تحولات فلسطین؛

انتخاب رئیس جدید دفتر سیاسی حماس/ رژیم صهیونیستی هزار کودک فلسطینی را از ابتدای 2016 تا کنون بازداشت کرده‌است

خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس از انتخاب مسئول جدید برای این سمت در سال آینده خبر داد. همزمان کمیته امور اسرای فلسطینی اعلام کرد نیروهای رژیم صهیونیستی از آغاز سال 2016 میلادی دست‌کم یک‌هزار کودک فلسطینی را بازداشت کرده‌اند.
کد خبر: ۱۰۵۴۳۶
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲ - 25September 2016
به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس در سخنرانی خود در مرکز مطالعات شبکه الجزیره در دوحه قطر با عنوان «مقاومت فلسطین و تحولات بهار عربی» اظهار داشت: گروه‌های مقاومت فلسطین بزرگ‌تر از حماس هستند ولی این جنبش به عنوان یک الگو، پیشرو مبارزه با صهیونیسم است.
 
رئیس دفتر سیاسی حماس گفت: گروه های مقاومت فلسطین دو الگوی مقاومت نظامی و مردمی ارائه کرده‌اند. الگوی مقاومت نظامی، قهرمانی‌های زیادی داشته و در شرایط دشوار کار کرده و در جنگ‌های مختلف پیروز شده‌است. الگوی مقاومت مردمی همان اقدام کودک فلسطینی است که با دست‌های خالی با تانک اسرائیلی مقابله می‌کند.
 
انتخاب رئیس جدید دفتر سیاسی حماس/اسارت بیش از هزار کودک فلسطینی
 
وی بیان داشت: مقاومت فلسطینی، ذهنیت امت اسلامی را متحول کرده به‌طوری که بر این مسئله تاکید شده‌است که می‌توان با سرکوب‌گری اشغالگران مقابله کرد. شکی در این نیست که ما از تحولات بهار عربی و جریان ضد انقلاب تاثیر پذیرفته‌ایم و این تاثیرپذیری دارای ابعاد مثبت و منفی است. ویژگی ملت فلسطین این است که در ذات این ملت، مقاومت وجود دارد و نشأت گرفته از ذات اشغالگری است و تفاوتی‌ نمی‌کند اگر اوضاع بهتر یا بدتر شود به مقاومت خود ادامه خواهیم داد. مقاومت ما به صورت فصلی یا مرتبط به شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی نیست.
 
انقلاب معاصر فلسطین در سایه اوضاع ناامید کننده عربی در دهه‌های پنجاه و شصت میلادی قرن گذشته آغاز شد و این انقلاب مرتبط با جنبش فتح و دیگر گروه‌های فلسطینی است که در آن زمان به دشواری فعالیت می‌کردند.
 
مشعل (60 ساله) از سال 1996 ریاست دفتر سیاسی جنبش حماس را بر عهده دارد و در سال 2012 با برگزاری انتخابات داخلی حماس، بار دیگر به عنوان رئیس دفتر سیاسی این جنبش انتخاب شد.
 
بر اساس آیین نامه داخلی جنبش حماس، خالد مشعل پس از 20 سال ریاست دفتر سیاسی، دیگر نمی‌تواند برای دوره‌ای دیگر به عنوان رئیس این دفتر انتخاب شود. مشعل خود نیز با اشاره به این مسئله تاکید کرد که عرصه را برای جوان تر‌ها باز خواهم کرد و یک رهبر باید در اوج قدرت از سمتش کناره گیری کند.
 
درخواست پاکسازی اردوگاه‌های فلسطین از سلاح
 
«محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در  گفت‌وگو با «المیادین» تأکید کرد: دولت لبنان حق دارد که تمام سلاح‌های موجود در داخل و خارج اردوگاه‌ها را پاک کند.
 
عباس این موضع را در واکنش به اتفاقات اخیر در اردوگاه فلسطینی‌ها در «عین الحلوه» در لبنان اتخاذ کرد که اخیرا نیز یکی از سران داعش در آن بازداشت شد.
 
محمود عباس در ادامه رابطه بین فلسطینی‌ها و دولت لبنان را عالی توصیف کرد و گفت اوضاع فلسطینی‌های حاضر در لبنان به صورت روزانه و دقیق در حال پیگیری است.
 
وی در ادامه فلسطینی‌های ساکن لبنان را میهمان توصیف کرد و وجود هرگونه سلاحی در دست فلسطینی‌ها را مردود دانست و گفت: سلاح‌های کنونی موجود در اردوگاه‌ها ارتباطی با دولت فلسطین ندارد و  پاکسازی اردوگاه‌ها از سلاح حق دولت لبنان است.
 
ادامه روند شکایت از اسرائیل
 
عباس همچنین گفت: پس از اینکه شورای امنیت و کشورهای بزرگ از رعایت عدالت در قبال فلسطینی‌ها شکست خوردند، فلسطین از محاکمه رژیم اشغالگر در دادگاه کیفری عقب نخواهد نشست.
 
رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین افزود: انضمام فلسطین به دادگاه کیفری با هدف رسوا کردن اسرائیل و ظلم این رژیم علیه فلسطینی‌ها صورت گرفت.
 
وی مراجعه به دادگاه کیفری را حق فلسطین دانست و گفت: سازمان ملل از ما حمایت نمی‌کند و این در حالی است که بیش از 60 سال است خواهان این حمایت هستیم.
 
بازداشت یک‌هزار کودک فلسطینی در سرزمین‌های اشغالی از ابتدای سال 2016
 
«کمیته امور اسرای فلسطینی»، روز شنبه سوم مهر با انتشار گزارشی اعلام کرد: برخی از این کودکان تحت بازداشت اداری هستند، در حالی که بقیه به زندان محکوم شده و برای آزادی مبالغ زیادی جریمه پرداخت کرده‌اند.
 
بازداشت اداری از جمله سیاست‌های بازداشت و دستگیری بدون محاکمه به شمار می‌آید که به مقام‌های صهیونیست اجازه می‌دهد فلسطینیان را بدون کیفرخواست و تفهیم اتهام یا برگزاری محاکمه تا 6 ماه زندانی کنند، در حالی که دوران حبس این زندانیان برای مدت ‌زمان نامحدود قابل تمدید خواهد بود.
 
این سیاست در حالی با انتقاد و ابراز نگرانی‌های گسترده مواجه شده است که پارلمان رژیم صهیونیستی، کنست، چندی پیش با پیش‌نویس یک قانون جنجالی مبنی بر زندانی کردن کودکان فلسطینی زیر 14 سال موافقت کرد.
 
«عیسی قراقع»، مدیر کمیته امور اسرای فلسطینی، تاکید کرده است آمار انتشار یافته از افزایش قابل توجه بازداشت اداری از سال 2015 تا کنون در اراضی اشغال‌شده فلسطین و شرق بیت‌المقدس حکایت دارد.
 
وی گفت: کودکان فلسطینی در زندان‌های اسرائیل در معرض شکنجه و بدرفتاری قرار گرفته‌اند.
 
قراقع همچنین در ادامه بر لزوم اقدام گسترده و سریع جامعه جهانی و سازمان‌های بین‌المللی برای جلوگیری از بازداشت کودکان فلسطینی تاکید کرد.
 
بر اساس گزارش‌های منتشرشده، در حال حاضر بیش از 7 هزار فلسطینی در 17 زندان اسرائیل به سر می‌برند که بسیاری از آن‌ها در چارچوب سیاست «بازداشت اداری» زندانی شده‌اند.
 
اسرای فلسطینی اغلب به منظور ابراز اعتراض و نارضایتی خود نسبت به سیاست بازداشت اداری، به اعتصاب غذا متوسل می‌شوند.
سال گذشته میلادی، رژیم صهیونیستی لایحه‌ای جنجال برانگیز را تصویب کرد که بر مبنای آن زمینه برای تغذیه اجباری زندانیان اعتصاب‌کننده فراهم می‌شود.
 
در همین حین، منابع رسانه‌ای فلسطین از شهادت «یاسر ذیاب حمدونه» (40 ساله) یکی از اسرای فلسطینی در زندان «رامون» رژیم صهیونیستی بر اثر سکته مغزی خبر دادند.
 
بر اساس گزارش وبگاه «الرساله»،‌ «عبدالرحمن شدید» رئیس دفتر رسانه‌ای اسرا اعلام کرد: شهید حمدونه که به حبس ابد محکوم بود به خاطر اهمال پزشکی در زندان‌ها از چند بیماری رنج می‌برد و در نهایت به سکته مغزی دچار شد و به شهادت رسید.
 
با شهادت حمدونه، تعدادی اسرای شهید جنبش فتح به 216 تن رسید که 208 تن از آن‌ها در داخل زندان به شهادت رسیده‌اند و 8 تن آنها پس از آزادی و در نتیجه اهمال پزشکی شهید شدند که آخرین آنها «نعیم الشوامره» بود.
 
اسارت یک نظامی صهیونیست در نابلس
 
در مقابل هم رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که یک نظامی این رژیم به نام وانتساب دیمتری به دست نیروهای مقاومت فلسطین در شهر نابلس اسیر شده است.
 
نیروهای رژیم صهیونیستی به سرعت به مناطقی در شهر نابلس یورش بردند و با جوانان فلسطینی به شدت درگیر شده و شماری از آنها را بازداشت کردند. آنها ورودی‌های شهر نابلس را نیز بسته و در همه راه‌های منتهی به آن پست بازرسی ایجاد کردند.
 
نیروهای رژیم صهیونیستی همزمان به بازرسی خودروها پرداختند و هواپیماهای شناسایی این رژیم نیز بر فراز شهر نابلس به پرواز درآمدند، و صدای آژیر در شهرک های صهیونیست نشین اطراف نابلس به صدا درآمد.
 
انتهای پیام/ 421
نظر شما
پربیننده ها