السفیر جزئیات جدیدی از مذاکرات پشت پرده پوتین با ملک عبدالله و بندر بن سلطان را فاش کرد

پوتین خطاب به بندر: هرگز مذاکره بر سر آینده بشار اسد را نمی‌پذیریم

رئیس‌جمهور روسیه در دیدار اخیر خود با رئیس دستگاه اطلاعات عربستان تاکید کرد هرگز موشک‌های بالستیک به ارتش مصر نخواهد داد و در پرونده سوریه، بشار اسد باید رئیس دوره انتقالی باقی بماند.
کد خبر: ۱۰۰۳۴
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۱ - 22January 2014

پوتین خطاب به بندر: هرگز مذاکره بر سر آینده بشار اسد را نمی‌پذیریم

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از فارس، روزنامه لبنانی السفیر نوشت: بندر بن سلطان در دیدار سیزدهم دسامبر خود با ولادیمیر پوتین در مقر اقامت پوتین در حومه روسیه تلاش داشت که روس ها را به عقد قراردادهای تسلیحاتی با مصر و سرمایه گذاری و شراکت راهبردی در حوزه نفت و گاز بین مسکو و ریاض ترغیب کند اما پوتین نیز این امر را به دستیابی به تفاهمات سیاسی در پرونده سوریه و ایران مشروط کرد.

بندر در آغاز سخنان خود با پوتین برای تضمین امنیت بازیهای زمستانی در شهر سوچی که از هفتم فوریه آغاز می شود اعلام آمادگی کرد و گفت: گروههای چچنی که امنیت این بازهای را تهدید میکنند تحت امر ما هستند و تنها با هماهنگی ما بود که آنها وارد خاک سوریه شده و علیه نیروهای بشار اسد وارد جنگ شدهاند.

السفیر نوشت پوتین در این دیدار با نیشخندی شبیه گلولهای که از لوله تفنگ خارج میشود به بندر نگریست و گفت: ما تلاشهای جدی در راستای تامین امنیت بازیهای زمستانی کرده و از هر تلاش دیگری هم استقبال میکنیم، اما امنیت هیئتهای دیپلماتیک و سفارتخانهها و منافع روسیه در همه جای جهان برایمان اهمیت دارد ما به دنبال همکاری هر چه بیشتر در مبارزه با تروریسمی هستیم که همه را بدون استثنا تهدید میکند.

پوتین افزود: اکنون حدود 350 هزار تن از جنگجویان چچنی در خاک سوریه هستند و ما میخواهیم مطمئن شویم که این ها به کشورشان باز نخواهند گشت.

بندر سرش را تکان داد و گفت: آقای رئیس جمهور بیائید از قراردادهای تسلیحاتی سخن بگوییم. اولویت عربستان مسلح کردن ارتش مصر است و پیش از این نیز ما و امارات عربی متحده آمادگی خود را برای تامین مالی این قرارداد تا هزینه حدود چهار میلیارد دلار در راستای منافع ارتش مصر اعلام کردهایم.

در همین حال پوتین جواب داد: مصریها موشک های بالستیک روسیه با برد متوسط از ما خواستهاند که میتواند عمق ایران را هدف بگیرد، آیا این درخواست منطقی است؟ چرا مصریها این موشکها را میخواهند؟ ما و ارتش آمریکا از فروش این موشکها به کشورهای منطقه و جهان امتناع میکنیم.

شاهزاده سعودی از این تفاهم بین روسیه و آمریکا درباره ایران به خشم آمده و تنها به نشانه تسلیم سرش را تکان داد.

پوتین در عین حال گفت که پرونده فروش تسلیحات روسی دیگر به مصر را مورد بررسی قرار می دهد.
 

السفیر نوشت: عربستان سعودی از تفاهم روسیه و آمریکا بر سر تسلیحات شیمیایی سوریه و برنامه هسته ای ایران خشمگین است.

به نوشته السفیر این تفاهم مشترک در راستای حمایت از تامین امنیت اسرائیل و دور کردن گزینه نظامی از سوریه و ایران است تا جایی که تحریم ها را از سر این دو کشور برداشته و مرحله سیاسی جدیدی را در قبال این دو کشور در پیش بگیرند.
 
جزئیات گفتوگوی سه ساعته پوتین با ملک عبدالله

یک دیپلمات عرب مقیم در پایتخت یکی از کشورهای اروپایی گفت: یک ماه قبل از سفر دوم بندر به روسیه در تاریخ دهم اکتبر 2013 پوتین با ملک عبدالله پادشاه عربستان تماس تلفنی برقرار کرد و در مدت سه ساعت با وی گفتوگو کرد.

پوتین در این گفتوگوی تلفنی از شاه سعودی خواست که در تلاشهای بینالمللی برای دستیابی به توافق با تهران بر سر برنامه هستهای نقش مثبت ایفا کند و ملک عبدالله هم پشت سر هم "انشاءالله" میگفت.

پوتین در پایان این بخش گفتوگوی خود درباره خطر از دست رفتن فرصت دستیابی به تفاهم با تهران هشدار داد و گفت: پیامدهای شکست مذاکره درباره برنامه هستهای ایران برای جهان و بخصوص منطقه خلیج فارس منفی است.

پوتین وقتی از ملک عبدالله درباره پرونده سوریه سوال کرد ملک عبدالله پاسخ داد اجازه بدهید بندر به مسکو بیاید پرونده سوریه برعهده اوست.

بندر در روز سیزدهم دسامبر سه نشست پیاپی در مسکو داشت که نخستین آن با ژنرال واتسلاو کوندراسکو رئیس دستگاه اطلاعات روسیه و دوم با پوتین و سوم با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه بود.

پوتین در دیدار با بندر گفت: ما در قبال سوریه بی طرف هستیم، می خواهیم به خشونت های مسلحانه در سوریه از طریق راه حل سیاسی و ایجاد اصلاحات پایان بدهیم، اما شما و کشورهایی دیگر در جهان و منطقه تنها یک هدف را دنبال می کنید و آن سرنگونی بشار اسد است اما باید یقین پیدا کنید که فضای بینالمللی تغییر کرده است و شرایط میدانی به نفع شورشیان معارض نیست.

بندر هم در این دیدار گفت: موضع آمریکا در نشست هیئتی به نمایندگی از بشار اسد در ژنو 2 ما را شوکه کرد؛ آنها ثابت کردند که در قبال بحران سوریه جدی نیستند و دیدگاه آشکاری به بحران سوریه ندارند ما در برهه گذشته هر کاری در سوریه کردیم با حمایت آمریکا بود اما آنها غیرمنتظره تغییر کردند و تا همین الان نمی دانیم علتش چیست اگر خطبه های ائمه مساجد در عربستان را بشنوید می فهمید که آنها ما را مسئول ریخته شدن خون هزاران بی گناهی می دانند که به دست نظام سوریه در این کشور کشته می شوند، آنها می خواهند ما دست بسته نباشیم و مشکل ما اینجاست که در پرونده سوریه هر چه به شما روس ها نزدیک می شویم شما از ما دور می شوید.

پوتین جواب داد: درست است که آمریکاییها از برخی گروه های شبه نظامی که از استانبول وارد سوریه می شوند از جمله جبهه اسلامیه حمایت می کنند اما همه می دانند که شما در حمایت مالی و تسلیحاتی از شورشیان تاثیر بیشتری دارید.

پوتین گفت: پیشنهاد ما این است که بشار اسد در طی دوره انتقالی که حکومتی انتقالی در سوریه آن را رهبری می کند باقی بماند تا زمانی که قانون اساسی جدید سوریه وضع و به همه پرسی تحت نظارت بین المللی منجر شود و پس از آن انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری برگزار شود.

رئیس جمهور روسیه تاکید کرد: در هر حال باید تاکید کنم که ما هرگز مذاکره بر سر آینده بشار اسد را نمیپذیریم، ملت سوریه خود باید سرنوشت خود را تعیین کنند و هیچ کشوری نمی تواند به نیابت از مردم سوریه تصمیم گیری کند.

نظر شما
پربیننده ها