یادداشت دکتر عباسعلی فرزندی/

تحلیلی بر وضعیت انقلاب مردمی یمن

انقلاب مردم یمن در وضعیت حساسی قرار گرفته است، از یک سو انصارا.. با پیروزی خود بر بخش های گسترده ای از یمن تسلط پیدا کرده و بیش از یک میلیون نیروی مردمی را مسلح و سازماندهی کرده است.
کد خبر: ۴۳۷۹۰
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۶ - 26March 2015

تحلیلی بر وضعیت انقلاب مردمی یمن

به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، انقلاب مردم یمن در وضعیت حساسی قرار گرفته است، از یک سو انصارا.. با پیروزی خود بر بخش های گسترده ای از یمن تسلط پیدا کرده و بیش از یک میلیون نیروی مردمی را مسلح و سازماندهی کرده است و از سوی دیگر با چالش های مختلفی از سوی حامیان منطقه ای و بین المللی رییس جمهوری مستعفی روبرو است. آخرین وضعیت یمن را می توان به صورت خلاصه به شرح زیر مورد اشاره قرار داد:

منصور عبدربه رییس جمهوری مستعفی یمن که از سوی انصارا.. در اقامت اجباری به سر می برد با همکاری انگلیس و کشورهای حوزه خلیج فارس در تاریخ 02/12/93 از صنعا فراری و به عدن منتقل شد و بلافاصله اعلام نمود که من استعفای خود را پس گرفته و رییس جمهور قانونی یمن هستم!

 با استقرار منصور عبدربه در عدن، سیل حمایت های منطقه ای و بین المللی از ایشان و نیز تبلیغات شدید در رسانه ها وابسته به عربستان علیه انصارا.. شروع شد.

 16 وزیر کابینه مستعفی به انصارا.. پیوسته و 16 وزیر دیگر به همراهی نخست وزیر التزام خود به منصور عبدربه را اعلام نمودند.

 با صدور قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و درخواست از حوثی¬ها برای التزام به طرح شورای همکاری و توافقنامه صلح و شراکت ملی، انشقاقی در بین هم پیمانان انصارا.. ایجاد و بعضی از احزاب و گروه ها از هم پیمانی با آنها عقب نشینی کردند.

فرصتها برای انصارا..؛

1.  منصور عبدربه و تیم همکارش به دلایلی چون همکاری او با دیکتاتور یمن در همه جرم ها و جنایات، به شدت مورد نفرت مردم جنوب یمن می باشند.

2.    تقریباً اغلب بزرگان جنوب یمن از جهات مختلف با او و تیم همکارش مخالف بوده و با آنها وارد درگیری خواهند شد.

3.  انصارا.. به جهت ضدیت با سلطه عربستان و بیگانگان، جنگ با القاعده، ارتباط با حزب ا..، زیدی بودن، مردمی بودن، انقلابی بودن و... در بین مردم یمن جایگاه بسیار مناسبی دارد.

4.    اکثر مراکز نظامی، امنیتی و اطلاعاتی یمن شمالی، تحت اشراف انصارا.. قرار گرفته است.

5.  رادیو و تلویزیون و دیگر رسانه های ملی یمن در اختیار انصارا.. قرار گرفته و دسترسی به افکار عمومی توسعه یافته است.

6.    بیش از یک میلیون نفر از هواداران انصارا.. با روحیه انقلابی، مسلح، سازماندهی شده و در سریعترین فرصت آماده هر نوع فداکاری برای انقلاب یمن می باشند.

7.    انصارا.. با تشکیل کمیته هایی در وزارت خانه ها و سازمان های تابعه، همه ارکان حکومت را با حضور نمایندگانی از خود فعال نموده است.

تهدیدهای پیش روی انصارا..؛

1. رییس جمهوری فراری یمن مورد حمایت شورای همکاری خلیج فارس، اتحادیه عرب، پنج کشور عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل و بسیاری از کشورهای هم پیمان عربستان سعودی و آمریکا و انگلیس و... می باشد.

2.  رسانه های منطقه ای و بین المللی وابسته به نظام سلطه و عربستان سعودی کاملاً از او حمایت می کنند.

3. عربستان سعودی با همه ظرفتهای سیاسی، اقتصادی، امنیتی و... خود به حمایت از رییس جمهور فراری برخاسته است.

4.  قطع نفت و کمکهای مالی عربستان، قطر، امارات، اردن و دیگر کشورهای هم پیمان سعودی موجب فشار شدید اقتصادی بر مردم فقیر یمن خواهد شد.

5.  قطع پروازهای کشورهای عربی منطقه و تابع نظام سلطه به صنعا موجب نگرانی مردم یمن شده است.

6.  دشمنان تلاش می کنند انصارا.. را در سطوح بین الملل به عنوان یک گروه کودتاگر معرفی نموده و کشورهای وابسته به نظام سلطه از برقراری ارتباط با آن اجتناب ورزند.

7.  آمریکا سفارت خود را در صنعا تعطیل کرده، اما اعلام کرده است آن را به عدن منتقل نمی کند و به صورت طبیعی این اقدام برای توطئه چینی خواهد بود.

ملاحظات و بایسته ها

در این شرایط ضرورت هایی وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از:

1.   مشروعیت بخشی به انصارا.. در صحنه بین الملل؛
2.   حمایت از مردم یمن در عرصه های مختلف؛
3.   خنثی سازی توطئه های حامیان رییس جمهور فراری علیه انقلاب مردم یمن؛
4.   تبیین ابعاد مثبت انقلاب مردم یمن.

انتهای پیام/ح
 

نظر شما
پربیننده ها