سرلشکر صفوی اعلام کرد:

فعالیت ۱۷ سرویس اطلاعاتی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در خوزستان

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا گفت: فعالیت‌های ۱۷ سرویس اطلاعاتی کشورهای عربی و غربی با هدف حمایت از گروهک‌های تجزیه‌طلب استان و ایجاد تفرقه بین مردم و فعالیت گروه‌های تجزیه‌طلب قومی را می‌توان از جمله چالش‌های استان خوزستان دانست.
کد خبر: ۴۲۸۹۹
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۷ - 09March 2015

فعالیت ۱۷ سرویس اطلاعاتی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در خوزستان

به گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار سرلشکر پاسدار سید یحیی صفوی، دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در همایش امنیت پایدار خوزستان بازشناسی فرصتها و چالشها، که به همت معاونت دانش و پژوهش قرارگاه حضرت ابوالفضل (ع) برگزار شد، با اشاره به اهمیت امنیت پایدار در منطقه خوزستان، گفت: استان خوزستان دومین منطقه حیاتی ایران، پس از تهران است بهگونهای که امنیت پایدار خوزستان رابطه مستقیم با امنیت ملی ایران دارد و میتوان گفت امنیت خوزستان یعنی امنیت ایران.

وی افزود: وجود ۷۰ درصد از منابع نفتی ایران و بیش از ۳۰ درصد آبهای سطحی کشور و یک سوم انرژی برق- آبی و بیش از ۱۵ سد مخزنی، انحرافی و تنظیمی و تولید سه چهارم نفت خام کشور خوزستان را تبدیل به منطقه حیاتی کرده است. داشتن ظرفیت بالای نیروی انسانی و پتانسیل علمی و تحقیقاتی استان با حدود ۳۰۰ هزار دانشجو و طلبه و ظرفیتهای اقتصادی، صنعتی، گردشگری و کشاورزی و بنادر دریایی، خوزستان را تبدیل به یک قطب منحصربهفرد در سطح کشور کرده است.

سرلشکر صفوی اضافه کرد: قدمت فرهنگی و تاریخی چند هزار ساله خوزستان و همدلی و انسجام و وحدت ملی قومیتهای عرب، لُر، بختیاری و قشقایی و فرهنگ تشیع و روحیه ایثار، شجاعت و مقاومت مردم خوزستان که با تقدیم ۲۳ هزار شهید و دهها هزار جانباز و آزاده بزرگترین پشتوانه ایجاد امنیت پایدار مردمی و دفاع از آرمانها و اهداف عالیه انقلاب اسلامی است، از مختصات خوزستان است.

وی ادامه داد: با عنایت به اینکه حدود ۷۰ درصد شهدای ملت بزرگ ایران در کربلای خوزستان به شهادت رسیدند قلوب، عواطف و عزم و اراده عموم مردم ایران با خوزستان همراه است و به واقع خوزستان قلب مردم ایران است.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا، در ادامه به اشاره به مفهوم امنیت، گفت: رسیدن به امنیت پایدار اساسیترین و بنیادیترین نیاز و اولویت دولتها، ملتها و حکومتها برای حفظ بقای ملی منافع و ارزشها و استقلال سیاسی اقتصادی و فرهنگی و دسترسی به اهداف راهبرد ملی است.

وی اضافه کرد: امنیت پایدار عبارت است از دستیابی به شرایط مطلوب که یک دولت ملت و حکومت فارغ از تهدیدات داخلی و خارجی اعم از نظامی امنیتی و نفوذ سیاسی و اقتصادی بیگانه بتواند به اهداف راهبرد ملی خود دسترسی پیدا کند.

رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران در ادامه به تبیین چالشها و آسیبپذیریهای استان خوزستان پرداخت و گفت: عدم توسعه متوازن استان در مقایسه با سایر استانهای کشور به لحاظ محدودیتهای سرمایه گذاری در دوران دفاع مقدس باعث مهاجرت نخبگان استان و عدم رغبت سرمایه گذاری در استان در مقایسه با سایر استانهای همطراز شده است.

وی افزود: پس آبهای شرکت توسعه نیشکر که به صورت بیرویه در مناطق مرزی میریزد و تاکنون بالغ بر چندهزار هکتار از زمینهای شمال شهرستان خرمشهر را تخریب کرده و مشکلات متعددی برای مردم منطقه به بار آورده است از معضلات خوزستان است.

سرلشکر صفوی با اشاره به آسیبهای سیاسی استان خوزستان، گفت: سیاسی کردن پدیده قومیت و قوم گرایی و تعمیم این نگرش به اقشار مختلف جامعه و سوء استفاده سیاسی از این پدیده و وجود گروههای سیاسی مخالف و معاند که الگوهای قوم گرایانه را ترویج و تبلیغ میکنند از آسیبهایی است که گریبان گیر این استان است.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا با اشاره به فعالیت سرویسهای اطلاعاتی در این استان، گفت: فعالیتهای ۱۷ سرویس اطلاعاتی منطقهای و فرامنطقهای کشورهای عربی و غربی با هدف حمایت از گروهکهای تجزیه طلب قومی استان و ایجاد تفرقه بین مردم و فعالیت گروههای تجزیه طلب قومی که از سوی سرویسهای بعضی کشورهای اروپایی و عربی منطقه پشتیبانی مالی و سیاسی میشوند را میتوان از جمله چالشهای این استان دانست.

وی افزود: ناامنی و بحران در محیط پیرامونی استان (عراق و سوریه) و احتمال بازتاب و سرریز مسائل آن به کشور و استان خوزستان را از آسیب پذیری سیاسی و امنیتی این استان و کشور میتوان دانست.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در ادامه به تشریح راهکارهای مقابله با چالشها و آسیبهای فراروی این استان پرداخت و گفت: اعطای ارزشهای فرهنگی و تقویت همگرایی، انسجام و اتحاد ملی و تقویت مناسبات اقتصادی فراملی با بهره گیری از موقعیتهای جغرافیایی، توسعه شبکههای حمل و نقل جادهای، ریلی و دریایی و بنادر و تقویت مناسبات فرهنگی و نفوذ فرهنگی در حوزه پیرامونی انقلاب اسلامی که زمینه ساز بیداری اسلامی شده است، را میتوان از راهکارهای جدی در مقابله با آسیبها و چالشهای احتمالی این استان دانست.

وی افزود: با اذعان به اینکه دشمن تمام توان خود در جبهه نبرد اقتصادی را برای تحمیل اراده و تضعیف باورهای دینی و انقلابی مردم در دستور کار خود قرار داده است، مهمترین راهکار مقابله با آن، تحقق راهبرد اقتصاد مقاومتی به صورت عینی و اجرایی است.

سرلشکر صفوی تنظیم سند جامع امنیت و توسعه پایدار استان در قالب برنامه ششم و ترسیم روند برقراری توسعه و امنیت پایدار در منطقه در جهت ایجاد همگرایی و همسویی کلیه تلاشهای مسئولان سازمانهای دولتی و دستگاههای امنیتی و بهکارگیری قابلیتها و استعدادهای موجود، مدیران و نظام مدیریت کشور، توسعه دانشگاهها خصوصاً در مناطق مرزی استان با امتیاز دادن به مردم بومی را از دیگر راهکارهای مقابله با چالشهای فراروی این استان دانست و در ادامه به تبیین چشم انداز فردای خوزستان طی برنامه ششم پرداخت.

انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار