عضو شورای مرکزی طراحان و تبلیغات فیلم در گفت‌وگو با دفاع پرس:

نمود آگاهی تاریخی در فیلم «یتیم خانه ایران»

فرامرز روشنایی گفت: مسئله‌ای که در برخی از فیلم‌ها وجود دارد جعل تاریخ است که گاهی اتفاق می‌افتد ولی ما در فیلم «یتیم خانه ایران» با آگاهی تاریخی مواجه بودیم.
کد خبر: ۱۰۵۶۸۹
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵ - 26September 2016

«فرامرز روشنایی»، بازیگر و عضو شورای مرکزی طراحان و تبلیغات فیلم درباره فیلم «یتیم خانه ایران» ساخته «ابوالقاسم طالبی» در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع پرس گفت: اولین نکته‌ای که به ذهنم می‌رسد این است که به آقای طالبی بابت این فیلم تبریک بگویم. طالبی جسارت به خرج داد و گوشه‌ای از تاریخ معاصر را که به قحطی ایران در اواخر دوران قاجار و اوایل او پهلوی اول می‌پرداخت، به پرده نمایش کشید.

وی درمورد کارگردانی این اثر اظهارداشت: متاسفانه آقای طالبی مقهور طراحی صحنه و لباس و بیگ پروداکشن فیلم شده و نمود این مسئله را در نوع بازی بازیگران می‌بینیم. جز آقای «جعفر دهقان» بازی دوستان دیگر ضعیف بود. جعفر دهقان با اینکه نقش منفی داشت، وقتی در فیلم ظاهر می‌شد، فیلم خود را بالا می‌کشید. با اینکه فیلم سوژه بکر و عالی‌ داشت و طالبی هم کارگردان بسیار خوبی است نمی‌دانم چرا در این فیلم کارگردانی خوبی از او ندیدیم.

این بازیگر سینما و تلویزیون درباره واقعه تاریخی و برداشت از آن گفت: بیان تاریخی از طریق فیلم به دو شکل صورت می‌گیرد، یکی نقل نعل به نعل واقعه تاریخی مثل «معمای شاه» یا «میرزا کوچک خان» ساخته «امیر قویدل» و حتی «کوچک جنگی» که «بهروز افخمی» ساخته بود. یکی هم برداشت با نگاه شخصی از تاریخ مثل آثار «علی حاتمی» که تاریخ را از منظر خودش روایت می‌کرد. یک مسئله هم جعل تاریخ است که گاهی اتفاق می‌افتد. ما در فیلم «یتیم خانه ایران» با آگاهی تاریخی مواجه بودیم.

عضو شورای مرکزی طراحان و تبلیغات فیلم در مورد مدت زمان پخش فیلم توضیح داد: زمان فیلم به هیچ عنوان طولانی نیست، زیرا سوژه فیلم به قدری درست انتخاب شده بود که این کشش را در مخاطب ایجاد می‌کرد که داستان را دنبال کند.

فیلم به نکته مهمی اشاره دارد. یک برهه تاریخی مهم از کشور فراموش شده و حتی یک برگ در کتاب‌های درسی راجع به این واقعه نداریم. در این فیلم هم اشاره شده که انگلیسی‌ها سعی می‌کنند تا خود را از این اتهام مبرا کنند و به آن درجه‌دار ایرانی می‌گویند که خودتان می‌دانید و شاه و مردم‌تان. این موضوع به قدری تکان دهنده هست که ضعف‌های دیگر فیلم احساس نشود.

روشنایی در پاسخ به این سوال که چرا از این دست فیلم‌ها در سینمای ایران کمتر ساخته می‌شود، اظهار داشت: ساخت چنین فیلم‌هایی ساده نیست و زحمت زیادی می‌طلبد. در این فیلم این سختی‌ها را در طراحی صحنه و لباس و تدوین می‌بینیم. تهیه‌کننده بهترین متریال را در اختیار گروه تولید قرار داده است.

من هر چند به استفاده از بازیگران چهره، اعتقادی ندارم، اما در این فیلم‌ بازیگر چهره می‌توانست برای جذب مخاطب موثرتر باشد. «علی‌رام نورایی» بازیگر خوبی است ولی در این فیلم از همه ظرفیت‌ها‌یش به درستی استفاده نکرده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها