دفاع مقدس از نگاه موشکافانه امام خمینی (ره)/2

کلید «ما می‌توانیم» قفل «نمی‌توانیم» را باز کرد

ایستادگی در برابر زورمداران غربی اصل مهمی است که جمهوری اسلامی در چالش هشت ساله دفاع مقدس به آن دست یافته است و تکیه بر نیروی داخلی این خودباوری را ایجاد کرده که مشکلات را چون مومی نرم در دستان خود بدانند.
کد خبر: ۱۰۵۰۰۸
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۳ - 22September 2016

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، خلاقیت و نوآوری در هشت سال دفاع مقدس یکی از عوامل پویایی و بالندگی رزمندگان در برابر استراتژی‌های دشمن بوده است. در دفاع مقدس که شرایط جنگی سختی در کشورمان حاکم بود، رزمندگان انقلابی با امید به فضل الهی، با نوآوری خود تاکتیک‌ها و تکنیک‌های نوینی برای پیشروی در جنگ آفریدند و توانستند پیشرفت‌های چشم‌گیری را به وجود آورند.

امام خمینی (ره) به دست‌یابی خلاقیت‌های رزمندگان در حوزه‌های مختلف به ویژه دفاعی اشاره کردند و فرموده‌اند: «دستیابى ملت به پیشرفت‌هاى دفاعى مدرن اگر پیدا شد، انسان خودش را بهتر پیدا مى کند. دیروز چند تا، دو سه تا جوان آمدند و یک تفنگى را، که من خوب نمى شناسم تفنگ چه هست، آوردند نشان دادند، گفتند: این را ما خودمان درست کردیم. وقتى هم به ارتش نشان دادیم گفتند صحیح است و خوب است و وسایل را فراهم مى کنیم. این براى این است که چنانچه ما منزوى نبودیم، هیچ وقت به فکر این کار نمى افتادند.»

جنگ تحمیلی، قوه محرکه خودباوری داخلی

مردم و مسئولین پس از جنگ تحمیلی به یک نوع خودباوری دست یافتند که رهبرکبیر انقلاب اسلامی نیز در این راستا بیان داشته‌اند: «شما دیدید، در این جنگ تحمیلى که پیش آمد و محاصرۀ اقتصادى شدیم، خود ایرانى‌ها، خود ارتشی‌ها این قطعات را درست کردند. اگر قبل از این بود، یکى از آن قطعات را نمى‌توانستند درست کنند؛ از باب اینکه شخصیت‌شان را گم کرده بودند، مى‌گفتند باید متخصص بیاید. من اعتقادم است که اگر ما در محاصرۀ اقتصادى یک ده سال، پانزده سال واقع بشویم شخصیت خودمان را پیدا مى کنیم؛ یعنى همۀ مغزهایى که راکد بودند، در آن وقت و نمى‌توانستند فعالیت بکنند به فعالیت مى‌افتند.»

انقلاب و به ویژه جنگ تحمیلی اگر چه خسارت‌های جبران ناپذیر مالی و جانی به کشورمان وارد کرد، اما از سویی باعث رشد و تحول در بسیاری از بخش‌های جامعه شد به شکلی که وابستگی اقتصادی و تسلیحاتی کشورمان کم کم از درون جامعه رخت بربست.

ایستادگی در برابر تحریم‌های خارجی، برکت دفاع هشت ساله

امام خمینی (ره) نیز درخصوص شکوفایی استعدادها پس از تحریم فرموده‌اند: «امروز متفکران ملت بزرگ ما، در اثر محاصرۀ اقتصادى، مغزهاى خود را به کار انداخته‌اند و نقصان‌هاى موجود را به طور چشمگیرى رفع و زیانهاى ناشى از محاصره را با کوشش شبانه‌روزى خود به مقدار زیاد جبران نمودند. امروز دولت ایران با پشتیبانى ملت، قوی‌تر و سرسخت‌تر در مقابل دشمنان ایستاده است.»

ایستادگی در برابر زورمداران غربی اصل مهمی است که جمهوری اسلامی در چالش هشت ساله دفاع مقدس و رودررویی نابرابر با قدرت‌های بزرگ شرق و غرب امروز به آن دست یافته است؛ چرا که در جنگ تحمیلی با وجود مقابله ظاهری با یک کشور در واقع با بسیاری از امپریالیست‌های دنیا در مواجهه و مبارزه بودیم. لذا این ایستادگی در برابر زورمداران دنیا به جوانان و نیروی داخلی این خودباوری را داد که مشکلات را چون مومی نرم در دستان خود بدانند و به ابتکار و فن‌آوری دست بزنند.

ما‌می‌توانیم، رمز عبور از وابستگی به امپریالیست‌ها

رهبر کبیر انقلاب درباره رشد خلاقیت‌های صنعتی پس از جنگ تحملی فرموده‌اند: «شما چنانچه باورتان آمده باشد که نمى‌توانید صنعت درست بکنید و نمى‌توانید صنایع بزرگ و کوچک را و چیزهایى که احتیاج به غرب بوده است خودتان آنها را درست بکنید، تا این باور هست، نمى توانید که انجام بدهید. اول باید خودتان را درست کنید؛ اول باید باورتان بیاید که ما هم انسانیم، ما هم قدرت تفکر داریم، ما هم قدرت صنعت داریم. این قدرت در همۀ افراد بشر بالقوه هست. اگر این باور براى شما پیدا شد [موفق خواهید بود]. این تبلیغات بوده است که در مقابل قدرتهاى بزرگ نمى شود نفس کشید و باید تسلیم قدرتهاى بزرگ شد.‌... این پیروزى که شما به دست آوردید، براى اینکه باورتان آمده بود که مى توانید؛ باورتان آمده بود که آمریکا نمى‌تواند به شما تحمیل بکند. این باور اسباب این شد که آن کار بزرگ معجزه آسا را شماها انجام دادید. باورتان باشد که خود ما هم مى توانیم، صنعتى داشته باشیم و مى توانیم ابتکارى داشته باشیم. همین باورِ توانایى، شما را توانا مى کند. اساس این باور است که آنها از ما گرفته بودند. آنها ما را از همه چیز تهى کرده بودند، به طورى که افکار ما، باورهاى ما، همه وابستگى داشت.»

ایشان در خصوص عدم وابستگی به قدرت‌های بزرگ و اتکا بر توان داخلی بیان داشتند: «اگر افکار یک ملتى وابستگى به قدرت بزرگى داشته باشد، تمام چیزهاى آن ملت، وابستگى پیدا مى‌کند. عمده این است که افکار شما آزاد بشود، افکار شما از وابستگى به قدرت‌هاى بزرگ آزاد بشود. اگر افکار شما آزاد شد و باورتان آمد که ما مى‌توانیم که صنعتمند و صنعتکار باشیم، خواهید بود. اگر افکارتان و باورتان این باشد که مامى‌توانیم مستقل باشیم و وابسته به غیر نباشیم، خواهید توانست. اگر کشاورزان ما باورشان این باشد که ما مى‌توانیم در کشاورزى به جایى برسیم که صادر کنیم و وابسته به غیر نباشیم، بلکه دیگران به ما محتاج باشند، می‌توانند. اگر شماهایى که در صنعت هستید و پرسنل صنعتى [هستید] در ارتش این باور را داشته باشید و به تجربه این باور را امروز دارید که مى‌توانید صنّاع باشید و مى‌توانید کارهاى ابتکارى بکنید، خواهید توانست.»

بنابراین فرموده بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، افکار متخصصین بعد از جنگ تحمیلی با باور کلمه "ما می‌توانیم" به روز شد و توانستند بر فشارهای خارجی فائق آیند که این مهم تنها به برکت دفاع مقدس در جمهوری اسلامی شکل گرفت.

انتهای پیام/321

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار