در نشست مجموعه مانا عنوان شد؛

شخصیت‌های مغفول مانده تاریخ معاصر وارد دانشگاه می‌شوند

زندگی‌نامه 100 شخصیت فرهنگی و هنری تاریخ معاصر ایران به همت گروه پژوهشی مانا به صورت پژوهشی برای مخاطبان دانشگاهی روانه بازار می‌شود.
کد خبر: ۱۰۶۷۱۸
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۴ - 02October 2016

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، نشست خبری «گروه پژوهشی مجموعه 100 جلدی مانا» ظهر امروز با حضور یحیی آریا‌بخشایش دبیر گروه، اکبر خوشزاد، محمد قبادی، جواد کاموربخشایش و جعفر گلشن‌روغنی اعضای این مجموعه در حوزه هنری برگزار ‌شد.

آریا‌بخشایش در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه «گروه مانا» سال 1388 بعد از تعطیلی مجموعه فرهنگ ناموران معاصر آغاز به کار کرد، اظهار داشت: پس از تعطیلی «مجموعه فرهنگ ناموران معاصر» به فکر افتادیم که زندگی‌نامه‌ای از شخصیت‌های کمتر شناخته شده‌ی معاصر که زندگی موفقی داشته‌اند، بر اساس پژوهش برای جامعه دانشگاهی تولید کنیم.

وی افزود: ما در پژوهش‌هایی که انجام دادیم ابتدا نوع کار و مخاطبانمان را مشخص کردیم. طرح و نمونه کارمان را به آقای «هدایت‌الله بهبودی» ارائه کردیم و با موافقت ایشان کار اصلی پژوهش و تولید را کلید زدیم. حدود 300 شخصیت برای این پروژه انتخاب شد؛ که پس از پالایش نهایی 100 شخصیت برای تالیف مشخص شد. در این پروژه همه کارها به‌صورت دسته جمعی انجام شده است و می‌توان گفت این گروه یکی از موفق‌ترین کارهای گروهی در عرصه پژوهش را به ثمر رسانده است.

دبیر گروه شخصیت‌های مانا افزود: تنوع قلم و روش موجب تقویت کار ما خواهد بود؛ به همین خاطر از پژوهشگران مختلف عرصه تاریخ و ادبیات استفاده کردیم. تا به امروز 10 جلد از این مجموعه به چاپ رسیده است و 10 جلد بعدی آن نیز در مرحله چاپ است؛ که سوره مهر آن را چاپ خواهد کرد و حدود 20 تا 25 عنوان دیگر در دست نگارش است؛ که امیدواریم تا پایان سال جاری این تعداد به 30 جلد برسد.

آریا‌ بخشایش عنوان کرد: سلمان هراتی، سید احمد خمینی، سیدجعفر شهیدی، بهاءالدین محلاتی، مجید شریف‌واقفی، سیدغلامرضا سعیدی، طاهره صفارزاده، سیدمحمد فرزان، سیدمحمدعلی داعی‌الاسلام و حاج حسین قمی شخصیت‌های اولین مجموعه مانا بودند؛ که آثارشان به چاپ رسیده است.

جعفر گلشن در ادامه این نشست با اشاره به چگونگی انتخاب شخصیت‌های مجموعه مانا اظهار داشت: هرکدام از شخصیت‌های این مجموعه کتاب‌ها که در 20 تا 25 هزار کلمه نگاشته شده‌اند، ویژگی‌های خاصی دارند و می‌توانند برای مردم جذابیت داشته باشند. ما برای انتخاب هر شخصیت در قدم اول، زندگی موفق را معیار قرار دادیم؛ که آن‌ها علی‌رغم سختی‌های دوران خودشان برجای گذاشته‌اند.

وی افزود: شخصیت‌هایی که در مجموعه مانا وجود دارند همگی در قید حیاط نیستند و ما سعی داشتیم تا در این مجموعه یک الگوسازی انجام دهیم. سعی داشتیم فراتر از هیاهوهای موجود زندگی‌نامه بنویسیم. بیشتر کار ما حول شخصیت‌های گمنام شکل گرفته؛ چون در جامعه از آن‌ها هیچ زندگی‌نامه‌ای وجود نداشته است.

خوشزاد، کارشناس گروه مانا در ادامه این نشست اظهار داشت: سلسله مراتب کارشناسی آثار توسط گروه پنج نفره انجام شد و مراحلی برای کارشناسی وجود دارد که باید توسط نویسندگان لحاظ شده باشد. اگر نویسنده‌ای این مراحل را به درستی انجام نداده باشد اثر او تایید نمی‌شود.

آریا‌بخشایش در پاسخ سوال خبرنگار ما درباره استفاده از نویسندگان صاحب نام، اظهار داشت: پیدا کردن نویسنده خوب خیلی سخت است. نویسنده‌ای که قلم متعلق به خودش باشد و کمتر از داشته‌های دیگران استفاده کند، کم وجود دارد.

وی افزود: نویسندگان مطرحی همچون «علی‌اصغر دادبه»، «امجد»، «احتشامی» و «اکبر خوشزاد» در این مجموعه به ما کمک کرده‌اند. ما تمایل داشتیم از نویسندگانی استفاده کنیم که قبلاً کارهای خوبی را به چاپ رسانده و اهل پژوهش نیز باشند.

آریا‌بخشایش همچنین گفت: منابع شخصیت‌های مانا جزء منابع اصلی و دست اول و منابع پژوهشی اصیل به شمار می‌آید. منظور ما از اصیل از حیث محتوا و معیارهای پژوهشی است. گاهی اوقات برای رسیدن به محتوای دقیق یک کتاب را بارها مورد تجدید نظر قرار دادیم.

وی تاکید کرد: مجموعه مانا یک مجموعه پژوهشی از حیث مستندنگاری و قابل اعتناست؛ که می‌تواند مخاطب را جذب کند. عکس و تصویر نیز جزء منابع و اسناد مورد استفاده در این مجموعه است.

کاموربخشایش در پایان این نشست اظهار داشت: هدف ما معرفی این شخصیت‌ها برای نسل دانشگاهی بود. به دنبال همین ذهنیت به سراغ شخصیت‌هایی رفتیم که الگوی مانا بودن را داشته باشند. ما می‌خواستیم الگوهای موفق یک جامعه را معرفی کنیم. معرفی شخصیت‌هایی که در این مجموعه مورد توجه قرار گرفته‌اند هزینه دارد و به همین دلیل تا به امروز مغفول مانده‌اند.

وی افزود: مهندسی کتاب در شخصیت‌های مانا طی جلسات زیادی صورت گرفت تا یک مهندسی در چینش کار و روایت صورت بگیرد. کار ما یک پژوهش سخت بود که نمی‌توانستیم در تحقق آن از نویسندگان مطرح استفاده کنیم.

کاموربخشایش تصریح کرد: نثر مورد استفاده در این مجموعه با 2 ویژگی روان بودن و تخصصی بودن در ارائه یک مهندسی، موفق عمل کرده است.

در پایان این نشست از 10 جلد از مجموعه کتاب‌های مانا رونمایی شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار