در پاسداشت «سیدعلی موسوی‌گرمارودی» عنوان شد؛

حدادعادل: نیم قرن با گرمارودی رفاقت کردم/ چمران: شعر فلسطین گرمارودی «آیت‌الله طالقانی» را خوشحال کرد

آیین پاسداشت استاد سید علی موسوی‌گرمارودی در بیست و هشتمین شب شاعر با حضور چهره‌های هنری ادبی و فرهنگی کشور در سازمان هنری رسانه‌ای اوج برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۵۶۴۴
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۴ - 26September 2016

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، بیست و هشتمین شب شاعر که در نخلستان سازمان اوج برگزار شد آیت‌الله مهدوی راد، موسوی‌گرمارودی را یکی از «عزیزترین خردمندان روزگار» توصیف کرد و اظهارداشت: به عقیده من استاد موسوی‌گرمارودی «ذوالایدی» است. به این معنا که در حوزه‌های مختلف ادبی، علمی، و خلق‌و‌خو و شخصیت توانمندی‌های خاصی دارد.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: در تاریخ اسلام شاهد عنایت رسول مکرم اسلام و اهل بیت علیهم السلام به مقوله شعر بوده ایم. و این موضوع در تاریخ ائمه اطهار در خصوص شعرهایی که در مسیر اهل بیت شعر گفته اند قابل مشاهده است.

مهدوی راد افزود: در جلسه‌ای که در محضر رهبر انقلاب بودیم، ایشان تاکید کردند که هر مکتبی بتواند در قالب هنر جلوه کند ماندگار خواهد شد و کسی نمی تواند آن را از تاریخ حذف کند. بنده هم می‌گویم کسی که توانسته شعرهایی نظیر «ساقی حق»، «دخت علی را نتوان دست بست»، «خاستگاه نور» و... را بگوید، هیچگاه از تاریخ حذف نخواهد شد.

سید محمود دعایی: بنده از عاشقان آقای موسوی‌گرمارودی هستم

درادامه بیست و هشتمین شب شاعر، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی مدیر مؤسسه مطبوعاتی اطلاعات گفت: بنده از عاشقان آقای موسوی‌گرمارودی هستم و دسعی کرده ام در حد معرفت خودم از اشعار ایشان لذت ببرم. و تنها به این دلیل پشت تریبون آمدم که بدانید به یادتان هستیم.

روایت دیدار شهید چمران و موسوی‌گرمارودی

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، دیگر سخنران این مراسم بود که درباره موسوی‌گرمارودی گفت: نخستین آشنایی من با ایشان به مسجد هدایت بر میگردد. همان زمانی که شب‌های جمعه هم آیت‌الله طالقانی تفسیر می‌گفتند و یکی از این شب‌ها آقای موسوی شعری درباره فلسطین خواندند که همه لذت بردند و به خصوص خود آیت‌الله طالقانی بسیار ایشان را تشویق کردند.

بعد از انقلاب هم دیگر بار آقای موسوی به دعوت شهید چمران به دیدارشان آمدند و آنجا یکی از معدود عکس‌هایی که من و برادر شهیدم با هم داریم را آقای موسوی‌گرمارودی در آن دیدار به ثبت رساندند. بعد از شهادت شهید چمران هم که شعر زیبای ایشان برای شهید منتشر شد که ما هم آن شعر را یادنامه شهید چمران منتشر کردیم.

حسینی جلالی: اشعار موسوی‌گرمارودی افتخار زبان فارسی و مسلمانان است

در ادامه این مراسم آیت‌الله حسینی جلالی تواضع، ادب، نفوذ کلام و علم حوزوی را از وجوه بارز موسوی‌گرمارودی شمرد و ادامه داد: شعر در همه فرهنگ‌ها اثر خاصی دارد و به مراتب مؤثر تر از نثر است. اشعار جناب موسوی‌گرمارودی هم افتخاری برای زبان فارسی و مسلمانان به حساب می‌آید. زیرا که بسیاری از آثار او مربوط به اهل بیت است و امیدوارم کارهای ایشان مورد قبول اهل بیت واقع شود.

خرمشاهی: ترجمه نهج البلاغه توسط موسوی‌گرمارودی به بلیغ ترین شکل ممکن صورت گرفته است

بهاء الدین خرمشاهی که از دیگر حضار در شب شاعر بیست و هشتم بود، دوستی با موسوی‌گرمارودی را 40 ساله دانست و گفت: ما از حدود 40 سال پیش تا کنون با موسوی‌گرمارودی دوست هستیم و ارتباط مان مربوط به امروز و دیروز نیست. ارادت به ایشان با مجله نگین آغاز شد که شخصیت متفاوت ایشان را از قلم‌شان شناختم.

خرمشاهی پس از قرائت دو شعر درباره موسوی‌گرمارودی، درباره آثار او گفت: سالها بود که مشتاق خواندن نهج البلاغه بودم و اکنون خوشحال هستم که بعد از 50 سال انتظار نهج البلاغه را به فصیح ترین و بلیغ ترین و شیواترین ترجمه آن به قلم استاد موسوی‌گرمارودی خواندم.

پیام آیت‌الله سبحانی: ترکیب‌بند عاشورایی گرمارودی درباره حضرت زینب‌ کبری(س) تا ابد بر تارک شعر فارسی می‌درخشد

در ادامه این مراسم پیام آیت‌الله سبحانی توسط نماینده دفتر ایشان برای موسوی‌گرمارودی خوانده شد، در این پیام آمده است:

تردیدی نیست که هیچ آیین و مسلکی به اندازه اسلام مردم را به دانش‌اندوزی دعوت نکرده است و همین نکته یکی از بهترین‌ نشانه‌های حقانیت آن است. چه بسیار روشن است که متولیان مکاتب دروغین همواره در پی آنند که از جهل مردم سود برند و نان نادانی مردم خورند و همیشه نگرانند مبادا کسانی را که چنان بردگان به زیر سلطه خویش کشیده‌اند از سرچشمه زلال معرفت سیراب شوند و بندهای بردگی را که سایه تاریک جهل علت اصلی آن است بگسلند. همان‌گونه که دانش را در این مکتب ارج و قرب است از دانشمند و شاعر و راهنمای فکر و اندیشه مردم نیز بهترین تجلیل‌ها و تمجیدها شده است که این همه بی‌حکمت و علت نیست زیرا اکثر و یا همه گرفتاری‌ها و سیه‌روزی‌ها و بدبختی‌های جوامع بشری ریشه در جهل و بی‌دینی مردم دارد و آنچه مایه سعادت آدمی است در دو کلمه کوتاه نهفته است؛ دانش و دیانت.

تکریم و بزرگداشت شاعران و عالمان راههای گوناگون و مصداق‌های فراوان دارد و یکی از بهترین آنها تکریم آنها در زمان حیات خود آنان است. یکی از این عالمان و شاعران که این جلسه به نام و برای تکریم او برگزار شده جناب آقای موسوی‌گرمارودی شاعر آیینی بلندآوازه و مترجم قرآن کریم، صحیفه سجادیه و اخیراً نهج‌البلاغه هستند.

ویژگی مهم ایشان استفاده از توان علمی و قریحه شاعری در راه ترویج مکتب اهل بیت و پاسداشت ارزش‌های اخلاقی و نظام اسلامی است. ترکیب‌بند عاشورایی و شعر بلند این شاعر خوش‌قریحه درباره زینب کبری (ع) از اشعاری است که تا ابد بر تارک شعر فارسی می‌درخشد؛ نیز قصیده قرای ایشان در وصف معلم امت شیخ مفید در بیش از 20 سال پیش از قصیده‌های فراموش نشدنی است.

روایت رفاقت نیم قرنی حدادعادل و موسوی‌گرمارودی

غلامعلی حدادعادل نیز در سخنانی، آشنایی خود با موسوی‌گرمارودی را مربوط به بیش از نیم قرن دانست و گفت: ما از دوران مدرسه علوی پای شعرهای موسوی نشستیم و رفاقت ما مربوط به حدود 50 سال پیش است. در فاصله میان سال 42 نا 57 هم در مناسبت‌های مختلف مصاحبت داشتیم، نظیر شب‌های شعر که شعر ایشان درباره بعثت پیامبر جایزه برد بنده هم در آن مراسم بودم تا شب‌های شعر باغ سفارت آلمان. حتی حدود سال 47 زمانی که من به تازگی از شیراز به تهران رانده شده بودم، موسوی هم به زندان افتاده بود. تا پیش از آن کار ویراستاری جزوه‌های «در راه حق» با موسوی بود و زندانی شدن او کار را متوقف کرده بود تا اینکه این کار به بنده سپرده شد و من کار موسوی‌گرمارودی را با یاد او ادامه دادم.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی ادامه داد: یک ویژگی مهم موسوی‌گرمارودی این است که در قم، تهران و مشهد زندگی کرده و در سالهای عمر خود در شهر قم کسب علم کرده و در تهران نیز مناسبت‌های مختلف اجتماعی و سیاسی را از سر گذرانده.

«یک درخت برومند ریشه دار»...

حدادعادل موسوی‌گرمارودی را «یک درخت برومند ریشه دار» دانست که «ریشه در ادب و عرفان و دین داشته و شاخ و برگ آن به آسمان سر می‌ساید.»

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: نقش اصلی موسوی‌گرمارودی مربوط به سالهای پیش از انقلاب است. چرا که او به نوعی شاعر آیینی پیش از انقلاب بود و در فضایی که ادبیات همسویی با این تفکر نداشت و مضمون و قالب هیچ تناسبی با تفکرات دینی و آیین نداشت و حتی شاعران متدین در فضای ادبی به منصه ظهور نرسیده بودند، موسوی‌گرمارودی به عنوان یک شاعر آیینی شناخته می‌شد. این دقیقا همان زمانی بود که تفکر عامه فضای ادبیاتی کشور بر این عقیده بود که اگر متدینین می‌خواهند شعر هم بگویند باید در همان کلیشه‌های مرسوم دوره قاجاری بمانند و همان فضا را تکرار کنند و شعر آن روز ارتباطی به اعتقادات دینی نداشت. این که موسوی‌گرمارودی در آن روزگار بعنوان شاعر آیینی شناخته می‌شد و ما هربار میخواستیم دنبال اشعار مذهبی بگردی سراغ شعرهای او میرفتیم؛ این موضوع یکی از نکات اصلی شخصیت ادبی اوست.

حدادعادل تصریح کرد: به عقیده من موسوی‌گرمارودی امروز مانند یک درخت یبند قامت در میان درخت‌هایی بوستانی است که به برکت انقلاب اسلامی فراهم آمده، ولی این نکته مهم تر است که او پیش از انقلاب به مثابه تک درختی بود در میان کویر بی آب و علف. و برکت او در آن زمان بسیار مهم و جدی است.

حداد عادل در پایان با اشاره به زبر دستی موسوی‌گرمارودی در قالب‌های مختلف نظیر شعر نیمایی، سپید، آزاد و... تصریح کرد: هنر موسوی‌گرمارودی این است که این قالب‌ها را در خدمت مضامین و مفاهیم اسلامی و انقلابی درآورده و از خود میراث گرانقدری نظیر مقالات مهم ادبی، نظریه پردازیهای ادبی، انتخاب گزیده اشعار و به‌گزین اشعار بزرگان، داستان سرایی برای جوانان بر جای گذاشته است که هیچگاه از خاطر ادبیات کشور نخواهد رفت و ما امیدواریم این در افشانی همچنان ادامه پیدا کند.

اسعدی: چرا شرایط طوری شده که جوانان، اشعار گرمارودی را زمزمه نمی کنند؟

محمود اسعدی آخرین سخنرانی بود که برای ایراد سخن پشت تریبون حاضر شد و یکی از مشکلات جدی مدیریت فرهنگی کشور را عدم اطلاع رسانی صحیح و سالم دانست.

اسعدی توضیح داد: خاطرم هست در ایامی که مهرداد اوستا از دنیا رفته قطعه‌ای را برای پخش از شبکه4 سیما اماده کرده بودم ولی پخش نشد. وقتی که با مدیر وقت شبکه درباره علت پخش نشدن این قطعه صحبت کردم، وی گفت: خدا به ما رحم کرد، چرا که از اسم این شاعر مشخص است که او زرتشتی است. چون نامش مهرداد است و نام خانوادگی ش اوستا!

اسعدی در پایان خاطر نشان کرد: به خاطر همین مدیریت ضعیف و عدم اطلاع رسانی ایت که امروز می‌بینیم موسوی‌گرمارودی و امثال او در میان جوانان چنان که باید شناخته شده نیستند و اشعار ایشان روی لب جوانان زمزمه نمی شود.

سیدعلی موسوی‌گرمارودی در پایان این مراسم ضمن تشکر از یازمان اوج برای برگزاری این مراسم گفت: من اصرار کردم که ما گوشه‌ای بودیم و چنین مراسمی لازم نیست بعد از اتمام ترجمه نهج‌البلاغه به حضرت امیر عرض کردم این بضاعت مزجا بود و کورسوی امیدی است که آن‌سو گوشه‌ چشمی به ما کنید.

وی افزود: به همین کارهای اسلامی و ایرانی دل‌خوش هستم و معتقدم که در گوشه‌گوشه‌ این کشور افرادی هستند که بیشتر از من صاحب صلاحیت هستند تا از آنها قدردانی شود.

در ادامه این مراسم سعید حدادیان یکی از اشعار موسوی‌گرمارودی را که در وصف حضرت زینب کبری بود خواند و در پایان نیز لوح تقدیر و هدایایی از سوی سازمان هنری رسانه‌ای اوج، دفتر دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، حوزه هنری، دفتر ادبیات نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران، بنیاد شعر و ادبیات داستانی، نشریه خردنامه، نشریه فرهنگ امروز و چندی از شعرا و نویسندگان به سید علی موسوی‌گرمارودی تقدیم شد.

شایان ذکر است غلامعلی حدادعادل، مهدی چمران، بهاءالدین خرمشاهی، سید محمود دعایی، نمایندگان بیوت آیت الله العظمی سیستانی و آیت الله سبحانی، نماینده دکتر لاریجانی، آیت الله دکتر مهدوی‌راد، حجت الاسلام و المسلمین فلاح‌زاده، مجتبی رحماندوست، محسن مومنی شریف، مرتضی امیری اسفندقه، علیرضا قزوه، مصطفی محدثی خراسانی، فاضل نظری، سعید حدادیان، محمدحسین انصاری‌نژاد، کامران شرفشاهی، محمدرضا زائری، عباس براتی پور، محمدجواد محبت، جواد محقق، مهدی قزلی، محمدمهدی سیار و... از جمله حضار در شب شاعر بیست و هشتم بود.

گفتنی است شب شاعر مراسم است که به همت سازمان هنری رسانه‌ای اوج به پاسداشت شعرا و نویسندگان معاصر می‌پردازد و تا کنون به تجلیل از مقام ادبی و هنری بزرگانی چون محمدحسین جعفریان، مرتضی امیری اسفندقه، ناصر فیض و... پرداخته است.
 
انتهای پیام/ 121
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار