واردات تسلیحاتی امارات و تاثیرات آن بر منطقه

امارات متحده عربی با توجه به توان مالی ناشی از فروش نفت و وابستگی امنیتی در سال های اخیر اقدام به واردات حجم زیادی تسلیحات از کشورهای غربی نموده است که این موضوع پیامدهایی به همراه خواهد داشت.
کد خبر: ۱۰۳۰
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰ - 11July 2013

واردات تسلیحاتی امارات و تاثیرات آن بر منطقه


به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، امارات متحده عربی به عنوان یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس در پی درآمد گسترده اقتصادی ناشی از فروش نفت به دلایلی از جمله عدم اطمینان از تداوم ثبات سیاسی خود و همچنین برای مقابله با نگرانی های امنیتی در سال های اخیر قراردادهای بزرگی در رابطه با خرید تسلیحات با برخی کشورها به امضا رسانده است که این موضوع با توجه به نوع تاثیرگزاری آن بر امنیت داخلی امارات و امنیت منطقه و همچنین اهداف کشورهای صادرکننده تسلیحات  از صادرات حجم گسترده تسلیحات به کشوری مانند امارات قابل بررسی و تامل می باشد.

درآمد ناشی از فروش نفت و واردات تسلیحات
 
امارات متحده عربی به عنوان یکی از شیخ نشین های حاشیه خلیج فارس در سال های اخیر با توجه به درآمد اقتصادی گسترده ناشی از فروش نفت توانسته است به یکی از ثروتمندترین کشورهای منطقه تبدیل شود و در برخی از امور زیربنایی مانند صنایع هواپیمایی و امور مربوط به حمل و نقل و جذب سرمایه به یکی از قطب های منطقه تبدیل گردد.
 
اما با توجه به موقعیت ژئوپلیتیک و فقدان دیگر مولفه های قدرت این کشور با وجود ثروت گسترده اقتصادی نتوانسته است از وابستگی دفاعی و امنیتی خود بکاهد. البته مولفه هایی مانند غیردموکراتیک بودن نظام سیاسی آن نیز یکی از عناصر احساس ناامنی سیاسی به شمار می رود که باعث نزدیکی نظام سیاسی امارات به قدرت های خارجی برای تداوم ثبات سیاسی خود شده است.
 
در این راستا رهبران سیاسی این کشور کوچک در حاشیه خلیج فارس به قصد تضمین بقای سیاسی خود در پی خرید و واردات حجم زیادی تسلیحات نظامی و دفاعی برآمده اند و کشورهای غربی نیز از جمله فروشندگان اصلی صنایع نظامی به این کشور به شمار می روند.
 
برنامه های امارات در رابطه با میزان واردات تسلیحات
 
با توجه به موضوعات فوق، مدرن سازی تسلیحات و توانمندی نظامی یکی از اولویت های مقامات اماراتی در سال های اخیر بوده است. در این راستا می توان به برنامه مقامات این کشور در واردات تسلیحات به ارزش بیش از 52 میلیارد دلار در چهار سال آینده اشاره داشت.
 
همچنین شایان ذکر است که در سال 2012 امارات بیش از 9 میلیارد دلار خرید تسلیحاتی داشته است که شامل حجم زیادی تسلیحات به خصوص موشک ها و برخی هواپیماهای نظامی می شود. این آمار و حجم زیاد واردات تسلیحات باعث شده است که امارات به عنوان یکی از کشورهای کوچک دنیا به چهارمین وارد کننده تسلیحات جهان تبدیل شود به گونه ای که در سال 2011 به تنهایی 5 درصد بودجه نظامی جهان را هزینه کرده است.
 
اهداف کشورهای غربی از صادرات سلاح به امارات
 
هر چند برخی کشورهای غربی همواره اعلام می کنند که محدودیت هایی در صادرات و فروش تسلیحات به دیگر کشورها نظیر دموکراتیک بودن آن کشورها را مد نظر قرار می دهند، اما تجربه یک دهه اخیر به خصوص در رابطه با فروش تسلیحات به کشورهای حاشیه خلیج فارس نشان داده است که کسب سود اقتصادی و بسط و تداوم نفوذ سیاسی و استراتژیک تنها اهداف این کشورها از فروش سلاح به دیگر کشورها مانند امارات به شمار می رود.
 
در این میان با توجه به ثروت اقتصادی کشورهایی مانند امارات، کسب بازارهای صادراتی این کشورها در رابطه با فروش تسلیحات نظامی با هدف کسب درآمد و سود اقتصادی یکی از اولویت های کشورهایی مانند امریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان به شمار می رود.
 
علاوه بر انگیزه کسب سود اقتصادی، تداوم نفوذ سیاسی و استراتژیک نیز یکی از اهداف سیاسی کشورهای غربی از فروش حجم گسترده تسلیحات به کشوری مانند امارات به شمار می رود. بدین نحو که با تامین نیازهای نظامی و دفاعی امارات، این کشورها می توانند این کشور را از نظر نظامی و دفاعی –امنیتی به خود وابسته کرده و این امر بر تاثیرگذاری سیاسی آنها بر این کشور خواهد افزود.
 
همچنین با توجه به فقدان نیروی انسانی متخصص برای استفاده از این تسلیحات، حضور برخی نظامیان کشورهای صادرکننده تسلیحات به کشورهای مقصد مانند امارات نیز موضوع مهمی برای کشورهای غربی به شمار می رود چرا که باعث تداوم حضور آنها به صورت غیرمستقیم در منطقه خواهد شد و این را می توان یکی دیگر از انگیزه ها و اهداف کشورهای غربی برای صادرات تسلیحات به کشوری مانند امارات برشمرد.
 
تاثیرگذاری واردات تسلیحات بر امنیت و ثبات سیاسی امارات
 
هر چند که رهبران سیاسی امارات همانند دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس با هدف رفع نگرانی های امنیتی و تداوم ثبات سیاسی رژیم های خود اقدام به خرید حجم زیادی تسلیحات می کنند، اما با نگاهی دقیق تر متوجه می شویم که تهدیدات اصلی و مهم علیه نظام های سیاسی این کشور نه تنها بیرونی و نظامی نبوده بلکه به عدم مشروعیت داخلی این رژیم ها بر می گردد.
 
در این راستا می توان بیان داشت که تحولات منطقه در چند سال اخیر و نحوه چینش توازن منطقه نشان می دهد که هیچ گونه تهدید جدی خارجی علیه کشوری مانند امارات وجود ندارد و حتی اگر تهاجمی نیز علیه این کشور صورت گیرد به دلیل نقاط ضعف دیگر این کشور، تسلیحات خریداری شده توسط رهبران این رژیم تاثیر چندانی بر توان مقابله آن نخواهد داشت.
 
در واقع می توان بیان داشت که تهدید اصلی علیه رژیم سیاسی امارات به نارضایتی های احتمالی داخلی بر می گردد که تسلیحات خریداری شده، از آنجا که عمدتا شامل سلاح های مانند موشک و جت های جنگنده می شود، نمی تواند برای سرکوب داخلی مورد استفاده قرار گیرد و تنها مداخله مستقیم یک کشور خارجی، همانند مداخله عربستان در بحرین، می تواند به نجات این رژیم ها از سقوط کمک نماید.
 
همچنین با توجه به شرایط و چگونگی شکل گیری امارات متحده عربی یکی از تهدیدات اصلی در رابطه با حیات سیاسی این کشور به احتمال تجزیه این کشور بین شیخ نشین های تشکیل دهنده آن با توجه به اختلافات و رقابت بین آنها بر می گردد که در این رابطه نیز باید خاطرنشان ساخت که تسلیحات خریداری شده تاثیر چندانی بر یکپارچگی سیاسی این کشور نخواهد داشت.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار