امیرزاده در گفت‌وگو با دفاع پرس عنوان کرد؛

اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حل معضل توزیع کتب دفاع مقدسی

مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزاری نمایشگاه‌های کتاب دفاع مقدس در سراسر کشور و تخصیص یارانه‌ها و تعرفه‌های حمایتی را از اقدامات این وزارتخانه برای رفع معضل توزیع کتب دفاع مقدسی دانست.
کد خبر: ۱۰۵۰۰۷
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۲ - 22September 2016

«همایون امیرزاده» مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی درباره تغییر و بازنگری قوانین تالیف و نشر کتب به دفاع پرس گفت: در قوانین نشر کتاب هیچ تغییری صورت نگرفته است، چون مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری نظام در حوزه فرهنگ است. البته در سال 1384 اصلاحیه‌ای خورد که این اصلاحیه همچنان به قوت خود باقی‌ است و ملاک عمل بررسان است که حدود آن در حوزه نشر مشخص شده و بر اساس آن عمل می‌شود.

وی درباه معضلات شبکه توزیع کتاب که از موانع رشد آثار دفاع مقدس است، توضیح داد: ماجرای ناکارآمد بودن و برقرار نبودن شبکه توزیع مناسب کتاب امری است که هیچ کس نمی‌تواند آن را انکار کند. ما در فضای شبکه‌های توزیع 2 رویکرد را مد نظر قرار دادیم و مورد توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

امیرزاده ادامه داد: نخست برگزاری نمایشگاه‌های کتاب است، نظیر نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس و برگزاری هزار نمایشگاه در هزار نقطه کشور. در این نمایشگاه‌ها کتابی که توسط ناشر تولید شده به طور مستقیم به دست مخاطب اصلی در همه مناطق کشور می‌رسد که این مساله خلاء موجود در شبکه توزیع را تا حدی مرتفع می‌کند.

وی افزود: اما رویکرد دوم معاونت فرهنگی حمایت از کتاب فروشی‌ها و تقویت ویترین آنهاست. همچنین تعرفه‌های حمایتی مثل عیدانه کتاب، کتاب فروشی به وسعت ایران، تابستانه با کتاب، یارانه‌های حمایتی و اقداماتی از این دست صورت می‌گیرد. در بحث یارانه‌های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 20 درصد تخفیف را در نظر گرفته است که مشکلات شبکه توزیع را تا حدی حل می‌کند.

امیرزاده درباره اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای مقابله با ولنگاری فرهنگی که از مطالبات مقام معظم رهبری است گفت: نشر در کشور ما تابع یک سری ضوابط اجرایی است که طی چند سال گذشته این ضوابط بر اساس مبانی قانونی هیئت‌های نظارت بر نشر شکل نگرفته بود و از دو سال پیش هیئت‌ نظارت تشکیل شد.

وی خاطرنشان کرد: اعضای این هیئت‌ نظارت که کار بررسی کتاب‌های رده‌های سنی مختلف را بر عهده‌ دارند، منتخبین شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند. در این هیئت شخصیت‌هایی با گرایش‌های متفاوت فکری و در چارچوب نظام حضور دارند. همچنین هیئت نظارت بر نشر سرگروه‌هایی را مشخص کرده است که بررسی‌ کتاب‌ها در این فرآیند قانونی تحت نظارت عالیه‌ای انجام می‌گیرد.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار