حجت‌الاسلام آل‌هاشم در گفت‌وگو با دفاع‌پرس تشریح کرد

ماجرای «ارتفاعات 2519» و شایعه‌پراکنی بعثی‌ها علیه ارتش ایران

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش با تشریح خاطراتی از دوران دفاع مقدس گفت: بعثی‌ها در جریان بازپس‌گیری ارتفاعات «2519» و «کدو» با تزلزل و رفتار نسنجیده شایعه‌ای را منتشر کردند مبنی بر اینکه ارتش ایران واگذاری بخش‌هایی از اراضی کشور را در دستور کار خود قرار داده است.
کد خبر: ۴۴۰۶۰
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۱ - 07April 2015

ماجرای «ارتفاعات 2519» و شایعه‌پراکنی بعثی‌ها علیه ارتش ایران

حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آلهاشم رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، در گفتوگو با خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس در خصوص فعالیتهای فرهنگی و نظامی ارتش اظهار داشت: از سال 80 که ستادهای راهیان نور شکل گرفت ارتش حضور فعالی در مناطق عملیاتی جنوب و غرب داشت. یادم نمیرود که شهید واعظی در همان بدو تشکیل، نقش بسیار ارزشمند و منحصر به فردی را در ایجاد و ساماندهی امورات مختلف راهیان نور ارتش ایفا کرد. چقدر زیباست این حرکتها و اقدامات؛ همه این موفقیتها و رویکردهای شایسته را مدیون و مرهون رهنمودهای مقام معظم رهبری هستیم.

وی تصریح کرد: مردمی که باید تعطیلاتشان را در گردش، تفریح و دیدار با خانواده و آشنایان خودشان سپری کنند، به اینجا میآیند و با این فضا آشنا میشوند، و با یادگاریهای آن دوران که مملو از ایثار و از خودگذشتگی، تجدید پیمان میکنند. به واقع جوانان ما به این فضاها نیاز دارند؛ فضایی که مملو از نور معنویت است.

حجتالاسلام آل هاشم با اشاره به شکست هجمههای نرم دشمن توسط جوانان ایرانی که با فرهنگ دفاع مقدس در سرزمینهای نور انس میگیرند، گفت: دشمنان ما در جنگ فرهنگی هم به نتیجهای نرسیدهاند و جوانان ما آنها را مأیوس کردهاند؛ زیرا آنها واقف هستند انس با فرهنگ دفاع مقدس چقدر آنها را از اهداف شومشان دور میکند. کسی که با این فرهنگ مأنوس باشد قطعاً در مقابل هجمه فرهنگی دشمن میتواند ایستادگی کند.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش افزود: اگر جوانان ما با این فرهنگ مأنوس شوند اقدامات و فعالیتهای فرهنگی دشمن هیچ خللی در پیشرفت وضعیت فرهنگی و اجتماعی کشور نخواهد داشت، و بدون شک جلوی هرگونه ایجاد آلودگی و تبلیغات ضددینی دشمن را میگیرد؛ و ما اینجا هستیم تا بتوانیم با تلاش مضاعف خود، این فرهنگ را در بین جوانان جامعه اشاعه دهیم.

حجتالاسلام آل هاشم اضافه کرد: بحمدالله امسال زائرین جوان را در میان کاروانیان دیدم و این مهم شکست دشمن در میدان هجمههای تبلیغی و فرهنگی، و موفقیت نمایش اقتدار و عزت ایران اسلامی در مقابله 8 ساله را نوید میدهد.

وی با اشاره به اینکه عقیدتی سیاسی ارتش تنها در راهیان نور به بازدید مناطق عملیاتی نیامده و در ضیافت نوروزی هم میهمان سنگرهای رزمندگان بود، افزود: این افتخار را داشتم که در ایام نوروز همزمان با جنگ تحمیلی، همچون حضور متمادی در راهیان نور همواره در کنار رزمندگان باشم. البته کارکنان عقیدتی سیاسی ارتش هم ما را همراهی کردند. تشکیلات عقیدتی سیاسی ارتش برای بازدید از مناطق عملیاتی در ایام نوروزی به همراه کارکنان خود، برنامه مشخصی را پیشبینی کرده و به مرحله اجرا درآورد.

حجتالاسلام آل هاشم در خصوص نقش ارتش در جنگ تحمیلی، خاطرنشان کرد: در دوران دفاع مقدس آحاد نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه، بسیج، جهاد سازندگی و عشایر همه در میدان کارزار، با وحدت، همدلی و صمیمیت لازم و ملزوم هم بودند. ارتش هم در پیروزی انقلاب و هم در دوران دفاع مقدس نقش بسزایی را ایفا کرد؛ و این افتخار را داشت که 48 هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کند.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش خاطرنشان کرد: در سالهای نخست جنگ، ارتش موفق شد توسط سلحشوران لشکر 92 زرهی در جنوب و لشکر 81 زرهی در غرب جلوی پیشروی دشمن را در خوزستان  بگیرد، و مانع از تحقق اهداف دشمن در روزهای آغاز جنگ تحمیلی شود.

حجتالاسلام آل هاشم تأکید کرد: ارتش حقیقتاً در جریان عملیاتهای مشترک و اختصاصی، فداکاریهای بسیاری را برای رسیدن به این اقتدار و صلابت امروز انجام داد، و بعثیها را که قصد نابودی نظام اسلامی ایران را داشتند به زانو درآورد، و صدامیان برای همیشه آرزوی تصرف گوشهای از تمامیت ارضی کشورمان را به گور بردند.

وی با اشاره به سختیهای جنگ در شمالغرب و مظلومیت عملیات ارتش در منطقه اشنویه، خاطرنشان کرد: جنگیدن در منطقه شمالغرب خیلی سخت بود، تا جایی که براساس ابلاغیه فرماندهان، از ساعت 4 بعدازظهر هرگونه رفت و آمد ممنوع بود، چون دشمن کمینهای گوناگونی را برای گرفتاری رزمندگان ما طراحی کرده بود؛ به گونهای که ما هم در داخل شهید میدادیم، و هم در تقابل با بعثیها در جبهه این ایثارگریها و جانبازیها را شاهد بودیم؛ اما همه این عملیاتها در غربت و مظلومیت ماند؛ مصداق بارز این موضوع نیز «عملیات قادر» بود که در منطقه عمومی «اشنویه» واقع در ارتفاعات «کلاشین-لولان» انجام شد، جزء روزهای سخت  و دشوار جنگ ایران با عراق به شمار میرود، و شهدای بسیاری هم تقدیم انقلاب شد.

حجتالاسلام آل هاشم در پایان با اشاره به عملیاتهای ارتش در شمالغرب کشور، به تشریح ماجرای ارتفاعات «2519» و «کدو» و جنگ روانی بعثیها علیه ارتش ایران پرداخت و گفت: دو ارتفاع 2519 و کدو در جریان جنگ تحمیلی چندین بار دست به دست شد؛ یعنی گاهی ایران و گاهی عراق موفق به تصرف یا بازپسگیری آنها میشدند؛ و به همین دلیل اولین بار بحثی با عنوان «واگذاری اراضی» در آنجا به میان آمد؛ زیرا تصرف این ارتفاعات مهم توسط ارتش ایران به مذاق دشمن خوش نمیآمد و این شایعه بهترین فرصت برای زیرسوال بردن توفیقات ارتش ما بود؛ اما در نهایت بازپسگیری و تسلط ارتش جمهوری اسلامی بر آن مناطق به این شایعات پایان داد.

گفتنی است، حجتالاسلام آل هاشم از پیشگامان عرصه جهاد و روحانیون فعال دفاع مقدس است، که در چند سال اخیر با تلاشهای خود، به حوزه تبلیغ و نهادینهکردن فرهنگ غنی دفاع 8 ساله ویژه راهیان سرزمینهای نور در جنوب و غرب کشور رونق خاصی بخشیده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها