یادداشت دکتر عباسعلی فرزندی/

نگاهی به وضعیت جهان اسلام در سال 1393

سال 1393 با تمام فراز و نشیب‌های خود در شرایطی به پایان رسید، که اغلب بخش‌های جهان نه‌تنها نسبت به سال 1392 امن‌ترنشده، بلکه با خشونت‌های بیشتری مواجه شدند.
کد خبر: ۴۳۸۰۸
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳ - 27March 2015

نگاهی به وضعیت جهان اسلام در سال 1393

به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، سال 1393 با تمام فراز و نشیبهای خود در شرایطی به پایان رسید، که اغلب بخشهای جهان نهتنها نسبت به سال 1392 امنترنشده، بلکه با خشونتهای بیشتری مواجه شدند، به ویژه اینکه در جهان اسلام ابعاد این خشونت گسترده تر بود. سال 1393، گروهک های تکفیری چون داعش و تروریستهای بوکوحرام در آفریقا و طالبان و القاعده در پاکستان و افغانستان نیز جنایات زیادی را رقم زدند. جنایاتی از جنس قتلعام دانشآموزان یک مدرسه یا دزدیدن دخترانی که گناهی بهجز درس خواندن نداشتند.            
سال 1393 با تمام فراز و نشیبهایش را میتوان یکی از مصیبتبارترین سالها برای کشورهای عربی به حساب آورد. سالی پر از اتفاقات دردناک، از غرق هزاران آواره سوری در مدیترانه گرفته تا بردگی انسانیت در سوریه و عراق و به خاک و خون کشیده شدن غزه به دست اسرائیل که همگی برای امت اسلامی درد آور است.

ادامه جنگ دامنه دار در عراق، سوریه، لیبی، یمن و نوار غزه باعث شد تا برخی از جوامع عربی فکر کنند که حضور نظامی آمریکا امری اجتناب ناپذیر است. اما در واقع توطئهها و شیطنت آمریکا باعث شد که غزه همچنان زیر آتش حمله اسرائیل قرار داشته باشد.

بزرگترین حادثه تروریستی که جهان عرب در سال جاری با آن رو به رو بود و همچنان پیامدهای آن ادامه دارد، مسأله جنایات گروه تروریستی داعش در عراق و کنترل بر یکی از بزرگترین شهرهای این کشور یعنی موصل بود. مسألهای که به بزرگترین چالش جهان عرب تبدیل شده است. داعش با سوء استفاده از دو دستگیها و سیاست طائفهگرایی در عراق و بروز جنگهای داخلی در سوریه به تهدیدی برای منطقه و خطری بزرگ و جدی تبدیل شد. گروههای تندرو با تفکر تکفیری خود، سنیهای مخالف و اقلیتهای مسیحی و ایزدی را هدف قرار دادند تا جایی که ادامه خشونتها و عبور از خط قرمزها غرب را نیز مجبور کرد که سیاست خود را تغییر داده و در ظاهر به رویارویی با این گروه بپردازد.

در سال 1393، جنگ غزه شاهد چنان قساوتهایی از سوی صهیونیستها در نسلکشی فلسطینیان بود که گویی مدتها بود جهان چنین وحشیگری عریانی را به چشم ندیده بود. کشورهایی همچون نیجریه و لیبی، اخیراً شاهد افزایش میزان فعالیت های مسلحانه بوده اند و به مناطقی امن برای گروه هایی چون القاعده و بوکوحرام تبدیل شده¬اند. در حقیقت، گروه های شبه نظامی و تروریستی از بی ثباتی و منازعات موجود در این مناطق استفاده کرده و فعالیت های خود را شدت بخشیده اند.

سال 1393 برای جهان اسلام از ابعاد مختلف، سالی پر از تهدید، چالش، فرصت و قوت بود. سالی که در آن شاهد بودیم بیش هر زمان دیگر رسانه های دنیا بیشترین خبر، گزارش، تحلیل و مقاله از تحولات دنیای اسلام برای سراسر کشور مخابره کرده و با تحلیل ها و ارزیابی های خود به تحولات جهان اسلام پرداخته اند و جز یکی از اولویت های اساسی برای مخاطبان در نظر داشته اند. برهمین پایه نگاهی داریم به محورهای مهم تحولات جهان اسلام در قالب تهدید، فرصت و راهبردهای آینده که شامل:

* محورهای تهدیدات سال 1393: اضلاع مثلث استکبار و رژیم صهیونیستی و جریان های فرصت طلب منطقه ای اقدامات گسترده ای علیه امت اسلامی و ملت ایران انجام داده و تهدیدات گوناگونی را نسبت به انقلاب اسلامی شکل داده اند که مهم ترین آنها عبارتند از: 1- تبدیل حضور نظامی و سخت قدرتهای بیگانه درکشور های اسلامی به جنگ نرم 2- تکیه بر منابع اسلامی درکشور اسلامی به جای حضور عناصر بیگانه و در سرزمین¬های اسلامی3- انجام اقدامات خشونت آمیز به دست عناصر تندرو به نام اسلام 4- گسترش روند جدایی، تفرقه و شکاف در جامعه مسلمین 5- گسترش اسلام هراسی و ایران هراسی 6- تشکیل گروههای تندرو، افراطی و تکفیری در کشورهای جهان اسلام 7- وارد کردن جهان اسلام از استکبارستیزی و صهیونیست ستیزی به درگیری در داخل کشورهای اسلامی 8- تلاش برای ایجاد حریم امنیتی برای رژیم صهیونیستی  9- گسترش ابعاد توهین به ارزشهای اسلامی به بهانه آزادی بیان (اهانت به رسول ا..(ص) توسط نشریات غربی)10- حمایت از جریان های تکفیری توسط غرب

* فرصت ها و قوت ها در سال 1393: جهان اسلام در رویارویی با دشمنان خود از فرصت ها و قوت های زیادی برخوردار می باشد، مهم ترین آنها عبارتند از: 1- تداوم و پویایی بیداری اسلامی 2- به چالش کشیده شدن برنامه های دشمنان در ایجاد شکاف بین مسلمین 3- گسترش ابعاد غرب ستیزی در بین جوانان کشورهای اسلامی 5- افزایش نگرانی کشورهای غربی از بیداری اسلامی 6- عدم تحقق اهداف سیاسی- فرهنگی- نظامی قدرت های بیگانه در کشورهای اسلامی 7- فراگیر شدن روند مبارزه با رژیم صهیونیستی 8- در حاشیه قرار گرفتن غرب گرایان در کشور های اسلامی 9- محدود شدن حوزه نفوذ قدرتهای بیگانه در سرزمین های اسلامی 10- زمین گیر شدن سیاستهای اسلام هراسی 11- آگاه شدن جوانان غرب نسبت به توطئه های صاحبان قدرت علیه اسلام 12- ناکامی غرب از تصویر سازی های غرب علیه اسلام.

* ضرورت ها و بایسته ها: وضعیت جهان اسلام و شرایط امت اسلامی به گونه ای است که برای تقویت فرصتها و مقابله با چالش ها و تهدیدات باید همه دلسوزان امت اسلامی با در نظر گرفتن موقعیت خود اقداماتی انجام دهند که برخی از این بایسته ها عبارتند از:

1 افشای نقش قدرتهای بیگانه در حمایت از گروه های تکفیری

2- ایجاد همگرایی در جهان اسلام جهت مقابله با دخالت های بیگانگان

3- گسترش غرب ستیزی در کشورهای اسلامی

4- مقابله با اسلام هراسی و ایران هراسی

5- تصویر سازی از نقش قدرتهای بیگانه در اقدامات خشونت آمیز تروریست های تکفیری

6- حمایت از روند بیداری اسلامی

7- معرفی اسلام ناب به ملت ها به ویژه جوانان

8- افشای نقش تاریخی غرب در ارائه چهره بدلی و غلط از اسلام در اروپا

9- گسترش مقابله با رژیم صهیونیستی

10- ایجاد شکاف بین کشورهای اروپایی در روند اسلام هراسی

11- به چالش کشیدن همراهی و همکاری سران برخی از کشورهای اسلامی با مخالفین اسلام 12- تقویت راهبرد مقاومت.

در یک نگاه کلی: برخی کشورهای عربی، رژیم صهیونیستی و آمریکا، مثلث بنیانگذار خشونت و جنایت ضدبشری در دنیا به ویژه جهان اسلام هستند. آن چیزی که در سال 1393 بهطور واضحی مشاهده شد، این بود که این خشونت و جنگهای تفرقه انگیزانه توسط رژیم صهیونیستی به صورت همه جانبه دنبال می شد. رژیمی که همواره میکوشد با ایجاد تفرقه در دنیای اسلام به حیات نامشروع خود ادامه بدهد و در عین حال هم با سردادن فریادهای احساس ناامنی دروغ که الآن در قالب اسلام هراسی و ایرانهراسی شکل گرفته سعی میکند، قدرت هایی مثل آمریکا را کماکان در پشتیبانی خود در عرصه نگه دارد. باتوجه به جنایتهای گروهکهای تروریستی همچون داعش در سوریه، عراق و لبنان، شاخصترین ویژگی سال 1393 «خشونت» ناشی از کج اندیشی و دست نشاندگی گروهک های تروریستی بود و با این حال راهبرد مقاومت، تنها راهبرد اساسی امت اسلامی برای مقابله تهدیدات و توطئه های دشمنان می باشد.

انتهای پیام/ح

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار