سخنرانی نصرالله ۱۶:۳۰ به وقت تهران

تل‌آویو در انتظار سخنان نصرالله

سید نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان امروز در مراسم بزرگداشت شهدای القنیطره سخنرانی می‌کند.
کد خبر: ۳۹۸۱۰
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۰ - 30January 2015

تل‌آویو در انتظار سخنان نصرالله

به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس به نقل از شبکه تلویزیونی المنار، حزب الله لبنان امروز ساعت 15 بعد از ظهر به وقت محلی(16:30به وقت تهران) مراسم بزرگداشت شهدای القنیطره را در مجتمع شید الشهدا (ع) در ضاحیه بیروت برگزار می کند.

قرار است سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان در این مراسم سخنرانی داشته و در آن به تحولات اخیر از جمله حمله رژیم صهیونیستی به کاروان حزب الله در القنیطره و نیز پاسخ به این حمله در منطقه اشغالی شبعا اشاره کند.

روز چهارشنبه در پی عملیات پیچیده مقاومت لبنان علیه یک کاروان نظامیان صهیونیست در مرز با لبنان که در انتقام خون شهدای قنیطره صورت گرفت، دستکم 17 صهیونیست کشته و دهها تن دیگر زخمی شدند. رژیم صهیونیستی تنها به زخمی شدن دست کم 7 صهیونیست و کشته شدن دو تن در این عملیات اذعان کرد.
تحلیلگران سیاسی این عملیات را شکست اطلاعاتی و نظامی رژیم صهیونیستی و دستاوردی بزرگ برای مقاومت ارزیابی میکنند.

از دید ناظران سیاسی ، این عملیات سوالهای سختی را برای اسرائیل مطرح کرد، از جمله اینکه چطور حزب الله توانست در روز روشن به منطقه اشغالی شبعا نفوذ کند آن هم در شرایطی که هرگونه واکنش مقاومت قابل پیش بینی بود؟ چگونه این عملیات به اجرا در آمد؟  مهم تر اینکه رزمندگان مقاومت چگونه به سادگی از محل عملیات خارج شدند؟

اسرائیل با احتیاط در انتظار سخنان امروز حسن نصرالله است

در حالی که دبیر کل حزب الله لبنان امروز عصر در مراسم بزرگذاشت شهدای القنیطره سخنرانی خواهد کرد، اسرائیل با احتیاط و هوشیاری کامل در انتظار این سخنان بوده و آن را برای تصمیمات مرحله آینده بسیار حائز اهمیت می داند.

 پایگاه خبری والاه اسرائیل با تاکید بر اینکه سخنرانی امروز سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان از نظر تصمیم گیری برای مرحله آینده بسیار حائز اهمیت است، نوشت: اسرائیل با احتیاط و هوشیاری کامل در انتظار شنیدن این سخنان است.

این منبع  با انتشار گزارش امنیتی موشه یعلون وزیر جنگ رژیم اسرائیل نوشت: با وجود پیام های موسوم به پیام های آرامش، وضعیت آماده باش کامل ارتش در طول مرزهای شمالی با لبنان و سوریه ادامه می یابد، زیرا بیم آن می رود که حزب الله پیش از هر گونه  حمله جدید، اسرائیل را آرام کرده و به مانور برای منحرف کردن توجه او متوسل شود.

بنابر اعلام والاه ، سرویس امنیتی اسرائیل در این مرحله ترجیح می دهد  چند روز دیگر منتظر بماند تا اوضاع جاری را بیشتر مورد ارزیابی قرار دهد و بتواند خواست و اهداف طرف لبنانی را تحلیل و تفسیر کند از همین رو با نوعی احتیاط در انتظار شنیدن سخنرانی امروز سید نصرالله در مراسم بزرگداشت شهدای القنیطره است، زیرا سخنرانی امروز در تصمیم گیری برای مرحله آینده بسیار حائز اهمیت است.

اما سرویس امنیتی اسرائیل پس از تحقیق در مورد عملیات شبعا اعلام کرد حزب الله در نظر داشت در این عملیات فرمانده گردانهای منطقه و یا فرمانده تیپ 769 (حیرام) را هدف قرار دهد.

این ارزیابی که مبتنی بر اطلاعات جاسوسی نیست، برگرفته از  این فرضیه است که افراد مسلح حزب الله موشک های خود را به سمت خودروهای نظامی و ایسوز نشانه رفتند به این امید که این خودروها  حامل افسران بلندپایه اسرائیلی بودند.

آیا حزب الله به عملیات تلافی جویانه شبعا اکتفا می کند؟

به نوشته والاه شکل این عملیات که شامل شلیک همزمان تعدادی موشک پیشرفته و دقیق بود، این احتمال را قوت می بخشد که حزب الله به دنبال افزایش تعداد تلفات نیروهای اسرائیلی بود از همین رو نمی توان اطمینان داشت که برای انتقام از خون شهید جهاد مغنیة که 10 روز پیش در حمله به القنیطره به شهادت رسید، به عملیات شبعا اکتفا خواهد کرد.

این منبع افزود: هر چند اسرائیل درصدد است به عملیات شبعا واکنش نشان ندهد اما در صورت ادامه تنش امنیتی در جبهه شمالی حق واکنش را برای خود محفوظ می داند، زیرا در شرایطی کنونی بار دیگر خود را به خطر نمی اندازد، بلکه از بیم هر گونه حادثه در مرزهای شمالی، نیروهای مستقر در نقاط مرزی با لبنان و سوریه را با همین تعداد و در حالت آماده باش کامل حفظ میکند.

انتهای پیام/ک.ح

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار