افخم در نشست خبری:

اردوغان با رهبر انقلاب و رئیس‌جمهور دیدار می‌کند/ "برچیده شدن برخی تأسیسات هسته‌ای" برداشتی یک‌سویه است

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سفر نخست وزیر ترکیه به ایران گفت: اردوغان در این سفر علاوه بر مذاکرات کاری، با مقام معظم رهبری، رییس جمهور، معاون اول رییس جمهور و همچنین وزیر امور خارجه گفت‌وگوهایی خواهد داشت.
کد خبر: ۱۰۳۹۷
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۲ - 28January 2014

اردوغان با رهبر انقلاب و رئیس‌جمهور دیدار می‌کند/

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری هفتگی خود ضمن تبریک فرارسیدن ایام دهه فجر، سالروز بازگشت امام راحل به کشورمان و نیز پیروزی انقلاب اسلامی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی درباره آخرین وضعیت دیپلمات ربوده شده ایرانی در یمن و نیز تحقیقات درباره دیپلمات دیگر کشورمان که توسط تروریستهای یمنی به شهادت رسید گفت: «موضوع شهادت دیپلمات ایرانی و نیز ربوده شدن آقای نیکبخت در دستور کار وزارت خارجه قرار دارد. در خصوص جسد کشف شده و خبرسازیهایی که شده بود، جای خوشبختی دارد که خدمت دوستان اعلام کنم پیگیریهایی که همکاران ما در یمن انجام دادند و نیز تأیید صریح مقامات یمنی محرز کرد که جنازه پیدا شده متعلق به دیپلمات ایرانی نیست. انشاءالله ایشان هم بر اثر این پیگیریهایی که انجام میشود به کشور بازگردد.»

اسناد اقدامات تروریستی علیه ایران در لبنان در اختیارمان است

سخنگوی وزات امور خارجه کشورمان درباره تحقیقات درباره حملات تروریستی به سفارت کشورمان در بیروت گفت: «اسناد و مدارکی درباره اقدامات گروههای تروریستی و تکفیری در اختیارمان قرار دارد و ما در صدد تکمیل آنها هستیم. تا زمان تأیید و تکمیل کامل این مدارک و مستندات امکان اظهار نظر رسمی را در این حوزه نداریم. در صورت تکمیل شدن پرونده قطعا درباره آن اطلاعرسانی دقیقتر انجام خواهد گرفت.»

جمهوری اسلامی ایران با رویکردی جدید مذاکرات را آغاز کرد

افخم درباره اعتمادسازیهای صورت گرفته طی گام مقدماتی توافق هستهای گفت: «جمهوری اسلامی ایران با رویکردی جدید مذاکرات را آغاز کرد. این رویکرد مبتنی بود بر اینکه حقوق هستهای، فعالیتها و برنامهها صلحآمیز را حفظ کنیم. این فعالیتها و برنامهها کاملا صلحآمیز بوده و تحت نظارت آژانس قرار دارد تا در عین حال برخی نگرانیهای منطقی درباره برنامه هستهای ایران نیز برطرف شود. این مبنای مذاکراتی روند خود را طی کرده است تا اینکه به برنامه اقدام مشترک منتهی شود. و اکنون در دوره اجرای برنامه هستیم. اجرای متوازن و پیشبینی شده این برنامه در دوره شش ماهه میتواند یک گامی باشد تا تعهد طرفهای مذاکراتی ما براساس برنامه اقدام مشترک خود را نشان دهد. فکر میکنیم چنانچه این دوره ششماهه با موفقیت و براساس تعهدات پیش رود گام اول در چارچوب پیشبینیها و اقدام مشترک به خوبی پیش رفته و مقدمات برای برگزاری و مذاکرات جامع آماده شده است.»

افخم همچنین در پاسخ به خبرنگاری درباره دستور جلسه مذاکرات اشتون و ظریف که اعلام شده ماه آینده در نیویورک برگذار خواهد شد، گفت: «پیش از آغاز مذاکرات نمیتوان بحث خاصی را مطرح کرد، اما همانگونه که پیش از این نیز اعلام شده حل و فصل نهایی موضوع هستهای، حفظ برنامه صلحآمیز هستهای کشورمان و همه ابعاد فعالیتهایی که اکنون صورت میگیرد، رئوس کار ما هستند تا برنامههای صلح آمیز هستهای با موفقیت ادامه یابد. لذا تا پیش از اینکه برنامه نهایی مذاکرات اعلام نشود درخصوص جزییات بیشتر آن باید صبر بکنیم تا مشخص شود.»

دور بعدی مذاکرات هنوز نهایی نشده است

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اخبار منتشره مبنی بر ادامه مذاکرات هستهای ایران و گروه ۱+۵ در نیویورک گفت: «دور بعدی مذاکرات هنوز نهایی نشده است. این مذاکرات طی هفتههای آتی انجام خواهد شد. درباره زمان و مکان دقیق آن اطلاع رسانی خواهیم کرد.»

وی درباره سفر اشتون به تهران نیز گفت: «طی دیدار آقاس ظریف و خانم اشتون در نیویورک موضوع دعوت از ایشان مطرح شد. دعوت در دستور کار است و متعاقب نهایی شدن آن اطلاعرسانی انجام خواهد شد. هنوز زمان دقیق سفر بین دو طرف نهایی نشده است اما در برنامه کاری دو طرف قرار دارد.»

تاسیس دفتر موقت آژانس در تهران در دستور کار ما قرار ندارد

افخم همچنین درپاسخ به پرسش دیگری در خصوص درباره تاسیس دفتر موقت آژانس در تهران نیز گفت: «این موضوع هنوز در دستور کار ما قرار ندارد.»

اردوغان با مقام معظم رهبری دیدار میکند

 افخم همچنین درباره همکاریهای ایران و ترکیه در ارتباط با حل مشکل سوریه علیرغم وجود اختلافات گفت: «درباره مذاکرات و همکاریها بین ایران و ترکیه باید بگوییم که همواره ایران و ترکیه به عنوان دو کشور همسایه و مسلمان و دارای مشترکات و ابعاد و زمینههای همکاری گفتوگوها و مذاکرات و تماسهای متعددی در سطوح مختلفی داشتهاند. این تماسها علاوه بر موضوعات مختلف منطقهای در سطح دو جانبه نیز انجام میشود. کما اینکه عصر امروز آقای اردوغان نخست وزیر ترکیه به تهران سفر میکند. این سفر، سفر مهمی است. موافقتنامههایی در این سفر به انجام خواهد رسید. حوزههای جدید همکاری و گفتوگو میان دو کشور مورد بحث و بررسی قرار میگیرد. آقای اردوغان در این سفر علاوه بر مذاکرات کاری با آقای جهانگیری با مقام معظم رهبری، آقای روحانی و همچنین آقای ظریف گفتوگوهایی خواهد داشت.»

وی با اعلام اینکه گفتوگوها و همکاریهای روند روبه رشدی داشته و امیدواریم که این فرآیند ادامه یابد افزود: «در ماههای آینده سفر آقای روحانی به ترکیه برنامه ریزی شده است. لذا تماس و گفتوگو بین دو کشور همسایه درباره موضوعات مختلف منطقهای امری طبیعی است. امیدواریم که این گفتوگوها علاوه بر تأمین منافع دو کشور در حوزه منطقهای هم به آثار و نتایج سازندهای بینجامد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگار سیانان درباره اینکه اوباما قرار است امشب در واشنگتن سخنرانی داشته باشد و اینکه دولت ایران دوست دارد چه چیزی از زبان او بشنوید و یا چه چیزی نشنود گفت: «مشخص است که ما به عنوان کشوری صلحدوست، داری سابقه تمدنی و مردمانی صلحطلب در جهان همواره از شنیدن پیام صلح و دوستی خوشحال میشویم.»

 «اینکه حرکت جهان به سمت گفتوگو و گسترش صلح پیش رود مایه خوشبختی همه ملتها و ما است. در عین حال درباره موضوعات هستهای هم اجرای تعهدات و احترام به حقوق هستهای صلحآمیز ملت ایران و احترام به پیشرفت و دانش بومی ایران و ایرانیها مورد توجه ما است. این دانش و فناوری بومی است. ملت ایران به واسطه استعداد و انگیزههای جوانان خود به این دانش و فنآوری روز دسترسی پیدا کرده است و درصدد است از این دانش برای پیشرفت کشور و ارتقا وآبادانی وضعیت کشور استفاده کند و مصمم است که این حق را حفظ کند. امیدواریم این واقعبینی که زمینه آن در دولتمردان آمریکایی ایجاد شده بیش از پیش افزایش یابد و این واقعبینی نه تنها در اظهارات بلکه در عمل نیز بیش از پیش شاهد باشیم.»

"برچیده شدن برخی تأسیسات هستهای" برداشتی یکسویه است

مرضیه افخم در پاسخ به سؤال دیگری درباره اصرار مقامات آمریکایی به استفاده از عبارت برچیده شدن برخی تأسیسات هستهای کشورمان گفت: «اینکه تفاسیر، تعابیر و برداشتهایی از برنامه اقدام مشترک و نحوه اجرایی شدن آن بیان و ابراز شده، ملاک ما برنامه اقدام مشترک و آن چیزی است که در طی مذاکرات میان دو طرف نهایی شده است. این تفاسیر و برداشتها از نظر حقوقی جایگاهی ندارند و ما اعلام کردهایم که این برداشتها یکسویه است. در عین حال ایران اکیدا اعلام کرده است که حفظ برنامههای و فعالیتها صلح آمیز کشور ملاک مذاکرات و برنامههای آینده خواهد بود. مسیری که برای دستیابی به این فنآوری و دانش بومی طی شده برگشتپذیر نیست و موضوعات دیگری که در این باره مطرح میشود صرفا یک جانبه و بیانکننده دیدگاههای یک طرف است.»

همسو خواندن منتقدان داخلی با صهیونیستها قطعا تفسیر اشتباهی است

وی در پاسخ به اظهارات خبرنگاری مبنی بر اینکه وزیر امور خارجه و معاون پارلمانی رئیسجمهوری منتقدین توافق هستهای ایران و شش قدرت جهانی را همگام با صهیونیستها معرفی کردهاند، گفت: «در مورد ادبیاتی که ذکر کردید فکر میکنم که هیچ وقت وزارت امور خارجه و شخص آقای وزیر چنین ادبیاتی را به کار نبردهاند و ما بارها اعلام کردهایم این نقدها حتما دلسوزانه و در جهت منافع ملی کشور است. اما شیوه ارائه این انتقادها و اینکه گاها توسط دلسوزان محترم با برخی اطلاعات نادرست همراه میشود منجر به این شده که از سمت ما هم نکات و بحثهایی مطرح شود. لذا همسو خواندن منتقدان داخلی با صهیونیستها قطعا تفسیر اشتباهی است که از این اظهارات انجام شده.»

افخم در ادامه درباره نامه ۱۶۰ نماینده به رئیس مجلس در خصوص اطلاع از جزئیات توافق اجرای توافقنامه ژنو گفت: «هم متن برنامه اقدام مشترک در سایت وزارت امور خارجه قرار داده شد و هم نسخههایی از آن در اختیار مقامات عالیرتبه کشور قرار گرفت. این یک بخش از اطلاعرسانی بود. بخش دیگر درباره نحوه اجرای برنامه اقدام مشترک و نیز جزییات مربوط به آن است. این مسائل به صورت غیرکتبی بوده و سندی به مفهوم سند مشخص نبوده چرا که مذاکرات شفاهی بود. در عین حال اطلاعات کامل مربوط به آن در اختیار رییس محترم مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است و طبعا براساس صلاح دید ایشان در اختیار کمیسیونها و نمایندگان محترم قرار خواهد گرفت اما چنانچه به ما اعلام شود وزارت خارجه آمادگی دارد در این زمینه اطلاعرسانی کند و مستندات و مواردی که مورد نظر است در اختیار نمایندگان قرار گیرد.»

موضوع پرونده "موشکهای اس ۳۰۰" گفتوگوهای مطرح شده است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات مدیرعامل شرکت دولتی صادرات تسلیحاتی روسیه مبنی بر اینکه شکایت ایران درباره پرونده اس ۳۰۰ به تشنج در روابط تهران و مسکو منجر خواهد شد و نیز روند کنونی این پرونده گفت: «این بحث در گفتوگوها به صورت کلی مطرح شده است. حوزه مذاکرات در این باره تخصصی است. مقامات دفاعی ایران در این زمینه با همتایان خود گفتوگوهایی دارند. چنانچه به روند مشخصی بینجامد چه در زمینه جایگزینی با آنچه پیگیری این موضوع درباره آن اطلاعرسانی خواهند کرد. موضوع جدیدی در این باره هنوز اعلام نشده است.»

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار