حجت الاسلام عباسعلی باباگل زاده در گفت و گو با دفاع مقدس:

انتقال باورهای دینی و سبک زندگی اسلامی نقش موثری در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دارد

کارشناس فرهنگی و مذهبی گفت: امروزه با توجه به راه‌اندازی جنگ نرم از سوی دشمنان، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت یک نیاز و ضرورت است.
کد خبر: ۱۰۳۴۵
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۰ - 29January 2014

انتقال باورهای دینی و سبک زندگی اسلامی نقش موثری در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دارد

در دوران دفاع مقدس جانفشانی رزمندگان و ایستادگی آن ها در مقابل دشمن سبب پیروزی انقلاب اسلامی شد.

روحیه شهادت طلبی و ایثارگری از مهمترین و موثرترین رموز پیروزی و موفقیت ملت ایران در برابر دشمن بود چرا که دشمنان از بهترین و مجهزترین امکانات و سلاحها با حمایت ابرقدرتهای جهان بهره میگرفتند در حالیکه ایران با دست خالی اما روحیه عشق و حماسه در مقابل آن ها ایستادگی کرد.

امروز نیز دشمنان با شکست در جنگ نظامی راهکار تازه ای به نام جنگ نرم را برای خود تدارک دیدهاند تا بتوانند شکست خود را در دوران جنگ جبران کنند.

با توجه به اهمیت و تاکید ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه از سوی مقام معظم رهبری و برخی از مسئولان، این مقوله مورد توجه است و باید در جامعه گسترش یابد.

بر همین اساس و با توجه به اهمیت گسترش و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه با حجت الاسلام عباسعلی باباگل زاده فرمانده پایگاه مقاومت بسیج سردار شهید حاج احمد کاظمی (میراث فرهنگی استان قم) به گفت و گو نشستیم.

چگونه فرهنگ ایثار، شهادت و ارزش های دفاع مقدس را به نسل امروز و نسل های آینده انتقال دهیم؟

ما نباید بدبین باشیم و بگوئیم نسل امروز از فرهنگ شهادت و دفاع مقدس فاصله دارد اتفاقا نسل امروز نسلی بسیار مستعد با اخلاق و پر انرژی است که باید از این استعداد و توانمندی به خوبی استفاده شود.

مقام معظم رهبری در دیدار با مردم قم در روز 19 دی امسال فرمودند:" برای عبور از مشکلات باید با ایمان راسخ وبصیرت نسبت به دشمن و فراموش نکردن دشمنی او بر توانایی ها وابتکارهای داخلی ملت واستعدادهای جوان تکیه کرد و چشم به خارج ندوخت."

این سخن مقام معظم رهبری که به استعدادهای جوان تکیه کرد باید بیش ازاین مورد توجه دولت و مسئولان عالی کشور قرار گیرد که در حقیقت سخت ترین بحران کشور زمان جنگ بود ودر آن زمان جوانان این سرزمین با پیروزی خود بزرگترین اسناد افتخارات ملت ایران را به اوج خود رساند و یقین داشته باشید اگر به جوانان اعتماد شود در همه زمینهها بیش از این دارای افتخارات خواهیم شد مطمئن باشید اگر دوباره دشمنان نادانی به خرج دهند وبخواهند دفاع مقدس دیگری بر ملت ایران تحمیل کنند با پیشرفت هایی که ملت بزرگ ایران و جوانان داشتند چنان درسی به دشمنان خواهند داد که دشمنان سرتعظیم در برابر ملت بزرگ و مقتدر ایران فرود خواهند آورند.

اما اینکه چگونه فرهنگ ایثار و شهادت را به نسل های آینده و بعضی از نسل های امروز بیش از این منتقل کنیم در زمینه ساخت فیلم و هنر درخصوص دفاع مقدس باید بیشتر کار شود و برنامه های راهیان نور تداوم داشته باشد.

بیان خاطرات از زندگی شهدا و سلحشوری های رزمندگان توسط پدران و مادران شهدا و همسنگران وجانبازان انجام گیرد موزه دفاع مقدس و زندگی شهدا به عنوان گنجنیه آثار شهدا در همه استان ها وشهرستانها احداث شود.

مهمتر از همه برنامه اهتمام مسئولان ونهادهای فرهنگی به  کارفرهنگی وتعمیق بخشیدن  فعالیت فرهنگی است تقویت آموزه و باورهای دینی جوانان وارائه سبک زندگی درست واسلامی به خانواده ها وجوانان می تواند برای همیشه فرهنگ شهادت وارزش های دفاع مقدس را حفظ کند و ارائه وآموزش سبک زندگی اسلامی و اخلاقی باید ازخانواده و به ویژه مدارس بیشتر مورد توجه قرار گیرد چون نوجوانان و جوانان قلب شان آماده پذیرش هرنوع آموزش هست و اگر آموزش ها درست انجام گیرد درآینده هیچ مشکلی نخواهیم داشت و نوجوانان و جوانان تحت تاثیر فرهنگ غربی و ماهواره وجنگ نرم قرار نمی گیرند .


بنظرشما چگونه باورهای دینی نوجوانان و جوانان رابیش از این تقویت کنیم؟

یکی از مشکلات خانواده ها تلفیق زندگی غربی با زندگی ایرانی و اسلامی است. در بعضی از جوامع غربی، خانواده و زندگی خانوادگی بسیار کم رنگ شده و بچه ها پدر و مادران خود را نمی شناسند و از راه نامشروع متولد می شوند. باید بدانیم بهترین راه نجات انسان در دنیا و آخرت دینداری است این دین است که پایه های زندگی و خانواده ها را مستحکم می کند و بی بند و باری و مسائل ضد ارزشی را از انسان دور می کند یکی از موضوعاتی که کمترروی  آن بحث می شود نماز است.

خداوند در قرآن کریم می فرمایند اقم الصلاه ان الصلاه تنهی عن الفحشاء والمنکر نمازرا به پا دارید زیرا نماز انسان را از فحشاء و منکر باز می دارد. برهمین اساس مدیران و کارگزارنی که در نظام انتخاب وانتصاب می شوند باید اشخاصی باشند که به نماز دروقت خود اهمیت می دهند شما ملاحظه کنید منشا همه اختلاس ها سوء استفاده از بیت المال بد اخلاقی، دروغ وتهمت وتخریب وعمل نکردن به وظایف و زیاده خواهی ... بی توجهی به نماز وسبک شمردن نماز است.

درخانه اگر پدر ومادر بی توجه به نماز باشند فرزندان هم بی توجه خواهند شد در ادارات اگر مدیران بی توجه به نماز و نماز جماعت باشند کارمندان هم چندان اهمیت به نماز نخواهند داد به همین خاطراگر می خواهیم دولتی پاک دست خانواده ای سالم زندگی با آرامش وبدون استرس داشته باشیم باید به نماز توجه مضاعف داشته باشیم.

یکی از مهمترین عوامل پیروزی ما در جنگ، ایمان راسخ و معنویت و در حقیقت نماز رزمندگان بود. نماز شبانه و دعاها و توسل به اهل بیت علیهم السلام توسط رزمندگان قدرت و شجاعتشان را چند برابر می کرد. خدای نکرده اگر نسبت به نماز غافل و بی توجه باشیم در همه عرصه ها تنزل کرده و سیر نزولی پیدا خواهیم کرد چون انقلاب ما اسلامی، دینی و فرهنگی است. پیشرفت های مادی علمی صنعتی زمانی ارزش دارد که نماز حقیقی و فرهنگ اسلامی و اخلاق زنده باشد.

اگر در پایان خاطره ای از برادر شهید خود دارید تعریف کنید؟

سردارشهید مهندس حسین بسیار متواضع، خوش اخلاق، مهربان و دوست داشتنی بود. واقعا عاشق شهادت بود. از اوائل جنگ در جبهه ها و عملیات ها حضور داشت و در اواخر جنگ یعنی 4 تیر ماه سال 1367 به درجه رفیع شهادت نائل شدند.

او وقتی از جبهه برمیگشت سعی داشت با رابطه دوستانه و محبت آمیز با من که نوجوان بودم مرا جذب مسجد و مسائل دینی کند. سعی میکرد با حسن اخلاق و دوستی با نوجوانان و جوانان محل جذب پایگاه بسیج مسجد و نمازجماعت کند. از اینکه در عملیات ها به شهادت نمی رسید بسیار ناراحت و رنجیده خاطر بود. این بار آخر که به جبهه می رفت به پدرم حاج آقا عبدالمطلب، گفت بابا من این همه به جبهه وجنگ رفتم به شهادت نرسیدم آیا واقعا از اینکه به جبهه می روم ناراضی هستی؟ در حالی که اشک پدر وحسین هر دو جاری بود.

پدر به حسین گفت: انشاا... هر نیتی داری خداوند برآورده کند و به تو بدهد. از این دعای پدر، حسین بسیار خوشحال و شاد شد و در هنگام رفتن به مادر گفت انشاالله این دفعه زودتر می آیم، 8 روز دیگر می آیم. او هشت روز بعد در جزیره مجنون به شهادت رسید.

نظر شما
پربیننده ها