رحیم پور ازغدی در یادواره شهدای مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج):

همنشینی با محرومین لازمه تبلیغ است/ شور و شعور مذهبی لازم و ملزوم یکدیگر هستند

عضو شورای انقلاب فرهنگی گفت: تبلیغ در جمع فقرا موثرتر از اغنیا و ثروتمندان است. عالم باید همواره همنشین فقرا و محرومین باشد و خود را جزو آنها بداند.
کد خبر: ۱۰۵۵۰۸
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۸ - 26September 2016

همنشینی با محرومین لازمه تبلیغ است/ شور و شعور مذهبی لازم و ملزوم یکدیگر هستندبه گزارش دفاع پرس از مشهد، همزمان با هفته دفاع مقدس اولین یادواره 28 شهید مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) مشهد برگزار شد.

در این مراسم که جمعی از طلاب و اساتید حوزه حضور داشتند، حسن رحیم­پور ازغدی سخنانی را در خصوص جهاد تبلیغی بیان کرد و اظهار داشت: تبلیغ یک نوع تعلیم و تربیت است و همه ضوابط و شرایط که در حوزه تعلیم و تعلم است در حوزه تبلیغ هم صدق می ­کند.

وی افزود: تبلیغ در جمع فقرا موثرتر از اغنیا و ثروتمندان است. عالم باید همواره همنشین فقرا و محرومین باشد و خود را جزو آنها بداند، اگر هم عالمی با ثروتمندان همنشینی می­ کند با نیت روشنگری و هدایت باشد و خود را نمک­ گیر آنها نکند که اگر خلاف این صورت بگیرد مردم این احساس را پیدا می­ کنند که روحانیت از آنها فاصله گرفته است.

رحیم­­پور تصریح کرد: بر اساس روایات اهلبیت، عالم راستین کسی است که مردم را بین بیم و امید نگهدارد. باید از این روایت در تبلیغ بهره بگیریم و این اصل را رعایت کنیم. هر نوع تعریف شیعه و اسلام که امید و رجا کاذب در فرد ایجاد می­ کند تشیع قلابی است. هر چه در مباحثی همچون توکل، توسل، شفاعت از دین می­ گویم مراقب باشیم که به یک طرف نیفتیم و مخاطب را بین خوف و رجا نگهداریم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اصل مهمی که در تبلغ موثر است توأم بودن شور و شعور دینی با یکدیگر است. هر دو لازم هستند ولی به تنهایی کافی نیستند. شور و شعور دینی اگر به معارف اهلبیت تکیه ندهد تیغ دو لبه است. در دوران دفاع مقدس در مشهد دو جریان وجود داشت. نخستین جریان، تعداد زیادی از طلبه­ ها بودند که منبر می­ رفتند ولی جبهه نمی ­آمدند، گروه اندکی هم بودند که هم منبر می­ رفتند و هم به جبهه می­ آمدند که همیشه پیش قراول رزمندگان بودند و اعتقاد داشتند که اگر درگیری شد باید طلبه اولین شهید آن جمع باشد. شور بدون شعور خیلی خطرناک است. مصداق این افراد خوارج بودند. خوارج جزو سربازان امام علی(ع) محسوب می­ شدند ولی بعضی شیعه سیاسی بودند و بعضی شیعه کلامی بودند.

وی در پایان گفت: اگر طلبه پارسایی و تقوا را پیشه کند از افتادن در ورطه­ های بزرگ مصون می­ ماند و نوعی عصمت نسبی پیدا می­ کند. مُبلغ هموراه در امر تبیلغ علاوه بر مخاطب شناسی باید همواره قرآن را مشعل هدایت قرار دهد و در همه جلسات آیاتی از قرآن کریم و روایات اهلبیت علیها السلام را قرائت کند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار