یادداشت/ مجیدقربانی

هفته دفاع مقدس، فرصتی برای یادآوری دلاوری کسانی است که باخدای خود قرارداد امضا کردند

کد خبر: ۱۰۵۳۷۸
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۰ - 25September 2016

به گزارش دفاع پرس از مازندران، مجیدقربانی، استاد دانشگاه و پژوهشگر دفاع مقدس در یادداشتی که به مناسبت سی و ششمین سالروز بزرگداشت هفته دفاع مقدس به دفتر خبرگزاری دفاع مقدس در مازندران ارسال کرد نوشت:

هفته دفاع مقدس، فرصت مناسبی برای یادآوری دلاوری های مردان و زنان بی ادعا است. مردان و زنانی که بی هیچ قراردادی، وارد میدان نبرد نابرابر شدند وتنها باخدای خود قرارداد بی حساب را امضا کردند.

به راستی که حرفشان، عملشان و عاقبتشان به شاخه های درختان عشق و ایثار گره خورد و پلاکشان را بر نگاههای مادران پرمهر این سرزمین آویختند تا شاید نگاهی را به کلامی عاشقانه سیراب کنند.

در این راستا، تعداد ۱۵۵ هزار لاله سرخ از سن ۱۶ تا ۲۵ ساله، یعنی قریب به هفتاد درصد شهدای تقدیمی این سرزمین به کاروان شهدای اسلام پیوستند.

جوان ۱۶ تا ۲۵ ساله به عشق اسلام، امام ومردم، از جان شیرین خود گذشت تا دین خود را ادا کند.

اینکه امنیت کشور در شرایط کنونی به طورکامل تامین شده، کاملا برهمه روشن است. تجربه نشان می دهد که اگر خطری این سرزمین را تهدید کند بازهم قطعا جوانان پرشور این مرز و بوم، حافظان کشور خواهند بود.اما سوال اساسی این است که چند درصد جوانان ۱۶ تا ۲۵ ساله درحال حاضر در عرصه های مختلف به فعالیت مشغول هستند وشاغل محسوب می شوند؟

ما درعرصه های مختلف جامعه به چند درصد از این جوانان، اعتماد کرده ایم؟ به چند درصد جوانان جامعه که برای کسب شغل ودرآمد مراجعه می کنند، پاسخ مثبت ویا قانع کننده داده ایم؟

به نظر می آید که در این راستا،اقدامات مناسب توسط دولتمردان صورت نگرفته است. از عدم به کارگیری جوانان خوش فکر و متعهد در فرایندهای جاری کشور به وضوح،عدم اعتماد به این نسل قابل مشاهده است.

چه بسیارند اشخاص مسن که با سنین بالا،از امور مختلف دست نمی کشند تا فضا برای خدمت وفعالیت جوان امروز ما فراهم شود. چه بسیارند اشخاص مسن که به دهها شغل وفعالیت مشغول هستند وحاضر به خالی کردن فضا برای جوانان نیستند.

با کمی تامل در می یابیم که در دراز مدت این فرایند موجب کاهش اعتماد به نفس این نسل تعیین کننده در لحظات حساس کشور خواهد شد.

آمار شهدای دفاع مقدس نشان می دهد که قریب به سی هزار شهید بیست ساله داشته ایم. به راستی آیا این امر نشان از اعتماد کامل امام وفرماندهان به این جوانان با بصیرت نبود؟ البته انقدر این اعتماد بالا بود که در بسیاری از شرایط، همین جوانان، در مسئولیت یک فرمانده، مشغول به جانفشانی بوده اند.

آیا اعتماد مسئولین در زمان جنگ به جوانان کم سن وسال،نمی تواند الگویی برای اعتماد به جوانان در شرایط کنونی جامعه باشد؟!

امید که نسل جوان ما با اعتماد دولت مردان، با اعتماد به نفس بالا، راه امام وشهدا را در عرصه های مختلف جامعه، ادامه دهند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار