انقلابی که دفاع مقدس داشت

انقلاب اسلامی ایران و پدیده بی نظیر دفاع مقدس یک الگوی کامل در برابر کشورهای منطقه قرار داد که از تداوم روند سلطه پذیری در برابر جهان استکبار به ستوه آمده بودند.
کد خبر: ۱۰۵۳۵۷
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۴ - 24September 2016
انقلابی که دفاع مقدس داشتبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، اگر چه مصر نتوانست از این تجربه ارزشمند بهره ببرد اما در حال حاضر دفاع مقدس با الگوی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای سوریه، عراق و یمن در جریان است.
 
انقلاب ۲۵ ژانویه ۲۰۱۱، ۵ بهمن ۱۳۸۹ در مصر از ابعاد و زوایای مختلفی قابل مقایسه با انقلاب ۵۷ ایران است. خواست عمومی مردم مبنی بر اجرای کامل اسلام در سیستم سیاسی و نیز اعتراض شدید علیه ظلم و استبداد بین المللی که منجر به حمله به سفارت خانه های دولت های آمریکا و رژیم اشغالگر قدس می شد، جهان را در انتظار شکل گیری یک انقلاب عظیم اسلامی دیگر قرار داده بود که می توانست در کنار تجربه عظیم انقلاب اسلامی ایران تاثیر شگرفی بر جغرافیای سیاسی جهان اسلام و جهان داشته باشد.
 
اما این حرکت مردمی به برنامه ریزی های مداوم و شکل گیری اتاق های فکر متعدد توسط استراتژیست های آمریکایی به تدریج مسیر انحرافی در پیش گرفت و دولت محمد مرسی نیز به دلیل اتخاذ سیاست های نسنجیده و غیر حرفه ای نتوانست در برابر شکل گیری جبهه کودتا موفقیتی به دست آورد. از این رو این فرصت تاریخی برای مردمی که خود را ام الدنیا می نامیدند از بین رفت و بار دیگر استبداد و وابستگی بر مردم مصر تحمیل شد.
 
محمد رضا مرادی تحلیل گر سیاسی و امور بین الملل با اشاره به جایگاه مهم و راهبردی مصر در منطقه و جهان اسلام به نقش تاریخی این کشور در مواجهه با رژیم اشغالگر قدس اشاره می کند و می نویسد: مصر با تسلط بر کانال مهم سوئز و همچنین همسایگی با رژیم صهیونیستی ، توجه قدرت‌ های مختلف را در دهه ‌های گذشته به خود جلب کرده است. به ‌دنبال تشکیل رژیم نا مشروع صهیونیستی در فلسطین اشغالی در  ۱۹۴۸، مصر به رهبری جمال عبدالناصر ، پرچم مبارزه را علیه رژیم صهیونیستیبرافراشت و جهان عرب را علیه این رژیم اشغال گر بسیج کرد و حاصل آن چندین جنگ علیه این رژیم بود که در همه‌ این جنگ ‌ها ، مصر و سوریه رهبری جهان عرب را برعهده داشتند. از این رو طبیعتا تمام تصمیمات در مورد نحوه مواجهه با دولت های استکباری در قاهره مورد بررسی قرار می گرفت. به ‌دنبال مرگ جمال عبدالناصر و به قدرت رسیدن انورسادات ،مصر از جایگاه والای خود به‌ تدریج دور شد و درسال ۱۹۷۸ با توافقنامه‌ کمپ دیوید با اسرائیل ، به ‌نوعی به دام نغرب افتاد. در مسیر آسیب شناسی این دو شکاف در تاریخ مصر می توان عدم سازمان دهی نیروهای انقلابی این کشور در جبهه مقابله با نفوذ و دخالت بیگانگان را مورد ارزیابی قرار داد. در صورتی که مردم مصر با استفاده از متن ایدئولوژی اسلام و یک رهبری منسجم برای حفظ آرمان های خود گام بر می داشتند در آن صورت شرایط در سال ۱۹۷۸ یک سال پیش از شکل گیری انقلاب اسلامی ایران متفاوت از آن چیزی می شد که به وقوع پیوست. هم چنین در صورتی که در جریان انقلاب معاصر مصر مردم انقلابی حضور خود در صحنه را کم رنگ نمی کردند، زمینه بازگشت استبداد به مصر فراهم نمی شد.
 
مسلما آنچه که زمینه ساز تحقق اهداف کلان یک جامعه خواهد بود، میزان هزینه دادن مردم آن جامعه است. مصر نه در سال ۱۹۷۸ و نه در سال ۲۰۱۱ پدیده ای به نام دفاع مقدس نداشت. دفاعی که بتواند از مرزهای استقلال کشور خود بر مبنای دفاع از آموزه های اسلامی پاسداری نماید. دفاع مقدسی که بتواند اقتدار و عزت مردم مصر را تضمین نماید. در حالی که این ویژگی برای مردم ایران در سال ۱۹۷۹ هم زمان با پیروزی انقلاب اسلامی متبلور شد و تنها دو سال پس از این پیروزی، مردم همچنان برای دفاع از آن چه که به دست آورده بودند از پرداخت هزینه های مختلف دریغ نکردند. مقام معظم رهبری در مورد این ویژگی دفاع مقدس می فرمایند: «آن عزتی،اعتمادبه نفسی،احساس اقتداری که از ناحیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ معنویت رزمندگان ما و جامعه اسلامی ما احساس شد و توانست آن حادثه عجیب و شگفت ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌انگیز – یعنی پیروزی در دفاع مقدس و شکست نخوردن در مقابل تهاجم این همه دشمن – را رقم بزند،آن خصوصیات،آن خصلت ها،برای ملت ما،برای کشور ما،یکی از بزرگترین نیازهاست.»
 
از نگاه ایشان جنگ هشت ساله،ما را قوی‌تر کرد. اگر جنگ هشت ساله نبود ، این سرداران شجاع ،این مردان برجسته نشان داده نمیشدند ،در بین ملت بروز نمیکردند؛ این حرکت عظیمِ مخلصانه مردم مجال بروز و ظهور پیدا نمیکرد. ایشان همچنین فراهم آمدن این عزت و اقتدار را محصول کار و تلاش بی وقفه جوانان انقلابی و نخبه ای می دانند که مدیریت پیچیده جنگ را بر عهده گرفتند: «جنگ،کار پیچیده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای است. مدیریت جنگ و فرماندهی جنگ ، کار بسیار سنگین و پیچیده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای است. اینکار را جوان های نو رسما در بسیاری از بخشها انجام میدادند. این تدبیر ، این حکمت ، چیز بسیار شگفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آوری است ؛ مظهرشکوفایی استعدادها و ظرفیتها است. چقدر جوانهای کم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سال رفتند در جبهه و توانستند در آنجا کارهای بزرگ از خودشان نشان بدهند. بعضی شهید شدند ،بعضی هم جزو سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های انقلاب بودند ، بعدها کشور از اینها استفاده کرد.»
 
انقلاب اسلامی ایران و پدیده بی نظیر دفاع مقدس یک الگوی کامل در برابر کشورهای منطقه قرار داد که از تداوم روند سلطه پذیری در برابر جهان استکبار به ستوه آمده بودند. اگر چه مصر نتوانست از این تجربه ارزشمند بهره ببرد اما در حال حاضر دفاع مقدس با الگوی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای سوریه، عراق و یمن در جریان است. کشورهایی که می کوشند برای استقلال خود از وابستگی به نظام لیبرال دموکراسی غرب با استفاده از نبرد سخت در محور مقاومت باقی بمانند. همان طور که به تعبیر مقام معظم رهبری جنگ تحمیلی را دشمن برای خاموش کردن انقلاب به راه انداخت ، اما همین جنگ تحمیلی باعث شعله ورتر شدن نیروی انقلاب و روحیه انقلاب شد ، پدیده شکل گیری داعش در زمان حال نیز در کنار ایجاد بحران های نظامی در کشورهای منطقه بر اساس همان الگو صورت گرفته است به نحوی که ایشان به طور صریح هدف از ایجاد داعش را زمین گیر کردن ایران و انقلاب اسلامی معرفی نموده اند.
 
واکاوی عناصر موثر در شکل گیری حماسه دفاع مقدس نشان می دهد که این ظرفیت توانایی تداوم و تعمیم به سایر حوزه ها را نیز دارد. نخبگانی که در جریان دفاع مقدس توانستند با برخورداری از نبوغ نظامی یک جنگ تمام عیار را مدیریت نمایند، توان گسترش این الگو در سطح جهانی نیز در حال حاضر به اجرا درآورده اند. این مسیر زمانی به همین ترتیب ادامه خواهد یافت که با توجه به هشدار مقام معظم رهبری پیرامون احیاء مبانی دفاع مقدس، نسل جوان کشور با این ویژگی ها آشنایی و انس بیشتری به دست آورد. «مواظب باشید از مسأله‌ دفاع مقدس که در این کشور اتفاق افتاد ، غافل نشوید ؛ کار بزرگی انجام گرفت. آن جوانها مثل شماها بودند ؛ اکثر این جوانهایی که در جنگ نقشهای مؤثر ایفا کردند ، از قبیل همین دانشجوها بودند و خیلی‌هایشان هم جزو نخبه‌ها بودند. دلیل نخبه بودن شان هم این بود که یک جوان بیست‌ و دو ، سه ساله فرمانده‌ یک لشگر شد ؛ آن‌ چنان توانست آن لشگر را هدایت کند و آن‌ چنان توانست طراحی عملیات را ،که هرگز نکرده بود ، بکند که نه فقط دشمنانی را که مقابل ما بودند متعجب کرد ، بلکه ماهواره‌های دشمنان را هم متعجب کرد . جنگ هشت ساله ، این ملت را آبدیده ، شجاع و متکی به نفس کرد. نام این ملت را بلند کرد. خیلی از ملت های مسلمان دنیا به خاطر جنگ و عقاید شما ملت ، توجه و گرایش پیدا کرده‌اند.»
 
منبع: پایگاه خبری البرزبان
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار