دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

نعل وارونه آمریکایی‌ها برای بهره‌برداری سیاسی از برجام در آستانه انتخابات

در شرایطی که کمتر از 50 روز بیشتر به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده است، وزیر امور خارجه امریکا تلاش دارد با به‌کارگیری تعابیری چون ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، به بهره‌برداری از توافق هسته‌ای در راستای اهداف حزبی خود بپردازد. این درحالی‌است که جمهوری اسلامی هیچ‌گاه در مسیر دستیابی به تسلیحات کشتار جمعی قدمی بر نداشته و نخواهد داشت.
کد خبر: ۱۰۵۸۳۳
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰ - 27September 2016
به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، وزیر امور خارجه آمریکا بدون توجه به ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای کشورمان، در اظهاراتی که صرفا جنبه تبلیغاتی دارد، عنوان کرد: ایران به جهان نشان داد که مایل است از مسیر سلاح هسته‌ای فاصله بگیرد.
 
جان‌کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه در نشستی در شورای امنیت سازمان ملل در خصوص معاهده جامع منع آزمایش‌های هسته‌ای در بخش‌هایی از سخنانش به توافق هسته‌ای ایران با گروه 1+5 اشاره کرد و گفت: ایران و آمریکا به تازگی توانستند پس از دو سال مذاکره طولانی به توافقی دست یابند که همگی آن را غیرمتحمل می‌دانستند. با کشوری که پیش از این با آن مذاکره نکرده بودیم. ملت‌هایی که از سال 1979 با یکدیگر گفت‌وگو نکرده بودند، مذاکراتی را با یکدیگر درست در پشت این اتاق آغاز کردند؛ یعنی اولین‌باری که من در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کردم و ما آن را به کشوری تبدیل کردیم که یک برنامه هسته‌ای را متوقف کرد و به دنیا نشان داد که مایل است برای امن‌تر کردن جهان، از مسیر سلاح هسته‌ای فاصله بگیرد.
 
در خصوص این سخنان آنچه برای همگان آشکار و عیان است، تلاش مقامات کاخ سفید برای بهره‌برداری سیاسی از توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای 1+5 به‌ویژه در شرایطی است که کمتر از 50 روز به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده‌است.
 
لذا جان کری مجبور است با توجه به ابهام‌های پیش آمده بر سر مسیر اجرای برجام از یک سو و نیز تاکید مقامات ایرانی بر عدم پذیرش هرگونه عقب‌نشینی در زمینه خطوط قرمز دفاعی و امنیتی نظام جمهوری اسلامی، با وارونه جلوه دادن رویکرد صلح‌آمیز ایران در برنامه هسته‌ای خود، از اصطلاح «دور شدن ایران از مسیر سلاح هسته‌ای» استفاده کند و این ادعای کذب را دستمایه‌ای برای سرپوش گذاشتن بر انتقاداتی قرار دهد که از سوی گروه‌ها و نمایندگان مختلف آمریکایی متوجه عملکرد ضعیف حزب دموکرات چه در حوزه داخلی و چه در حوزه برون مرزی شده‌است.
 
اگرچه با توجه به گستردگی مذاکرات و مجادله‌هایی که بین ایران و غرب رد و بدل شد و بررسی طولانی مدت این موضوع به‌طور ویژه در قالب بیانیه‌های متعدد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، حقانیت ایران در پیگیری برنامه هسته‌ای در چارچوبی کاملا صلح‌آمیز، بارها به اثبات رسیده و دیگر نیازی به ارائه دلیل و مدرک در این زمینه نیست، اما یادآوری برخی استنادها و اعتراف خود مقامات غربی در این مقطع زمانی شاید خالی از لطف نباشد.

در بدعهدی و فرار از پذیرش مسئولیت‌های حقوقی و بین المللی آمریکایی‌ها هیچ شکی وجود ندارد. اما مهم‌تر و فراتر از این فشارها و تهدیدات بی‌ثمر خارجی، معیار و دلیل اصلی برای ادعای عدم انحراف از مسیر صلح‌آمیز در برنامه هسته‌ای، مبنای فقهی و نظری بر اساس فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر این است که ساخت، گسترش و استفاده از هرگونه سلاح کشتار جمعی حرام و خلاف مبانی اعتقادی اسلام اعلام می‌شود.
 
از طرف دیگر در آذرماه سال گذشته، شورای حکام سرانجام پس از 12 سال کشمکش و بهانه جویی، با اذعان به تکمیل نقشه راه بین ایران و آژانس، بسته شدن پرونده موسوم به پی‌ام‌دی را با استفاده از عبارت صریح close consideration در بند 9 قطعنامه خود اعلام کرد که خود دلیلی محکم و تاریخی برای پوچ و بی‌اساس بودن ادعاهای آمریکا در این زمینه به شمار می‌رفت.
 
بر اساس قطعنامه مذکور می‌توان به صراحت گفت که موضوع جعلی ابعاد به اصطلاح نظامی برنامه هسته‌ای ایران، موسوم به پی‌ام‌دی، به تاریخ پیوست. بر اساس نص صریح گزارش آمانو، علی‌رغم همه نقاط ضعف آن، عدم انحراف مواد هسته‌ای به سوی فعالیت‌های غیر صلح‌آمیز رسماً تأئید شد و ماهیت منحصراً صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران یک بار دیگر به اثبات رسید.
 
در همین راستا جمهوری اسلامی ایران با تاکید مجدد بر سیاست همیشگی خود در زمینه ممنوعیت سلاح‌های کشتار جمعی و پایبندی به مفاد معاهده عدم اشاعه ان‌پی‌تی برای اجرای کامل و با حسن نیت تعهدات خود در برجام، به‌شرط پایبندی کامل طرف‌های 1+5 به تعهدات متقابل خود، اعلام آمادگی کرده‌است.
 
این درحالی است که پیش‌تر نیز گزارش آژانس در تاریخ 22 فوریه 2008، به روشنی و وضوح اعلام کرده بود که تمام 6 موضوعی که مسائل باقی مانده خوانده می‌شدند، حل شده‌اند و جمهوری اسلامی ایران به تمامی سئوالات آژانس بر اساس برنامه کار پاسخ داده و این پاسخ‌ها با یافته‌های آژانس هم‌خوانی دارد و آژانس این موضوعات را دیگر باقی مانده نمی‌داند.
 
جمهوری اسلامی ایران همواره اتهامات کشورهای غربی به رهبری آمریکا درباره پیگیری سلاح‌های اتمی در لفافه برنامه هسته‌ای این کشور را رد کرده‌است.

از این رو، تمام توجیهات و مبانی اقدامات شورای امنیت سازمان ملل مخدوش بوده و نشان می‌دهد که قطعنامه‌های مصوب قبلی توسط شورای امنیت فاقد هرگونه توجیه حقوقی و فنی بوده و صرفاً برآمده از اهداف سیاسی و بدخواهانه کشورهای خاصی می‌باشد.
 
طبیعتاً ادامه این روند، اعتبار شورای امنیت را ضعیف‌تر می‌کند و به استقلال و موقعیت آژانس که باید تنها مرجع صالح برای بررسی فعالیت‌های هسته‌ای کشورهای عضو باشد، آسیب می‌رساند و در واقع ادامه این روند به منزله یک گام اشتباه دیگر است.
 
اکنون نیز علی‌رغم جوسازی‌های مکرر و دروغین مقامات غربی، این حقیقت که جمهوری اسلامی ایران در راستای اجرای تعهداتش چیزی فراتر از احقاق حق مسلم خود به موجب ان‌پی‌تی و استفاده از انرژی هسته‌ای در مقاصد صلح آمیز نمی‌خواهد به موضوعی اظهر من الشمس تبدیل شده‌است.
 
حکام آمریکا نیز همانطور که بارها از سوی مسئولان جمهوری اسلامی اعلام شده باید این را بدانند که ایران اسلامی هرگز از حقوق مسلم خود در استفاده از انرژی هسته‌ای برای مقاصد صلح آمیز چشم نخواهد پوشید و فعالیت‌های هسته‌ای خود شامل غنی‌سازی را تعلیق نخواهد کرد و به همکاری خود با آژانس مطابق اساسنامه آژانس و ان‌پی‌تی ادامه خواهد داد.
 
لذا استفاده از تعابیر و اصطلاحاتی چون «جلوگیری از انحراف ایران به سوی اهداف نظامی» یا «متوقف کردن ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای» راه به جایی نخواهد برد و تجربه نشان داده که هیچ قدرتی اعم از منطقه‌ای یا جهانی توان متوقف کردن حرکت ملت ایران در راستای دستیابی به قله‌های پیشرفت و تثبیت امنیت خود نداشته و ندارد و این تنها اراده ملت ایران است که در سایه رهبری مدبرانه ولی‌فقیه تعیین می‌کند که چه مسیری را برای آینده خود انتخاب و در آن تا چه میزان پیشروی کند و توسعه یابد.
 
انتهای پیام/ 421
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار