رئیس بنیاد شهید چمران:

شهید صیادشیرازی از یاران نزدیک شهید چمران بود/لبنانی هاعلاقه زیادی به شهید چمران دارند

رئیس بنیاد شهید چمران گفت: از هنگامی که شهید چمران به وزارت دفاع رفت و موقعی که معاون نخست وزیر در امور انقلاب بود، اداره دوم ارتش را به شهید چمران واگذار کردند که وی شروع به تغییر ساختار ارتش کرد و در سازماندهی نیروها فردی بسیار توانمند بود.
کد خبر: ۵۵۲
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۹ - 18June 2013

شهید صیادشیرازی از یاران نزدیک شهید چمران بود/لبنانی هاعلاقه زیادی به شهید چمران دارند

 

مهندس مهدی چمران در گفت وگو با خبرگزاری دفاع مقدس اظهار داشت: زمانی که شهید چمران وزیر دفاع شد، پاکسازی گسترده ای در ارتش آغاز کرد و از نیروهای با ایمان ومکتبی در ساختار جدیدش بهره برد که نمونه بارز آن شهید صیاد شیرازی بود.

وی خاطرنشان کرد: شهید صیاد شیرازی از یاران نزدیک شهید چمران بود که برخی اوقات در ساختمان نخست وزیری با وی در امورمختلف مشورت می کرد.

وی  بر لزوم معرفی بیشتر شهید چمران واندیشه های وی به مردم بویژه نسل جوان تأکید کرد و گفت: همه ساله برنامه های بلند مدتی به مناسبت سالگرد دکتر چمران  در سراسر کشوربرگزار می شود ولی آنچه ماندگار است برنامه های فرهنگی است که باید تداوم بیشتری داشته باشد از جمله تدوین آثار و دست نوشته های دکتر چمران است که در 10 جلد کتاب منتشر شده است .

مهندس چمران با اشاره به رایزنی های انجام شده در خصوص ساخت فیلم مستند درباره زندگی شهید دکتر چمران گفت: با برخی از مستندسازان وحوزه هنری صحبت هایی مبنی بر تولید فیلم مستند شده است که درصدد اجرای آن هستیم که قرار است فیلم مستند زندگینامه دکتر چمران متشکل از چند قسمت از بخش های مختلف حیات وی تولید و در اختیار مخاطبان و علاقه مندان قرار گیرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا آثار تألیفی دکتر چمران درحد زیادی نیست، گفت: متأسفانه شهید چمران به دلیل شرایط بحرانی و مبارزات سختی که در دوران زندگی داشتند، فرصت چندانی برای نوشتن کتاب نداشته اند و اگر کتابی نیز در بازار موجود است بیشتر مربوط به دست نوشته ها و سخنرانی های وی در زمان های مختلف بوده که تدوین و گردآوری شده و به حالت کتاب درآمده است.

وی افزود: البته وی نوشته هایی در زمانی که در لبنان بوده اند در قالب جزوه نگاشته اند که به زبان های عربی، انگلیسی و فارسی نیز ترجمه شده است. هر زمانی که شهید چمران فرصتی پیدا می کرد دست نگاشته ها و مناجاتها و خاطراتی از دوران حیات خود را به رشته تحریر در می آورد مثلا در لبنان سخنرانی ها و دست نوشته های وی در طول یک سال جمع آوری و به صورت کتاب "لبنان" درآمده که یک کتاب مرجع و جامعی است .

مهندس چمران افزود: همچنین شهید چمران نیمی از کتاب "کردستان" را نوشت البته ما ازایشان خواستیم که این کتاب را بنویسد و بقیه این کتاب حاوی دست نوشته ها و سخنرانی های شهید چمران است که به صورت پراکنده بود که پس از تدوین به چاپ رسیده است.

وی به بنیاد شهید چمران اشاره کرد و گفت: این بنیاد بعد از به شهادت رسیدن دکترچمران راه اندازی شده است که در این بنیاد کلیه آثار دکترچمران گردآوری شده است که این آثار متشکل از نوشته ها، عکس ها، سخنرانی های دکتر چمران هست که به صورت منظم فصل بندی و موضوع بندی شده است .

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا شهید چمران در لبنان محبوبیت زیادی دارد، گفت: به دلیل کوچک بودن لبنان و حس خاصی که شیعیان لبنانی نسبت به مذهب شیعه دارند وهمچنین تلاش های زیادی که دکتر چمران در طول حضور خود در لبنان داشتند، سبب علاقه شدید مردم لبنان به شهید چمران بوده است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار