دفاع پرس از آخرین تحولات عراق گزارش می‌دهد/

نگرانی آمریکا از قدرت حزب‌الله عراق در مبارزه با داعش/ آزادی کامل «دیالی» عراق

نگرانی آمریکا از قدرت حزب‌الله عراق در مبارزه با داعش، قطع مهم‌ترین راه ارتباطی «داعش» در شمال عراق، خنثی‌سازی 13 منزل بمب‌گذاری‌شده در بغداد، آزادی کامل «دیالی» عراق، حضور مستشاری ایران در عراق، افزایش تعداد زنان استرالیایی در صفوف داعش، موافقت کابینه «العبادی» با اصل تشکیل گارد ملی از مهم ترین تحولات عراق است.
کد خبر: ۳۹۶۳۲
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۴ - 28January 2015

نگرانی آمریکا از قدرت حزب‌الله عراق در مبارزه با داعش/ آزادی کامل «دیالی» عراق

به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، نگرانی آمریکا از قدرت حزبالله عراق در مبارزه با داعش، قطع مهمترین راه ارتباطی «داعش» در شمال عراق، خنثیسازی 13 منزل بمبگذاریشده در بغداد، آزادی کامل «دیالی» عراق، حضورمستشاری ایران درعراق، افزایش تعداد زنان استرالیایی در صفوف داعش، موافقت کابینه «العبادی» با اصل تشکیل گارد ملی از مهم ترین تحولات یک هفته گذشته این کشور است.
 

نگرانی آمریکا از قدرت حزبالله عراق در مبارزه با داعش: پایگاه اینترنتی کتائب حزبالله اعلام کرد که آمریکاییها از قدرت مبارزان الکتائب و خطری که گروه داعش یعنی ساخته دست خودشان را تهدید میکند کاملا آگاه هستند و به خوبی از توانمندی سازمانی، مبارزاتی و همچنین تسلیحاتی و شمار قابل توجه نیروهایی که این گردان از آن برخوردار است مطلع هستند. عملیاتهای بینظیر این گروه که بر اساس اطلاعات دقیق محرمانهای علیه داعش در عراق صورت گرفته موجب شکست نقشههای سوء آمریکا در منطقه شده است چرا که آمریکا تنها به دنبال ریخته شدن خون بیشتر مردم عراق، تجزیه این کشور و سیطره بر منطقه به بهانه مبارزه با تروریسم است.

قطع مهمترین راه ارتباطی «داعش» در شمال عراق: بنا بر گزارش خبرگزاری «رویترز»، نیروهای پیشمرگه کُرد در شمال عراق در جریان درگیریهای روز چهارشنبه داعش، عناصر وابسته به این گروه را از  500 کیلومتر مربع از اراضی تحت تصرف بیرون رانده و راه اصلی امداد و کمکرسانی این گروه بین شهر موصل و پایگاههای داعش در مناطق مرزی غرب عراق را قطع کردند. تسلط نیروهای پیشمرگه بر این مسیر به جدا کردن بیش از پیش شهر موصل از شهر «تلعفر» مهمترین پایگاه داعش در 70 کیلومتری غرب موصل و 100 کیلومتری مرزهای سوریه کمک میکند.


خنثیسازی 13 منزل بمبگذاریشده در بغداد:
پایگاه خبری «نهرین نت» به نقل از وزارت دفاع عراق، اعلام کرد که نیروهای ارتش این کشور با همکاری نیروهای مردمی موفق شدند، 43 تروریست داعشی و بعثی را در مناطق مختلف بغداد، به هلاکت برسانند. وزارت دفاع عراق همچنین از خنثی سازی 13 بمب کار گذاشته شده در 13 واحد مسکونی در بغداد و کشف یک سکو پرتاب موشک «گراد» در بغداد که شهر مقدس «کاظمین» را نشانه گرفته بود، خبر داد. بر اساس این گزارش 24 داعشی در منطقه «سبع البور» در بغداد پس از درگیری با نیروهای ارتش و دفاع مردمی عراق به هلاکت رسیدند که در میان آنها «محمد الجمیلی»، قاضی شرعی داعش در منطقه و «احسان البکر»، فرمانده نظامی این گروه تروریستی تکفیری در این منطقه به چشم میخورد.


آزادی کامل «دیالی»عراق: «قاسم الاعرجی» رئیس فراکسیون پارلمانی سازمان «بدر» عراق، در گفتوگو با«السومریه نیوز» از آزادسازی منطقه «منصوریه الجبل» در شمال استان «دیالی» خبر داد و گفت که با این پیروزی، این استان از داعش پاکسازی شد. نیروهای بسیج مردمی و فرماندهی نیروهای عملیات دجله و فرماندهی لشگر 5 و هنگهای مختلف پلیس فدرال عراق طی عملیاتی در منطقه منصوریة الجبل که آخرین نقطه باقیمانده در دست داعش از استان دیالی است، این منطقه را کاملا آزاد کردند.

حضور مستشاری ایران در عراق:
«حیدر العبادی» نخستوزیر عراق روز جمعه در مجمع جهانی اقتصاد که در شهر «داووس» سوئیس در مورد نقش ایران در مبارزه با داعش، گفت: ایران از همان روزهای اول به کمک ما در بغداد و همینطور منطقه کردستان آمدند. آنها در ارسال تسلیحات و ارسال مهمات، بسیار سریع عمل کردند، بدون آنکه حتی ابتدا پولی بابت آن دریافت کنند. باید تأکید کنم که حتی یک سرباز ایرانی، حتی یک سرباز هم در خاک ما نیست. 

از سوی دیگر «احمد الاسدی» سخنگوی نیروهای مردمی اعلام کرد: ایران از نظر تسلیحاتی و مشورت دهی نظامی از نیروهای مردمی حمایت می کند و نیروهای ایرانی در خاک عراق حضور ندارند. مشاوران ایرانی در عراق با درخواست دولت عراق حضور دارند و حضور آنها مانند حضور مستشاران امنیتی آمریکایی است.ایرانی ها از نظر تسلیحاتی از نیروی مردمی حمایت می کنند.


حضور5 هزار اروپایی در صفوف داعش:
«موفق الربیعی»، عضو ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق گفت: وزرای خارجه 21 کشور عضو «ائتلاف بینالمللی علیه داعش» در نشست روز پنجشنبه خود در لندن به کشورهای همسایه عراق توصیه کردند تحرکات جوانان تندرو راغب به خروج از کشورشان را زیر نظر داشته باشند. اینترپل در نشست لندن خبر داد پنج هزار مهاجر خارجی از کشورهای اروپا و بیش تر از انگلیس، فرانسه و آلمان به گروه تروریستی داعش ملحق شدهاند.


افزایش تعداد زنان استرالیایی در صفوف داعش:
«جرج براندیس» وزیر دادگستری استرالیا اعلام کرد: حدود 90 استرالیایی  در حال حاضر در سوریه و عراق حضور دارند و تعداد زنانی که از استرالیا به داعش می پیوندند زیاد شده است. ما شش ماه قبل نگران پیوستن جوانان به گروهک افراطی داعش بودیم اما بر اساس ارزیابی های دستگاه امنیت ملی تعداد زنانی که برای جنگ عازم عراق و سوریه می شوند رو به افزایش است.این زنان در استرالیا اسیر زرق و برق کاذب داعش می شوند.


خنثیسازی 38 بمب در مناطق جنوبی بغداد: شبکه تلویزیونی «السومریه نیوز» به نقل از فرمانده عملیات بغداد از کشته شدن چهار عنصر داعش از جمله دو تکتیرانداز در منطقه المعامیر و انفجار و خنثی سازی 38 بمب در مناطق مریزه و السور، کیلو 18، صخریجه، شبیشه، البوهایس، الکراغول، الفحامه و الملحانیه در جنوب بغداد خبر داد.

جامعه جهانی به تعهدات خود در قبال عراق عمل کند: شبکه «الفرات نیوز»، ابراهیم جعفری وزیر خارجه عراق اعلام کرد: جهان امروز درگیر جنگ واحد علیه تروریسم در جبهه های متعدد است و تلاشها برای غلبه بر این خطر باید هماهنگ شده باشد. اگر با ما در اراضی عراق نجنگیم آنها با شما در سرزمین شما خواهند جنگید. جامعه جهانی باید به تعهدات خود در قبال عراق و حمایت امنیتی، نظامی، انسانی و خدماتی به نحوی که حاکمیت عراق را نقض نکند عمل کنند و در بازسازی زیر ساختهایی که از سوی داعش تخریب شده است به عراق کمک کنند.


ضرورت همکاری ساکنان مناطق آزاد شده با نیروهای امنیتی: «رزاق الحیدری» نماینده وابسته به تشکل بدر گفت: مردم مناطق آزاد شده باید با نیروهای امنیتی همکاری کنند و تحرکات مشکوک را به اطلاع این نیروها برسانند تا امنیت در مناطق آزاد شده برقرار شود و با تروریست های که قصد ورود به این مناطق را دارند مقابله شود. نیروی مردمی با همکاری عشایر و شورای استان ها و ساکنان مناطق آزاد شده زمین های آزاد شده را حفظ می کنند و مانع از بازگشت تروریست ها به آن می شوند.

 موافقت کابینه «العبادی» با اصل تشکیل گارد ملی: پایگاه خبری «السومریه نیوز» به نقل از «رافد الجبورِی» سخنگوی دفتر نخستوزیری عراق از موافقت هیأت دولت عراق با اصل تشکیل گارد ملی در استانهای سنینشین خبر داد.  هیأت دولت طی نشستی  با تشکیل گارد ملی موافقت کرد. هیأت دولت همچنین یک کمیته وزارتی را مسئول تدوین نهایی قانون گارد ملی برای تصویب در نشست آینده اعلام کرد.

ورود بیش از2000 نفر از عناصر داعش از سوریه به موصل: شبکه خبری «العالم» به نقل از یک منبع عراقی گزارش داد که داعش بیش از 2000 نفر از عناصر خود را از سوریه به موصل آورده است.این منبع عراقی به جزئیات این خبر اشاره نکرده است. همسایه بودن کشورهای عراق و سوریه در مرزهای شمالی عراق سبب شده تا تروریستها دائم در این دو کشور در حال رفت و آمد باشند.
 

انتهای پیام/ف









 

نظر شما
پربیننده ها