهای فکری است، که در گذشتهی سپاه این کارنامه درخشان
با موضوعاتی چون تفکر، خلاقیت، و ابتکار همراه بوده است.

سردار نواب اصفهانی با بیان اینکه سپاه به دنبال ایجاد یک دانش بومی در کشور بوده است، تصریح کرد: متاسفانه ما در زمینه تجربهنگاری از گذشته غفلت کردیم؛ تجربهای که به دوران دفاع مقدس برمیگردد.

وی ادامه داد: ما در زمان حال و آینده نیازمند استفاده از تجربهها هستیم؛ تجربهای که میتواند درآینده به کمک ما آید؛ با توجه به تهدیداتی که انقلاب با آن مواجه است و سپاه بهعنوان حافظ دستاوردهای انقلاب عمل میکند نیاز به این تجارب روز افزون است، باید برای ثبت تجارب تولید انگیزه کرد تا این تجارب در آینده به درد آیندگان سپاه بخورد.

معاون دانش و پژوهش سپاه تأکید کرد: در جنگها و نبردهای آینده برخورد بین حق و باطل است؛ نبرد، نبرد ارادهها و اندیشههاست. به همین دلیل مقام معظم رهبری در مورد آینده علم میفرمایند "کار علمی کار لازمی است. با سوار شدن بر مرکب دانش، میتوان نسبت به رقبایی که انقلاب را تهدید مینمایند فائق آمد و بدون آن ممکن نیست."

سردار نواب اضافه کرد: از طرفی سپاه سه رکن اساسی دارد. دین و تقوی، درک و شناخت، و عمل انقلابی؛ اینها در گذشته بوده و در آینده نیز وجود خواهد داشت؛ اما در این میان تکلیف ما چیست؟ مقام معظم رهبری در این رابطه فرمودهاند که "نگذارید سپاه کهنه، ویرانه پیر و فرسوده شود؛ شما باید موجودی زنده، متحول، پیشبرنده و پیشرونده باشید و روز به روز نو باشید؛ هرگز کهنه نشده و کارایی خود را از دست ندهید"؛ لذا باید در سپاه ارزشها و تجارب ثبت شود، تا این تجارب گرانبها به باد فراموشی سپرده نشود و با علمگرایی و دانشمحوری تلفیق بین تجربه و علم صورت گیرد.

وی ادامه داد: در این ارتباط باید در سپاه برای دانشمحوری و پژوهشمحوری احساس تکلیف زنده شود، باید با بصیرت جلو رفت و برای پیشروندگی با قدرت جلو رفت و برای رسیدن به مؤلفههای قدرت علم و ایمان داشت؛ اگر مقتدر نباشیم دیگران بر ما مسلط خواهند شد.

معاون دانش و پژوهش سپاه تصریح کرد: دانش قدرتآفرین است و پاسداری از انقلاب نیز به قدرت نیاز دارد؛ بنابراین باید سپاه را به قدرت علم تجهیز کرد.

سردار نواب با بیان اینکه در برنامه توسعه پنجم، هدف یازدهم راهبرد تعالی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، گفت: معاونت دانش و پژوهش سپاه از سال 1389 این هدف را برگزیده است؛ راهبردی که همه ببینند، فکر کنند و همه عمل کنند.

وی تأکید کرد: همه پاسداران باید در این مسیر حرکت کنند؛ لذا سه موضوع اصلی کشف مسئله، نیازسنجی دانشی، اندیشهورزی و پژوهش، راهکارهای علمگرایی در سپاه است، و بحث یادگیری و ثبت تجارب از کاربستهای این راه حل است.

معاون دانش و پژوهش سپاه عنوان کرد: امروز پنج هزار نقطه در سپاه وجود دارد که تجربیات را ثبت میکنند و تاکنون بیش از 25 هزار تجربه نگارش و ثبت و یکی از دغدغههای اصلی گذشته سپاه در حال حاضر رفع شده است.

در پایان این مراسم، سردار نواب اصفهانی معاون دانش و پژوهش سپاه، و مسئولان معاونت دانش و پژوهش ندسا از پژوهشگران برتر نیروی دریایی سپاه تقدیر کردند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار