شهادت در آیات و روابات- 4

خدا از هرکسی به عهدش وفادار تر است

با مطالعه تفسیر آیه 111 سوره توبه پی به این موضوع می بریم که شهادت معامله ای بس گران سنگ و گرانقدر است که می توان با خدا انجام داد.
کد خبر: ۱۰۶۸
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۹ - 13July 2013

خدا از هرکسی به عهدش وفادار تر است

خبرگزاری دفاع مقدس: شهادت در آیات و روایاتما جایگاهی بس والا دارد تا آنجا که خداوند در آیه 111 سوره توبه می فرمایند:

إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى مِنَ الْمُؤْمِنینَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ یُقاتِلُونَ فی سَبیلِ اللَّهِ فَیَقْتُلُونَ وَ یُقْتَلُونَ وَعْداً عَلَیْهِ حَقًّا فِی التَّوْراةِ وَ الْإِنْجیلِ وَ الْقُرْآنِ وَ مَنْ أَوْفى بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَیْعِکُمُ الَّذی بایَعْتُمْ بِهِ وَ ذلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظیمُ

خداوند از مؤمنان، جانها و اموالشان را خریدارى کرده، که (در برابرش) بهشت براى آنان باشد؛ به این گونه که در راه خدا پیکار می کنند، می کشند و کشته می شوند؛ این وعده حقّى است بر او، که در تورات و انجیل و قرآن ذکر فرموده؛ و چه کسى از خدا به عهدش وفادارتر است؟! اکنون بشارت باد بر شما، به داد و ستدى که با خدا کرده اید؛ و این است آن پیروزى بزرگ!

تفسیر نمونه

یک تجارت بی نظیر! از آنجا که در آیات گذشته درباره متخلفان و جهاد سخن به میان آمد، در این آیه و آیه بعد مقام والاى مجاهدان با ایمان، با ذکر مثال جالبى، بیان شده است.

در این مثال خداوند خود را خریدار و مؤمنان را فروشنده معرفى کرده، و مى فرمایند: «خداوند از مؤمنان جانها و اموالشان را خریدارى می کند، و در برابر این متاع، بهشت را به آنان می دهد» (إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ).

و از آنجا که در هر معامله در حقیقت «پنج رکن اساسى» وجود دارد، در این آیه به تمام این ارکان اشاره کرده است.

خودش را «خریدار» و مؤمنان را «فروشنده» و جانها و اموال را «متاع» و بهشت را «بها» براى این معامله قرار داده است.

منتها طرز پرداخت این متاع را با تعبیر لطیفى چنین بیان مىکند: «آنها در راه خدا پیکار می کنند، و دشمنان حق را می کشند و یا در این راه کشته می شوند» و شربت شهادت را می نوشند (یُقاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَیَقْتُلُونَ وَ یُقْتَلُونَ).

و به دنبال آن به «اسناد» معتبر و محکم این معامله که پنجمین رکن است اشاره کرده، می فرماید: «این وعده حقى است بر عهده خداوند که در سه کتاب آسمانى تورات، انجیل و قرآن آمده است» (وَعْداً عَلَیْهِ حَقًّا فِی التَّوْراةِ وَ الْإِنْجِیلِ وَ الْقُرْآنِ).

سپس براى تأکید روى این معامله بزرگ اضافه مىکند: «چه کسى وفادارتر به عهدش از خداست»؟ (وَ مَنْ أَوْفى بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ).

یعنى گرچه بهاى این معامله فورا پرداخت نمی شود، اما خطرات نسیه را در بر ندارند! چرا که خداوند به حکم قدرت و توانایى و بی نیازى، از هر کس نسبت به عهد و پیمانش وفادارتر است.

 و از همه جالب تر این که پس از انجام مراسم این معامله، همان گونه که در میان تجارت کنندگان معمول است، به طرف مقابل تبریک گفته و معامله را معامله پرسودى براى او می خواهد و می گوید: «بشارت باد بر شما به این معاملهاى که انجام دادید» (فَاسْتَبْشِرُوا بِبَیْعِکُمُ الَّذِی بایَعْتُمْ بِهِ).

 «و این پیروزى و رستگارى بزرگى براى همه شماست» (وَ ذلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ).

تفسیر المیزان

(ان الله اشتری من المؤمنین انفسهم و اموالهم بان لهم الجنه یقاتلون فی سبیل الله فیقتلون و یقتلون وعدا علیه حقا فی التوره و الانجیل و القران ومن اوفی بعهده من الله فاستبشروا ببیعکم الذی بایعتم به و ذلک هو الفوزالعظیم )

(بدرستی که خداوند از مؤمنان جانها و مالهایشان را خریده ، در مقابل این که بهشت از آن آنها باشد، در راه خدا کارزار می کنند و می کشند و کشته می شوند، این وعده حقی است که در تورات و انجیل و قرآن ذکر شده است وکیست که در عهدش از خدا وفادارتر باشد؟ پس به معامله ای که انجام داده ایدشادمان باشید و این همان رستگاری بزرگ است .)

)اشتراء) یعنی قبول آن جنسی که در خرید و فروش در برابر پرداخت قیمت به انسان منتقل می شود. خدای متعال در این آیه به کسانی که در راه خدا با جان و مال خود جهاد می کنند وعده قطعی بهشت می دهد و می فرماید: در کتب سه گانه الهی یعنی تورات ، انجیل ، و قرآن این وعده داده شده و اینها سند این معامله را تأیید می نمایند و در آخر به مؤمنان بشارت می دهد که از این معامله پر سودی که با پروردگارشان می نمایند خرسند باشند، چون این رستگاری عظیم است و کیست که از پروردگار جهانیان به وعده خود وفادارتر باشد؟

 درس هایی ازمعامله با خدا

- با داشتن خریدارى همچون خدا، چرا به سراغ دیگران برویم؟ «انّ اللَّه اشترى»

- خداوند، تنها از مؤمن خریدار است، نه منافق و کافر. «من المؤمنین»

- در پذیرش الهى، جهاد با جان بر جهاد مالى مقدّم است. «انفسهم واموالهم»

- بهشت، در سایهى جهاد و شمشیر و تقدیم جان و مال به خداوند است.«لهم الجنّة یقاتلون فى سبیل اللَّه».

- اگر هدف از جهاد، خدا باشد، کشته شدن یا نشدن، تفاوتى نمی کند. «یقاتلون فى سبیل اللَّه فیَقتلون و یُقتلون».

- مؤمن همواره آمادهى رفتن به جبهه است. «یقاتلون».

- هدف مؤمن از جنگ، ابتدا نابود کردن باطل و اهل آن و سرانجام شهادت است. «یَقتلون و یُقتلون».

- در معامله با خدا، سود یقینى و قطعى است. «وعداً علیه حقّاً» در مزایده با خداوند هرچه هست حقّ و به سود انسان است، بر خلاف دیگران که یا قصد جدّى نیست یا بیانگر دروغ است، یا غلّو، یا از روى هوس و یا براى طرد کردن رقیب است.

- ارزش جهاد، مجاهدان و شهیدان، مخصوص اسلام نیست، در تورات و انجیل هم مطرح است. و اگر امروزه در آن کتابها نیست، نشان تحریف آنهاست. «فى التورات والأنجیل».

- گرچه ما بر خدا حقى نداریم، امّا خداوند براى ما بر عهدهى خودش حقوقى قرار داده است. «وعداً علیه حقّاً»

- معامله یک عقد لازم است که وفا به آن واجب است. «وعداً، حقّاً، اوفى».

- خداوند مجاهدان مخلص را طرف معاملهى خود قرار داده است. «بایعتم»

- بهترین بشارت، تبدیل فانى به باقى و دنیا به آخرت است و غیر آن خسارت و حسرت است. «فاستبشروا».

- بالاترین رستگارى تنها در سایهى معامله با خداست. «ذلک هو الفوزالعظیم».

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار