وبگاه خبری «24»؛

طرح پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی تقدیم شورای امنیت شد

اردن به نمایندگی از فلسطین و مجموعه کشورهای عربی، چهارشنبه‌شب (26 آذر) رسما طرح پایان اشغالگری اسرائیل تا سال 2017 را به شورای امنیت ارائه داد.
کد خبر: ۳۶۳۲۷
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۶ - 18December 2014

طرح پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی تقدیم شورای امنیت شد

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، بنا به گزارش وبگاه خبری «24» امارات، شورای امنیت متشکل از 15 عضو این طرح را دریافت کرد و این به معنای آن است که امکان طرح آن برای رأیگیری در خلال 24 ساعت وجود دارد اما موضوعی که تصویب آن را تضمین کند، وجود ندارد.

دیپلماتها گفتهاند که مذاکرات برای این طرح روزها و هفتهها طول میکشد. «دینا قعوار» نماینده اردن در سازمان ملل در این باره گفت که امیدوار است شورای امنیت در خصوص طرح مذکور به اجماع برسد.

«جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا که تاکنون مانع ارائه این طرح شده بود، اعلام کرد که در صورتی که این طرح برای اسرائیل تنش ایجاد نکند، با آن مخالفتی نمیکند.

به گفته خبرنگار الجزیره، مهمترین تغییراتی که در طرح کشورهای عربی برای پایان اشغالگری اسرائیل در فلسطین و به رسمیت شناخته شدن دولت مستقل فلسطین، انجام شده است، بازگشت به مذاکرات سازش (اسرائیل و تشکیلات خودگردان) به مدت یک سال است که تا دو سال پس از این مهلت یک ساله، اسرائیل فرصت دارد، اشغالگری خود را در قسمتی از اراضی اشغالی پایان بدهد.

هماکنون پیشنویس این قطعنامه به رنگ آبی است و معنای آن این است که پس از اصلاحات صورت گرفته، برای رأیگیری در شورای امنیت آماده است.

«ریاض منصور» نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین در سازمان ملل با بیان اینکه مجموعه کشورهای عربی پیشنویس این طرح را که به گفته او درباره چگونگی تحقق صلح با اسرائیل است، به شورای امنیت ارائه کردهاند اما هنوز حاضرند برای اصلاح آن گفتوگو کنند.

منصور افزود: درست است که ما آن را با رنگ آبی (برای رأیگیری) دادهایم، اما باب مذاکره با همه شرکایمان هنوز باز است.

برخی کشورهای غربی که خواستار پیشبرد مذاکرات سازش و تحقق راهکار «دو دولت» مبتنی بر به رسمیت شناخته شدن جهانی رژیم صهیونیستی هممرز با فلسطین، هستند، در ماههای اخیر با اقدامات نمادین از جمله صدور بیانیه و به رسمیت شناختن فلسطین از سوی پارلمانهای خود، تلاش کردهاند تا تلآویو را به از سرگیری مذاکرات معلق سازش ترغیب کنند.

انتهای پیام/ک.ف

نظر شما
پربیننده ها