تاکید آیت الله جوادی آملی بر گرامیداشت دهه مبارک فجر/ انقلاب اسلامی همه مردم را نورانی کرد

حضرت آیت الله جوادی آملی، انقلاب اسلامی را انفجار نور خواند و گفت: اهل بیت(ع) به ما دستور داده‌اند که مسیر هدایت را سواره بپیماییم تا دیگران ما را ببینند و به دنبال ما حرکت کنند اما اگر این کشور پیاده هم باشد می‌تواند در مقابل شرق و غرب بایستد.
کد خبر: ۳۹۸۰۲
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۸ - 30January 2015

تاکید آیت الله جوادی آملی بر گرامیداشت دهه مبارک فجر/ انقلاب اسلامی همه مردم را نورانی کرد

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، حضرت آیت الله جوادی آملی، استاد اخلاق حوزه علمیه قم، دیروز بعد از ظهر در در سلسله جلسات درس اخلاق که روزهای پنج شنبه در بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسراء برگزار میشود، با تبریک ولادت امام حسن عسکری(ع) اظهار داشت: نماز شب و سحرخیزی از صفات مؤمن است اما باید از افراط و تفریط پرهیز کرد.

 وی به تعامل میان علم و عمل اشاره کرد و گفت: انسان در هر حرفهای باید به علمش عمل کند زیرا عمل، علم را تقویت میکند بهویژه در مسائل اخلاقی که انسان باید با درونش تعامل داشته باشد و در مقابل باطل و حرام بایستد.

 استاد اخلاق حوزه علمیه قم ابراز داشت: حوزه و دانشگاه، آنچه را فرا گرفتهاند عمل کنند زیرا عمل باعث تقویت علمهای مفهومی شده و از علم به عین میآید و علم غائب، حاضر شده و  تبدیل به علم شهودی میشود و به تدریج از گوش به آغوش میرسد.

 وی گفت: به هر اندازه که علم به عمل کمک کند؛ عمل نیز به علم خدمت میکند و هر اندازه که به مسائل اخلاقی عمل شود «تنفجر ینابیع الحکمه» انفجار حکمت صورت میگیرد.

حضرت آیت الله جوادی آملی، انقلاب اسلامی را انفجار نور خواند و گفت: انقلاب اسلامی همه مردم را نورانی کرد که اگر در این سالگردها، آن دوران را به یاد بیاوریم و به کسی ظلمی نشود، حق مردم پایمال نشود و هر فردی جان و مالش را سالم نگه دارد و از حرام حفظ کند آن نورانیت برمیگردد.

وی گفت: به ما دستور دادهاند هنگامی که کنار مزار شهدا بهویژه سیدالشهدا(ع) این جمله را بگویید « طبتم و طابت الارض التى فیها دفنتم» شما طیب و طاهرید و کشوری که شهید در آن آرمیده باشد طاهر و پاکیزه است که این فرهنگ ما است.

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم به شهادت شهید اللهدادی اشاره کرد و یادآور شد: اهل بیت(ع) به ما دستور دادهاند که مسیر هدایت را سواره بپیماییم تا دیگران ما را ببینند و به دنبال ما حرکت کنند اما اگر این کشور پیاده هم باشد میتواند در مقابل شرق و غرب بایستد.

وی جامعه ایران را متمدن خواند و افزود: قرآن، میوههای پاکیزه را محصول مکانهای پاک میداند بنابراین نباید در این کشور بدگویی، تهمت و اختلاس وجود داشته باشد زیرا ما سرمایههای درونی و بیرونی بسیاری داریم.

حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: کمترین فایده اخلاق در زندگی این است که بهتر زندگی کند و در این دنیا زیر بار سلطه کسی نرود و آزاد باشد زیرا ما هرچه رنج میکشیم از بداخلاقیها است و انسان هنگامی که از چشمه جوشان مشک و ختن استشمام کند به دنبال زباله نمیرود.

 وی با اشاره به آیات و روایات تأکید کرد: خداوند انسان را بدون سرمایه خلق نکرده است گرچه در بدو تولد از بدیهیات علوم نیز آگاه نبود اما بسیاری از علوم را در درون انسان نهادینه کرد و به عنوان سرمایه در اختیار انسان قرار  داد.

 استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به آیه «فالهمها فجورها و تقواها» خاطرنشان کرد: خداوند در این آیه میفرماید که ما به انسان، کتابخانههای عمیق و فراوانی دادیم که در میان خطرات و به بهانه لهو و لعب، تفاخر و تکاثر خودش را ارزان نفروشد و صدای درونش را سرکوب نکند.

 وی به روایتی از پیامبراکرم(ص) اشاره کرد و گفت: حضرت میفرماید «الناس معادن کمعادن الذهب والفضة» مردم همچون معدنهای طلا و نقرهاند یعنی خداوند انسان را بدون سرمایه خلق نکرده است که با توجه به ظرفیتهای مختلف باید از این سرمایه استفاده کنند.

 مفسر برجسته قرآن کریم خاطرنشان کرد: در روایتی آمده است «مَن أصبح لله أربعین صباحاً تَنفجر ینابیع الحکمه مِن قلبه علی لسانه» علمی که از درون بجوشد خود فرد، خانوادهاش و جامعهای را حفظ میکند چنان که در چشمه نیز آب از درون آن به جوشش درمیآید و تشنگان را سیراب میکند ازاینرو باید معدن شناسی کرد و سرمایههای الهی استفاده شود.

حضرت آیت الله جوادی آملی یادآور شد: همه موجودات محدود هستند و اگر به دریای نامحدود و نامتناهی الهی مرتبط شدند نامتناهی میشوند همانند نهری که به بحر وصل میشود چنان که حضرت علی(ع) با اتصال به ذات اقدس الهی  میفرماید «سلونی قبل ان تفقدونی» که ادعایی نامتناهی است و قبل و بعد از ایشان کسی اینچنین ادعایی نداشت مگر این که رسوا شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها