محقق و پژوهشکر مسائل سیاسی:

نیروهای مداخله گر و بی تجربگی اخوان و مرسی، عوامل اصلی بحران در مصر

باتوجه به این که تحولات مصر در نقطه ای خارج از این کشور رقم زده می شود و تمایل نیروهای مداخله گر به تداوم بحران مصر می انجامد، لذا به نظر می رسد این بحران و بی ثباتی تا آینده ادامه پیدا کند.
کد خبر: ۱۰۲۴
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۶ - 11July 2013

نیروهای مداخله گر و بی تجربگی اخوان و مرسی، عوامل اصلی بحران در مصر

تحلیل گر و پژوهشگر مسائل سیاسی در گفت وگو با خبرگزاری دفاع مقدس در خصوص راه خروج مصر از بحران و تحولات اخیر گفت: اگر نیروهای مداخله گر، تعیین سرنوشت مصر را به خود ملت آن بسپارند، با توجه به پیشینه وتوانمندی های خود، قادرخواهند بود برای آینده تصمیم گرفته و از بحران خارج شوند.

محمد صادق کوشکی با اشاره به موضع جمهوری اسلامی نسبت به برکناری محمد مرسی و آمدن دولت موقت گفت: سیاست رسمی و دائمی نظام جمهوری اسلامی در عرصه خارجی، حمایت از آرای ملت ها و سپردن تصمیم سازی درباره هر جامعه به مردم و همچنین حمایت از حاکمیت قانون و شرع در جوامع بوده است و در این چارچوب ضمن احترام به قانون و آرای مردم مصر، از تلاش برای براندازی دولت قانونی این کشور به وسیله روش های خشونت آمیز به شدت انتقاد کرده است.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه برکناری محمد مرسی نقشی در تحولات سوریه نداشته است، افزود: آمریکا و رژیم صهیونیستی به شیوه های دخالت مستقیم و دخالت با واسطه از طریق عربستان و قطر، سیاست های خود را در منطقه پیاده کردند.

وی در پاسخ به این که آیا اشتباهات محمد مرسی در تعامل با جامعه سیاسی نظامی مصر، عامل شکست وی شد، خاطرنشان کرد: مجموعه ای از دخالتهای آمریکا، رژیم صهیونیستی و اردوهای منطقه ای آنها، بی تجربگی اخوان و شخص مرسی، انحصارطلبی و سوءاستفاده از قدرت از سوی اخوان و مرسی و ناآرامی و ناپختگی سیاسی جامعه مصر، دلایل متفاوتی هستند که بحران اخیر  را به وجود آورده یا به امتداد کشیده است.

کوشکی در بخش دیگری از سخنان خود به بحران در سوریه اشاره کرد و گفت: مساله سوریه راه حل نظامی نخواهد داشت و طرف های غربی و معارضین هم به این نتیجه رسیده اند که از طریق نظامی شانسی برای موفقیت ندارند و آنها به نوعی ناگزیرند برای حل بحران از طریق گفت وگو وارد عمل شوند.

وی در پایان اظهار داشت: نکته ای که نباید در مورد سوریه مورد غفلت واقع شود، این است که یکی از اهداف آمریکا و مرتجعین منطقه از روشن کردن آتش بحران در این کشور تضعیف دولت و ارتش سوریه است که متأسفانه این مسأله رخ داد و مدتها خیال رژیم صهونیستی از بابت تهدید نظامی سوریه راحت خواهد بود.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار