حجت‌الاسلام ماندگاری:

اگر در سختی‌ها خدا را طرف معامله بدانیم صبر و تحمل خواهیم کرد

کارگاه آموزشی فن مشاوره با بهره‌گیری از سیره شهدا، در فرهنگ‌سرای پایداری شهرداری مشهد برگزار شد.
کد خبر: ۳۹۷۷۸
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۸ - 29January 2015

اگر در سختی‌ها خدا را طرف معامله بدانیم صبر و تحمل خواهیم کرد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس از مشهد به نقل از پایگاه اطلاع­رسانی فرهنگسرای پایداری، کارگاه آموزشی فن مشاوره با بهرهگیری از سیره شهدا برگزار شد. در این کارگاه یکروزه که در فرهنگسرای پایداری مشهد برگزار شد 50 نفر از فعالان فرهنگی خواهر، که با این فرهنگسرا مرتبط هستند حضور داشتند.

حجتالاسلام ماندگاری، رئیس موسسه روایت سیره شهدا و کارشناس مذهبی در کارگاه آموزشی "فن مشاوره با بهرهگیری از سیره شهدا"درباره مشاوره دینی و شیوههای آن به ایراد سخن پرداخت.

وی با اشاره به اینکه محور بحث بایستههای مشاوره دینی است افزود: امروز مشاوره عرفی گسترشیافته که متأسفانه در این مشاوره مردم برای هم نسخه میپیچند که مشکلساز میشود. مشاوره علمی نیز داریم البته نمیخواهیم علم را مقابل دین قرار دهیم اما علم نگاه جامعی مانند دین ندارد چون بر اساس تجربه و مشاهده عمل میکند و دین بر اساس باطن عمل میکند اما امروزه مردم به مشاوره دینی بیشتر گرایش دارند.

این کارشناس مذهبی در تبیین این موضوع به ارائه چند اصل اساسی در چنین مشاورههایی پرداخت و تصریح کرد: اصل اول دین این است که ما اعتقادداریم برای هر دردی راهحل دینی وجود دارد و راهحل دینی، هزینه و فرمول دارد و زمان میخواهد. اصل دوم دین تقسیم تقصیر را مطرح میکند. یعنی اتفاقی که در حوزه ارتباط و اخلاق و... در خانه میافتد، باید تقسیم تقصیر را در نظر داشته باشیم عمده هدف این است که هرکس سهم خودش را در ایجاد مشکل بپذیرد البته یک استثنا نیز داریم که یکطرف قصه وقتی خدا یا ولی خداست آنها هیچ تقصیری ندارند.

 حجتالاسلام ماندگاری اظهار کرد: اصل سوم دین این است که یک دسته از مشکلات طبیعت بندگی و زندگی است و یک دسته از مشکلات متوجه خدا است و آن مشکلاتی است که ناشی از بندگی خداست. اما این مشکلات سازنده، آزاردهنده نیست و بعضی مشکلات نیز مانند گرسنگی و تشنگی است البته این مشکلات مانع نیستند پس باید این مشکلات را تحملکنیم و بالاتر از صبر، شکر بر مشکلات است چون مشکلات ما را بالا میبرند.

رئیس موسسه روایت سیره شهدا با بیان اینکه مشکلات بندگی را میتوان به سه روش عاشقانه، عاقلانه و آگاهانه شیرین کرد، به مصائب اهلبیت (علیهم السلام) در زندگی و موضوع تحمل و صبر رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد و اظهار داشت: مشکلات دیگری نیز وجود دارند که دستساز هستند مشکلات دستساز، شامل دستساز خودمان و دستساز دیگران است مثلاً آمریکا و اسرائیل برای جهان اسلام مشکلاتی را ایجاد میکنند نسخه دین برای مشکلات دستساز، تغییر است و هر کس باید در حد خود و در محیط خود انقلاب را ایجاد کند.

وی افزود: همه حرف مشاوره در تحمل و تغییر است و نسخه دین برای تحمل توجه به این نکات است اینکه دنیا محل استراحت نیست و ظرفیت ساز است اگر باور کنیم این نکته را مشکلاتش را نیز تحمل میکنیم اینها شاخهای از معرفت است.

ماندگاری عنوان کرد: در مرحله دوم بدانیم طرف معامله ما چه کسی است اگر بدانیم طرف معامله ما خداست، تحمل میکنیم. خداوند در روزه، جهاد، نماز و... میفرماید تو با من طرف هستی. مرحله سوم بدانیم چه پاداش اخروی دارد و مرحله چهارم اینکه بدانیم تا مشکلات را تحمل نکنیم نمیتوانیم دشمن را شکست دهیم.

حجتالاسلام ماندگاری با بیان اینکه در مرحله پنجم باید بدانیم بیننده ما در تحمل مشکلات چه کسانی هستند، هشت دسته ما را میبیند: خداوند، پیامبر (ص)، امامان (ع)، ملائک مقرب خداوند، شهدا، زمین، زمان، اعضا و جوارح. با دانستن این موضوع ضریب استقامت انسان بالا میرود بنابراین در مرحله بعد به این نکته میرسیم که در این راه رفیق داریم و همسفران ما اولیا خدا هستند. ما صابر هستیم و آنان شاکر هستند اما اگر تحمل نکنیم همسفر ما شیطان است.

وی با تأکید بر این نکته که در مشاوره ابتدا باید بتوانیم مشاور خودمان باشیم تا بتوانیم به دیگران مشاوره دهیم، به دستورالعملهای دینی درباره تغییر در زندگی و در مواجهه با مشکلات پرداخت و بیان کرد: نسخه دین درباره تغییر، شامل سه نکته است ابتدا تغییر بینشها و نگرشها، دوم، گرایشهای ما اصلاح شود سوم اصلاح رفتار است و درنهایت اینکه مکملهایی نیز برای تغییر وجود عبارت از توکل، توسل به روزه و نماز، روضه اهلبیت، قرآن، صدقه، دعا، استغفار، ذکر است.

همچنین در این کارگاه، حسنپور همسر شهید ضابط به ارائه نکاتی درباره روایتگری سیره شهدا پرداخت و بیان کرد: به قول شهید ضابط راوی باید رائی باشد یعنی خودش میبیند. من باید موضوعی را برای دیگران بازگو کنم که خودم دیده باشم اگر ارتباط من با شهدا از روی کتابها و خاطراتشان است و اینها را برای دیگران تعریف کنم تأثیر دارد.

وی افزود: برای اینکه بتوانیم زندگی شهدا را بهدرستی به دیگران منتقل کنیم باید خود، با شهدا ارتباطی عمیق و نزدیک داشته باشیم، این رائی شدن را چطور باید به دست بیاوریم؟ متقابل است هر چه ایمان بیشتر باشد عمل هم بیشتر خواهد بود.

همسر شهید ضابط اظهار کرد: سیره شهدا را باید احیا کنیم چقدر تأثیر و حضور شهدا را در زندگی خود لمس میکنیم همین اندازه میتوانیم بر زندگی دیگران نیز تأثیرگذار باشیم. نگاه من به سفره غذا، به لباس پوشیدنم به ظاهرم مانند نگاه پاسدار خون شهدا باشد مانند کسی که جا پای شهدا میگذارد به مسئله ولایت، نسبت به انحرافات و ضعف و کاستیها کاری که از دستمان برمیآید انجام بدهیم.

وی در ادامه افزود: یک نکته دیگر در روایتگری بحث بصیرت است، خادم باید بداند که چه زمانی حرفی را بزند و چه زمانی نگوید روایتگر باید متناسب با مخاطب خود روایتگری کند و پشتوانه اولیه آن تقوا است به این معنی که اگر من روی خودم کارکرده باشم خدا هدایتگر زندگی من خواهد بود.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار