نتانیاهو به‌رغم همه مخالفت‌ها عازم واشنگتن شد

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به‌رغم همه مخالفت‌ها عازم واشنگتن شد تا سه‌شنبه سوم مارس در کنگره آمریکا علیه ایران سخنرانی کند.
کد خبر: ۴۲۲۵۵
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۳ - 01March 2015

نتانیاهو  به‌رغم همه مخالفت‌ها عازم واشنگتن شد

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، «بنیامین نتانیاهو» بالاخره عازم واشنگتن شد. بهرغم آنکه طی یک ماه گذشته، مقامات آمریکایی و اسرائیلی متعددی تلاش کردند او را متقاعد به انصراف از سخنرانی در کنگره کنند، او مصرانه بر خواسته خود پافشاری کرد و امروز (یکشنبه) عازم آمریکا شد.

اقدام «جان بینر» در دعوت از نتانیاهو بدون هماهنگی و رایزنی با دموکراتهای مجلس نمایندگان باعث اختلاف و دو دستگی در کنگره شد.

زمانی که «جان بینر» رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا با دعوت از بنیامین نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره، واشنگتن را شگفتزده کرد، دفتر وی اعلام کرد این کار را به نمایندگی از طرف رهبری دو حزب جمهوریخواه و دموکرات انجام داده است. اما رهبران دموکرات کنگره گفتند با آنها در این باره مشورتی نشده و این سئوال را مطرح کردند که آیا بینر ماهیت دعوت خود را به درستی مشخص کرده است.

از این رو بود که «هری رید» رهبر دموکرات سنا و «نانسی پلوسی» همتای او در مجلس نمایندگان گفتند از برنامه بینر برای دعوت نتانیاهو اطلاع نداشتهاند. کاخ سفید نیز اعلام کرد باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نیز از این موضوع مطلع نبوده است. کارکنان دموکرات کنگره نیز اقدام بینر را یک اقدام سیاسی توصیف کردند.

به هر حال، بینر بابت عدم رایزنی خود در این باره با کاخ سفید و وزرات خارجه متاسف نیست و در این باره به خبرنگاران گفته: «کنگره میتواند به تنهایی در این باره تصمیمگیری کند. تهدید جدیای در جهان وجود دارد و رئیسجمهور بر آن سرپوش گذاشته است. واقعیت این است که مباحث جدیتر در آمریکا درباره جدیت این تهدیدات از سوی گروههای افراطی و نیز تهدید ایران لازم و ضروری است».

«جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید  اعلام کرد که دعوت سناتور «جان بینر» از «بنیامین نتانیاهو» نخستوزیر رژیم صهیونیستی برای سخن گفتن در این نهاد و عدم هماهنگی با دولت در این خصوص، بر خلاف پروتکلهای دیپلماتیک است.

بعد از آن بود که وی اعلام کرد باراک اوباما و جان کری وزیر خارجه آمریکا با نتانیاهو دیدار نخواهند داشت. دفتر «جو بایدن» معاون رئیسجمهور آمریکا نیز اعلام کرد او هنگام سخنرانی نتانیاهو در کنگره در سفر است و در این جلسه حضور نمییابد.

ابراز مخالفتها فقط به نمایندگان دموکرات کنگره محدود نبود. چند روز بعد از هشدار کنسولگریهای رژیم صهیونیستی در آمریکا درباره احتمال واکنش منفی جوامع یهودی و متحدان اسرائیل به سخنرانی «بنیامین نتانیاهو» در کنگره، «اتحادیه ضد افترا» یکی از انجمنهای یهودی، از نخست وزیر اسرائیل خواست سخنرانی خود را لغو کند.

«آبراهام فاکسمن» مدیر اتحادیه ضد افترا (ADL) در گفتوگو با روزنامه یهودی «فوروارد» اظهار داشت، هیاهوی سیاسی بر سر دعوت از نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره، این اقدام را به اندازهای غیرسازنده ساخته است که باید از انجام آن خودداری کرد.

فاکسمن افزود: «من درباره جدی بودن مسئله هستهای ایران بحثی ندارم و با نتانیاهو درباره لزوم افزایش تحریمها علیه ایران موافق هستم اما اتفاقات اخیر، هدف اولیه نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره را بیاثر کرده است».

علاوه بر این دو اتحادیه یهودی دیگر با نامهای «اتحادیه اصلاحات یهودیت» و «کنفرانس روسای سازمانهای یهودی آمریکایی بزرگ» نیز از نتانیاهو خواستند در سفر خود به واشنگتن بازنگری کند.

با وجود همه این انتقادات و درخواستها، نتانیاهو طی چند روز گذشته بارها مدعی شده، توافق در حال شکلگیری با ایران موجودیت اسرائیل را به مخاطره میاندازد و او وظیفه دارد به هر نحوی مانع این توافق شود و بهترین نهادی که میتواند به این امر کمک کند، کنگره آمریکاست.

انتهای پیام/ک.ف

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار