معرفی کتاب؛

مروری بر نیایش‌های ائمه(ع) در کتاب‌شناسی نیایش

در «کتابشناسی نیایش‌های شیعه» بر خلاف کتاب قبل که فهرست کلی و عمومی کتاب‌های نیایشی بود، فهرست موضوعی و تخصصی نیایش‌های شیعه گنجانده شده‌است.
کد خبر: ۱۰۰۰۵۱
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۸ - 10September 2016

مروری بر نیایش‌های ائمه(ع) در کتاب‌شناسی نیایش

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، نیایش یکی از ویژگیهای مهم ادیان ابراهیمی است. این نیایشها بهویژه در فرهنگ شیعه پر بارتر و عمیقتر بیان شده و در لایههای زیرین آن مفاهیم عمیق سیاسی، مسائل اجتماعی، فقهی و ... نهفته است. صحیفه سجادیه نمونه اعلای این نیایشهاست.

«کتابشناسی نیایشهای شیعه» توسط مؤسسه فرهنگی دینپژوهی بشری منتشر شده است. در این کتاب دیدگاههای مختلف، ادبیات دعایی شیعه مورد ارزیابی قرار داده شده است.

اطلاعات این کتاب با استفاده از بانکهای اطلاعاتی منابع علمی در ایران، ازجمله: «کتابخانه ملی»، «خانه کتاب»، «پایگاه اطلاع رسانی پارسا»، «پایگاه اطلاعات کتابخانههای ایران»  و .... به دست آمده است، و حدود 10 هزار عنوان کتاب با موضوع دعا و نیایش و موضوعات وابسته تهیه شده که بعد از کارشناسی و حذف موارد تکراری و حذف کتابهای غیر مستند و ضعیف، 2 هزار عنوان از این کتابها معرفی شده است.

ویژگی دیگر این کتاب این است که بر خلاف کتاب قبل که فهرست کلی و عمومی کتابهای نیایشی بود، فهرست موضوعی و تخصصی نیایشهای شیعه است. تنظیم کتاب براساس تنظیم الفبایی نام نویسندگان صورت گرفته است. همچنین در این کتاب عنوانهایی که از آن عناوین موضوع کتاب مشخص نمیشود، دارای عنوان فرعی در داخل پرانتز شده تا موضوع دقیق کتاب مشخص شود.

همچنین این کتاب تنها به معرفی کتابهای فارسی و عربی و ترجمه آنها توجه داشته و نه مقالات و یا زبانهای دیگر.

این اثر کتابشناسی موضوعی نیایش است؛ یعنی در این مجموعه کتابهای قوی و ضعیف، نوآورانه و تقلیدی، پرمحتوی و کم محتوی، همه در کنار هم بدون هیچ وجه تمایزی آمدهاند.

بعد از مقدمه کتاب مقالهای با عنوان ادبیات دعا در شیعه نوشته رسول جعفریان و مهدی مهریزی به چاپ رسیده است. در این مقاله  گزارشی تاریخی از ادبیات دعا در شیعه بیان شده است. همچنین به اولینهای کتب دعایی شیعه، محدوده دعاها و دورانهای مختلف نگارش کتابهای شیعی پرداخته است. این دورانها به پنج دوره تقسیم و مورد بررسی قرار گرفته است.

کتاب شامل 13 فصل از کتابشناسی دعاهای قرآن و معصومین(ع) آغاز شده و تا کتابشناسی دعاهای خاص در فصول مختلف ادامه مییابد.

«کتابشناسی نیایشهای شیعه» نوشته «سیدرضا باقریانموحد»، «رسول جعفریان»، «مهدی مهریزی» در 414 صفحه توسط موسسه فرهنگی دینپژوهی بشری منتشر شده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار