لاریجانی در نشست خبری:

نظارت بر مذاکرات، بخشی از وظایف مجلس است/ انقلاب اسلامی انقلابی نیست که به دنبال سلطه بر دیگر کشورها باشد

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه چارچوب‌های مذاکرات توسط مقام معظم رهبری مشخص شده است، گفت: البته مجلس شورای اسلامی نیز در قالب این چارچوب مواردی را مشخص کرده است، در کنار آن نظارت بر موضوع مذاکرات بخشی از وظیفه ما است که با این کار موجب پویایی مذاکرات می شویم.
کد خبر: ۴۳۴۹۲
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۱ - 16March 2015

نظارت بر مذاکرات، بخشی از وظایف مجلس است/ انقلاب اسلامی انقلابی نیست که به دنبال سلطه بر دیگر کشورها باشد

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری امروز (دوشنبه 25 اسفند) خود با اصحاب رسانه با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) و با اشاره به همزمان بودن این نشست با تصویب بودجه 94 و همچنین قوانین نهایی شده در مجلس در دو سه ماه گذشته گفت: سه قانون مهم در این مدت بررسی شد؛ از جمله قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت که مهم است و بخش مهمی از وضع بودجه در سال آینده در این قانون مشخص می شود و رویکردی که مورد توجه قرار گرفت هم شرایط کشور و هم اقتصاد مقاومتی بود.

وی در ادامه افزود: قانون دوم، خروج از رکود بود که امروز با توجه به نظر شورای نگهبان نهایی شد.

رئیس مجلس اضافه کرد: این از قوانینی بود که متناسب با اقتصاد مقاومتی تنظیم و به مجلس داده شد و آنچه که نتیجه تجربیات گذشته بود که صنعت و تولید باید از رکود خارج شود و قوانین سختگیرانه سرمایه گذاری برای رونق تولید در این قانون در نظر گرفته و سهم بندی مشخص شد.

لاریجانی تصریح کرد: این قانون خروج از رکود، قانون مهمی است چون امسال سالی بود که موضوع اقتصاد مقاومتی نیز در آن برجسته بود و این قانون نیز تصویب شد.

** قانون بودجه 94 تا ساعتی دیگر به دولت ابلاغ می شود

رئیس مجلس افزود: قانون بودجه 94  نیز دیگر قانون مهمی است که امروز نهایی شد و پس از دریافت تایید شورای نگهبان تا ساعات آینده از طرف مجلس به دولت ابلاغ می شود .

وی گفت: از دولت آقای روحانی تشکر می کنم که طبق ضوابط، لایحه بودجه 94 را تا 15 آذر به مجلس ارائه و ضوابط را رعایت کردند و مجلس هم طبق زمان بندی در کمیسیون های تخصصی و کمیسیون تلفیق وقت زیادی گذاشت تا قانون بودجه به موقع به نتیجه برسد و از ابتدای سال 94 اجرا شود.

** وابستگی بودجه 94 به نفت به 25 درصد رسیده است

رئیس قوه مقننه  با اشاره به کاهش وابستگی لایحه بودجه به درآمدهای نفتی گفت: در 3 سال گذشته وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی و گازی حدود 50 درصد بود که خوشبختانه در لایحه بودجه 94 این مقدار به 25درصد رسید از این رو این اقدامات و رویکرد در بودجه نویسی دارای اهمیت بسیاری است و همواره ما امیدواریم که درآمدهای نفتی به بودجه متصل نباشد و این منابع اعتباری صرف سرمایه گذاری شود زیرا وابستگی بودجه به درآ.دهای نفتی یک نوع بیماری است.

وی ادامه داد: از طرفی دیگر با توجه به نوسانات نفتی در چند سال اخیر دولت در لایحه ارائه شده قیمت نفت را حدود 50 دلار در نظر گرفته بود از این رو مجلس در این رابطه 2 بخش را در نظر گرفت؛ یکی از آن قیمت 40 دلاری برای نفت بود و اگر در 6 ماهه دوم سال قیمت نفت بالا رفت، منابع مازاد که حدود 16 تا 17 هزار میلیارد تومان می شود را برای بخش عمران در نظر بگیرد.

** عموم مردم در سال 94، مانند قبل یارانه می گیرند

رئیس مجلس با بیان اینکه حداقل سقف اعتبارات در بخش عمران لایحه بودجه 94 ، حدود 30 هزار میلیارد تومان است، افزود: قطعا اعتبارات حوزه عمران، موتور تحرک کشور است از طرفی دیگر در لایحه بودجه سال آینده رشد اقتصادی کشور حدود 2 درصد، رشد سرمایه گذاری حدود 4 درصد و تورم حدود 14 درصد در نظر گرفته شده است.

لاریجانی افزود: در بحث هدفمند کردن یارانه ها مجلس در چند سال گذشته همواره با دولت ها مناقشه داشت، از این رو ما در لایحه بودجه سال 94 ، برخی موارد را برای دولت مشخص کردیم تا در صورت اجرای این قانون، بخش تولید لطمه نخورد از این رو حدود 5 هزار میلیارد و 200 میلیون تومان برای بخش تولید، حمل و نقل و بهینه سازی مصرف سوخت در نظر گرفته شد، همچنین حدود یک هزار و 300 میلیارد تومان برای سود تسهیلات به مسکن زوج های جوان و مسکن مهر اختصاص داده می شود، همچنین حدود 130 میلیارد تومان برای اجرای طرح های سازمان آموزش فنی و حرفه ای در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: از طرفی دیگر اعتبار حدود 4 هزار میلیارد تومان برای اشتغال جوانان، اعتباری حدود 4800 میلیارد تومان برای حوزه سلامت در نظر گرفته شده است البته در موضوع یارانه نقدی باید بگویم که پرداخت ها مانند سال های گذشته است و در لایحه بودجه این اختیار به دولت داده شده تا یارانه پردرآمدها را حذف کند اما عموم مردم مانند  قبل یارانه می گیرند.

وی با اشاره به رویکرد جدید مجلس برای اجرای طرح های عمرانی گفت: یکی از خسارت های کشور وجود پروژه های نیمه تمام زیاد است از این رو در بودجه سال 94،  بانک ها را مجاز کردیم که معادل حدود 10 هزار میلیارد تومان از پروژه های عمرانی را اجرایی و آن را در نهایت جزو افزایش سرمایه خود محسوب کنند، همچنین معادل 2 درصد از بودجه عمومی دولت را برای افزایش سرمایه بانک ها در نظر گرفتیم از طرفی دیگر سقف فاینانس علاوه بر اعتبارات گذشته حدود 35 میلیارد دلار تعیین شد همچنین حدود 7 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای حوزه شهرداری ها به ویژه اجرای پروژه های مترو اختصاص داده شده است.

لاریجانی در ادامه با اشاره به اختصاص اعتباری حدود 10 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای اجرای پروژه های نفت و گاز گفت: همچنین حدود 500 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اجرای پروژه های آبرسانی روستایی و 1.2 میلیارد دلار برای حمایت از بنیه دفاع و حدود 300 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای حمایت از موسسات دانش بنیان در نظر گرفته شده است.

رئیس مجلس ادامه داد: همچنین حدود 200 میلیون دلار برای افزایش سرمایه صندوق ضمانت صادرات و حدود 100 میلیون دلار برای صندوق توسعه صنایع الکترونیک در نظر گرفته شده است.

وی به مشکل کمبود آب در کشور اشاره کرد و گفت: در بودجه سال 94 توجه خاصی به آبیاری تحت فشار صورت گرفت و هزار میلیارد نیز برای این موضوع در نظر گرفته شد که 85 درصد آن را دولت سرمایهگذاری میکند و 15 درصد را کشاورزان.

وی افزود: 4.8 هزار میلیارد نیز تسهیلات برای صنایع پایین دستی در نظر گرفته شد و 3 هزار ریال نیز برای مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی تعلق گرفت.

لاریجانی بیان کرد: کمیته امداد امام خمینی(ره) افراد تحت پوشش خود را به شخصیتهای مستقلی برای زندگی تبدیل میکند و مجلس نیز با این همراهی قصد همکاری با این طرح آنان را داشت.

** اختصاص منابع حاصله از تعیین تکلیف وضعیت سربازان غایب به تقویت بنیه دفاعی کشور

رئیس مجلس شورای اسلامی از تعیین و تکلیف وضعیت سربازانی که غیبت داشتند خبر داد و بیان کرد: منابع حاصله از تعیین تکلیف وضعیت سربازانی که غیبت داشتند، جهت تقویت بنیه دفاعی کشور اختصاص مییابد.

وی ادامه داد: 2 درصد از درآمد شرکت های دولتی و بانکها برای تقویت حوزه آموزش و پرورش در نظر گرفته شد؛ البته نیاز آموزش و پرورش بیش از این است که 200 میلیارد از درآمد حاصله از روشی که برای مبارزه با قاچاق سوخت در نظر گرفته شده، جهت آموزش و پرورش اختصاص خواهد یافت و 300 میلیارد نیز به منظور گرمایش مدارس تخصیص یافت.

** بودجه کشور با تمام تنگناها، بدون کسری تنظیم شد

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: بودجه کشور با تمام تنگناها، بدون کسری بودجه تنظیم شد و این از افتخارات دوره اخیر است که شرایط کشور به سمت صادرات غیر نفتی و افزایش حجم آن پیشرفته و به همین دلیل است که نوسانات قیمت نفت، آنچنان که برای سایر کشورها ایجاد مشکل کرده برای کشور ما مشکل زیادی تولید نکرد.

وی گفت: این سه قانون بسیار مهم بود و از رسانههای گروهی انتظار داریم ابعاد این قوانین را باز کنند تا افرادی که تمایل به سرمایهگذاری دارند بدانند که تسهیلاتی برایشان فراهم شده است.

** مسائل شیراز و قم در نظام مردم سالار ما قابل قبول نیست

خبرنگاری از لاریجانی پرسید که دو سال قبل هنگام سخنرانی شما در قم حوادثی رخ داد که میتوانست با برخورد قاطعانه قوه قضاییه از فشار آن جلوگیری شود، طی ماههای اخیر نیز در مجلس شاهد بودیم که هنگام نطق یک نماینده تعدادی از نمایندگان مانع ادامه نطق وی شدند، در هفته گذشته هم شاهد حادثه شیراز بودیم، مسئولان چگونه میتوانند با رفتار خود برای محترم شمردن حق آزادی بیان الگوسازی کنند؟ که وی در پاسخ گفت: اتفاقی که در شیراز و چندی قبل در قم افتاد، به ریشه داخلی و خارجی کشور لطمه زد و به نظام نیز کمکی نکرد. امیدوارم این مسئله حل شود و دستگاه هایی اجرایی و قضایی با آن برخورد کنند. رفتارهای مشابه شیراز و قم در نظام مردم سالار و در کشوری که آزادی بیان وجود دارد قابل قبول نیست. رفتارهایی از این جنس کار ناصحیحی است امیدوارم که جلوی اینگونه امور گرفته شود.

نماینده مردم قم در پاسخ پرسشی در خصوص پیام بیانیه 260 نماینده به تیم مذاکره کننده هستهای کشور گفت: در مجلس اراده نمایندگان حرکت رو به جلو در مذاکرات هستهای است؛ هرچند که نظارت متفاوتی در مجلس وجود داشته باشد.

** نظارت بر مذاکرات، بخشی از وظایف مجلس است

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه چارچوبهای مذاکرات توسط مقام معظم رهبری مشخص شده است، ادامه داد: البته مجلس شورای اسلامی نیز در قالب این چارچوب مواردی را مشخص کرده است. در کنار آن نظارت بر موضوع مذاکرات بخشی از وظیفه ما است که با این کار موجب پویایی مذاکرات می شویم.

لاریجانی در پاسخ به پرسش خبرنگاری که پرسید آیا نیاز به تصویب توافق نامه هستهای در مجلس شورای اسلامی وجود دارد، گفت: در روش کار جمهوری اسلامی ایران پروندههایی که در اختیار شورای امنیت ملی قرار دارد به دلیل ماذونیت رهبری قابلیت تصمیم گیری وجود دارد هم مجلس و هم دولت در این مسیر قرار دارند و با همفکری هم عمل میکنند که تحت اشرافیت مقام معظم رهبری هستند.

** کار سنای آمریکا ناپخته بود

رئیس قوه مقننه همچنین در پاسخ به سوالی دیگر در مورد فعالیتهای ضد ایرانی از طرف آمریکا و اخلال در مذاکرات و همچنین تمهیدات مجلس برای مقابله با این توطئهها گفت: کار سنای آمریکا کار ناپختهای است و نباید موردی باشد که از آنها تاسی کنیم حتی این اقدام سناتورها نیز در آمریکا با واکنش مواجه شد لذا نباید انتظار داشت اگر کار غلطی انجام دادند، تقدیر کنیم.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: در این گونه توافقات مختصر عقلی هم وجود دارد که دیگران نتوانند سوء استفاده کنند.

رئیس مجلس همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری دربارهی روابط میان ایران و کشورهای عربی نیز اظهار کرد: هیچ مانعی وجود ندارد که گفتوگوها میان ایران و همسایگان آن برقرار باشد و جمهوری اسلامی ایران از بدو تولد همیشه در سیاست خارجی همکاری مسالمت آمیز با کشورهای دیگر داشته است و هیچ وقت تجاوزی به کشوری نداشتهایم، این عراق بود که به ایران تجاوز کرد و جنگ هشت ساله را به راه انداخت حتی بسیاری از کشورهای عربی نیز به عراق رفتند اما ایران حتی پس از سرنگونی حکومت صدام تلافی نکرد.

**   انقلاب اسلامی انقلابی نیست که به دنبال سلطه با دیگر کشورها باشد

لاریجانی با تاکید بر اینکه مسیر حرکت جمهوری اسلامی ایران از نظر اجرایی مسیر برادرانه به دیگر کشورها بوده است، گفت: انقلاب اسلامی انقلابی نیست که به دنبال سلطه با دیگر کشورها باشد اگر به سایر کشورها کمک میکنیم کشور دوست و همسایه هستند و گرفتار ماجرای زیاد و جریان تروریستی بودهاند. البته این مردم عراق هستند که دفاع میکنند ما فقط کمک میکنیم حتی در لبنان و یا فلسطین نیز در مقابل با صهیونیستها آنها دفاع میکنند. لذا این تصور تصور دقیقی نیست که گاهی به دلایلی به آن دامن میزنند.

وی تاکید کرد: کشورهای همسایه مطمئن باشند که اساس انقلاب اسلامی و حرکت انقلاب در این 36 سال نشان میدهد که ایران قصد سلطه گری به هیچ کشوری ندارد و قصد برادرانه و وحدت آمیز برای امت اسلامی دنبال میکند.

** طرح مجلس برای تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد عملکرد ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در دولت یازدهم و نیز مباحثی که از طرف دولتمردان مطرح شده و به افکار عمومی تاثیر میگذارد، گفت: جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در دولت جدید مرتبتر تشکیل شده و بعضی از موضوعات را دنبال میکنند لذا به طور دقیقی این جلسات صورت میگیرد.

لاریجانی افزود: طرحی در مجلس است که سازمانی برای مفاسد اقتصادی تشکیل شود و امیدواریم که به نتیجه برسد و موضوعات را حل کند.

رئیس قوه مقننه در مورد مباحثی که در رسانهها مطرح میشود ، نیز اظهار کرد: مباحث رسانهها را تا حدودی شماها باید از آن نهی کنید نه این که رسانهها تا خبر مهمی را صید کردند سریعا انتشار داده و تاثیر خود را نیز بر جای بگذارد.

** از فعالیت سازمان یافته سیاسی حمایت می کنم

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی تشکیل حزب از سوی رئیس مجلس گفت:  پرداختن به مسائل انتخاباتی برای انتخابات مجلس کمی زود است و از هم اکنون نمیشود در مورد فعالیتهای سیاسی قضاوت شود. اما آنچه که مهم است این است که من در کارهای تشکیلات سیاسی حمایت میکنم و این کار را برای کشور مفید می دانم.

وی افزود: برای اینکه دموکراسی در کشور شکل بهتری بگیرد و نگاههای دقیقتری نسبت به فعالیتهای سیاسی شود، بهتر است که جریانهای سیاسی به شکل سازمان یافته حرکت کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهاراتش با تاکید بر لزوم توجه به اقتصاد مقاومتی در جریان بررسی برنامه ششم توسعه گفت: یکی از مهمترین سیاستها و قوانین کشور که در سال آینده بررسی میشود، قانون برنامه ششم توسعه است که در مسیر اقتصاد مقاومتی نقش تاثیرگذاری خواهد داشت و باید در این حوزه دقت ویژهای شود.

وی افزود: آنچه که من اطلاع دارم این است که سیاستهای کلی و چارچوب این قانون در مجمع تشخیص در حال بررسی است و بعد از اتمام این بررسیها در مجمع تشخیص دولت و مجلس نیز نظرات خود را در این حوزه ارائه خواهند کرد و ان شاء الله در شش ماه اول سال آینده این قانون در مجلس بررسی میشود که امیدواریم بتوانیم در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی گام مثبتی برداریم.

** توافق خوب مذاکرهکنندگان قطعا مورد حمایت مجلس شورای اسلامی قرار دارد

لاریجانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه مجلس شورای اسلامی برای نشان دادن نفوذ خود آیا از جایگاهش برای تصویب توافقنامه هستهای استفاده خواهد کرد یا نه؟ پاسخ داد: ساختار قانون اساسی در جمهوری اسلامی ایران ساختار مناسبی است و میدانیم که چه وقت چه باید انجام دهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: توافق خوب مذاکرهکنندگان قطعا مورد حمایت مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

وی با بیان اینکه نفوذ ایران در منطقه و پرونده هستهای دو مقوله مجزا از یکدیگر است، گفت: این دو مقوله باید از یکدیگر تفکیک شوند. جمهوری اسلامی منطق برادرانهای را در سطح منطقه دنبال میکند و همواره در کنار همسایگان و دوستان خود میماند.

** عامل اساسی گرانی، فضای رکودی است

لاریجانی در پاسخ به پرسشی که چطور میتوان گرانیها را که کمر اقشار حقوقبگیر را خم کرده است، مهار کرد، گفت: گرانی مساله بسیار مهمی است اما باید توجه داشت عامل اساسی آن فضای رکودی است که باید برای رفع آن تولید رونق یابد. مجلس سه قانون برای تسهیل فضای کسب و کار و رونق تولید تصویب کرد.

نماینده مردم قم در مجلس تاکید کرد: مجلس و دولت باید تلاش کنند تا شرایط سرمایهگذاری در سال 94 بهبود یابد.

** مبارزه با مفاسد اقتصادی اگر دستخوش کشمکشهای سیاسی شود، قطعا راه به جایی نمیبرد

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که انحراف از مبارزه با مفاسد برای پیروزی در مسائل انتخاباتی چه مضراتی دارد، گفت: بگم بگمها از قبل شروع شده است و طرفین از آن استفاده میکنند. مبارزه با مفاسد اقتصادی اگر دستخوش کشمکشهای سیاسی شود قطعا راه به جایی نمیبرد. رسانهها تلاش کنند برخورد با مفاسد اقتصادی به سمت مسائل ملی سوق یابد.

لاریجانی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص جایگاه کانونهای فرهنگی و هنری در مساجد در برنامه ششم توسعه پاسخ داد: هماکنون نمیتوانم در این خصوص اظهارنظر کنم چون هنوز لایحهای به مجلس نیامده است ولی به صورت کلی میتوانم بگویم کانونهای فرهنگی و هنری مساجد اقدام خوبی بود که انجام گرفت و بر اساس گزارشهای دریافتی حجم زیادی از امور فرهنگی در این کانونها انجام گرفته است.

در ادامه نشست خبری، از رئیس مجلس پرسیده شد که سال گذشته بعد از طرح شدن مباحثی مبنی بر ممنوعالخروج شدن رئیس جمهور اسبق کشور، شما در مصاحبه با روزنامه لوموند واکنشهایی را نشان دادید. امسال اتفاق دیگری در مورد وی رخ داد و رسانهها از انتشار نامشان منع شده و دچار دوگانگی شدند. به نظر میرسد که اصول 23 و 36 قانون اساسی نقض شده است. با توجه به اینکه شما فراجناحی هستید نظرتان در این رابطه چیست؟ رئیس مجلس در پاسخ گفت: حتما مسیر قانونی طی شده است. فکر میکنم این موضوع از موضوعاتی است که باید از مسیر خود و از محل سنجیدهای حل و فصل شود. در مورد ممنوعالخروجی وی نیز که در مصاحبه با روزنامه لوموند مطرح کردم ، بحث بر سر این بود که قوه قضائیه او را ممنوعالخروج نکرده بلکه دبیرخانه این تصمیم را گرفته بود.

** تمامی تذکرات مطرح شده به وزرا خیرخواهانه است

خبرنگاری در ادامه از رئیس مجلس پرسید با توجه به میزان سوالات و تذکراتی که نمایندگان از وزرای دولت پرسیدهاند ارزیابیتان از تعامل مجلس و دولت چیست؟ همچنین ارزیابیتان از ورود گروههای مختلف به انتخابات چیست؟ لاریجانی در پاسخ به این پرسش، گفت: در مورد حضور وزرا در مجلس نباید موضع منفی داشت. این یک ساختار دموکراتیک است که وزرا از راه گفتوگو با نمایندگان مجلس مسائل را حل و فصل میکنند. این نکته مثبت کشور آن زمان آسیب پذیر میشود که تصور شود وزرا به دلیل داشتن قدرت اجرایی نباید روی کارشان نظارت داشته باشند.

وی افزود: تمامی تذکرات مطرح شده به وزرا خیرخواهانه است. طرح سوالات و تذکرات از وزرا وضعیت ویژهای نیست. قبلاً هم بوده و اکنون نیز ادامه دارد و آن هم به این دلیل است که نمایندگان مجلس ارتباط بیشتری با مردم دارند و مشکلات را منعکس میکنند.

رئیس قوه مقننه تأکید کرد: در موضوعات مهم کشور مجلس همواره از دولت حمایت کرده که از جمله آن میتوان به مسأله هستهای و قوانینی که به نوعی باعث آبادانی، پیشرفت و بهبود وضعیت میشود اشاره کرد.

وی با بیان اینکه مسأله مجلس، مسائل اقتصادی و معیشتی است، افزود: بر همین اساس مجلس در طول چهار ماه گذشته لوایح ارائه شده از سوی دولت را مورد بررسی قرار داد و آن را به تصویب رساند.

** مهمترین مسأله برای کشور رونق تولید است

لاریجانی گفت: شرایط سیاسی کشور بستگی به رفتارها دارد. اگر کشور به سمتی رود که مردم احساس کنند خدمات خوبی انجام شده است نگرشها تغییر میکند اما به کل آنچه باید دغدغه باشد این است که سازوکارها، روشها و رفت و آمدها منجر به اصلاحات اقتصادی در کشور شود. مهمترین مسأله برای کشور رونق تولید است.

وی تأکید کرد: نباید حاشیه بر متن غلبه کند. جریانات مختلف باید بر روی بهبود شرایط اقتصادی با نگاه ویژه به تولید توجه کنند و تمامی اهتمام برای حل مشکلات مردم گذاشته شود.

در ادامه خبرنگاری پرسید که با توجه به نامه برخی از اعضای کنگره و از طرف دیگر تلاش برخی از تندروهای ایران برای جلوگیری از رسیدن به توافق آیا میتوان اتحادی را بین دو طرف برای عدم توافق در مسأله هستهای قلمداد کرد؟ لاریجانی در پاسخ گفت: بنده نمیتوانم جلوی اظهارنظر شما را بگیرم، ولی این موضوع دور از واقعیت است.

وی توضیح داد: در آمریکا مبارزات جناحی وجود دارد و هیچ چارچوبی حاکم نیست. به طوری که در نظرسنجی 200 هزار نفر از مردم آمریکا اقدام اخیر کنگره سنا در انتشار نامه را تقبیح کرده و حتی آنان را خائن تلقی کردند. اما در ایران نگاه ملی بر موضوع هستهای حاکم است و چارچوبها مورد توجه قرار میگیرد. در ایران انضباطی بین جریانهای مختلف برقرار است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا با لغو تحریمها، پروتکل الحاقی در مورد پرونده هستهای نیاز به تصویب دارد، گفت: در مورد نظارتها بیشتر NPT مطرح است، اما شرایطی هم وجود دارد و ما در مجلس قانونی داشتیم مبنی بر اینکه پروتکل زمانی تصویب میشود که پرونده در شورای منیت نباشد؛ اگر قرار است موافقت صورت گیرد مجلس به این موضوع توجه میکند.

لاریجانی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد ضرورت انجام گفتوگو با بشار اسد و اظهارات مطرح شده برای براندازی دولت سوریه گفت: این مطالب را در رسانهها شنیدهام امیدوارم به این عقلانیت رسیده باشند که صرفا اعلام مواضع نباشد.

** اگر طرف مقابل مذاکرات زیادهخواهی نکند، خیلی از گامها برداشته شده است

لاریجانی در مورد سوالی از خبرنگاری مبنی بر اینکه اظهار نظرهای متفاوتی در خصوص مذاکرات هسته ای وجود دارد و آیا توافق امکان پذیر هست یا خیر، گفت: نگاه بدبینانیهای به این موضوع ندارم، حتما امکان پذیر است اگر طرف مقابل زیادهخواهی نکند خیلی از گامها برداشته شده است.

رئیس قوه مقننه در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص حادثه قم و اینکه آیا عاملان دستگیر شدند و یا اینکه آیا اطلاعی از این موضوع دارد یا خیر، گفت: این را نباید از من سوال کنید. از بخشهای دیگر باید بپرسید. تا جایی که به من گزارش داده اند پیگیریهایی کرده اند.

لاریجانی هنگام پافشاری خبرنگار مربوطه درباره اینکه چرا نسبت به این مسئله پیگیری نکرده است، گفت: من اصلا پیگیر نیستم؛ هر بخشی مسئولیتی دارد، من مسئول اجرای آن نیستم.

رئیس قوه مقننه در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص دریافت پول توسط 170 نماینده از رحیمی گفت: اگر متهمی ادعایی کند نباید دستاویز افراد مختلف قرار گیرد ، به قوه قضاییه گفتیم بررسی کند؛ آنها وظیفه دارند به این مسئله رسیدگی کنند.

لاریجانی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر بررسی افزایش طرحها در مجلس به جای بررسی لوایح گفت: سه قانونی که ابتدای سخنانم یاد کردم، اگر مهم نبودند دولت به عنوان لایحه تنظیم نمیکرد. در بخشهایی نواقصی وجود دارد که باید قانون حل شود هم دیوان محاسبات نظارت می کند و هم کمیسیون نظارت میکند.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال در مورد ساختار کمیسیون اصل نود آیا بهتر است به دیوان تبدیل شود که افراد مشخصی کارها را برای نظارت دنبال کنند.

** حرکت دولت به سمت قانونگرایی است

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره نظارت مجلس بر اجرای قوانین توسط دولت گفت: معاونت نظارت مجلس ارزیابی کلی ای از نحوه پیگیری قوانین را تدوین و برای دولت ارسال کرده که البته نشان داد در برخی موارد در اجرای قوانین پیگیری های لازم صورت نگرفته است.

وی در ادامه افزود: دولتها در این زمینه وضع متفاوتی داشته اند ، در گذشته تخلفات قانونی بیشتری داشتیم .

لاریجانی گفت: در هیئت تطبیق مصوبات دولت که هیئت خوبی نیز هست در گذشته تعداد زیادی از مصوبات دولت را به دلیل تخلف از قانون رد می کردیم اما هم اکنون وضعیت بهتر شده است .

رئیس مجلس ادامه داد: البته ممکن است ضعفی وجود داشته باشد اما این ضعف نسبت به گذشته کمتر شده است.
لاریجانی گفت: حرکت دولت به سمت قانونگرایی است و دولت جدید به لحاظ توجه به قانون بهتر عمل کرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر کسی درباره پولهای کثیف اسنادی دارد باید آن را به قوه قضائیه تحویل دهد.

وی در پاسخ به سوالی در نشست خبری امروز خود افزود: پیش تر توصیه ای کرده ام که هنوز پابرجاست و خواسته ام اگر کسی اطلاعاتی درباره پول های کثیف دارد آن را برای برخورد به قوه قضائیه بدهد.

رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه مجلس هم می تواند در این زمینه نظارت خود را اعمال کند گفت: در زمینه کلی گوییها ما نمی توانیم نظارتی داشته باشیم.

** اگر به توافق جامع هم دست پیدا نکنیم، دنیا به آخر نمی رسد

رئیس مجلس در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اگر به توافق جامع هسته ای نرسیم موضع مجلس چه خواهد بود گفت: به توافق جامع هم دست پیدا نکنیم دنیا به آخر نمی رسد زندگیمان را میکنیم، الان هم توافق نداریم اما درحال انجام دادن کارهایمان هستیم.

وی افزود: اگر توافق بشود می تواند برای ایران عملکرد مفید باشد اما توافق هم نشود از روش های دیگر کارهایمان را پیگیری می کنیم.

در ادامه خبرنگاری از رئیس مجلس پرسید: برخی پرونده ها مانند شکایت از رئیس جمهور سابق یا پرونده سازمان تأمین اجتماعی از مجلس به دستگاه قضایی ارجاع می شود آیا مجلس پیگیری های لازم را در بررسی این پروندهها انجام میدهد؟

لاریجانی در پاسخ گفت: بله در دست پیگیری است همین موضوع سازمان تأمین اجتماعی که گفتید در قوه قضاییه در حال پیگیری است و ما اطلاعات لازم را در اختیارشان قرار دادهایم؛ معاونت نظارت ما پیگیر این مسائل هست.

** همه کشورهای منطقه تروریسم را خطری جدی می دانند

لاریجانی در پاسخ به سوالی درخصوص نتایج سفر منطقه ای وی گفت: خوشبختانه همه تروریسم را خطری جدی می دانند اما اینکه چقدر در مبارزه با تروریسم مشارکت کنند متفاوت است .

وی افزود: مسئولان منطقه نگرانی اساسی درباره موضوع ضدامنیتی تروریسم دارند.

لاریجانی تاکید کرد: در سفر منطقه ای بر روابط دوجانبه و همکاری های پارلمانی تاکید کردیم.

رئیس مجلس همچنین با اشاره به دیدارش با خالد مشعل گفت: در این دیدار درباره مسائل روز و موضوع فلسطین بحث و تبادل نظر کردیم.

لاریجانی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه تلخ ترین و شیرین ترین اتفاق از نگاه رئیس مجلس شورای اسلامی چیست ؟ افزود : در این مورد فکر خواهم کرد و بعداً خواهم گفت .

وی در پایان در پاسخ به این سوال که مجلس چه تدبیری برای کنترل و نظارت بر تورم و تسهیلات با سود بالای بانکی اندیشیده است نیز گفت : در قانون بودجه برای نرخ سود تسهیلات بانکی موارد و بندهایی قرار داده ایم که طبق آن سود تسهیلات برای نخبگان و کارآفرینان پایین تر محاسبه شود و علاوه بر آن تسهیلاتی که به تولیدکنندگان صنایع اعطا می شود ، سود پایین تری داشته باشد تا به این طریق اقدام موثری برای تشویق تولیدکنندگان و تسهیلات گیرندگان انجام شود.


انتهای پیام/
 

نظر شما
پربیننده ها