احمدرضا درویش در کارگاه انتقال تجربه جشنواره مقاومت:

باید دوربین‌هایمان را به لبنان و سوریه ببریم/ سینمای ایران در مکان‌‌های خاص حبس شده است

کارگردان مطرح سینمای ایران گفت: ما نمی‌توانیم نسبت به مردم سوریه بی تفاوت باشیم؛ باید به خودمان برگردیم و دوربین‌هایمان را به لبنان و سوریه ببریم.
کد خبر: ۱۰۵۷۹۶
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۴ - 27September 2016

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، «احمدرضا درویش»، داور بخش بین الملل جشنواره فیلم مقاومت در کارگاه انتقال تجربه آثار دفاع مقدس با اشاره به تبعات جنگ در نقاط مختلف دنیا اظهار داشت: واقعیت این است که جنگ در هر نقطه‌ای از جهان تبعاتی دارد؛ ظاهر آن این است که یک عرصه نظامی است، اما اثرات آن بر تمام هویت یک کشور تاثیرگذار خواهد بود. اگر آثار در طول جنگ و بعد از آن تولید می‌شود باید دربرگیرندگی داشته باشد.

وی افزود: امروز با گذشت حدود سه دهه از دفاع مقدس همچنان تبعات جنگ بر کشور دیده می‌شود. اصولاً تبعات جنگ بر هر کشور پایان ناپذیر است و نسل به نسل منتقل می‌شود. وضعیت جنگ‌های منطقه که چند جریان متخاصم درگیر آن است تبعات متعدد دارد. سینمایی دربرگیرنده و آثار تاثیرگذار وقتی می‌تواند شکل گیرد که دربرگیرندگی داشته باشند.

کارگردان فیلم سینمایی رستاخیز بیان کرد: نمی‌توانیم به سینمای دفاع مقدس بپردازیم، اما به موضوع حضور کودکان و زنان در جنگ نپردازیم. کودکان و زنان دو قشری هستند که همیشه بیشترین آسیب را از جنگ می‌بینند.

درویش گفت: اکثر فیلم‌هایی که در جنگ ماندگار شدند به دلیل موضوع آن بوده که یا به فلسفه جنگ پرداخته یا به مسئله خیر و شر می‌پردازند یا به تاثیرات و تبعات جنگ در منطقه رخداده شده پرداخته است.

وی با اشاره به بحران منطقه غرب آسیا اظهار داشت: در عصر دموکراسی انسان حیرت می‌کند که در رسانه‌های نوین چه اتفاقاتی را مشاهده می‌کند. با مشاهده یوتیوب احساس می‌کنیم فقط برای ثروت اندوزی و ترویج خشونت جنسی فعالیت می‌شود چرا که با کمترین آثار روبرو می‌شویم که فرصت جدیدی برای بشر باشد.

این کارگردان سینما افزود: عده‌ای از هزاران کیلومتر دورتر از منطقه ما سربازانشان را به کشورهای همسایه آورده‌اند و می‌خواهند برای مردم منطقه تصمیم بگیرند؛ آن‌ها به نظر مردم منطقه احترام نمی‌گذارند و مشغول خونخواری و جگرخواری هستند و برده داری را رواج می‌دهند.

درویش اظهار کرد: سینما نمی‌تواند نسبت به تبعات امروزی منطقه بی تفاوت باشد. سینما و دوربین‌های مستند باید امروز در خیابان‌های سوریه و لبنان باشند و مهاجرین سوری را که آواره شده‌اند نمایش دهند. سینمای ایران باید شهود وضعیت کنونی منطقه باشد. جریان جنگ در سوریه یک توطئه جهانی است که توسط مستکبرین برنامه ریزی شده است.

وی با بیان اینکه مردم ایران امنیتشان را مرهون خون شهدا هستند، اذعان کرد: دشمنان ما نقشه خاورمیانه جدید را ترسیم کرده‌اند و برای تجزیه آن تلاش می‌کنند. روزگاری صدای هیچ مظلومی در جهان شنیده نمی‌شد، امروز یکی از اتکاهای سوریه سینمای ایران است. بخش خصوصی با پشتوانه دولت باید بتواند ارتباط و تعاملی را با جریان مقاومت منطقه ایجاد کند و آثار سینمایی و مستند زیادی را تولید کند.

این کارگردان سینما خاطرنشان کرد: ما مقوله‌ای به نام دیپلماسی فرهنگی داریم که سازوکار خودش را دارد. دیپلماسی سینمایی ما در عرصه بین الملل خلاصه در حضور در جشنواره‌های خارجی بوده و سینمای ما فقط یک ویترینی بود و هیچ تاثیری بر افکار عمومی جهانی نداشته است. اگر جشنواره مقاومت به تبادل آثار سینمایی ختم نشود فقط در حد یک مهمانی مانده است.

درویش با انتقاد از رویه سینمای ایران بیان کرد: دوربین‌های سینمایی ما حبس در مکان‌ها و منازل خاص است. در آثار سینمایی ما منازل و زندگی به تصویر کشیده شده واقعی نیست. تعبیر و تفسیر و دیالوگ‌های ما از زندگی ایرانی واقعی نیست. وضعیت زندگی در سینما رو به وارونگی است. زمانی واژه‌ها هم قداست داشت، اما این واژه‌ها در آثار سینمایی و تلویزیونی تخریب شدند.

وی تاکید کرد: ما نمی‌توانیم نسبت به مردم سوریه بی تفاوت باشیم؛ باید به خودمان برگردیم. توصیف امروز سینما از ایران انحراف است.

این کارگردان سینما با بیان اینکه رزمندگان ما در دوران دفاع مقدس ترس از ترسیدن داشتند، گفت: زرمندگان ما همیشه به خودشان تذکر می‌دادند که ترس نداشته باشند. جنگ ما با سایر جنگ‌های دنیا متفاوت بود. ایمان و ایستادگی مردم ایران تفاوت جنگ ما بود.

درویش در پایان گفت: همه می‌دانند که آرزوی من ساختن آثاری با محتوای جنگ و دفاع مقدس است. علاقمند هستم یک کار دامنه‌دار در قالب درام بلند از اتفاقات مختلف خرمشهر بسازم. همیشه دوست داشتم رایحه «شهید جهان‌آرا» در آثارم وجود داشته باشد و اگر قرار باشد فیلمی درباره ایشان تولید شود باید تمام اثر در اختیار شخصیت ایشان باشد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها