مجتهدزاده:

رشد منفی جمعیت دفاع از کشور را با چالش روبرو می‌کند

رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس گفت: رشد منفی جمعیت در آینده‌ای نه چندان دور، پادگان‌های نظامی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و دفاع از کیان کشور را با چالش روبه رو خواهد کرد.
کد خبر: ۱۰۰۰۶
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۹ - 22January 2014

رشد منفی جمعیت دفاع از کشور را با چالش روبرو می‌کند

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از ایرنا، مریم مجتهدزاده رئیس سازمان نشر آثار و ارزشهای مشارکت زنان در دفاع مقدس، با بیان اینکه جمعیت و رشد آن به عنوان مهمترین عامل بقاء جامعه است اظهار کرد: این مقوله یکی از موضوعاتی است که نیاز به کار فرهنگی و آموزشی دارد و در پیشرفت و توسعه هر کشوری نقش اساسی ایفا می کند.

مجتهدزاده افزود: از آنجا که رسیدن به جمعیت مطلوب و کیفی از اهداف اولیه نظام اسلامی و از اعتقادات دینی مسلمانان بلکه از رسالت های اصولی همه انبیاء است لذا در حکومت اسلامی تعادل و توازن جمعیت در فضای مساعد برای دستیابی به رشد و ارتقاء از اهداف اساسی و اصولی است .

به گفته وی، باید همه برنامه ریزی ها و سیاستگذاری ها به مجموعه ای از اقدامات در راستای منطقی کردن رشد جمعیت منجر شود تا هماهنگ با امکانات و مقدورات عمل نماید.

مجتهد زاده اظهارداشت: تغییر سبک زندگی در عرصه های فردی و اجتماعی ، وقوع تحولات جدید زندگی انسان ها و تأثیرگذاری آن بر روی اعتقادات، رفتار، انگیزه مندی و مسئولیت پذیری آنها سبب ایجاد مشکلاتی بر سر راه تکثیر نسل شد.

وی گفت: از این رو سیاست تنظیم خانواده و کنترل جمعیت، معایب و خسارت های جبران ناپذیری دارد که عموما توسط غرب تجربه شده و سزاوار نیست که کشورهای اسلامی با پیمودن این مسیر آن تجربه ناموفق را مجددا بیازمایند.

رئیس سازمان نشر آثار و ارزش های مشارکت زنان در دفاع مقدس ادامه داد: سیاست گذاران کنترل جمعیت، بدون در نظر گرفتن آسیب های اخلاقی و تربیتی مترتب بر آن تنها به کم شدن جمعیت می اندیشیدند و به تبعات ارزشی و تربیتی این سیاست هیچ توجهی نشان نمی دهند.

** کاهش آهنگ شدید رشد جمعیت

مجتهد زاده گفت: آهنگ شدید رشد جمعیت کشور که در سال های نخست پس از انقلاب اسلامی شروع شده بود، در سال های اخیر تا حد زیادی کاهش یافته و بر اساس سرشماری سال 1385 مرکز آمار ایران، جمعیت کشور برابر 70 میلیون و 500 هزار نفر بود که 35 میلیون و 900 هزار نفر آن را مردان و 34 میلیون و 600 نفر را زنان تشکیل می دهند.

به گفته وی، این آمار در مقایسه با جمعیت 60 میلیون نفری سال 1375 مبین خالص افزایشی در حدود14.8 درصد یا 10.4 میلیون نفر در این فاصله زمانی است.

مجتهد زاده با بیان این که این آمار میزان مرگ و میر عمومی و امید به زندگی را در سال های 85-55 را نشان می دهد، گفت: میزان باروری برای هر زن در کل کشور در سال 55 برابر با 6.08 فرزند بوده که در سال 85 به 1.8 فرزند کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: میزان مرگ و میر عمومی نیز در سال 55 برابر 11.5 فوت در هر هزار نفر جمعیت بوده که به 6.5 فوت کاهش یافته و امید زندگی با 17 سال افزایش به 71 سال در سال 85 رسیده است.

**معضل سالخوردگی در انتظار ماست

مجتهد زاده گفت: طی سال های اخیر میزان باروری و به تبع آن نرخ رشد جمعیت جامعه کاهش محسوس یافته به گونه ای که می توان پیش بینی نمود با ادامه روند فعلی، در آینده ای نه چندان دور جامعه به لحاظ جمعیتی با معضل سالخوردگی هرم سنی جمعیت مواجه خواهد شد.

به گفته وی، سیر نزولی جمعیت پیامدهایی را از جمله تهدید سیاسی و امنیتی، خطرات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در پی خواهد داشت.

رئیس سازمان نشر آثار و ارزش های مشارکت زنان در دفاع مقدس توضیح داد: با ادامه این وضعیت و به هم ریختن تعادل جمعیتی ممکن است در 50 سال آینده با چالش هایی روبرو شویم.

مجتهدزاده تصریح کرد: از نظر نیروی کار نیز ایران اسلامی با مشکل جدی مواجه خواهد شد زیرا بیشتر جمعیت ایران را افراد سالخورده تشکیل می دهند بنابر این برای جلوگیری از تعطیلی کارخانه ها باید از کارگران و نیروهای خارجی استفاده کرد.

**تدوین قوانین تشویقی

مجتهد زاده درباره راهکارهای مقابله با پدیده پیری جمعیت و کاهش جمعیت گفت: تدوین سیاست ها، برنامه ها و مقررات حمایتی و تشویقی برای دستیابی به نرخ باروری مناسب، جمعیت مطلوب و لغو سیاست ها، برنامه ها و قوانین و مقررات ارایه مشوق ها برای جلوگیری از کاهش باروری یک ضرورت است.

وی اظهار کرد: تدوین الگوی سبک زندگی و ترویج آن به ویژه فعالیت های اجتماعی، آموزشی و اشتغال زنان متناسب با معیارهای اسلامی و هماهنگ با مصالح خانواده به منظور ایفای هر چه کامل تر نقش مادری و همسری از دیگر این راهکارهاست.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار