ناوشکن البرز کشتی هنگ کنگی را نجات داد

پس از درخواست کمک یک فروند کشتی تجاری هنگ کنگی، از ناوشکن رزمی اطلاعاتی ۷۲ نیروی دریایی ارتش، برای رهایی از دزدان دریایی سومالیایی، دریادلان البرز و بوشهر به کمک کشتی تجاری خارجی شتافتند.
کد خبر: ۴۵۸۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۶ - 03May 2015

ناوشکن البرز کشتی هنگ کنگی را نجات داد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس از بوشهر، کشتی تجاری هنگ کنگی که از تمام ناوگروه های کشورهای ائتلاف ازجمله آمریکا، ژاپن، چین و انگلیس تقاضای کمک کرده بود و همه این ناوگروه ها در سکوتی رادیویی از پاسخ به این کشتی تجاری خودداری کردند، دست به دامان ناوگروه 34 جمهوری اسلامی ایران شد.

دریادلان البرز و بوشهر به کمک کشتی تجاری خارجی که نزدیک بود به دام دزدان دریایی سومالیایی بیفتد شتافتند و به کمک خواهی آن جواب مثبت دادند.

کشورهایی که برای مبارزه با دزدان دریایی ائتلاف کردند وظیفه دارند به کشتی های عبوری از خلیج عدن کمک کنند اما هیچ کدام حاضر به کمک نشدند.

حدود ساعت 10 شب به وقت محلی فرمانده ناوشکن البرز ناخدا سوم عرشه حسن مقصودلو، در ناوشکن محل جنگ را اعلام کرد و ظرف یک دقیقه همه در محل های خود حاضر بودند.

اتاق عملیات، رسته توپخانه، رسته مخابرات، رسته تکاور و تمام رسته های حاضر در ناوشکن آماده دستور فرمانده شدند.

ناخدا یکم عرشه مصطفی تاج الدینی هم که فرماندهی ناوگروه 34 نیروی دریایی ارتش را بر عهده دارد در محل عملیات حاضر شد تا بر روند صحیح کمک رسانی به ناو تجاری هنگ کنگی نظارت کند.

لنج های دزدان دریایی معمولاً با چراغ خاموش به کشتی تجاری نزدیک می شوند و سپس قایق های تندرو خود را به آب می اندازند تا اگر کشتی تجاری فهمید و سرعت خود را زیاد کرد با قایق های تندروی خود به آن حمله کنند.

در این صحنه نیز کشتی تجاری در بیسیم اعلام کرد که لنج دزدان از نوع کشتی مادر است یعنی با خود قایق تندرو دارد.

کاپیتان مقصودلو دستور داد ناو تجاری را نخست به سمت ناو لجستیک بوشهر هدایت کنند و از کشتی هنگ کنگی خواست با سرعت تمام یعنی 20 گره دریایی به سمت ناو بوشهر برود.

ناو بوشهر هم آماده کمک رسانی در صورت وقوع حادثه شد سپس توربین های ناوشکن البرز روشن شد و سرعت این غول دریایی به 25 گره رسید تا خود را میان کشتی تجاری و لنج دزدان دریایی قرار دهد.

البرز بارها به دزدان دریایی اخطار داد تا مسیر خود را تغییر دهد اما جوابی نشنید که به دستور فرمانده تمام قبضه ها آماده شلیک شد.

تکاوران جلیقه های ضد گلوله به تن داشتند و آماده اجرای دستور کاپیتان بودند.

به دستور ناخدا به تمام کشتی های حاضر در محدوده ابلاغ شد به دلیل مقابله با دزدان ، ناوشکن 72 ایران با نام البرز در حال عملیات است؛ مسیر خود را طبق راهنمایی پرسنل ناوشکن تغییر دهند و همه بدون مکث پذیرفتند.فرمانده ناوشکن دستور شلیک نورافشان و سپس شلیک تیربار را صادر کرد.

توپ های نورافشان وسعت زیادی از دریا را روشن کرد و تیربارها سکوت دریا را برای دزدان شکست .

فاصله ناوشکن تا لنج حدود 12 مایل بود و البرز با سرعت تمام در دقایقی به 4 مایلی دزدان رسید و دوباره طبق فرمان نورافشان و سپس تیرباز شلیک کرد.

در طول این دقایق عملیاتی هیچ ناوگروه دیگری آمادگی خود را برای مقابله با دزدان دریایی اعلام نکرد و ناوگروه ایران یکه و تنها به سوی دزدان می تازید.کشتی هنگ کنگی در پناه ناو لجستیک بوشهر قرار گرفت و البرز که با قدرت تمام امواج را می شکافت تا به دزدان برسد در رادار مشاهده کرد دزدان دریایی به سرعت مسیر خود را تغییر دادند و پا به فرار گذاشتند.

ناوگروه 34 به همه کشتی ها اعلام کرد وضعیت به حالت عادی بازگشته اما البرز همچنان آماده دریافت هرگونه کمک خواهی است.

لنج دزدان دریایی به طرف سواحل سومالی گریخت و مردان البرز به کشتی هنگ کنگی بیسیم زدند خطر رفع شده است و با خیال راحت ادامه مسیر دهد.

کاپیتان کشتی تجاری از ناوگروه 34 نیروی دریایی ایران بسیار تشکر کرد اما نکته مهم این است که وقتی ناوگروه 34 دزدان را فراری داد تازه ناوهای کشورهای ائتلاف به یاد کمک رسانی افتادند و با بیسیم اعلام کردند ما هستیم و هلی کوپترهای آمریکایی هم جرأت پرواز یافتند.

به گفته کارشناسان نظامی در پهنه دریا دزدان دریایی سلاح های مختلفی از جمله آر پی جی 7 - مسلسل - موشک دوش پرتاب دارند و برنده آن است که مهلت تصمیم گیری را در اسرع وقت از دزدان دریایی بگیرد.

این دویست و دومین درگیری ناوگروه های نیروی دریایی ارتش با دزدان دریایی از سال 87 تاکنون بود.ناوگروه 34 ، بیست و سومین روز سفر خود را در خلیج عدن می گذراند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها