امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با دفاع پرس:

موضع «ترامپ» در قبال برنامه هسته‌ای ایران تکراری است/ کسی قادر به اخراج شناورهای ایرانی از «خلیج فارس» نیست

کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به موضع تکراری دونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در قبال برنامه‌ هسته‌ای ایران گفت: ایران طولانی‌ترین ساحل خلیج فارس را در اختیار دارد و کسی توان اخراج شناورهای نیروی دریایی از این خلیج را ندارد.
کد خبر: ۱۰۵۸۹۸
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۲ - 27September 2016
به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، «دانشگاه هافستر» شهر نیویورک آمریکا بامداد امروز (سه‌شنبه ششم مهرماه) میزبان اولین مناظره انتخاباتی بین «هیلاری کلینتون» و «دونالد ترامپ»، نامزدهای 2 حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری 8 نوامبر (سه‌شنبه 18 آبان‌ماه) بود.
 
در این مناظره انتخاباتی ترامپ با بیان اینکه برجام یکی از بدترین توافق تاریخ آمریکا بود، مدعی شد: ایران، در حال خفه‌شدن زیر فشار تحریم‌ها بود که به توافق هسته‌ای دست یافت. اگر این کشور با همین روال ادامه بدهد به یکی از قدرت‌های برتر تبدیل خواهد شد.
 
هیلاری کلینتون نیز در ادامه به اظهارات ترامپ درباره بروز تنش‌ بین شناورهای ایران و آمریکا اشاره و یادآوری کرد که وی گفته شناورهای ایرانی را از آب‌ها بیرون خواهد انداخت. کلینتون گفت که این روحیات مناسب برای یک فرمانده کل قوا نیست و فردی با این نوع استدلال، شایستگی دسترسی به کدهای هسته‌ای آمریکا را ندارد.
 
در همین خصوص امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس اظهار داشت: ترامپ در نخستین مناظره انتخاباتی با رقیب خود هیلاری کلینتون گفت که توافق هسته‌ای بین ایران 5+1 بدترین توافق در تاریخ آمریکا بوده و تلاش کرد هیلاری کلینتون را به‌عنوان وزیر امور خارجه وقت به‌شدت مورد انتقاد قرار دهد. به اعتقاد وی ایران به‌واسطه برجام به امتیازهای بزرگی دست یافته‌است و اگر ایران به همین وضعیت پیش برود به بزرگترین قدرت منطقه‌ای تبدیل می‌شود.
 
وی در ادامه افزود: تفکرات حزب جمهوری‌خواه مبنی بر نفی صد درصدی توافق برجام است؛ که یک بخش آن به‌خاطر رقابت‌های انتخاباتی است که نمی‌خواهند بپذیرند، باراک اوباما به‌همراه هیلاری کلینتون در حل و فصل مسائل هسته‌ای ایران به موفقیت رسیده‌است. به‌نظر من اتخاذ این موضع در رقابت‌های انتخاباتی قابل انتظار بوده‌است.
 
کارشناس مسائل آمریکا تصریح کرد: جریان‌های ضد جمهوری اسلامی ایران از جمله لابی‌های صهیونیستی، عربی و جریان‌های معاند نظام ایران در داخل آمریکا همگی بعد از توافق هسته‌ای احساس نگرانی و ترس می‌کنند؛ لذا سعی دارند، چنین القاء کنند که ایران به‌واسطه مذاکره هسته‌ای از فشارهای تحریم‌های اقتصادی رهایی پیدا کرده و از ورطه سقوط نجات پیدا کرده‌است.
 
ابوالفتوح گفت: ترامپ نیز معتقد است که ایران نه‌تنها مسئله هسته‌ای خود را حل کرد بلکه این کشور قدرتمند در آینده در نهایت به سلاح هسته‌ای دست پیدا خواهد (با اینکه مسئولان ایران بارها بارها اعلام کردند که به‌‌هیچ عنوان به‌دنبال سلاح‌های ممنوعه هسته‌ای نبوده و نخواهند بود) و از منافع اقتصادی رفع تحریم برخوردار می‌شود که در این‌صورت می‌تواند برای همسایگان و متحدان آمریکا دردسر ساز شده و تبدیل به یک کشور قدرتمند در منطقه شود. این اظهار نظرها از سوی دموکرات‌ها بارها اعلام شده و حرف جدیدی نیست، دموکرات‌ها بارها همین مواضع تکراری را اتخاذ کرده‌اند.
 
کارشناس مسائل آمریکا در ادامه به اظهارات هیلاری کلینتون مبنی بر اینکه ترامپ گفته «شناورهای ایران از آبها بیرون خواهد کرد»، گفت: ایران طولانی‌ترین ساحل خلیج فارس را اختیار دارد، و به‌هیچ عنوان نمی‌توان ایران را از آبهای خلیج فارس بیرون کرد، هیلاری کلینتون قطعا باید به‌عنوان وزیر امورخارجه وقت آمریکا نسبت به این موضوع آگاه باشد. به نظر من تصور هیلاری کلینتون از خارج کردن شناورهای ایرانی از آبها، بیرون کردن آنها از اطراف ناوهای آمریکایی است و در نقد صحبت‌های ترامپ بود. چون ترامپ مدعی است که اگر رئیس‌جمهور شود، در صورت ایجاد مزاحمت به ناوهای آمریکایی از سوی شناورهای ایرانی به سمت آنها شکلیک کرده و با آنها وارد جنگ می‌شود که هیلاری کلینتون در این مناظره گفت: چنین آدمی که به این سرعت تحریک ‌شود، صلاحیت نزدیک شدن به کد‌های هسته‌ای آمریکا را ندارد.
 
به گزارش دفاع پرس، در شرایطی که کمتر از 50 روز به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده‌است، دو نامزد این انتخابات تلاش دارند با به‌کارگیری تعابیری چون ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای به‌بهره برداری از توافق هسته‌ای در راستای اهداف حزبی خود بپردازند. این درحالی است که جمهوری اسلامی هیچ‌گاه در مسیر دستیابی به تسلیحات کشتار جمعی قدمی برنداشته و مبنای این تصمیم صرفا اصول اعتقادی و فقهی به‌ویژه فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر حرمت این‌گونه سلاح‌ها بوده و هیچ قدرت بیگانه‌ای توان توقف برنامه‌های دفاعی ایران را ندارد و قادر به سوء قصد به ناوهای نیروی دریایی در خلیج فارس نیست.
 
انتهای پیام/ 411
نظر شما
پربیننده ها