رئیس ستاد کنگره بزرگداشت سه هزار شهید استان سمنان:

بزرگترین رویداد فرهنگی استان سمنان اردیبهشت ماه برگزار می‌شود

رئیس ستاد کنگره بزرگداشت سه هزار شهید استان سمنان گفت: مهمترین وظیفه ستادهای اجرایی کنگره شهدا در شهرستان ها، جمع آوری آثار گرانسنگ شهیدان والامقام مطابق الگو، نمونه و دستور کار ستاد کنگره شهیدان استان است.
کد خبر: ۴۵۴۸۷
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۲ - 28April 2015

بزرگترین رویداد فرهنگی استان سمنان اردیبهشت ماه برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس از سمنان، کنگره بزرگداشت سه هزار شهید استان سمنان بزرگترین رویداد فرهنگی این استان و حاصل فعالیتهای گسترده خادمان فرهنگ ایثار و شهادت است که نگاهبانان و پاسبانان حریم اسلام بودند و با شهادت خود به مولایشان اباعبدالله الحسین(ع) تاسی کردند.

کنگره بزرگداشت سه هزار لاله خونین استان سمنان پس از سال ها مجاهدت به سرانجام خویش رسیده است. این کنگره فرصت و مجالی شد برای گفتگو با سرهنگ عبدالرحیم فریدون، رئیس ستاد کنگره بزرگداشت سه هزار شهید استان سمنان که در ادامه می خوانید:

* سرهنگ فریدون، لطفا از کمیته های تشکیل شده در خصوص برگزاری کنگره بفرمایید.

به دلیل حجم بالای کاری در ستاد و گستردگی امور، 24 کمیته برای تقسیم وظایف و انجام امور اعم از "کمیته جمع آوری آثار"، "کمیته تالیف و تدوین"، "کمیته طرح و برنامه و مالی"، "کمیته بناها و یادمان ها"، "کمیته روابط عمومی"، "کمیته ورزش و جوانان"، "کمیته رسانه و اطلاع رسانی"، "کمیته امور بانوان"، "کمیته ایثارگران"، "کمیته فناوری و رایانه"، "کمیته فرهنگی و انتشارات"، "کمیته هنری"، "کمیته پشتیبانی"، "کمیته کودکان و نوجوانان"، "کمیته دانشگاهیان و دانشجویان"، "کمیته فرهنگیان و دانش آموزان"، "کمیته تبلیغات و فضاسازی"، "کمیته اصناف و واحدهای تعاونی و تولیدی"، "کمیته ادارات و کارکنان"، "کمیته روحانیت و امور دینی و مذهبی"، "کمیته مراسم و مدعوین"، "کمیته برنامه ریزی و بودجه"، "کمیته حفاظت و امنیت" و "کمیته نظارت و بازرسی" تشکیل شد، این کمیته ها علاوه بر مسئولیت های خطیر و تخصصی خود، مسئولیت ها و وظایف کلی دیگر را به عهده دارند که تعیین اعضای کمیته، تشکیل جلسات به صورت مستمر، طرح، بررسی و ارائه برنامه های های مصوب و عملیاتی، ارائه گزارش، نظارت و کنترل بر حسن اجرای برنامه ها، هماهنگی با سایر کمیته هاو... از وظایف کلی آنهاست.

* کنگره شهدا در کدام شهرستان ها و با چه اهدافی برگزار می شود؟

در شهرستان ها برنامه هایی در قالب اجلاسیه با پیگیری و نظارت ستادهای اجرایی کنگره در همان شهرستان، برگزار و اجرا می شود. از اهداف برگزاری این برنامه ها، ایجاد فضای معنوی و پراکندن عطر شهید و رهنمون شدن جامعه به سمت مسیر حق و ایثار و شهادت است.

* عمده وظایف ستادهای شهرستانی کنگره چیست؟

مهمترین وظیفه ستادهای اجرایی کنگره شهدا در شهرستان ها، جمع آوری آثار گرانسنگ شهیدان والامقام مطابق الگو، نمونه و دستور کار ستاد کنگره شهیدان استان است. در این الگو، دستور کار جمع آوری آثار در قالب کتابی تحت عنوان "صحیفه پایداری" گردآوری و تالیف شده که نحوه جمع آوری آثار اعم از خاطره، دست نوشته، وصیت نامه، دل نوشته، مصاحبه با همرزمان، خانواده، دوستان و ... را مشخص کرده است. پس از جمع آوری، اطلاعات آماده شده به ستاد کنگره استان ارسال می شود و پس از انجام کارشناسی های لازم و در صورت تکمیل بودن پرونده، اقدامات بعدی انجام خواهد شد.

* راهکارهای اجرایی ستاد در خصوص تداوم این نهضت و برنامه های درازمدت برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت چیست؟

کار جمع آوری آثار شهدا از سال 1383 کلید خورد، در طی این سال ها با همت، تلاش و کوشش جهادگونه خادمان شهدا اقدامات بسیاری انجام گرفته که تولیدات ارزشمند کنگره در این خصوص از قبیل فیلم، مستند، کتاب، فرهنگ نامه، تیزر و... حاکی از این امر است. گسترگی کار به حدی است که انجام بسیاری از امور تا زمان برگزاری اجلاسیه به اتمام نمی رسد بنابراین برنامه های دیگری برای انجام، پس از برگزاری اجلاسیه پیش بینی شده است که انشاءالله مورد پیگیری قرار خواهند گرفت.

این برنامه ها بنا بر مقتضیات زمان و شرایط روز و با احتساب پیشرفت های علمی ویژه نوجوانان و جوانان انجام می شود. یکی از اقدامات مهمی که انجام گرفته و در آینده نیز ادامه خواهد داشت، چاپ فرهنگ نامه های شهدای شهرستان هاست که به بیان بخشی از خاطرات، زندگی نامه و وصیت نامه شهیدان هر شهرستان می پردازد. تاکنون فرهنگ نامه شهیدان شهرستان های سمنان، گرمسار و آرادان چاپ شده و کار چاپ فرهنگ نامه شهرستان های شاهرود، میامی، سرخه و مهدی شهر نیز در حال پیگیری است. فرهنگ نامه شهیدان دامغان نیز در مرحله نهایی بوده و در دست چاپ است.

* در خصوص کمیته جمع آوری ستاد کنگره بفرمایید.

کمیته جمع آوری تاکنون با حضور فعال خود اقدامات ارزشمندی انجام داده که به بخشی از آنها اشاره می کنم؛ در خصوص جمع آوری آثار شهیدان تاکنون 2864 پرونده از شهدا شناسایی شده که کار جمع آوری 2671 پرونده انجام شده است، در این اقدامات، تعداد 200/121 برگ سند، 650/242 برگ مصاحبه پیاده شده، 000/200 قطعه عکس دسته جمعی از رزمندگان و شهیدان استان، 000/21 دقیقه فایل دیجیتالی شده و 3811 ساعت فیلم از دوران دفاع مقدس جمع آوری شده است. از عکس های جمع آوری شده، تعداد 000/140 عکس، سازماندهی و موضوع بندی شده و تعداد 000/60 مورد شناسایی قرار گرفته و اطلاعات آن از قبیل اسامی شهدا، رزمندگان، منطقه عکس برداری شده، سال و... استخراج شده است. همچنین 30 درصد از تعداد کل عکس ها سوژه یابی شده است.

در خصوص فیلم های جمع آوری شده نیز 683 ساعت فیلم مورد بازبینی و بازخوانی قرار گرفته و 128/3 ساعت باید مورد بازبینی قرار گیرد. لازم به ذکر است کلیه فیلم ها به صورت دیجیتال و لوح فشرده تبدیل و آرشیو شده اند. این فیلم ها از یگان های مختلفی از قبیل لشکر17 علی ابن ابیطالب(ع)، لشکر8 نجف اشرف، تیپ 21 امام رضا(ع)، تیپ12 قائم(عج)، سپاه قائم(عج) استان، جهاد کشاورزی، لشکر58 تکاور ذوالفقار و.. جمع آوری شده است.

از دیگر اقدامات کمیته جمع آوری، گردآوری آثار حجمی و شخصی شهیدان بزرگوار است که تاکنون با رضایت خانواده، از 144 شهید والامقام تعداد 1008 قطعه آثار جمع آوری شده که پس از ساماندهی، ثبت و شناسنامه دار شدن، به صورت زیبایی بسته بندی شده و در محل ستاد مورد نمایش قرار گرفته است.

راه اندازی سایت ستاد کنگره بزرگداشت 3000 شهید استان به آدرس 3000SHAHID.IR از اقدامات دیجیتالی ستاد است که به معرفی شهیدان والامقام استان سمنان می پردازد. تاکنون اطلاعات بیش از 90 درصد از پرونده های موجود به سایت منتقل شده که شهیدان استان را به طور اجمالی معرفی می کند.

استان سمنان، 14 شهید با مسئولیت بالا و در رده فرمانده تیپ و لشکر تقدیم اسلام و قرآن کرده است که ستاد برای این ستاره های درخشان اقدامات ویژه ای را در دستور کار خود دارد. پرونده های این شهیدان تحویل نویسندگان چیره دست و همکارانمان در صدا و سیما شده که مبادرت به چاپ کتاب خاطرات مستقل و تولید مستند می کنند. همچنین برای 59 شهید سرافراز فرمانده گردان و رده های همطراز استان نیز ان شاالله کتب خاطراتی به طور مستقل چاپ و منتشر می شود.

لازم به ذکر است در خصوص جمع آوری آثار، الگو و مدلی در قالب کتاب صحیفه پایداری نگارش و تنظیم شد. در این کتاب، روش های صحیح جمع آوری آثار مکتوب در قالب 4 مورد توضیح داده شده است. مورد اول، کتاب اول نام دارد که شامل فرم های 18 گانه است و اطلاعات شهید از بدو تولد تا زمان شهادت را در بر می گیرد. در مورد دوم یعنی کتاب دوم، اسناد باقیمانده از شهید بصورت حجمی، دست نوشته، دل نوشته، وصیت نامه، نامه، عکس و... جمع آوری می شود. در کتاب سوم نیز مصاحبه های موجود در خصوص شهید با والدین، خانواده، دوستان و همرزمان گنجانده می شود. در کتاب چهارم نیز خاطرات جمع آوری شده قرار می گیرد.

* از اقدامات انجام گرفته درکمیته تالیف و تدوین بفرمایید.

کمیته تالیف و تدوین با بهره گیری از 35 نویسنده، تاکنون 50 عنوان کتاب با موضوعات شعر، کودک و نوجوان، خاطره، فرهنگ نامه شهیدان و... را منتشر کرده است. پرونده های موجود در کمیته جمع آوری پس از تکمیل به کمیته تالیف و تدوین ارائه شده و اقدامات بعدی در این حوزه انجام می پذیرد که این اقدامات شامل  تخلیه خاطرات، دست نوشته، وصیت نامه و زندگی نامه است. پرونده ها در این کمیته به نویسنده تحویل می شود. بازبینی خاطرات، تایپ، کارشناسی ادبی، ویرایش، اصلاحات، نقد نظامی، بازبینی نهایی، صفحه آرایی، طرح جلد، بازبینی نهایی و ارسال به چاپ خانه، مراحل چاپ کتاب در کمیته تالیف و تدوین است. 5 عنوان کتاب در این کمیته با موضوعات خاطره، عشایر، کودک و نوجوان نیز در دست چاپ قرار دارد.

* کمیته رسانه در سیما چه تولیداتی داشته است؟

کمیته رسانه با محوریت صدا و سیمای مرکز سمنان، اقدامات ارزشمندی در خصوص زنده نگاه داشتن یاد و نام و خاطره شهیدان و حماسه های هشت سال دفاع مقدس انجام داده است. این کمیته با بهره گیری از اهل فن و متخصصین امر، اقدام به تولیداتی فاخر کرده است. ساخت 13 مستند شهدای شاخص استان، ساخت7 مستند عملیات های دفاع مقدس، ساخت تله فیلم بلند تلویزیونی عقیق، ساخت مستند شناسنامه (زندگی یکی از شهدای استان)، تله تئاتر برگرفته از خاطره ای از عملیات مرصاد، با ستاره ها(معرفی اجمالی شهدای استان، کلیپ سرداران شهید، ویژه برنامه یاد یاران، مسابقه تلویزیونی، تولید مستند گزارشی، ویژه برنامه رادیویی و...) از جمله تولیدات این کمیته محسوب می شود.

* نظر جنابعالی در خصوص احداث پارک موزه دفاع مقدس استان سمنان چیست؟

پارک موزه، یک مرکز تجمع برای نمایش ایده ها، آثار، فکرها و اسناد دفاع مقدس است که در صورت نمایش شایسته، قطعا در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اثرگذار خواهد بود. بحمدالله استان سمنان نیز از استان های پیشرو در احداث چنین بناهای ارزشمندی است که می تواند در بهبود فرهنگ و ترویج ایثار و شهادت مثمرثمر باشد. نمایش ناگفته های دفاع مقدس و تبیین حماسه های انجام گرفته در دوران طلایی دفاع از سرزمین مقدس مان در پارک موزه دفاع مقدس استان سمنان گامی بزرگ برای آشنایی بیش از پیش نسل نوجوان و جوان است.

انتهای پیام /
 

نظر شما
پربیننده ها