«ایران امپراتوری نیست، کشوری اسلامی است»

نصرالله: شکست عربستان در یمن حتمی است/ ایران در قلب ملت‌های عراق و یمن است

دبیر کل حزب‌الله لبنان با بیان اینکه فلسطین سالهاست فریاد کمک‌خواهی سرداده اما عربستان کاری نکرده است، تأکید کرد که «بهانه‌های» عربستان برای تجاوز به یمن کاملا پوچ است.
کد خبر: ۴۳۸۲۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۱ - 28March 2015

نصرالله: شکست عربستان در یمن حتمی است/ ایران در قلب ملت‌های عراق و یمن است

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، «سید حسن نصرالله» دبیر کل حزبالله لبنان جمعهشب درباره تحولات اخیر منطقه بخصوص جنگ عربستان علیه یمن سخنران مهمی ایراد کرد.

دبیر کل حزبالله لبنان از جنگ عربستان علیه یمن، به «جنگ تجاوزکارانه» یاد کرد و گفت که «این حق ما و هر انسان آزادهای است که موضع خود را در خصوص لبنان و تحولات منطقه اعلام کند».

تحولات یمن؛ عربستان قطعا شکست میخورد و پیروزی مردم یمن حتمی است


نصرالله: عربستان علیه یمن عملیات «توفان» راه انداخته است و ملت فلسطین را رها کرده است

نصرالله گفت: ملت فلسطین سالهاست که فریاد کمکخواهی سر داده است. مردم لبنان در سال 1982 فریاد کمک سر داد و بعد از آن دیگر به شما (سعودیها) نیاز نداشت اما ملت فلسطین هنوز از شما کمک میخواهد. فلسطینیها از اعرابی کمک خواستند که هیچ کاری نکردند. پس چنین شجاعتی و قاطعیتی از کجا آمده است؟

دبیر کل حزبالله افزود: هر آنچه در منطقه ما در طول سالهای گذشته رخ داده است، باعث نشد که عربستان در آن دخالت کند اما امروز چه شده که عملیات به راه انداخته است؟ آیا خطر اسرائیل را که قویترین ارتش دنیا را دارد شما را نگران نکرد؟ این بدین معناست که اسرائیل هیچگاه در نظر عربستان و متحدانش دشمن یا تهدیدی نبوده است که نیاز باشد علیهش عملیات «توفان قاطع» به راه بیندازند.

نصرالله افزود: شما (عربستانیها و متحدان عربش) نگران وضعیت جدید یمن هستید اما اگر هدف شما بازگرداندن مشروعیت به منصور هادی در یمن بود، چرا تلاشی برای بازپس گرفتن سرزمین فلسطین نکردید؟

دبیر کل حزبالله افزود: آنچه در حال رخ دادن است، عملیات «طوفان قاطع» عربستان و همپیمانانش است و ما شجاعت و شهامت عربی را دیدهایم، اما موضوع دردآور آنجاست که طی دورههای گذشته در فلسطین و در قبال مردم منطقه چرا این طوفان در مقابله با اسرائیل وزیدن نگرفته است؟ مردم فلسطین سالهاست که فریاد کمک سر میدهند و در لبنان نیز از سال 1982 و پس از آن بارها ندای کمک سر دادهاند، اما فلسطینیها هنوز نیز کمک میخواهند و آنها از اهل تسنن هستند و همواره رهبران عرب را دعوت کردهاند تا ساکت ننشینند، این شجاعت و قاطعیت تاکنون کجا بود؟ این موضوعی که لازم است در مورد آن تأمل کرد و درد کشید.

 سه بهانه عربستان برای حمله به یمن کاملا پوچ است

نصرالله درباره جنگ عربستان و بهانههای این کشور برای آغاز حمله به این کشور گفت: سه بهانه هست که عربستان بر اساس آن جنگ علیه یمن را آغاز کرده است. بهانه اول بازگرداندن رئیس جمهور قانونی به قدرت است. فرض کنیم که رئیس جمهور، قانونی و مشروع است. آیا این بهانه برای آغاز جنگ علیه یمن کافی است؟ چرا شما قبلا این کار را در تونس انجام ندادید که علیه زینالعابدین بن علی قیام کردند. در مصر همه میدانند که موضع خصمانه عربستان در قبال انقلاب مصر که حسنی مبارک را ساقط کرد چه بود حال آنکه عربستان علیه این اتفاقات ائتلافی تشکیل نداد تا رئیس جمهورها در این کشورها را حفظ کند. پس در یمن چه شده؟ بنابراین این دلیل، بهانهای پوچ و دروغی بزرگ است و این راه بازگرداندن رئیس قانونی به قدرت نیست.

نصرالله افزود: بهانه دوم این است که وضعیت جدید در یمن، امنیت عربستان و کشورهای عربی خلیج فارس را تهدید میکند. آیا دلیلی هست که این ادعا را ثابت کند یا این خونریزی در یمن را توجیه کند؟ این کار انسانیت نیست و جزء دین خدا هم نیست بلکه این از آیین جرج بوشی است که مردم را به دلیل نیتهایشان بازخواست میکرد. همه میدانند که مشکل داخلی یمن وجود تروریسم، اقتصاد (ناکارآمد) و (عدم) توسعه است. وضعیت یمن دهها سال است که اینگونه است آیا این ملت کاری کرده که الان امنیت عربستان و خلیج فارس تهدید شده است؟ آنچه ما از آن خبر داریم این است که برادران ما در انصارالله با عربستان، قطر و کشورهای عربی خلیج فارس تماس داشتند و در مراسم فوت شاه عربستان حضور یافتند اما شاه درگذشت و تماسها قطع شد. انصارالله اعلام جنگ نکرد بلکه خواستار گفتوگو بود و هیچ اقدام خصمانهای مرتکب نشد.

بهانه سوم که مهمترین و سستترین بهانه است اما در رسانههای کشورهای خلیج فارس بیشترین تبلیغ درباره آن میشود، این است که ایران یمن را اشغال کرده و ایران بر یمن سیطره پیدا کرده و باید دخالت ایران در یمن متوقف شود. این بزرگترین دروغی است که الان ترویج داده میشود. اما برای این بهانه، چه دلیل و مدرکی وجود دارد که یمن را ایران اشغال کرده است؟ اشغالگری نشانههایی دارد. آیا ایران در یمن ارتش دارد؟ آیا ایران پایگاه نظامی دارد؟ آیا ایران واقعا یمن را اشغال کرده است؟

مشکل اصلی ذهنیت رژیم سعودی است که استقلال مردم منطقه را به رسمیت نمیشناسد

نصرالله افزود: مشکلی ریشهای وجود دارد و آن در ذهنیت رژیم عربستان و متحدانش است و آن عدم به رسمیت شناختن استقلال مردم و ملتهای منطقه است. برای همین اگر مردم زمانی سرپیچی کنند، در محور مقابل عربستان قرار میگیرند و به همین دلیل است که با موضوع (اعتراضات) مصر و تونس و لیبی اینطور برخورد کردند و اینچنین ذهنیتی به چنین نتایج و سیاستهای غلطی منتهی میشود که شکست متراکم را به بار میآورد.

سیاست خارجی عربستان سعودی است که درهای منطقه را مقابل ایران باز کرده است. مشکل از شماست نه از ایران. مشکل از شکست و ناکامی و عدم فهم شما (از مسائل منطقه) است. در لبنان در سال 1982 زمانی که اسرائیل لبنان را اشغال کرد، همه عربها جز سوریه لبنان را تنها گذاشتند. لبنانیها حق داشتند که دنبال کسی بگردند که از آنان حمایت کند. سوریه بود، ایران بود که از آن سوی دنیا آمد و لبنان را تنها رها نکرد بلکه ندای کمکخواهی لبنان را پاسخ داد و تجربه و سلاح خود را منتقل کرد اما مقاومت در لبنان، لبنانی بود.

کشوری که مردم عراق را با عملیات بمبگذاری و انتحاری کشت عربستان بود

 
نصرالله افزود: ما پس از آن آمدیم تا پیروزی را از لبنان به دیگر کشورهای عرب نیز سرایت دهیم، اما آنها هیچ زمانی این را نخواستند و گمان کردند این یک کمک ایرانی و مذهبی است، ایران هیچ زمانی لبنان را اشغال نکرد و هیچ زمانی نیز اراده خود را به لبنان تحمیل نکرد.

دبیرکل حزبالله لبنان در مورد فلسطین نیز گفت: اعراب و عربستان و دولتهای خلیج فارس مردم فلسطین را تنها گذاشتند تا این مردم در مقابل اسرائیل قرار گیرند و کشته و آواره شوند و آمریکا به دنبال راه حل سیاسی بگردد، اما این راه حل سرابی بیش نیست.

وی از کشورهای عربی سؤال کرد: در حالی که شما اموال و پولهای هنگفتی دارید، چرا باید مردم فلسطین در فقر و بدبختی زندگی کنند؟ اگر نمیخواهید سلاح بدهید، ما سلاح و سربازان شما و «طوفان قاطعتان» را نمیخواهیم و این مردم ایران هستند که به رغم تحریمها به داد فلسطینیها میرسند.

سرویس اطلاعات عربستان و بندر بن سلطان داعش را ایجاد کردند


دبیر کل حزبالله لبنان ادامه داد: بندر بن سلطان (رئیس سابق سرویس اطلاعات عربستان) کسی بود که پول و امکانات به داعش رساند و سپس این گروه را رها کرد تا بر شما سیطره یابد؛ عربستان در عراق، ابتدا صدام حسین را برای حمله و جنگ با ایران تشویق کرد که هر دو کشور را به نابودی کشاند و پس از آن جرج بوش را برای اشغال عراق تشویق و حمایت کرد و شما سعودیها جزئی از عملیات آمریکا برای حمله به عراق بودید. باز هنگامی که مشاهده کردید، مردم عراق مقاومت میکنند و تازه از شر صدام رهایی یافتهاند، گروههای تررویستی و تکفیری را به این کشور گسیل کردید و من از مردم عراق میخواهم تا به همه دنیا بگویند، آن کسانی که خودروهای انتخاری و تکفیری ها را به عراق آوردند و فرقی میان کرد و عرب و مسلمان شیعه و سنی قائل نشدند، عربستانیها بودند و آخرین جنایت شما سعودیها، ایجاد و تجهیز داعش و گسیل آنها به سوریه برای سرنگونی دولت بشار اسد در سوریه و نوری المالکی در عراق بود.

عربستان و قطر و ترکیه همه وحوش را به سوریه فرستادند تا سوریه را تابع خود کنند


حسن نصرالله ادامه داد: اولین کشوری که به عراق در مقابل داعش، کمک کرد، سلاح و تجهیزات فرستاد، ایران بود، اما این روزها میبینیم که اعراب ایران را متهم میکنند که بر عراق تسلط یافته است. این تسلط به دلیل (ضعف) شماست، چرا که شما با کاهلی و تنبلی اقدام کردید و مسئولیت خود را در قبال مردم عراق بر دوش نگرفتید.

دبیر کل حزبالله لبنان خطاب به عربستان افزود: هنگامی که با تمام وحوش روی کره زمین را برای نابودی سوریه بسیج کردید، هدفتان این بود که این کشور را زیر تسلط خود درآورید؛ عربستان، قطر و ترکیه بیش از دیگر کشورها خواستند سوریه را تابع خود کنند، اما سوریه اراده کرد که کشوری مستقل بماند و نقش منطقهای خود را داشته باشد. شما مردم سوریه را کشتید و این کشور را به نابودی کشاندید اما اگر نظرسنجی کنید در خواهید یافت که مردم سوریه از راهکار سیاسی حمایت میکنند، اما چه کسی مانع این راه حل شد؟ چه کسی خواست تا سوریه را به آتش بکشاند؟ عربستان و همپیمانانش هدفشان نابودی سوریه بود و در این میان طبیعی است که برای نقش ایران احترام قائل شویم چرا که برای یاری مردم سوریه آمده است.

ایران هیچگاه چیزی را دیکته نکرده است؛ ایران امپراتوری نیست، کشوری اسلامی است

 سید حسن نصرالله در مورد ایران نیز گفت: ایران هیچ زمانی بر ما هیچ موضوعی را دیکته نکرده است و از ما در مورد موضوع داخلی چیزی نخواسته است و ما قدرتی مستقل هستیم.

وی افزود: ایران امپراتوری نیست، بلکه کشوری اسلامی است و از این روست که به کمک لبنان، سوریه، عراق و یمن شتافته است، بدون اینکه چیزی بخواهد یا موضعی را تحمیل کند.


حماس گفت اگر عربستان به جای ایران از ما حمایت کند با ایران قطع رابطه میکنیم


رهبر مقاومت لبنان ادامه داد: هنگامی که سعودیها در دیدار با هیأتی از حماس از آنها خواسته بودند تا رابطهشان را با ایران قطع کنند، آن ها در پاسخ گفته بودند که ایران از ما حمایت مالی، تسلیحاتی، آموزشی کرده است، اما اگر عربستان ما را حمایت کند و به ما سلاح دهد ما نیز با ایران قطع رابطه میکنیم.


وی در مورد یمن گفت: در یمن چه کار کردید؟ عربستان دهها سال است که بر یمن سیطره دارد و در هر موضوعی دخالت میکند، پس رفاه و ثبات در یمن کجاست؟ پیوستن یمن به شورای همکاری خلیج فارس را رد کردید و با مردم این کشور با استکبار و خواری برخورد کردید، آیا شما 6 جنگ علیه انصارالله یا به قول شما، حوثیهای محاصره شده در صنعاء به راه نینداختید؟ و پس از آن از آن ها خواستید تا نزد شما بیایند و با شما به گفتوگو بنشینند، شما در یمن جز حمایت از جماعت تکفیری و تغییر مذاهب چه کار دیگری انجام دادید؟

دلیل اصلی حمله به یمن/ شکست عربستان در یمن حتمی است


سید حسن نصرالله تأکید کرد: دلیل اصلی حمله عربستان به یمن این است که این کشور در یمن شکست خورده و احساس میکند که یمن دیگر برای او نیست بلکه ملک مردم خودش و مُلک نیروهای سیاسی حقیقی یمنی شده است؛ عربستان سعی دارد تا بار دیگر سلطه چندین ساله خود را بر این یمن بازگرداند و در حال حاضر کشتن سربازان ارتش یمن و ارتش دیگر کشورها برای سعودیها مطلوب به نظر میرسد.

دبیر کل حزبالله لبنان از کشورهای حمله کننده به یمن خواست تا هرچه سریعتر این دشمنی را تمام کنند و به حل سیاسی قضیه روی بیاورند و پس از آن مرتب کردن اوضاع ممکن میشود؛ وی از مردم کشورهایی که در حمله به یمن مشارکت دارند نیز خواست تا به وجدان و دین خودشان رجوع کنند.

نصرالله دفاع و مقاومت را حق مردم مظلوم یمن دانست و افزود: مردم یمن به مقاومت ادامه میدهند و پیروز خواهند شد، چرا که این جزء سنت الهی و تاریخی است، آیا ارتش عربستان از ارتش آمریکا قدرتمندتر است؟ ارتش آمریکا این روزها در عراق کجاست؟ آیا ارتش عربستان و متحدانش از ارتش اسرائیل قدرتمندتر است؟ ارتش اسرائیل که در غزه شکست خورد.

سید حسن نصرالله تأکید کرد: هنوز فرصت برای عربستان باقی است تا با مردم یمن از در برادری وارد شود و خودشان را از ذلت به دور کنند، آنها نباید از بمباران هوایی خوشحال باشند، تمام دانشکدههای نظامی این که بمباران هوایی بتواند پیروزی در پی داشته باشد را رد میکنند؛ نیروی زمینی عربستان کجاست؟ عربستان میخواهد تا ارتش پاکستان، مصر و اردن را به میدان بیاورد، اما مردم منطقه به خوبی بدانند که شکست نظام سعودی حتمی است.

دبیر کل حزبالله لبنان پایان موضوع یمن گفت: مردم یمن از آبرو و خاک خود دفاع خواهد کرد، به جای اینکه کشورهای عربی در کشتار مردم یمن شریک شوند فرصت هنوز برای حل سیاسی باقی است. مردم یمن بر اساس سنت الهی و تاریخی قطعا پیروز خواهند شد و سرنوشت جنگ، شکست عربستان است.

موضوع داخلی لبنان/عربستان مانع انتخاب رئیسجمهور لبنان است

دبیر کل حزبالله لبنان در ابتدای سخن خود به موضوعات داخلی لبنان نیز اشاره کرد و گفت که حزبالله گزینه گفتوگو با المستقبل را انتخاب کرده تا کشور لبنان از هم فرونپاشد. او تأکید کرد کشوری که مانع انتخاب رئیس جمهوری لبنان میشود عربستان است نه ایران.


او در ابتدای سخنان خود گفت: لازم است تا هر انسان آزادهای موضع خود را در قبال تحولات هر منطقهای ابراز کند و ما نیز در لبنان با تأخیر در مورد یمن موضع گرفتیم و امیدوارم تا اوضاع یمن بر مسائل داخلی لبنان و بحرانی کردن اوضاع کشور یا دولت تأثیر نگذارد.

وی افزود: همه میدانند که در مورد دادگاه (رفیق حریری) به وضوح صحبت میکنیم و موضع ما در مورد اصل و فرع و نتایج این دادگاه محکم است، اما برای ما مشخص نشده است که در این دادگاه چه میگذرد؛ ما توجهی به صداهایی که از دادگاه بینالمللی بیرون میاید نمیکنیم و مذاکرات خود را با جریان المستقبل ادامه میدهیم اما برخی در المستقبل خواستار تعطیل کردن این گفتوگوها هستند.

سید حسن نصرالله در مورد انتخاب ریاست جمهوری نیز افزود: در هفتههای اخیر اتهامات متعددی به ما در مورد کارشکنی درباره انتخاب رئیسجمهور زده شده است؛ شکی نیست که انتخاب رئیسجمهور امری ضروری است، من به صحبتهای اخیر در مورد اتهام زنی به ایران و به ما در مورد تعطیلی روند انتخاب رئیسجمهور، توجهی نمیکنم؛ من تأکید می کنم که ایران دخالتی در این موضوع نکرده و نمیکند. فرانسویها با ایران تماس برقرار کرده و آنان را با لبنانیها مرتبط ساختهاند و این به معنای کارشکنی ایران در انتخاب رئیسجمهور نیست.

وی تأکید کرد: مسئول اصلی شکست فرایند انتخاب رئیسجمهور عربستان و وزیرخارجهاش «سعودالفیصل» است که انتخاب کاندید طبیعی ریاستجمهوری که نماینده مسیحیان است را وتو کرد. نظر من این است که جریان المستقبل مشکلی با این انتخاب نداشت، اما مشکل وتوی عربستان است.

انتهای پیام/ک.ح

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
احسانی
|
-
|
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
0
0
سلام براین فرزندپیغمبرگه چهره ابوسفیان وپشتیبانانش رابرای اعراب روشن کرد.
نظر شما
پربیننده ها