برنامه‌های تلویزیون برای محرم 95

همزمان با آغاز ماه محرم و سوگواری شیعیان جهان در عزای سرور و سالار شهیدان، شبکه‌های سیما با تدارک ویژه‌برنامه‌هایی به استقبال ماه محرم می‌روند.
کد خبر: ۱۰۶۶۵۷
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۳ - 02October 2016
برنامه های تلویزیون برای محرم 95به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، همزمان با آغاز ماه محرم و سوگواری شیعیان جهان در عزای سرور و سالار شهیدان، شبکه های سیما با تدارک ویژه برنامه هایی به استقبال ماه محرم می روند.
 
شبکه یک سیما
 
«یک آیه»، «پایش»، «اما قولش نه» و «آفتاب شرقی» ویژه برنامه هایی هستند که شبکه یک در این ایام به صورت مناسبتی روی انتن می برد. پخش سخنرانی های مذهبی با مدت زمان 30 دقیقه ای و تولید برنامه های گفت و گو محور 70 دقیقه ای از دیگر تولیدات شبکه ملی است.

پخش روزانه سخنرانی مذهبی، مداحی و مستندهای مرتبط با موضوع عاشورا از جمله ویژه های پیش بینی شده برای پخش در ایام محرم است. براساس این گزارش در دهه اول محرم امسال، از صبح تا ساعات پایانی شب، برنامه های متنوعی تولید و تهیه شده است که این برنامه ها با پخش سخنرانی مذهبی، هر روز صبح بین ساعت 8 تا 9 صبح آغاز می شود.
 
برنامه های روتین شبکه همچون «صبح بخیر ایران»، «خانواده یک»، «آفتاب شرقی» در این ایام رنگ و بوی این ایام را گرفته و با حضور کارشناسان مذهبی به موضوع فقه شیعه و حماسه قیام عاشورا می پردازند.

همچنین در روزهای عزاداری سالار شهیدان همه روزه پیش از پخش اخبار ساعت 14، 19 و 21 در سه نوبت مدیحه سرایی مداحان را پخش می شود. ار دیگر برنامه هایی که شبکه یک برای بینندگان خود در نظر دارد پخش فیلم های مستندی مرتبط با موضوع عاشورا است که در 12 قسمت 40 دقیقه ای خواهد بود.

برنامه زنده و گفت وگو محور «ولی قولش نه»، هر شب بین دو بخش خبری ساعت 19 و 21 از اول محرم (11 مهر) به مدت تقریبی 70 دقیقه پخش می شود. سعید عباسی تهیه کنندگی این برنامه را بر عهده دارد.

این برنامه زنده، ترکیبی و تعاملی خواهد بود و بخش های متنوعی را در دل خود جای داده است. رویکرد این برنامه پرداختن به آثار، تولیدات و محصولات فرهنگی در موضوع عاشورا هست که در آن کتاب ها، فیلم ها و اشعار با حضور صاحبان آثار معرفی و پخش می شود. در لا به لای این برنامه هر روز مستندهای گزارشی هفت دقیقه ای با موضوع برگزاری آداب و رسوم برپایی مجالس عزاداری عاشورا در شهرها و روستاهای کشور، پخش خواهد شد که محمد دلاوری آن را تهیه کرده است.

از بخش های دیگر برنامه «ولی قولش نه»، پخش گزارش روزانه نسبتا جامع از برجسته ترین مجالس عزاداری مراکز شهرستان ها است. به این ترتیب حضور همه شهرستان‌های کشور در شبکه یک به عنوان شبکه ملی و عمومی خواهد بود. در این برنامه تلاش می شود مجالس و محافلی پخش شود که در موضوع سوگواری امام حسین (ع) نوآوری و ابتکار دارند. همچنین در تعامل با مخاطبان برنامه، از بینندگان خواسته می شود تا عکس ها و فیلم هایی را که از مراسم و مجالس عزاراری عاشورا گرفتند را برای برنامه ارسال کنند تا با نام خودشان پخش شود.  
 
مستند «هنر عاشورایی» با موضوع آشنایی با آثار هنرمندان در موضوع عاشورا، مستند هشت دقیقه ای «درنگ» با موضوع تاثیر عزاداری امام حسین (ع) بر زندگی روزمره و حضور مهمان از بخش های دیگر برنامه «ولی قولش نه» خواهد بود.

مداحی شش شب پایانی دهه اول محرم در حسینیه امام خمینی (ره)  در محضر رهبر معظم انقلاب به طور کامل از شبکه یک پخش می شود. همچنین در روزهای تاسوعا و عاشورا برنامه «ولی قولش نه» به صورت ویژه تر، مراسم عزاداری سراسر کشور و اجتماعات سوگواران را پوشش خواهد داد.  
 
شبکه دو سیما
 
در آستانه فرارسیدن ایام محرم و تاسوعا و عاشورای حسینی بسیاری از برنامه های شبکه دو سیما رنگ و بویی محرمی گرفته و پخش ویژه برنامه های گوناگونی همراه با مراسم مداحی و سخنرانی های مذهبی در جدول پخش این شبکه قرار گرفت. «کوی محبت»، «دیدار در آفتاب»، «فانونس خیال»، «تنهای تنها» و «مغناطیس» از جمله برنامه هایی است که شبکه دو برای این ایام تدارک دیده است.

برنامه مناسبتی «تن های تنها» به تهیه کنندگی محمد ابهری؛ کاری است از گروه کودک و نوجوان شبکه دو که با هدف آشنا کردن نوجوانان با مفاهیم صحیح و عمیق قیام سیدالشهدا (ع) با بهره مندی از منابع معتبر در دهه اول محرم ساعت 17 به روی آنتن می رود. از جمله بخش های تدارک دیده شده برای این برنامه می توان به «دو رکعت عشق»، روایت لحظات درخشان عاشورا به صورت نمایشی و تغزیه، معرفی یاران امام حسین (ع)، روایت کربلا از زبان حضرت علی اصغر (ع)، مقتل خوانی، عکس عاشورا، معرفی شهدای نوجوان، خوانش اشعار برگزیده عاشورایی توسط شعرا، نوحه سرایی و سینه زنی نوجوانان در تکایا و ... اشاره کرد.

برنامه «کوی محبت» کاری از گروه امور اجتماعی و به تهیه کنندگی سید مصطفی موسوی در ایام محرم هر شب ساعت 19:30 و شب های تاسوعا و عاشورا ساعت 23 به روی آنتن می رود.

این برنامه با نگاهی به ابعاد قیام امام حسین (ع) به صورت پخش زنده از حرم سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) به روی آنتن می رود. گفت و گو با کارشناسانی چون حجت الاسلام ماندگاری، حجت الاسلام امیر انصاریان، حجت الاسلام کازرونی و ... همراه با مداحی ویژه شب های سوگواری از جمله بخش های این برنامه است.

از دیگر برنامه های شبکه دو می توان به پخش سخنرانی شیخ حسین انصاریان و حجت الاسلام پناهیان اشاره کرد. در این ایام استفاده از فرازهایی از بیانات مرحوم حق شناس در کنار مراسم مداحی با نوای حاج محمود کریمی، حاج میثم مطیعی، حاج سلیم موذن زاده، حاج حسن خلج و حاج حسین فخری در ساعت مختلف پخش پیش بینی شده است.

برنامه «عصر خانواده» کاری از گروه خانواده و فرهنگ به تهیه کنندگی علی اکبر کریمی و سحر رضوی در ایام محرم با رویکرد تقویت و ترویج مبانی عزاداری و سوگواری سالار شهیدان در بستر خانواده و لزوم انتقال نسل به نسل باورهای دینی و محبت اهل بیت (ع) از شنبه تا چهارشنبه ساعت 18:15روی آنتن می رود.

مستند «فانوس خیال» به تهیه کنندگی سید حسین حقگو هر روز ساعت 14 از شبکه دو سیما پخش می شود. این برنامه مجموعه مستندی بدیع و خلاقانه از عزاداری ها و سوگواری های مردم شبه جزیره هند و انعکاس ابراز ارادت شیعیان هندوستان به بارگاه امام حسین (ع) همراه با معرفی آداب و رسوم و نوحه سرایی ویژه این نقطه از جهان است.

یادآور می شود؛ همچون سال های گذشته مراسم شیرخوارگان حسینی مصادف با ٥ محرم ( ١٦ محرم) و «احلی من العسل» ویژه حضرت قاسم (ع) در روز ششم محرم پیش از اذان ظهر پخش خواهد شد.

پخش سریال «در قصه ها زندگی می کنند» کاری از گروه فیلم و سریال شبکه دو به انضمام مجموعه های نمایشی مناسبتی دیگر ساعت 21:30 و ارائه مستندهایی در خصوص اربعین هر شب ساعت 23:30 از دیگر برنامه های تدارک دیده شده شبکه دو در ایام محرم است که به همراه برنامه هایی چون «زنده باد زندگی»، «روبه راه»، «نما دو» و ... که متناسب با روزهای محرم تهیه و تولید می شوند تقدیم مخاطبان شبکه دو سیما خواهد شد.

ویژه برنامه «مغناطیس» از 20 محرم تا اربعینِ سیدالشهدا (ع) با موضوع آمادگی جهت اقامه حماسه پرشکوه اربعین حسینی از دیگر برنامه های تدارک دیده شده برای ایام محرم است.که ساعت 21 برای پخش آن در نظر گرفته شده است.
 
شبکه سه سیما
 
شبکه سه سیما با توجه به رسالت خود در ارائه برنامه های جوان محور برنامه هایی همچون «چکامه»، «طریقت»، «مداحی»، «منظومه بیداری» و «ادب حضور» را روی آنتن می برد.

«وقتی عاشق شدم» برنامه گفت و گو محوری است که با شخصیت های متفاوت در مورد عشق به سیدالشهداء صحبت می شود.

مجموعه «منظومه بیداری» به تهیه کنندگی هادی پور حامدی  برای نیمه اول محرم از یکشنبه 11 مهرماه، هر شب ساعت 22:15 از شبکه سه سیما پخش می شود. این برنامه در 15 قسمت 45 دقیقه ای کاری از گروه فرهنگ و معارف شبکه سه سیما است و برای پخش در این ایام تهیه شده است. «منظومه بیداری» با حضور کارشناسانی چون حجت الاسلام کارگر، حجت الاسلام دکتر بهروزی لک، دکتر گودرزی و ... به موضوعاتی چون «عاشورا و خانواده»، «عاشورا و تمدن سازی»، «عاشورا و مهدویت»، «گفتمان جهانی امام حسین (ع)»، «تربیت عاشورایی»، «امام به مثابه یک آینده پژوه»، «عاشورا، ایمان فعال، ایمان منفعل»، «مدیریت راهبردی امام حسین (ع)»، «گوهر اشک»، «عاشورا به مثابه محتوا و رسانه»، «ظرفیت های آینده نگری عاشورا در حل مسایل اجتماعی»، «عاشورا تاریخ گفتمان ها نه وقایع» و «عاشورا عامل انسجام و هویت مسلمانان با بهره گیری از مفاهیم قیام عاشورا» می پردازد.
 
این مجموعه تلاش می کند واقعه عظیم عاشورا را سرلوحه کار خود قرار دهد و فرهنگ عاشورایی را در جامعه نهادینه کند. از بخش های دیگر این مجموعه گزارش های مردمی، شعر عاشورایی و گفتگو با شاعران می‌باشد.
 
شبکه چهار سیما
 
شبکه چهار سیما همچون دیگر شبکه های تلویزیونی با تولید و پخش برنامه‌های متنوع در قالب های مستند و ترکیبی در ایام محرم یاد و نام شهیدان کربلا را گرامی می‌دارد. مخاطبان فرهیخته این شبکه می توانند برنامه هایی مانند «خورشید بر نیزه» و «سیم و زر» را در طول ایام عزاداری سالار شهدای کربلا دنبال کنند.

برنامه‌های «راهی به روشنایی»، «همپای کاروان»، «پشت فرات» و «ضریح» از جمله برنامه های این شبکه است.

واحد تامین برنامه شبکه چهار مستندها و برنامه های ترکیبی متنوعی را برای پخش در این ایام آماده کرده است.

مستند ۷ قسمتی «ضریح» به کارگردانی حمید عطارد مراحل ساخت ضریح جدید اباعبدالله الحسین (ع) در قم را به تصویر می کشد.
 
مداحی و شعر خوانی با توجه به نام گذاری هر یک از شب های محرم در قالب برنامه «همپای کاروان» در 13 قسمت 20 دقیقه ای به تهیه کنندگی علیرضا کرمی از دیگر برنامه هالی ویژه این ایام در شبکه چهار به شمار می رود.

مستند «پشت فرات» به تهیه کنندگی محمد هوشمند و کارگردانی مهناد کریمان پشت صحنه برخی از مجموعه های نمایشی پخش شده در ماه های محرم سال های گذشته، را به تصویر می کشد.

«سخنرانی علامه جعفری» و مستندهای «اجاق روشن»، «هیات»، «اینجا فرشته می شوی»، «سقاتالار» و «روایت محرم» (به تصویر کشیدن محرم در سایر کشورها) از دیگر برنامه هایی است که واحد تامین برنامه برای پخش در این ایام تدارک دیده است.

گروه فرهنگ و اندیشه دینی شبکه چهار نیز ویژه برنامه «راهی به روشنایی» را در 13 قسمت 45 دقیقه ای برای پخش در این ایام تهیه و تولید می‌کند.

ضرورت بازخوانی معاصر، ماهیت و اهداف قیام حسینی، ظرفیت های تمدن میراث عاشورایی، نسبت پیام های اخلاقی و معنوی قیام حسینی با مسائل امروز جهان اسلام، عبرت های عاشورایی، ضرورت قیام حسینی برای گره گشایی از بحران داعش از جمله موضوعاتی است که در این برنامه به آنها پرداخته خواهد شد.

اجرای این برنامه را دکتر مالک شجاعی بر عهده دارد و در هر قسمت با کارشناسانی از جمله دکتر محمدعلی مهدوی راد، دکتر همایون همتی و دکتر احمدرضا خزری به گفت‌وگو می‌نشیند.
 
شبکه پنج سیما

شبکه پنج سیما همزمان با فرا رسیدن ماه محرم ویژه برنامه های مذهبی متنوعی را برای عزاداران حسینی تدارک دیده است که از اول ماه محرم بر روی آنتن می رود.

«نیمه پنهان» عنوان برنامه ای گفتگو محور است که با همسران سرداران و شهدای دفاع مقدس مصاحبه می کنند. این برنامه در ایام ماه محرم هر شب 30 دقیقه بامداد پخش می شود. «نیمه پنهان» فرهنگ ایثار و فداکاری در راه دین در عصر امام خمینی (ره) را  بازخوانی می کند.

«سخنرانی مذهبی» عنوان دیگر برنامه این ایام است. مجموعه سخنرانی حجت الاسلام رنجبر با موضوع هدایت و قرب الهی با پیروی از اهل البیت (ع)، دهه اول محرم هر روز ساعت 17:40 دقیقه برای مخاطبان به مدت 30 دقیقه پخش می شود. همچنین سخنرانی حجت الاسلام آقا تهرانی نیز با موضوع ماه محرم و قیام امام حسین (ع) هر روز ساعت 7 صبح برای مخاطبان روی آنتن می رود. وله های مداحی سید مجید بنی فاطمه، حاج مهدی سلحشور و ... نیز در دهه اول ماه محرم در لابه لای برنامه این شبکه پخش می شود.

ارتباط زنده با شهر کربلا معلی و پوشش تصویری هیات عزاداری یکی از برنامه های شبکه پنج سیماست که در دهه اول ماه محرم ساعت 22 روی آنتن می رود.

برنامه «توتیا» یک مجموعه مستند ترکیبی است که در ماه محرم از شبکه پنج سیما پخش می شود. این برنامه در قالب مستند ترکیبی 30 دقیقه ای به موضوع عزاداری و خادمان حضرت سیدالشهدا (ع) می پردازد. عوامل این برنامه ضمن سفر به جای جای ایران و به تصویر کشیدن وقایع و سوژه های ناب مربوط به دستگاه حضرت سیدالشهدا(ع)، با ذاکران، شاعران و خادمان امام حسین(ع) نیز گفتگوهایی داشته اند. این برنامه هر روز ساعت 13 پخش می شود.  
 
شبکه قرآن و معارف سیما

همزمان با آغاز ماه محرم و ایام عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش، شبکه قرآن و معارف سیما ویژه برنامه هایی را به همین مناسبت به روی آنتن می برد.

«سید احرار» عنوان ویژه برنامه شبکه قرآن و معارف سیما در دهه اول محرم می باشد که هر شب ساعت 22:40 دقیقه به صورت زنده و مستقیم پخش می شود.

«فرات تشنه» عنوان برنامه دیگر این شبکه است که با اجرای سید محمد طباطبایی و حضور کارشناسان مطرح از جمله : دکتر رجبی دوانی، حجت الاسلام معین شیرازی و هاشمیان کاویانی هر شب ساعت 21:30 به دلایل و بررسی واقعه عاشورا می پردازد .

مصیبت خوانی مداح اهل بیت (ع) حاج حمید منتظر، اجرای گروه های تواشیح شمس و الغدیر، معرفی صحابه و یاران امام حسین (ع) به صورت نقاشی و همچنین وله های موضوعی از دیگر بخش های در نظر گرفته شده در فرات تشنه می باشد.

سخنرانی آیت الله جاودان در ساعت 9:20 و همچنین سخنرانی حجت الاسلام میرباقری در ساعت 17:15 همه روزه در ایام دهه اول محرم به روی آنتن می رود .

خصوصیات امام حسین (ع) و یاران باوفایش را از زبان دکتر رجبی دوانی و محمد رضا سنگری همه روزه ساعت 18:30 در مستند «طریقت» ببینید.

مرثیه سرایی مادحین اهل بیت (ع) در پنج نوبت و در ساعت های 9:30 ، 11:30 ، 17 ، 17:45 و 22:30 تقدیم عزاداران سرور و سالار شهیدان می شود.
 
شبکه مستند سیما
 
همزمان با آغاز دهه اول محرم، شبکه مستند ویژه برنامه هایی را آماده پخش کرده که به صورت روزانه روی آنتن می روند.

مجموعه «علمای جبل العامل» به تهیه کنندگی محمد صاحب الداری به معرفی علمای جبل عامل، سیر شکل گیری مجمع علما، نسل جدید حوزه ای علمیه و تاثیر علما جبل عامل بر حوزه های علمیه ایران و نجف می پردازد.

این تولید جدید شبکه مستند در چهار کشور لبنان، عراق، سوریه و ایران ساخته شده و به بیش از 40 تن از علمایی می پردازد که در شکل گیری شیعه در ایران نقش به سزایی داشته اند.

این مجموعه در 10 قسمت 30 دقیقه ای از یکشنبه 11 مهر ماه هر روز بجز جمعه ها ساعت 18:30 روی آنتن می رود و روز بعد ساعت 13 بازپخش می شود.

مجموعه مستند داستانی «میراث مرثیه» به تهیه کنندگی سید مازیار هاشمی و کارگردانی مهدی زنگنه با روایت هنرمندانى همچون ثریا قاسمى، رویا تیموریان، سیاوش طهمورث، محمد رضا علیمردانی، دكتر محمود عزیزى، نیما رئیسى و مجید آقا كریمى تهیه و تولید شده است و در هر قسمت به زندگی و آثار یکی از شخصیت های تاثیرگذار تاریخ عزاداری مردم ایران که تاثیر بسزایی در آداب و رسوم عزاداری مردم در ایام محرم داشته اند می پردازد.

حاج اكبر ناظم، كربلایی محمود بهجت، سید مهدى قوام، شیخ رضا سراج، میرزا حسین بابا مشكین، حاج مرزوق حائرى، محتشم كاشانى، عمان سامانی، مرحوم احمد شمشیری، مرحوم حجت الاسلام محمدتقی فلسفی، مرحوم محمد علامه، مرحوم احمد دلجو، مرحوم نادعلی کربلایی، مرحوم آرام دل، مرحوم سیدمحمد کوثری و مرحوم شاحسین بهاری از جمله این شخصیت ها هستند.

«میراث مرثیه» در 15 قسمت 50 دقیقه ای از یکشنبه 11 مهر ماه هر شب ساعت 20 از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود و روز بعد ساعت 15 بازپخش می شود.

مجموعه «نسیم حیات» با موضوع نبرد داعش با مدافعان حرم فلسطینی از دوشنبه 12 مهر ماه هر شب ساعت 22:30 روی آنتن شبکه مستند می رود.
 
شبکه افق
 
مستند «از خون جون» با موضوع فعالیت های دینی و عزاداری های شیعیان نیجریه و همچنین مبارزات آنها برای احقاق حقوقشان، در دو قسمت طی روزهای 18 و 19 مهرماه از شبكه افق پخش خواهد شد.

در این مستند با برخی فعالان مسلمان و شیعیان از جمله رهبران جنبش اسلامی نیجریه گفت وگو شده همچنین تصاویری از راهپیمایی ها و عزاداری های شیعیان این كشور به نمایش در می آید.

مهدی رضوانی تهیه كنندگی این مستند را بر عهده داشته و مجتبی رضوانی هم كارگردان آن بوده است.

«چهارپایه» مستندی است درباره عزاداری های سنتی ایرانی و توضیح اینكه چهارپایه وسیله ای بوده برای اعلان های عمومی در بازار و مكان های اجتماع مردم و سپس به هیئت های مذهبی وارد شده است.

در این مستند با برخی پیرغلامان، كسبه بازار و هیئت امنای گروه ها و دستجات عزاداری قدیمی در مورد سنت های كهن سوگواری در ایران مصاحبه شده است .

مستند «حاج مرزوق» درباره عزاداری های سنتی در ایران و همچنین ممنوعیت تعزیه و سوگواری برای امام حسین (ع) در دوران رضاخانی، دوشنبه 12 مهر از شبكه افق پخش می شود.

مستند «حاج مرزوق» در مورد سنت های عزاداری كهن ایرانی در طول تاریخ به ویژه دوران معاصر است؛ گفت وگو با پیرغلامان حسینی و برخی افراد كه خاطرات آن دوره را به یاد دارند و همچنین نمایش تصاویر مربوط به عزاداری های سنتی قدیمی بخش های مختلف این مستند را تشكیل می دهد. همچنین به ممنوعیت عزاداری در دوران پهلوی اول نیز اشاره می شود.

مستند «حسین سیدالشهداء(ع)» در 13 قسمت به بررسی و تحلیل قیام عاشورا و حركت امام حسین(ع) و نیز مسائل حاشیه ای و پیرامونی این قیام عظیم می پردازد.

گفت وگو با اساتید و پژوهشگران ایرانی و خارجی در مورد فلسفه قیام عاشورا و زمینه های شكل گیری آن و بیان شاخصه ها و ویژگی های قیام حسینی یك بخش از مستند «حسین سیدالشهداء» را تشكیل می دهد و در بخش دیگر هم تصاویری از فیلم ها و سریال های مشهوری همچون مختارنامه همراه با نریشن گویی در مورد واقعه عاشورا به نمایش در می آید.

حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی، حجت الاسلام طائب، حجت الاسلام والمسلمین پناهیان، شیخ خالد الملا اسلام شناس و پژوهشگر عراقی و پرفسور محمد ایوب اسلام شناس و استاد دانشگاه تمپل آمریكا از جمله افرادی هستند كه در این مستند با آنها گفت وگو شده است. سید رائد امیری تهرانی كارگردانی این مجموعه را بر عهده دارد.

مستند «سیدالشهداء» با موضوع وقایع منجر به قیام عاشورا و زمینه های شكل گیری این حادثه عظیم، سه شنبه 20 مهر از شبكه افق پخش می شود.

قیام عاشورا نقطه عطفی در تاریخ مبارزات ائمه اطهار (ع) علیه غاصبان حكومت اسلامی است، قیامی كه سرنوشت حق مداران و حق طلبان را در مسیر صحیح قرار داد و از انحراف دین الهی جلوگیری كرد.

مجموعه ای از وقایع در شكل گیری این حركت عظیم سیاسی ـ اجتماعی دخیل بودند كه ریشه های آن به دوران خلافت حضرت علی(ع) و حتی پش از آن یعنی پس از رحلت نبی مكرم اسلام(ص) باز می گردد.

مستند «سیدالشهداء» كاری از سید علی حسینی، درباره زمینه ها و وقایع منجر به قیام عاشوراست.

در این مستند با استناد به رویدادهای تاریخی، این زمینه ها و عوامل مورد نقد و موشكافی قرار می گیرند.
 
مستند «عهد پدری» درباره زندگی و فعالیت های علمی و اجتماعی آیت الله علوی گرگانی، دوشنبه 19 مهر به روی آنتن شبكه افق می رود.
آیت الله سید محمد علی علوی حسینی گرگانی در سال 1318 شمسی در نجف اشرف به دنیا آمد؛ هفت ساله بود كه همراه پدرش به ایران آمد و به تحصیل علوم مختلف پرداخت.

او از همان اوانِ تحصیل، به تدریس كتب ادبیات و سطوح پرداخت و بارها سیوطی و مغنی و مطوّل، شرح شمسیه و شرح نظّام پرداخت و در همان زمانِ نوجوانی یعنی در 16 سالگی كتاب «كشف الغاشیة عن وجه الحاشیه» را تألیف كرد.

«غریب محله» عنوان مستندی است به كارگردانی «یاسین پورعزیزی» و روایتی از عزاداری مردم روستایی كوچك به همین نام از توابع شهر اسالمِ شهرستان تالش در ایام محرم كه گویای عشق و ارادت اهالی به امام حسین (ع) است. اهل سنت و شیعیان در این روستا در كنار هم زندگی می كنند و برای عزاداری امام حسین (ع) آماده می شوند. این مستند را می توانید پنجشنبه 15 مهرماه از شبكه افق ببینید.

مجموعه مستند ـ گزارشی با موضوع معرفی هیئت های مذهبی مطرح تهران، طی دهه اول محرم هر روز از شبكه افق پخش می شود.

این شبكه به مناسبت دهه اول ماه محرم و فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی، مجموعه 10 قسمتی مستند گزارشی با موضوع فعالیت هیئت های مذهبی مطرح تهران را برای پخش در نظر گرفته است.

هیئت های مذهبی در اقصی نقاط كشورمان دارای سابقه ای چند صد ساله هستند و تهران نیز به دلیل اینكه از دوره قاجاریه، پایتخت ایران بوده، محلی برای گردهم آیی هیئت های بزرگ محسوب می شود.

بسیاری از هیئت های مطرح كشورمان در تهران فعالیت می كنند و سخنرانان و مداحان مشهوری هم در آنها به روضه خوانی و ذكر مصیبت اهل بیت عصمت و طهارت (ع) مشغولند.

طی 10 روز دهه اول محرم، شبكه افق با پخش این مجموعه مستند ـ گزارشی، به فعالیت این هیئت ها، تاریخچه و نیز سخنرانان و مداحان مشهور آنها می پردازد.

مستند «معراج روح» با موضوع احوال و سیره زندگانی مرحوم آیت الله سید رضا بهاءالدینی یكشنبه 11 مهر از شبكه افق پخش می شود.
 
طایفه ای كه آیت الله بهاءالدینی به آن منتسب بودند، نسل اندر نسل به امام زین العابدین(ع) می رسند؛ برخی افراد این خاندان در شمار علمای برجسته و عده ای عهده دار تولیت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) بوده اند.

مستند «معراج روح» درباره احوال و سیره زندگانی این عالم برجسته است؛ مصاحبه با شخصیت هایی همچون آیت الله صدیقی امام جمعه موقت تهران و برخی از شاگردان او بخش های مختلف این مستند را تشكیل می دهد.
 
منبع: روابط عمومی سیما
نظر شما
پربیننده ها