حبیبی در نشست تولیدات دیجیتال دفاع مقدس:

بانک جامع اطلاعات دیجیتال دفاع مقدس هدیه داده می‌شود/ غفلت از فضای مجازی ما را به عقب برمی‌گرداند

دبیر جشنواره‌ مقاومت و دفاع مقدس گفت: غفلت از فضای مجازی ما را به عقب برمی‌گرداند؛ اگر در این عرصه زمان را از دست بدهیم فرصت‌های این حوزه تبدیل به تهدید خواهند شد.
کد خبر: ۱۰۵۹۰۳
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۳ - 27September 2016

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، نشست خبری افتتاحیه دبیرخانه‌های دائمی جشنواره مقاومت و دفاع مقدس (ویژه تولیدات دیجیتال)، مسابقه بین‌المللی «مهر محرم» و جشنواره «علوی» صبح امروز در مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد برگزار شد.

در این نشست خبری که «اکبر شیرکوند» معاون مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، «ابوالقاسم حبیبی» دبیر جشنواره‌های مقاومت و دفاع مقدس و جشنواره علوی و همچنین «میثم قدس‌پور» دبیر اجرایی مسابقه بین المللی «مهر محرم» حضور داشتند جزییات این سه رویداد فرهنگی و هنری تشریح شد.

حبیبی، دبیر جشنواره‌ مقاومت و دفاع مقدس در ابتدای این نشست با اشاره به دو ویژگی عمده این جشنواره‌ها اظهار داشت: امسال این سه جشنواره با دو ویژگی داوری مردمی و اتصال شماره یونیک بهره‌مند می‌شوند. مردم نظرشان را درباره آثار ارسال می‌کنند و ما آن نظرات را در انتخاب آثار لحاظ می‌کنیم. شماره یونیک هم از مالکیت اثر هنری صیانت می‌کند.

وی افزود: نخستین دوره این جشنواره حدود 20 سال پیش برگزار شده بود که متاسفانه دوره‌های دوم و سوم آن ادامه پیدا نکرد. امروز حرکت‌های نو و جدیدی در فضای مجازی به راه افتاده است که می‌تواند سلسله جشنواره‌های مختلفی را در موضوعات گوناگون دربرگیرد؛ این مسئله فرصت‌های فضای مجازی را به دنبال دارد.

دبیر جشنواره‌ مقاومت با طرح این سوال که چرا باید امروز ما به دفاع مقدس بپردازیم، بیان کرد: زمانی می‌گفتند جنگ تمام شده است و چرا بر طبل جنگ می‌زنید! مقاومت به عنوان یک فرهنگ راهبردی تحت همین عنوان از روز اول انقلاب خود به خود شکل گرفت و تا زمانی که جمهوری اسلامی برپاست این روحیه هم ادامه خواهد داشت.

حبیبی گفت: بدون روحیه مقاومت نمی‌توانیم از استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی در برابر استکبار جهانی دفاع کنیم. در زمینه اقتصاد، فرهنگ و سیاست، باید روحیه ایثار را تقویت کرده و گسترش دهیم پس ناگزیریم دفاع مقدس را جزء رئوس برنامه‌هایمان قرار دهیم. فضای مجازی که امروز به عنوان رسانه برتر مطرح است فرصت‌هایی را به وسیله نرم‌افزارهایی چون تلگرام، اینستاگرام، وب‌سایت‌ها و نرم‌افزارهای مولتی مدیا به وجود آورده که فضای فرهنگی و اجتماعی ما را رقم می‌زند.

وی خاطرنشان کرد: طبق برخی از آمارها در کشور حدود 20 میلیون نفر از گوشی‌های اندرویدی استفاده می‌کنند که اگر فقط دو میلیون نفر از این آمار تولید کننده محتوا باشند می‌توانند برای کشور فرصت و تهدید به حساب آیند. نام مقاومت در این جشنواره برگرفته از مقاومت شهدای «مدافع حرم» است. معتقدیم فرهنگ دفاع مقدس دیروز، مدافعان حرم امروز را به وجود آورده است.

دبیر جشنواره مقاومت گفت: این جشنواره دو بخش تخصصی و مردمی دارد. در بخش تخصصی آثار حرفه‌ای توسط شرکت‌ها و موسسات حضور خواهند داشت. این آثار در دو بخش مردمی و داوران تخصصی مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت. این جشنواره هر ساله پس از داوری آثار، مراسم اختتامیه را برگزار می‌کند، اما در طول سال علاقه‌مندان می‌توانند آثارشان را برای دبیرخانه ارسال کنند.

حبیبی ادامه داد: بخش دوم این جشنواره آثار مردمی است. هدف این جشنواره حضور حداکثری مردم است تا هر کسی با هر توان و میزان هنر برای دیدن و عرضه شدن حضور داشته باشد. ما می‌خواهیم زمینه‌هایی را ایجاد کنیم تا همه بتوانند توانمندیشان را به نمایش بگذارند. بخش داوری مردمی در این جشنواره از داوری تخصصی برجسته‌تر خواهد شد؛ مردم در این بخش می‌توانند به قسمت‌های مختلف یک بازی رای بدهند.

وی تاکید کرد: ما در این جشنواره می‌خواهیم بگوییم دفاع مقدس تنها نسخه درمان بسیاری از مشکلات و گرفتاری‌های جامعه ما در حوزه فرهنگ، سیاست و اقتصاد است. متاسفانه امروزه متولیان دفاع مقدس درگیر روزمرگی و برگزاری همایش و یادواره هستند در صورتی که این اقدامات اولویت‌های بعدی ماست. اولویت اول پرداختن به فضای مجازی است.

دبیر جشنواره مقاومت اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند: «فضای مجازی به اندازه یک انقلاب مهم است» ایشان به خاطر همین اهمیت بود که سران قوا را به عضویت شورای عالی فضای مجازی در آوردند.

حبیبی بیان کرد: متولیان دفاع مقدس خروجی متناسبی با بودجه و اعتباراتشان ندارند و از فرصت‌های اول رسانه‌ای یعنی فضای مجازی غافل شده‌اند. امروز غفلت از فضای مجازی ما را به عقب بر می‌گرداند. اگر در این عرصه زمان را از دست بدهیم فرصت‌های این حوزه به تهدید تبدیل خواهند شد.

وی ضمن اعلام خبر گردآوری جامع‌ترین بانک اطلاعات دیجیتال دفاع مقدس گفت: این جشنواره جامع‌ترین بانک اطلاعات دیجیتال دفاع مقدس را از سال 1374 جمع آوری کرده است که شامل هزاران قطعه عکس، چند هزار دقیقه فیلم و صوت است. این مجموعه برجسته‌ترین بانک اطلاعات دیجیتال دفاع مقدس به شمار می‌آید که ما حاضریم آن را به عنوان هدیه برای تولید محتوا در اختیار افراد حرفه‌ای و مبتدی قرار دهیم.

قدس‌پور، دبیر اجرایی مسابقه بین المللی «مهر محرم» در ادامه این نشست با اشاره به استفاده این مسابقه از ظرفیت پیاده روی اربعین گفت: فیلم کوتاه و عکس در بخش‌های داستانی، مستند، کوتاه، نماهنگ، پویانمایی و تجربی با موضوع مراسمات عزاداری، نگاه نو واقعه عاشورا و اربعین تهیه می‌شود.

وی افزود: زمان این مسابقه از اول محرم تا 20 آذر (دهم ربیع الاول)است. 20آذر تا 20 دی ماه آثار داوری خواهند شد و اختتامیه مسابقه نیز در دهه فجر برگزار می‌شود.

دبیر اجرایی مسابقه بین المللی «مهر محرم» خاطرنشان کرد: سال گذشته شش هزار و 400 اثر عکس، فیلم کوتاه و بلند به جشنواره رسیده است. شرط حضور در این مسابقه ارسال تصاویر محرم امسال و یا سال گذشته است. که در 17 بخش مورد داوری قرار خواهند گرفت.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها