مقامات امنیتی رژیم‌صهیونیستی از نقض توافقنامه آتش‌بس با حماس نگرانند

تشدید اوضاع در مرزهای نوار غزه با سرزمین‌های اشغالی و شلیک مرتب موشک‌های مقاومت فلسطینی به مناطق صهیونیست‌نشین به شدت مسئولان صهیونیستی را نگران فروپاشی توافقنامه آتش‌بس میان اسرائیل و جنبش حماس کرده است.
کد خبر: ۱۰۰۷۲
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۸ - 23January 2014

مقامات امنیتی رژیم‌صهیونیستی از نقض توافقنامه آتش‌بس با حماس نگرانند

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از فارس، مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی طی هفته اخیر، احساس میکنند که توافقنامه آتشبس امضا شده طی جنگ «ستون ابر» در نوامبر 2012 که با میانجیگری مصر و آمریکا میان اسرائیل و جنبش حماس حاصل شد، در حال شکست و فروپاشی است. در همین حال، برخی طرفهای صهیونیستی مدعی هستند که توافقنامههای غیر رسمی با جنبش حماس کارآیی عملی خود را از دست دادهاند.

طرف صهیونیستی مدعی است که قدرت دولت مصر به رهبری «عبدالفتاح السیسی»، وزیر دفاع این کشور برای اعمال نفوذ روی جنبش حماس، در مقایسه با دوران زمامداری «محمد مرسی» تا حد زیادی کاهش یافته؛ هرچند که جنبش حماس در صدد ورود به عرصه درگیری نظامی با رژیم صهیونیستی نیست، اما احتمال وقوع چنین حادثهای بعید نیست.
 
در هفتههای اخیر، شلیک موشک از نوار غزه به سمت شهرکهای صهیونیستنشین افزایش یافته و از اول ژانویه جاری 17 فروند موشک به سمت اراضی اشغالی شلیک شده است. در همین راستا، روز دوشنبه 7 فروند موشک به سمت عسقلان شلیک شد که در نوع خود شدیدترین عملیات موشکی گروههای مقاومت فلسطین علیه شهرکهای صهیونیستنشین از زمان پایان جنگ «ستون ابر» به شمار میرود.
 
علاوه بر این، روند آزمایش موشکهای دوربرد ام 75 همچنان ادامه دارد و برخلاف توافقات رژیم صهیونیستی و حماس، این جنبش از برگزاری تظاهرات طی روزهای جمعه در نزدیکی موانع امنیتی مرزی ممانعت به عمل نیاورده است.
 
به همین منظور طرف صهیونیستی از مصر خواسته تا جنبش حماس را به پایبندی به توافقات صورت گرفته و کنترل گروههایی که سعی در نقض این توافقنامه دارند، تحت فشار قرار دهد، اما طرف مصری با این درخواست مخالفت کرده است؛ چرا که اگر این کشور وارد گفتوگوی جدی با حماس شود، مجبور به توقف عملیات نظامی تخریب تونلها و مقابله با واردات کالاها به نوار غزه و از سوی دیگر، توقف مجازات اخوانیها در مصر خواهد شد.
 
قاهره بر این باور است، تنها کاری که از دست مصر در راستای مقابله با جنبش حماس برمیآید، تخریب تونلهاست، اما طرف صهیونیستی معتقد است که قدرت اعمال نفوذ قاهره علیه حماس در دوره حکومت مرسی بیش از دوره کنونی بود.
 
در مقابل، محافل نزدیک به السیسی مدعی هستند، عملیاتی که درحال حاضر برای تخریب تونلها درحال انجام است، در گذشته سابقه نداشته و این مساله از نظر آنها به نفع رژیم صهیونیستی نیز میباشد.
 
قاهره همچنین از واکنشهای سختگیرانه رژیم صهیونیستی به شلیک هر موشک از نوار غزه به سمت اراضی اشغالی انتقاد میکند و بیش از هر کس دیگر، «موشه یعلون» وزیر جنگ اسرائیل را مسئول میداند.
 
طرف مصری تلاش میکند، اسرائیل را به برخورد ملایمتر و با درایتتر ترغیب کرده و از حمله جنگندههای صهیونیستی به نوار غزه به محض شلیک هر موشکی؛ حتی اگر به مناطق خالی از سکنه اصابت کند، برحذر کند.
 
جنبش حماس در دیدارهایی که با مسئولان سازمان اطلاعات مصر داشته، سعی در تاکید بر این مساله داشته که علاقهای به تشدید اوضاع ندارد، اما نمیتواند جلوی شلیک موشک گروههایی را که سعی در نقض توافق آتشبس دارند، را بگیرد.
 
رهبران حماس خاطر نشان کردهاند که اوضاع نوار غزه به خاطر تخریب تونلهای مرزی و از سوی دیگر برخوردهای سختگیرانه طرف صهیونیستی به شدت سخت و پیچیده شده و این قدرت آنها برای کنترل امور نوار غزه را کاهش میدهد.
 
حماس در همین راستا از مصر خواسته که رژیم صهیونیستی را برای افزایش حجم واردات کالاها به نوار غزه و کاهش فشارها بر این منطقه که در توافقنامه آتشبس روی آن تاکید شده، تحت فشار قرار دهد.
 
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار