حکایت نام‌گذاری گردان «بُرِیر» به روایت معاون تیپ ادوات

مسئول عقیدتی تیپ سیدالشهدا(ع) گفت: «این تیپ به نام سیدالشهدا(ع) نامگذاری شده و تمام گردان‌ها از اسامی اصحاب سیدالشهدا(ع) استفاده کردند. پیشنهاد می‌کنم اسم گردان ادوات را بنام جناب «بُرِیر» از اصحاب امام حسین(ع) در کربلا انتخاب شود».
کد خبر: ۱۰۶۳۴۱
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۱ - 30September 2016
حکایت نام‌گذاری گردان «بُرِیر» به روایت معاون تیپ ادواتمحمدعلی فلکی، فرمانده تیپ ادوات لشکر 10 سید الشهدا(ع) در گفت‌و‌گو با خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس به شرح ماجرای نام‌گذاری گردان ادوات به نام «بُرِیر» پرداخت که در ادامه می‌خوانید:

ابتدای سال ۱۳۶۲ در منطقه کوهدشت، محل استقرار تیپ سیدالشهدا(علیه السلام) غروب‌ها فرمانده گردان‌ها در چادر فرماندهی جمع می‌شدند تا آخرین اطلاعات و اخبار را بررسی کنند. در آن مقطع زمانی من معاون گردان ادوات بودم که چند مرتبه به اتفاق محسن خندانی فرماتده گردان ادوات تیپ در این جلسه‌های غیر رسمی شرکت داشتم.

یکی از همین روزها که به اتفاق محسن به فرماندهی رفتیم، خبری از سایر فرمانده گردان‌ها نبود؛ اما «حاج آقا ثمری» مسئول عقیدتی تیپ در چادر فرماندهی حضور داشت. بعد از سلام و احوال‌پرسی، محسن خطاب به شهید «کاظم نجفی رستگار» فرمانده تیپ 10 حضرت سیدالشهدا (ع) گفت: حاج آقا همه گردان‌ها یک اسم دارند، نامی هم برای گردان ما انتخاب کنید.

شهید رستگار خطاب به حاج آقا ثمری کرد و گفت: «چه اسمی برای این گردان انتخاب کنیم؟» ایشان هم مکثی کرد و پاسخ داد: «این تیپ به نام سیدالشهدا(ع) نام‌گذاری شده و تمام گردان‌ها از اسامی اصحاب سیدالشهدا(ع) همچون گردان حضرت علی اکبر، گردان حضرت قاسم، گردان قمر بنی‌هاشم، گردان زهیر، گردان حُجر و... استفاده کردند. پیشنهاد می‌کنم اسم گردان ادوات را بنام جناب «بُرِیر» از اصحاب امام حسین(ع) در کربلا که مسئولیتش در کاروان آماده سازی ساز و برگ نظامی کاروان را بر عهده داشت. او از شخصیت‌های برجسته و بزرگ کوفه و مرید ولایت بوده که در ظهر عاشورا با حماسه‌ای قهرمانانه فدایی حضرت شد. این نام تناسبی هم با این گردان دارد.

فرمانده تیپ 10 حضرت سیدالشهدا (ع) نگاهی به سایر برادران حاضر من‌ جمله شهید «احمد غلامی» جانشین تیپ، «سید محمد ابوترابی» مسئول طرح و عملیات تیپ، «داود حیدری» رئیس ستاد تیپ، «محمد تقی محقق» مسئول عملیات و چند تن دیگر انداخت و همگی تایید کردند و گفتند «عالی است». شهید رستگار هم روبه ما کرد و گفت «صلوات بفرستید».

همگی صلوات فرستادند و از همانجا نام نامی «بُرِیر اِبنِ خُضِیر هَمدانی» از بزرگان و رئیس قبیله هَمدانی‌های کوفه، حافظ قرآن که در واقعه کربلا بعد از اطلاع از خروج امام حسین(ع) از مدینه و مکه به اتفاق حبیب ابن مظاهر از کوفه خارج و به کاروان امام حسین(ع) ملحق می‌شود. در ظهر عاشورا در نبردی جانانه ضمن به درک واصل کردن تعداد زیادی از حرامیان، به‌صورت ناجوانمردانه از پشت مورد اصابت شمشیر قرار می‌گیرد و به فیض عظمای شهادت نایل می‌شود.

بعد از این نام‌گذاری به اتفاق خندانی خداحافظی کرده و راهی مقر گردان شدیم. دستور تشکیل جلسه صادر شد و این موضوع توسط برادر خندانی به اطلاع نیروهای گردان رسید. به تبلیغات گردان هم دستور داده شد تعدادی تابلو با عنوان گردان «بُرِیر» تهیه شده و در مسیر منتهی به گردان نصب شود. از آن تاریخ به بعد نام گردان بُرِیر بر این گردان ماندگار شد.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها