ضرغامی در نشست «گفتمان انقلاب اسلامی» جشنواره فیلم مقاومت:

«غیرت» در فیلم‌فارسی قبل از انقلاب باعث ماندگاری برخی از آثار شد/ دشمن بدنبال تحقیر ملی است

رییس سابق صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران گفت: استواری بر غیرت در فیلم‌فارسی قبل از انقلاب باعث ماندگاری برخی از آثار شد.
کد خبر: ۱۰۵۵۵۳
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۵ - 25September 2016
غیرت در فیلم‌فارسی قبل از انقلاب باعث ماندگاری برخی از آثار شد/ دشمن بدنبال تحقیر ملی استبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، «عزت‌الله ضرغامی»، رییس سابق صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و عضو شورای عالی فضای مجازی در نخستین نشست آموزشی گفتمان فرهنگی انقلاب با اشاره به  فطری بودن دفاع اظهار داشت: دفاع ذاتاً مقدس است چون یک امر فطری به شمار می‌آید. تلاش برخی‌ها برای زیر سوال بردن دفاع مقدس به بی راهه خواهد رفت چون کسی این مسئله را نخواهد پذیرفت.

وی با اشاره به اینکه دفاع مقدس یک موضوع ملی است خطاب به کسانی که در حوزه‌های فرهنگی مسئولیت تولیدات سینمایی دفاع مقدس را برعهده دارند، گفت: هر چه در انتخاب سوژه‌های دفاع مقدس موضوع فراگیرتر انتخاب کنیم آثار ماندگارتری را خواهیم داشت. آثار دفاع مقدس بالاترین ظرفیت ایجاد وفاق و همبستگی ملی را به همراه دارد.

ضرغامی با تاکید بر اینکه نباید سینمای دفاع مقدس جنبه انحصاری پیدا کند، بیان کرد: به انحصار در آوردن سینمای دفاع مقدس ظلم به این جریان سینمایی خواهد بود. این مسئله ممکن است به صورت جبری پیش آید، اما باید مورد بررسی و آسیب شناسی قرار بگیرد. امروز همه می‌دانند قهرمانانی که با عنوان «مدافعان حرم» به سوریه و عراق می‌روند از چه جایگاهی برخوردار هستند.

رییس سابق صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: وقتی چهره‌های داعشی‌ها را می‌بینیم متوجه مظلومیت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و یارانشان می‌شویم چون ایشان در آن مقطع تاریخی با چنین جریانی روبرو بودند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در سال‌های اخیر تولیدات خوب سینمایی در حوزه دفاع مقدس توسط کسانی ساخته شده است که هیچگاه دفاع مقدس را درک نکرده‌اند. این در حالی است که بسیاری معتقد بودند فقط کسانی می‌توانند از جنگ فیلم خوب بسازند که در آن مقطع تاریخی حضور داشته‌اند. هنرمندان مطرحی در این عرصه ایفای نقش کردند که با عشق و علاقه و با تمام وجود و با افتخار به میدان آمدند که باید مورد حمایت و تشویق قرار گیرند.

وی بیان کرد: دفاع از شرف و ناموس بیان‌های مختلفی دارد. چون فرد در قصه محوریت دارد او می‌تواند محور یک تفکر و اندیشه باشد پس اگر در تولید فیلم به مسئله غیرت بی توجهی شود، می‌تواند در خانواده فوق‌العاده تاثیرگذار باشد. در فیلم‌فارسی‌ های قبل از انقلاب نیز غیرت وجود داشت و وقتی علت ماندگاری برخی از این آثار را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم استواری بر غیرت برخی از فیلم‌‌فارسی‌ های  قبل از انقلاب آن‌ها را ماندگار کرده است.

ضرغامی گفت: جامعه ما در دوره قاجار و پهلوی خیلی تحقیر شده است اما انقلاب اسلامی عزت ایرانی‌ها را به وجود آورد. امروز دشمن به دنبال برگرداندن تحقیر ملی است. حرکت انقلاب اسلامی اولین پاسخ ملت ما به تحقیرهای گذشته توسط مستکبرین بود. هنرمندان ما باید در این عرصه وارد شوند و پاسخ تحقیرها را بدهند.

رییس سابق صدا و سیما بیان کرد: هنرمندان دفاع مقدس با استفاده از سوژه‌های واقعی و قهرمانان زنده عزت ملی را مشهود کنند. متاسفانه در آثار سینمایی دفاع مقدس هم کارهای ضعیفی وجود دارد که تحقیر کننده هستند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار