عبد الرحمن الراجح در گفت‌وگو با دفاع پرس:

نگرانی سعودی‌ها از افزایش توان موشکی ارتش یمن/ عمق نفوذ نیروهای یمنی به خاک عربستان 50 کیلومتر مربع است

کارشناس مسائل بین‌‌الملل با بیان اینکه عربستان سعودی از افزایش توان موشکی یمن نگران و آمریکا نیز در پی خلع سلاح انصارالله است، گفت: عمق نفوذ نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در داخل خاک عربستان به 40 الی 50 کیلومتر مربع می‌رسد.
کد خبر: ۱۰۵۶۱۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۷ - 26September 2016
عبدالرحمن الراجح کارشناس مسائل یمن در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس در خصوص آخرین تحولات میدانی و سیاسی این کشور اظهار داشت: درگیری‌ها بین نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن و مزدوران سعودی در جبهه‌های مختلف اعم از داخلی و خارجی همچنان ادامه دارد؛ مزدوران وابسته به «عبد ربه منصور هادی» با همراهی نیروهای اماراتی و قطری از یک ماه پیش عملیاتی را در منطقه «صرواح» مأرب شروع کرده بودند؛ که با مقاومت و پایداری نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن مواجه شدند و نتوانستند دستاوردی در این عملیات کسب کنند و در نهایت 2 تن از فرماندهان برجسته و شماری از عناصر خود را از دست دادند.

کارشناس مسائل یمن در ادامه افزود: حملات هوایی جنگنده‌های ائتلاف سعودی به مناطق مختلف مسکونی یمن ادامه دارد؛ که مردم بی‌گناه یمن را روزانه در معرض بمباران‌های بی‌قفه خود قرار می‌دهند.

راجح با بیان اینکه عمق نفوذ نیروهای یمنی در خاک عربستان به 40 الی 50 کیلومتر مربع می‌رسد، گفت: جبهه‌های درگیری در «جیزان»، «نجران» و «عسیر» نیز همچنان شعله‌ور است. انصار الله یمن اخیرا اعلام کرده که شهر نجران از لحاظ نظامی سقوط و نیروهای عربستانی از شهر نجران فرار کرده‌اند. پایگاه‌های سعودی‌ها به‌ سیطره کامل نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در آمده‌است.

وی گفت: ارتش و کمیته‌های مردمی یمن کنترل کوه استراتژیک «الدخان» را به دست آورده‌اند؛ که از این کوه استان جیزان عربستان در تیررس نیروهای یمنی قرار دارد. «عبد الملک الحوثی» نیز چند روز پیش به مردم ساکن در استان‌های نجران، جیزان و عسیر اعلام کرد که «عملیات ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در داخل خاک عربستان علیه مردم این مناطق نخواهد بود. عملیات‌ها فقط علیه نظامیان آل سعود انجام خواهد شد. عربستان دست نشانده آمریکا و مجری برنامه‌ها و سیاست‌های آن در منطقه است. مردم مبارز یمن تا آخرین نفس از وطن خود دفاع خواهند کرد و ضعیف نخواهند شد».

کارشناس مسائل یمن با بیان اینکه همه تحرکات نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن از طریق هواپیماهای جاسوسی آمریکایی‌ها شناسایی شده و مورد حمله قرار می‌گیرند، گفت: اما با این وجود نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی در طول 18 ماه توانسته‌اند، ثابت کنند که قدرتمند هستند.

راجح در ادامه با اشاره به پاسخ موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به حملات هوایی ائتلاف سعودی علیه مناطق مختلف یمن، تصریح کرد: نیروهای یمنی موشک در اختیار دارند و می‌توانند، این موشک‌ها را ارتقا دهند. برد موشک‌های یمنی تقریبا 200 الی 250 کیلومتر مربع بود؛ که با تلاش شبانه‌روزی یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن برد این موشک‌ها با رونمایی از «برکان یک» به 800 کیلومتر مربع رسید. افزایش برد موشک‌ها در این شرایط جنگی یک پیروزی برای انصارالله و ملت مبارز و مجاهد یمن به شمار می‌رود و موجب نگرانی‌ سعودی‌ها شده‌است. ارتش و کمیته‌های مردمی با وجود اینکه در محاصره همه‌جانبه قرار دارند، ولی به ساخت تسلیحات نظامی خود ادامه می‌دهند.

وی هدف قرار دادن مناطق داخلی عربستان توسط ارتش یمن را نیز یک پیروزی و دستاورد بزرگ دانست و افزود: عربستان سعودی با کمک آمریکایی‌ها 18 ماه است که ملت یمن را در محاصره هوایی، زمینی و دریایی قرار داده‌اند. لذا ملت مجاهد یمن به توان داخلی خود اتکا کرده و توانسته‌اند، قدرت دفاعی و حتی تهاجمی خود را افزایش دهند و حمله وحشیانه عربستان را کنترل کنند.

کارشناس مسائل یمن در ادامه با بیان اینکه مذاکرات سیاسی یمن تا کنون به نتیجه نرسیده‌است، گفت: انصار الله اعلام می‌کند تا حملات وحشیانه عربستان سعودی علیه ملت مظلوم و بی‌گناه یمن متوقف نشود، سر میز مذاکره حضور پیدا نمی‌کنند. هیئت‌های وابسته به عربستانی‌ها نیز مدعی هستند، تا انصارالله و کمیته‌های مردمی از داخل خاک عربستان عقب‌نشینی و عملیات خود را متوقف نکنند، مذاکره نخواهند کرد. البته هیئت وابسته به سعودی‌ها همچنان مصمم به ادامه حملات هوایی علیه یمن هستند.

وی گفت: آمریکایی‌ها نقشه‌ای را ارائه کرده‌اند که هنوز مبهم است. «محمدعبد السلام» اعلام کرد که به نقشه‌ای که جان‌کری ارائه داده‌است، دست پیدا نکرده‌اند و فقط طرحی را که اسماعیل ولد الشیخ ارائه کرده‌‌، مشاهده کرده‌‌اند؛ که این طرح را نیز به‌هیچ عنوان قبول ندارند.

راجح در پایان با بیان اینکه عربستان و جامعه جهانی مایل نیستند در یمن اتفاقی بیفتد، تصریح کرد: آنها می‌خواهند با ادامه حملات جنگنده‌های ائتلاف علیه یمن عربستان به پیروزی‌های میدانی برسد. آمریکایی نیز معتقدند که جنگ عربستان علیه یمن باید متوقف شود، ولی به‌شرط اینکه عربستان از سوی یمن تهدید نشود و این کشورخلع سلاح شود و توان موشکی نداشته باشد. اما یمنی‌ها می‌گویند که افزایش توان نظامی حق مسلم آنهاست و به‌مبارزه با متجاوزان سعودی تا آخرین نفس ادامه می‌دهند.

انتهای پیام/ 411
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار