پرداخت زندگی و عملکرد 10 فرمانده شهید ارتش جمهوری اسلامی در کتاب «ده مرد»

رضا جهانفر و فهیمه کرمی، دو پژوهشگر و نویسنده این کتاب گفتند: این کتاب به نگاهی بر زندگی و عملکرد 10 تن از فرماندهان و امیران شهید ارتش جمهوری اسلامی ایران داشته و سبک زندگی شهدایی همچون شهید سپهبد علی صیاد شیرازی، شهید سرلشکر منصور ستاری، شهید سرلشکر علی اکبر قربان شیرودی، شهید سرلشکر حسین خلعتبری، شهید سرلشکر ابراهیم ثابت و... را مورد بررسی قرار داده است.
کد خبر: ۱۰۵۱۶۳
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۱:۴۸ - 26September 2016
پرداخت زندگی و عملکرد ده فرمانده شهید ارتش جمهوری اسلامی در کتاب«ده مرد» /رونمایی این کتاب 5 مهر در تنکابنبه گزارش خبرنگار دفاع پرس از استان مازندران، رضا جهان‌فر در سال 1357 در شهرستان تنكابن (شهسوار) متولد شد. تحصیلات خود را تا پایان مقطع کارشناسی، در شهرستان‌های تنكابن و رامسر پشت سر گذاشته و در سال 1381 به استخدام نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در‌آمد. به‌ غیر از دوره‌ها و مدارک نظامی، وی دارای مدرک کارشناسی ریاضی محض و کارشناسی ارشد پژوهش علوم اجتماعی بوده و علاوه بر سابقه تدریس در دانشگاه، استاد راهنما و مشاور پروژه‌های پژوهشی حوزه دفاع مقدس بوده است.
 
تألیف، ترجمه و انتشار ده‌ها مقاله در خبرگزاری‌ها و نشریات معتبر كشور با موضوعات فرهنگی، اجتماعی، نظامی، عضویت در هیئت تحریریه نشریات خرد‌نامه پایداری همشهری، صنایع هوافضا، صنایع هوایی، صف و... در مقاطع مختلف، نویسندگی متن و مشاور نظامی و پژوهشی فیلم‌های مستند نظامی پخش‌شده از شبكه‌های مختلف سیمای جمهوری اسلامی ایران، ازجمله فعالیت‌های رسانه‌ای و انتشاراتی وی به شمار می‌رود. كتب «اولویت اول»، «دفاع معجزه‌آسا»، «قدر تشنگی»، «شانه‌ به ‌شانه با خورشید»، «یك کوله‌بار از خاطرات سبز»، «پرونده‌ای برای میگ 25»، «حافظان آسمان عشق»، «خارک ای سرزمین سرافراز» و... از وی تاكنون به صورت فردی و یا با مشارکت سایر نویسندگان منتشرشده است. کتاب «یک کوله‌بار از خاطرات سبز» وی به زبان انگلیسی ترجمه و منتشرشده است.
 
جهان‌فر مجری انتشار و مؤلف كتاب عملكرد پدافند هوایی در عملیات والفجر 8، مجری پروژه تحقیقاتی «بررسی عملکرد پدافند هوایی در سال‌های دفاع مقدس» و عضو کارگروه بررسی نقش پدافند هوایی در سال‌های دفاع مقدس جهت درج در دائره‌المعارف دفاع مقدس است.
 
تلاش‌های انجام‌شده از سوی رضا جهان‌فر در تألیف مقالات و کتب مختلف در حوزه دفاع مقدس در سال‌های اخیر منجر به کسب جوایز متعددی همچون رتبه نخست اولین همایش عملیات روانی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص)، رتبه دوم بخش مقالات دوازدهمین جشنواره مطبوعات دفاع مقدس كشور، تقدیر در بیستمین جشنواره كتاب سال دانشجویی جمهوری اسلامی ایران، تقدیر در همایش نویسندگان ارتش و... شده است.
 
فهیمه کرمی همسر رضا جهان‌فر و فارغ‌التحصیل کارشناسی دبیری ریاضی است و در سال‌های اخیر با نشریات مختلفی نظیر خانواده ارتش، صف، سرباز و... به‌عنوان نویسنده همکاری داشته است و مقالاتی نیز از وی در خصوص دفاع مقدس در برخی از پایگاه‌های اینترنتی (نظیر پرتال اطلاع‌رسانی ارتش جمهوری اسلامی ایران و پایگاه اطلاع‌رسانی هیئت معارف جنگ شهید سپهبد علی صیاد شیرازی) منتشرشده است. پیش‌ازاین همکاری مشترک رضا جهان‌فر و فهیمه کرمی درزمینه تحقیق و پژوهش حوزه دفاع مقدس منجر به تألیف كتب «خاطرات و خطرات»، «چشمان آسمان» و «با دوست به سر رفت» شده بود. کتاب «ده مرد » نیز ثمره تلاش مشترك این نویسند‌گان در حوزه دفاع مقدس است.
 
کتاب «ده مرد» که توسط رضا جهانفر و فهیمه کرمی، 2 تن از پژوهشگران و نویسندگان تنکابنی دفاع مقدس به رشته تحریر درآمده و توسط انتشارات ایران سبز منتشر شده است در ششمین روز از هفته دفاع مقدس و در همایش فرماندهان و پیشکسوتان دفاع مقدس مازندران در تنکابن رونمایی خواهد شد.
 

این کتاب به نگاهی بر زندگی و عملکرد ده تن از فرماندهان و امیران شهید ارتش جمهوری اسلامی ایران داشته و سبک زندگی شهدایی همچون شهید سپهبد علی صیاد شیرازی، شهید سرلشکر منصور ستاری، شهید سرلشکر علی اکبر قربان شیرودی، شهید سرلشکر حسین خلعتبری، شهید سرلشکر ابراهیم ثابت و... را مورد بررسی قرار داده است.

 

این کتاب که در 2000 نسخه منتشر شده است به سفارش هیئت معارف جنگ «شهید سپهبد علی صیاد ‌شیرازی»  تألیف شده و توسط انتشارات ایران سبز  منتشر شد.

 

شهدایی همچون شیرودی، خلعتبری و ثابت، 3 تن از شهدای مورد اشاره در این کتاب، تنکابنی هستند.

 

این رونمایی به همت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مازندران انجام خواهد شد.

نویسندگان در مقدمه این کتاب ذکر کرده‌اند که:

«سرمایه اجتماعی ( (social capitalیکی از مهم‌ترین وجوه حفظ و بقای هر جامعه‌ای محسوب می‌شود. سرمایه اجتماعی به‌عنوان یکی از زیربنایی‌ترین عوامل توسعه هر کشوری به شمار می‌رود و نقش مهمی در شکل‌گیری مشارکت اجتماعی،  همبستگی اجتماعی و انسجام اجتماعی دارد.


ارزش‌های مشترک، اعتماد و مشارکت ازجمله اجزای سرمایه اجتماعی محسوب می‌شوند. این بدین معناست که هرچقدر در تقویت ارزش‌های مشترک بکوشیم و مشارکت در راستای آن ارزش‌ها را افزایش دهیم، سرمایه اجتماعی را تقویت کرده‌ایم. در ایران گام نهادن در مسیر ارزش‌های قیام امام حسین(ع)، خود یک ارزش غیرقابل‌انکار بشمار می‌رود.

 

چنان‌که در مراسم مذهبی همچون عزاداری سرور و سالار شهیدان آقا اباعبدالله‌الحسین(ع) نیز چنین چیزی ( مشارکت، دارا بودن ارزش مشترک و ...) باقوت بیشتر مشاهده می‌شود.

 

در سال‌های دفاع مقدس، شهادت‌طلبی یکی از ویژگی‌های مهم رزمندگان ایرانی با سلایق مختلف و حتی جمعی سازمان‌های متفاوت بوده است. تبعیت از رهبری و اعتماد به او از دیگر ویژگی‌های رزمندگان به شمار می‌رود. 

 

یکی از فواید پرداختن به دفاع مقدس و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تقویت سرمایه اجتماعی است. در این میان شهدا نقش ویژه‌ای در تقویت سرمایه اجتماعی و اجزای آن دارند. ارتباط ارزشی بین دفاع مقدس و حوادث عاشورا غیرقابل کتمان است.

 

در سال‌های دفاع مقدس، شهدا با فدا کردن جان خود، موفقیت در عملیات‌ مختلف  و جلوگیری از پیشروی دشمن را رقم زدند و اینک یکی از عوامل اصلی افزایش سرمایه اجتماعی در جامعه محسوب می‌شوند. هر بار که کاروان شهدای گمنام وارد شهرهای کشورمان می‌شود، حضور مردم در کنار تابوت‌های شهدا، تماشایی و ماندگار است. به‌عنوان‌مثال در جریان تشیع پیکر تعداد 175 نفر از شهدای دست‌بسته غواص، در تاریخ 26 خرداد 1394 در میدان بهارستان تهران جمعیت حاضر در مراسم بیش از تصور پیش‌بینی‌کنندگان بود. افراد شرکت‌کننده دارای تفاوت در سلیقه سیاسی، سطح درآمد، جایگاه اجتماعی و حتی میزان همراهی با نظام سیاسی حاکم بر کشور بودند. اما همه آن‌ها  در برابر شهدا با احترام و همچون قهرمان ملی برخورد کردند. به‌راستی کدام عامل همچون وجود نازنین یک شهید می‌تواند منجر به همبستگی اجتماعی و هم‌راستایی در نگرش به یک موضوع شود؟ نکته دیگر این‌که جنگ به‌خودی‌خود منجر به دور شدن کشور مبتلابه جنگ از جنگ‌های بعدی می‌شود و این مسئله‌ای غیرقابل‌انکار در جامعه‌شناسی جنگ به شمار می‌رود.

 

آرامش ناشی از عدم شروع جنگ جدید فرصت مناسبی برای گام نهادن در مسیر پیشرفت برای کشور و تحقق برنامه‌های پیش‌بینی‌شده فراهم می‌کند. در این مسیر سرمایه اجتماعی نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

 

با در نظر قرار دادن تأثیرگذاری حضور یاد و نام شهدا در زندگی، این کتاب به بررسی زندگی و عملکرد 10 نفر از شهدای گران‌قدر ارتش جمهوری اسلامی ایران پرداخته است.

 

ارتش به‌عنوان کهن‌ترین سازمان نظامی ایران دارای تأثیرگذاری ویژه‌ای بر زندگی و سرنوشت مردم ایران بوده است.  نقش مهم ارتش در پیروزی انقلاب اسلامی، تشکیل و پشتیبانی نهادها و ارگان‌های انقلابی و حفظ دست‌آوردهای انقلاب اسلامی، دفاع در برابر تجاوز عراق و جنگ تحمیلی، حفظ جزایر ایرانی خلیج‌فارس، حفظ دستاوردهای هسته‌ای دانشمندان جوان ایرانی و... در تاریخ کشورمان به ثبت رسیده است.

 

سبک زندگی این شهداء از جمله موارد مورد اشاره در کتاب است. سبک زندگی اسلامی و ایرانی که موجب تعالی شخصیتی و افزایش بهره‌وری این فرماندهان شد. امیدواریم که با تألیف و انتشار این کتاب گامی کوچک در راستای نشر ارزش‌های دفاع مقدس و همچنین تقویت سرمایه اجتماعی در کشورمان برداشته باشیم.»

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها