سردار دهقان:

پیشرفت‌های دفاعی و نظامی با هدف تقویت توان بازدارندگی است

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: در بخش‌های دفاعی و نظامی بايد به اندازه‌ای پيشرفت داشته باشیم كه همواره ما را در موضع بازدارندگی قرار داده و از هرگونه تهدید و حمله پیشگیری کند.
کد خبر: ۱۰۶۱۱۲
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۶ - 28September 2016

به گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس، به مناسبت هفته دفاع مقدس و آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها سردار سرتیپ پاسدار «حسین دهقان» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با حضور در دانشگاه صنعتی مالک اشتر در جمع مسئولان، اساتید و دانشجویان این دانشگاه طی سخنانی با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و یاد و خاطره شهدای این حماسه بزرگ به ویژه فرماندهان شهید عملیات ثامن الائمه(ع) و پیام آوران شکست حصر آبادان شهیدان فلاحی، فکوری، نامجو، جهان آراء، کلاهدوز و اساتید و دانشجویان شهید این دوران حماسی، از دفاع مقدس به عنوان گنجینه عظیم و پایان ناپذیری یاد کرد که می‌توان با بهره‌برداری از آن، حال و آینده عزتمندی را برای ایران اسلامی رقم زد.

سردار دهقان با اشاره به چرایی تحمیل جنگ به ایران گفت: آمریکا و اذنابش با مزدوری صدام و همراهی سایر قدرت‌های جهانی و با هدف مهار و نابودی انقلاب و نظام اسلامی جنگ را آغاز کردند ولی نتوانستند اهداف خود را محقق کنند و انقلاب و نظام اسلامی نه تنها مهار و نابود نشد، بلکه با اقتدار و عزت تثبیت شد و فرهنگ و نهادهایی در دفاع مقدس شکل گرفت که انقلاب و نظام توانست با تکیه بر آن‌ها سرعت و شتاب بیشتری برای رسیدن به اهداف خود پیدا کند.
 
وزیر دفاع با بیان اینکه ملت ایران با حماسه‌های بزرگی که در دفاع مقدس آفرید درس‌ها و دستاوردهای ارزشمندی را برای این نسل و نسل‌های آینده به یادگار گذاشت، تصریح کرد: اولین درس و دستاورد دفاع مقدس این بود که ملت ایران می‌تواند در این دنیای پرآشوب زندگی عزتمندانه‌ای داشته باشد و مستقل از خارج از مرزها و متکی به توانمندی خود سرنوشت خود را تعیین کند.
 
وی افزود: درس و دستاورد دوم این حماسه درخشان، این است که لحظه‌ای از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های داخلی غفلت نکند و به عقب بر نگردد، زیرا پایداری و مقاومت در اجرای تصمیم است که منجر به تحقق وعده‌های الهی می‌گردد و ملت ایران ترجمان عینی آیه شریفه "ان تنصرالله ینصرکم و یثبت اقدامکم" را در جنگ با همه وجود مشاهده و لمس کرد و به عبارتی دفاع مقدس معجزه‌ای بود که ملت فداکار و مومن ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره) خلق کرد.
 
سردار دهقان سومین درس و دستاورد دفاع مقدس را ظهور و بروز استعدادهای درخشان ملت ایران دانست و گفت: جوهره ذاتی ملت ایران که در طول زمان توسط نظام سلطه تحقیر و حبس شده بود، رها شد و نگاه دنیا به ایران تغییر کرد و بعد از دفاع مقدس دنیا ملت ایران را ملتی مستقل، آزاد، بیدار و همواره در صحنه برای دفاع از خود در برابر هر هجمه‌ای یافت؛ ملتی شکست ناپذیر و سربلند.
 
وی خاطر نشان کرد: 80 درصد فرماندهان و عناصر تأثیرگذار در دفاع مقدس دانشجو بودند و دفاع مقدس تبدیل به دانشگاهی شد که زمینه بروز و ظهور ظرفیت‌ها را فراهم کرد و برخی در همین شرایط ره صد ساله را یک شبه طی کردند.
 
وزیر دفاع با بیان اینکه آنچه ما را در دفاع مقدس موفق کرد ابتکار، خلاقیت و نوآوری جوانان بود، گفت:با خود اتکایی و بهره‌گیری از سه عنصر زمان، زمین و تاکتیک موفق شدیم با دشمن تا بن دندان مسلح نه تنها مقابله بلکه حمله کنیم و آنها را از سرزمین‌های اشغالی بیرون سازیم.
 
وی افزود: این عزم و اراده و ابتکار و خلاقیت فرماندهان و رزمندگان جوان ما بود که ما را قادر ساخت از رودخانه وحشی اروند عبور کنیم، خطوط مقدم دشمن را بشکنیم و بیش از 70 روز مقاومت کنیم، در هورالعظیم عملیات بزرگ انجام دهیم و دشمن را به ستوه آوریم.
 
وزیر دفاع در ادامه گفت: درس و دستاورد چهارم این بود که ملت ایران تصمیم گرفت عزتمندانه جنگ را اداره کند، صدام با راهبرد جنگ پرشدت و کوتاه مدت جنگ را شروع و تصور می کرد ظرف یک هفته به اهداف خود می رسد، ولی بعد از یک هفته راهبرد خود را تغییر داد و راهبرد جنگ فرسایشی و دراز مدت را اتخاذ کرد اما مقاومت و پایمردی ملت ایران موجب شد دشمن در این راهبرد نیز شکست خورده و ملت ایران پیروز این نبرد نابرابر گردد.
 
سردار دهقان با انتقاد از تحليل هاي غلطي كه تلاش مي كنند حماسه دفاع مقدس را زير سوال ببرند تصريح كرد، كشوري كه يك دشمن همواره آماده، پشت مرزهايش ايستاده است اگر حتی يك روز غفلت كند و يا دشمنان احساس كنند كه عزم و اراده ای براي تقويت بنيه دفاعي خود ندارد حتما حمله خواهد كرد؛ بر این اساس ما بايد همواره بر تقويت بنيه دفاعي و آمادگي رزمي و عملياتي خود بيفزاييم.
 
وزير دفاع افزود: در بخش های دفاعی و نظامي بايد به اندازه ای پيشرفت داشته باشیم كه همواره ما را در موضع بازدارندگي قرار داده و از هرگونه تهدید و حمله پیشگیری کند.
 
سردار دهقان تاكيد كرد: البته نظام جمهوري اسلامي ايران قرار است يك نظام الگو باشد و اين هنگامي شكل مي گيرد كه نه فقط در ابعاد دفاعي و نظامي بلكه در ساير عرصه ها يعني در اقتصاد ملي، اقتدار علمی و فناوري و سایر حوزه ها پيشتاز و مقتدر باشیم.
 
وزير دفاع گفت: بحمد الله با اين نگاه ما امروز در وضعيتي هستيم كه در سطح منطقه اي و جهاني از امنيت منحصر بفردی برخوردار و تاثير گذار بر همه معادلات امنيتي منطقه و تاثير نا پذير از همه فعل و انفعالات جهاني است كه به دنبال تهديد و نا امن كردن كشور ما هستند و اگر تلاش هاي ملت ايران در همه زمينه ها نبود ما از چنين جايگاهي برخوردار نبوديم.
 
وي، ترور دانشمندان هسته اي ايران را نيز با هدف سلب قدرت از كشورمان ارزيابي كرد و گفت : چون آنان قادر به خلق قدرت و سرمايه براي كشور بودند.
 
وزير دفاع نسل جوان و دانشجويان را سرمايه هاي اصلي كشور برشمرد و تاكيد كرد :اين كشور و فرداي آن متعلق به شماست و شما بايد با جهاد علمي و عملي، ميراث داران راستين و واقعي اين حماسه ها، ارزش ها و دستاوردهاي بزرگ و سازندگان و تامین کنندگان رفاه، آسایش، امنیت و اقتدار این کشور باشید.
 
سردار دهقان تصريح كرد، ما بايد تمامي عناصر قدرت يعني علم، فناوري، اقتصاد، سياست، اجتماع، مردم و بخش دفاع همه را بايد در بالاترين سطوح داشته باشيم و بی تردید مراکز دانشگاهی، علمی و تحقیقاتی كشور تحقق بخش اين رسالت بزرگ هستند.
 
وزير دفاع با تجليل از نقش دانشگاه صنعتی مالك اشتر در رشد علمي و فناوري كشور گفت: نبايد حدي براي خود قائل باشيم و در اين زمينه همواره باید با شتاب به پیش رفته و پیشتاز باشیم.
 
 سردار دهقان در پايان گفت: انتظار داريم دانشگاه صنعتی مالك اشتر بعنوان يك برند مطرح در سطح منطقه اي و جهاني مطرح و پيوند دهنده ی صنعت دفاعي با ديگر مراكز علمي، دانشگاهي كشور باشد و اين موضوع را بصورت واقعی نهادينه كند.

انتهای پیام/ 241
نظر شما
پربیننده ها