مدیر کل حفظ آثار استان فارس در گفت‌و‌گو با دفاع پرس:

منافقان سپاه را درگیر می‌کردند تا آنها نتوانند در جنگ شرکت کنند/ استان فارس از روز اول درگیر جنگ شد

رزمندگان استان فارس از 2 سال پیش از شروع جنگ در کردستان مشغول مبارزه با منافقان بودند و امنیت شهرهای مرزی را تامین می‌کردند، استان فارس 5 رده ارتش داشت که حدود 25-30 عملیات آفند (عملیاتی) بزرگ و کوچک و عملیات ایضایی مانند عملیات قدس 3 را در 8 سال دفاع مقدس انجام دادند.
کد خبر: ۱۰۶۲۶۳
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴ - 30September 2016

به گزارش دفاع پرس از فارس، شهریور سال 59 مردم در حال آماده کردن خود برای جشن مهر بودند، بچه‌ها کیف و کفش‌های نو را آماده کرده بودند تا فردایش به مدرسه بروند اما دشمن با بی مهری تمام جشن مهر آنها را عزا کرد. به جای نقل و نبات معلمان در مدارس، هواپیماهای دشمن بر سر آنها خمپاره ریختند و این جنگ 8 سال بر مردمی که تنها یک سال و نیم از انقلابشان می‌گذشت، تحمیل شد.

دفاع پرس به بهانه هفته دفاع مقدس گفت‌و‌گویی با مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سردار ابراهیمی انجام داده که در ادامه آن را می‌خوانید.

دفاع پرس: زمانی که جنگ آغاز شد، چند ساله بودید؟ چند وقت بعد از آغاز جنگ به جبهه رفتید و چرا؟

جنگ که آغاز شد 21 سالم بود، مشغول تحصیل درس در مدرسه شبانه بودم و قبل از جنگ متولدین 1337را دولت بازگان از سربازی معاف کرد که شامل من هم می‌شد. اما در سال 60 داوطلبانه به سربازی رفتم، مدت سربازی داوطلبان یک سال بود و به آنها مانند درجه‌داران حقوق می‌دادند. پس از تمام شدن سربازی، رییس آموزش و پرورش به من پیشنهاد داد که به عنوان رییس دفترش مشغول به کار شوم. دوست داشتم به عنوان یک بسیجی هم به جبهه بروم بنابراین گفتم چند ماهی به جبهه می‌روم بعد که برگشتم به سر کار می‌آیم، اما تا امضای قطعنامه در جبهه ماندم. البته چون دو نفر از برادرهایم پاسدار بودند پدرم ترجیح می‌داد که من جای دیگری مشغول شوم، اما خب قسمت بود که من هم پاسدار باشم.

دفاع پرس: با توجه به اینکه شیراز به خرمشهر نزدیک است، زمانی که خبر آغاز جنگ به شیراز رسید مردم چه واکنشی نشان می‌دادند؟ حال و هوای شهر چگونه بود؟

من در آغاز جنگ شیراز بودم و اینجا یکی از شهرهایی بود که روز اول جنگ بمباران شد چون پایگاه هوایی داشت و پایگاه هفتم شکاری و فرودگاه (پایگاه هوایی شهید عباس دوران فعلی) را زدند، من با موتوسیکلت به سمت پایگاه رفتم تا شرایط را از نزدیک ببینم، آن زمان همه فکر می‌کردند آمریکا حمله کرده است. خانواده کارکنان پایگاه که بیشترشان هم غیربومی بودند پایگاه را ترک و در مهمانسراها و هتل‌خا مستقر می شدند. یادم هست بچه‌ای داشت گریه می کرد که کتاب‌هایم را می‌خواهم و مادرش دست او را می‌کشید که بچه جنگ شده کتابت را بیخیال شو. همه نگران بودند که هواپیماها برگردند، شیراز از همان روز اول وارد جنگ شد.

دفاع پرس: رزمندگان استان فارس در جنگ چه نقشی داشتند؟ چند عملیات توسط استان فارس انجام شد؟ کدام عملیات‌ها بارزتر بودند؟

رزمندگان استان فارس از 2 سال پیش از شروع جنگ در کردستان مشغول مبارزه با منافقان بودند و امنیت شهرهای مرزی را تامین می‌کردند، استان فارس 5 رده ارتش داشت که حدود 25-30 عملیات آفند (عملیاتی) بزرگ و کوچک و عملیات ایضایی مانند عملیات قدس 3 را در 8 سال دفاع مقدس انجام دادند. لشکر المهدی که در ابتدای جنگ تیپ المهدی بود، گروه توپحانه 56 یونس سروستان، گروه 46 الهادی مهندسان شیراز، ناوتیپ کوثر ترکیبی بودند، تیپ فاطمه (س)، تیپ احمد بن الموسی (ع)، گردان‌های قائم یکی از آنها جزء لشکر المهدی بود و بعدی هم به تیپ امام حسین (ع) تبدیل شد. از عملیات‌های ویژه‌ای که استان فارس انجام داده می‌توان به عملیات‌های قدس 3 و حاج عمران (والفجر 2) اشاره کرد، در عملیات قدس 3 رزمندگان استان فارس 50 نفر را به اسارت گرفتند. عملیات‌های فتح‌المبین، رمضان، محرم، خیبر، والفجر10 وغیره رزمندگان استان‌های فارس حضور داشتند. استان فارس از نظر تعداد شهید، جانباز، آزاده و ایثارگر چهارمین استان است.

دفاع پرس: مردم اسم استان فارس را که می شنوند فقط اسم کسانی مانند عباس دوران، مرتضی جاویدی (اشلو) در ذهنشان نقش می‌بندد، در حالی که این استان 15 هزار شهید دارد، چرا؟

استان فارس شهدای شاخص زیادی دارد، شهدایی مانند هاشم اعتمادی، مجید سپاسی، اسلام‌نسبت، ذوالانوارها، حسن حق‌نگهدار و اسدی‌نژاد که بنیان‌گذار نیروی دریایی بودند. شهید جاویدی فرمانده تیپ بودند و بعد از ساخت فیلم همه مردم او را شناختند و یا شهید دوران را تمام دنیا می شناسند، بعضی از شهدا دوستان وفاداری داشتند و بعد از جنگ معرفی شدند و عده‌ای ناشناخته ماندند. ناگفته نماند ما فرمانده لشکر شهید در استان فارس نداریم، اما اینکه شهدای استان فارس کمتر شناخته شده‌اند کم‌لطفی مسئولان را می‌رساند.

دفاع پرس: جنگ ی پدیده منفور است، چرا ما آغاز حمله به کشورمان را جشن می‌گیریم؟ این باعث نمی‌شود دنیا فکر کند ما جنگ‌طلبیم؟

جنگ بد و آغاز کننده آن منفور است، آثار جنگ سال‌ها می‌ماند و تا آثار جنگ است یعنی داغ آن هنوز هم تازه است. ما آغاز کننده جنگ نبودیم، ما دفاع کردیم و سالگرد دفاع و استقامتمان را جشن می‌گیریم. دفاع قانونی و شرعی است، دفاع جهاد است، جنگ نیست. ما زیبایی این جهاد را هر ساله جشن می‌گیریم، دشمن هرگز نمی‌تواند این را جشن بگیرد، او حمله کرده و در تاریخ حرفی برای گفتن ندارد، جنگ ما گنج بود و آثار فاخری را می‌توانیم در مورد ان بنویسیم.

دفاع پرس: خرمشهری‌ها می‌گویند جنگ تا مدتی فقط برای آنها بوده و مردم دیگر استان‌ها دیر به جنگ رسیدند، نظر شما چیست؟

جنگ ابتدا برای جنوبی‌ها بود و استان فارس هم از استان‌های جنوبی است و به خوزستان لقب پایتخت دفاع مقدس را داده‌اند، استان ما هم به دلیل نزدیکی به خوزستان هم قطب پزشکی برای اعزام مجروحین و هم میزبان مردم جنگ‌زده بود. ما سریعتر از دیگر استان‌ها به جنگ رسیدیم و ناگفته نماند ما از روز اول در جنگ بودیم چون دشمن همزمان شیراز را هم بمباران کرد. استان فارس 15 هزار شهید و 152 شهیده تقدیم کرده است. جهاد سازندگی استان فارس تا روز آخر جنگ در جنوب مستقر بود، پرستاران و پزشکانی مانند خدادوست، دیانت، شاهچراغی وغیره در خدمت‌رسانی به مجروحین کوتاهی نکردند و حتی پرستاران زن در منطقه حضور داشتند.

دفاع پرس: منافقین در سال‌های دفاع مقدس در استان فارس فعالیت داشتند؟

بله، به‌طوری که در بعضی مناطق آنها مستقر شده بودند و به نیروهای انقلابی حمله می‌کردند و یک بار ریش یکی از بچه‌های انقلابی را با تیغ بریدند و تمام پوست صورتش را کندند، تا پیش از آن بچه‌ها با آنها مدارا می‌کردند اما زمانی که آیت‌الله بهشتی حکم مقابله به مثل دادند با آنها به طور اساسی مقابله شد. منافقین ماموریت داشتند سپاه را سرگرم کنند تا از حضور آنها در جبهه جلوگیری شود و آیت‌الله دستغیب را که حکم محوری پشت جبهه را داشتند در اوج جنگ شهید کردند.

دفاع پرس: زنان استان فارس در سال‌های دفاع مقدس چه نقشی داشتند؟

استان فارس 152 شهید زن دارد و علاوه بر آن زنان در پشتیبانی جنگ نقش ارزنده‌ای داشتند، عروس‌هایی بودند که فردای عروسی حلقه خود را هدیه دادند. گروه تعاون خواهران کمک‌ها را جمع می‌کردند، به خانواده رزمنده ها سر می‌زنند، مادران فرزندانشان و زنان همسرانشان را روانه جبهه کردند تا عزت کشور حفظ شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها