لاریجانی در همایش سراسری نیروی انتظامی تاکید کرد؛

ضرورت تشکیل مثلث نیروی انتظامی، قوه قضائیه و صدا و سیما برای پیشگیری از جرایم

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تشکیل مثلث نیروی انتظامی، قوه قضائیه و صدا وسیما باعث پیشگیری از جرایم می‌شود، گفت: آرامش موضوعی حیاتی بوده و سنگ بنای توسعه است.
کد خبر: ۴۵۴۰۴
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۳ - 25April 2015

ضرورت تشکیل مثلث نیروی انتظامی، قوه قضائیه و صدا و سیما برای پیشگیری از جرایم

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز (شنبه 5 اردیبهشت 94) در بیستمین همایش سراسری فرماندهان، روسا و مدیران نیروی انتظامی گفت: طی سالهای گذشته مجموعههای گوناگون ترکیب و نیروی انتظامی کنونی را تشکیل دادند که از جمله آنها میتوان به اقدام مرزبانی، امیدهای انقلاب و پلیس اشاره کرد.

لاریجانی در ادامه افزود: خوشبختانه طی سالهای اخیر گردش کار در نیروی انتظامی مثبت و معقول بود و شما از تمام چالشها به خوبی گذر میکنید.

وی با اشاره به بخشی از بیانات مقام معظم رهبری که فرمودند قوای سهگانه به کمکهای مادی و معنوی نیاز دارد، گفت: شما مسیر پیش روندهای را طی میکنید و با نگاه از بیرون، موفق عمل کردهاید.

لاریجانی با اشاره به وضعیت نامساعد منطقه گفت: در این شرایط داغ منطقهای ایران از ثبات امنیتی برخوردار بوده که این موضوع یک دستاورد بزرگ محسوب میشود.

رئیس نهاد قانونگذاری ادامه داد: اکنون کمتر کشوری در منطقه از وضعیت منظم برخوردار است، اما ایران از یک ثبات امنیتی معقول برخوردار بوده و این موضوع جز با حضور نیرویی پرکار محقق نخواهد بود.

لاریجانی عملکرد راهنمایی و رانندگی را نیز مثبت ارزیابی کرد و گفت: البته هنوز هم جا برای کار وجود دارد اما اقدامات صورت گرفته در تربیت اجتماعی موثر واقع شده است.

به گفته رئیس قوه مقننه نیروی انتظامی شرایط خاص داشته و هیچ یک از نیروها به این نحو با مسائل مردم درگیر نیستند.

وی تصریح کرد: نیروی انتظامی با مسائل روزمره مردم سر وکار دارد که میتوان آن را یک نکته مثبت دانست و شما تکیهگاه مردم هستید.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته این موضوع اقتضائاتی داشته و افرادی باید در این نیرو به کارگیری شوند که روحیه و تعشق داشته باشند.

به گفته رئیس مجلس شورای اسلامی، کارکنان نیروی انتظامی باید آداب معاشرت با مردم را بیاموزند که اینها امور اکتسابی بوده و باید در این زمینه آموزش ببینند.

وی ادامه داد: اگر یک شخص یا نیرو تبدیل به تکیهگاه مردم شد، باید وزن آن را به خوبی بدانند و توصیه میکنم که رئیس نیروی انتظامی به آن توجه کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه لباس هم برای اقتدار نیروی انتظامی مهم است، گفت: گاهی لباس سرباز به تن او زار میزند که این موضوع با اقتدار در تضاد است، حتی قد و قواره افراد هم برای پلیس بودن معیار است.

** عملکرد نیروی انتظامی به نحوی باشد که مردم به سمت جرم نروند

لاریجانی با اشاره به تنوع کار ماموران نیروی انتظامی گفت: سرریز برخی مسائل سیاسی و اجتماعی به شما مربوط است، گاهی نیز ندانستن قانون باعث مواجه شدن مردم با شما میشود و این موضوع وظیفه نیروی انتظامی بوده که به آن توجه کند.

وی یکی از معضلات را پیشگیری از جرم دانست و گفت: عملکرد نیروی انتظامی باید به نحوی باشد که مردم سمت جرم نروند.

لاریجانی با اشاره به سفر خود به یکی از کشورهای توسعه یافته گفت: این کشور 1.5 برابر ایران جمعیت داشت اما ارائه آموزش از کودکی باعث کاهش جرم در این کشور شده بود.

وی بر ضرورت پیشگیری تاکید کرد و افزود: آموزش و پرورش، آموزش عالی و رادیو و تلویزیون باید مردم را با رفتار اجتماعی آشنا کنند، بسیاری از مشکلات به دلیل ناآشنایی با قانون بوده و این موضوع نیازمند آموزش است.

رئیس مجلس شورای اسلامی بر ضرورت تشکیل مثلث نیروی انتظامی، قوه قضائیه و صدا و سیما برای پیشگیری از جرائم تاکید کرد و گفت: مجموعه اقدامات شما باید باعث بازدارندگی شود و در نظامهای توسعه یافته این مهم محقق شده است.

رئیس قوه مقننه تاکید کرد: مجازات باید به نحوی باشد که باعث بازدارندگی در کل جامعه شود، به طور مثال اگر برخورد با سارق هر چه سریعتر صورت گیرد و رسانهها نیز آن را به خوبی انعکاس دهند جنبه بازدارندگی خواهد داشت.

 ** طولانی شدن زمان پیگیری جرائم تاثیر بازدارندگی ندارد

به گفته لاریجانی، طولانی شدن زمان پیگیری جرائم تاثیر بازدارندگی نداشته و باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد، برخورد با مجرم به کاهش آن منتهی خواهد شد.

رئیس نهاد قانونگذاری امنیت اجتماعی را کانون وظایف نیروی انتظامی دانست و گفت: پلیس نیروی مورد اتکای جامعه بوده و امنیت اجتماعی باید در اولویت امور باشد.

وی ادامه داد: حس آرامش باعث میشود که ذهن افراد در زمینه توسعه به خوبی کار کند، لذا آرامش سنگ بنای توسعه است.

** تاکید رئیس مجلس بر حفاظت از مرزها

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت حفاظت از مرزها تاکید کرد و گفت: مرزهای آبی و خشکی میتوانند به عنوان سرمایه کشور محسوب شوند به شرطی که متناسب با شرایط سایر کشورهای هم مرز ساماندهی شوند.

وی افزود: در شرق کشور مشکلات امنیتی وجود داشته و شاهد موجهای متنوع تروریستی در این کشورها هستیم، لذا باید در مرزبانی دقت لازم را داشته باشیم.

رئیس نهاد قانونگذاری تصریح کرد: در زمینه بستن مرزها اقدامات خوبی صورت گرفته اما کمبود منابع باعث تاخیر در اجرای کامل آن شده است، لذا اکنون باید شرایط را برای دستیابی به این مهم مهیا کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه قاچاق سوخت و کالا یک معضل است، بیان کرد: در قانون آمده که از درآمدهای حاصله برای تقویت بنیه دفاعی کشور استفاده شود و باید شرایط را برای قاچاقچیان ناامن کرد لذا کارکنان نیروی انتظامی بر ضرورت مبارزه با قاچاق به عنوان یک وظیفه ملی نگاه کنند.

لاریجانی گفت: برخورد با تمام دخیلان در مرحله قاچاق امری ضروری بوده و مجلس نیز از این موضوع حمایت خواهد کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار کرد: شما برای مردم محترم و مطمئن هستید، از این رو باید با بهرهمندی از سرمایه مردمی برای اجرای بهتر مسئولیتها استفاده کنید.

گفتنی است سردار اشتری فرمانده نیروی انتظامی نیز در این همایش گزارشی از عملکرد نیروی انتظامی در سال 93 و برنامههای سال 94 ارائه کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار