علت قدرت‌نمایی روس‌ها در خاک سوریه

کد خبر: ۱۰۷۵۵۴
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۶ - 08October 2016
علت قدرت‌نمایی روس‌ها در خاک سوریه/ آمریکا با تقویت جبهه‌ تروریست‌ها راه به جایی نمی‌برد

روس‌ها پس از به بن‌بست رسیدن مذاکرات و توافق‌های سیاسی با آمریکا اقدام به نمایش قدرت و به رخ کشیدن میزان و نوع تجهیزات و تسلیحات نظامی خود کردند تا به آمریکا این پیام را مخابره کنند که مسکو بر راهکار سیاسی تاکید دارد و تعلل آمریکا برای گشودن روزنه‌ای به منظور تقویت جبهه تروریست‌ها راه به جایی نخواهد برد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، پس از به شکست کشیده شدن آتش‌بس اخیر در سوریه، به نظر می‌رسد که سران روس تصمیم گرفته‌اند که با شیوه جدیدی وارد معرکه نبرد با تروریست‌ها و مقابله با فتنه‌انگیزی غربی و آمریکایی در سوریه شوند.

بر همین اساس مجلس روسیه (دوما) شب گذشته طرح حضور نظامی گسترده در سوریه را تصویب کرد؛ که بر اساس این توافق‌نامه، مسکو می‌تواند نیروهای نظامی خود را در پایگاه هوایی حمیمیم در جنوب شرقی شهر بندری لاذقیه، تا هر زمان که لازم باشد حفظ کند.

 در خصوص دائمی شدن حضور روس‌ها در سوریه باید به این نکته توجه داشته باشیم که روسیه از گذشته در سوریه حضور نظامی داشته است. به‌گونه‌ای که در بندر طرطوس ناوهای اتحاد جماهیر شوروی از گذشته حضور داشتند و تنها در مقطعی شاهد کاهش نفوذ روسیه در سوریه بودیم.

لذا باید یادآور شد که از گذشته تا کنون سوریه به‌عنوان شریک استراتژیک مسکو محسوب می‌شود؛ اما پس از به هم ریختگی امنیتی در سوریه شاهد بودیم که روس‌ها متوجه شدند، می‌بایست به زمین بازی سوریه ورود پیدا کنند. چراکه سوریه از حیث امنیتی و استراتژیک خصوصاً در محور اشراف بر مدیترانه مورد نظر مسکو بوده و آنها با توجه به اهمیت و اشراف اطلاعاتی و نظامی بر مدیترانه وارد سوریه شدند.

پس از ورود نظامی روس‌ها به سوریه در سال گذشته، پیش‌بینی می‌شد که با توجه به نگاه راهبردی روس‌ها حضور آنان با ایجاد پایگاه‌های جدید، گسترده‌تر شود. بدین جهت با توجه به اخباری که درباره دائمی شدن حضور روس‌ها در سوریه منتشر شده‌است، باید گفت که هدف اصلی تیم رسانه‌ای «کرملین» و در امتداد آن ساختار امنیتی و نظامی روسیه این است که بتوانند از این خبر در راستای بیدار کردن آمریکایی‌ها استفاده کنند. چراکه علت اصلی واکنش روس‌ها در این خصوص زیر پا گذاشتن مذاکرات صلح و امضای توافق‌نامه آتش‌بس توسط طرف آمریکایی است. مضاف بر این‌که قبل از آن شاهد حمله نظامی آمریکا به نیروهای ارتش سوریه در دیرالزور بودیم و روس‌ها این موضوع را ایجاد خلل جدی در روند صلح پایدار در سوریه قلمداد می‌کنند.

در همین راستا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه استقرار سامانه اس 300 این کشور در سوریه را اقدامی پیشگیرانه برای مقابله با حمله‌های احتمالی آمریکا به مواضع نظامیان سوری و فرودگاه‌ها اعلام کرد.

سامانه اس 400 نیز از مدت‌ها پیش در سوریه مستقر شده بود. از سوی دیگر، با توجه به اینکه جنگ افزارهای روسیه در سوریه قرار دارد و همچنین بر اساس تجربه حمله (آمریکا) به پادگان دیرالزور، سامانه اس 300 نیز به این مجموعه افزوده شد.

بمب‌افکن‌های ائتلاف آمریکایی ماه گذشته نیروهای ارتش سوریه در پادگان دیرالزور را که تحت محاصره داعش و در حال جنگ با تروریست‌های این گروه بودند، بمباران کرده که 80 نظامی سوری کشته و بیش از 200 نفر زخمی شدند.

نیکولای پانکوف، معاون وزیر دفاع روسیه، در سخنرانی برای نمایندگان دوما خاطر نشان کرد که قانونی که نماینده به آن رای دادند، «ترکیب و ساختار نیروها، شرایط استقرار آنها و وظایفشان» را قانونمند می‌کند. پانکوف ادامه داد توافقنامه مسکو و دمشق درخصوص حضور نامحدود نیروها شامل «عملیات یگان هوایی نیروهای مسلح روس در قلمرو سوریه» نیز می‌شود. 

در طرف مقابل اما «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه پس از دیدار با همتای فرانسوی‌اش، عملیات مشترک سوریه و روسیه علیه تروریست‌ها را «حملات به غیرنظامیان سوری» دانست و خواستار «تحقیقات درباره جنایات جنگی روسیه و سوریه» شد.

به گزارش رویترز، کری مدعی شد: در حمله شبانه نیروهای دولتی سوریه به یک بیمارستان، 20 تن کشته و 100 تن زخمی شدند که نشانگر آخرین حملات هوایی مسکو یا هم پیمان آن در دمشق به اهداف غیرنظامی است.

کری در نشستی خبری به همراه ‍«ژان مارک آیرو» وزیر امور خارجه فرانسه که به طور مستقیم پس از دیدار با مقام‌های روسیه، از مسکو وارد واشنگتن شده‌است، مدعی شد: مسکو و حکومت سوریه درباره علت ادامه حملات به بیمارستان‌ها، تاسیسات پزشکی و زنان و کودکان، چیزی بیش از توضیح، بدهکار هستند و چنین اقداماتی شایسته تحقیقات متناسب درباره ارتکاب جنایت‌های جنگی است.

وی افزود: این حملات چیزی بسیار فراتر از یک حادثه است.

در مقابل، «ماریا زاخارووا» در پاسخ به ادعای کری که خواستار «تحقیقات درباره جنایات جنگی روسیه و سوریه» شده‌است، اعلام کرد: نیروهای آمریکایی جنایت جنگی واقعی در چند کشور مرتکب شده‌اند که می‌تواند مورد تحقیق بین‌المللی قرار گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه به موارد متعدد تماس‌های تلفنی وزیر خارجه آمریکا با همتای روس خود در هفته‌های اخیر به کنایه گفت: پس از این اظهارات وزیر خارجه آمریکا (ادعای جنایات جنگی نیروهای روسیه و سوریه) وضعیت ممکن است منجر به درخواست مردم روسیه برای برگزاری همه پرسی در مورد قطع ارتباط مخابراتی وزارت خارجه روسیه شود و وزارت خارجه آمریکا باید این مسئله را درک کنند.

در هفته‌های اخیر، جان کری بارها با سرگئی لاوروف تماس گرفته و بسیاری از این گفت‌وگوهای تلفنی به مسائل سوریه اختصاص داشت.

وی با بیان اینکه اظهارات کری جنبه تبلیغاتی دارد، تهدید کرد: این اظهارات ممکن است عواقب حقوقی و کیفری بسیار جدی به همراه داشته باشد. کری این اظهارات را برای متشنج کردن اوضاع بیان کرد. بازی با اینگونه سخنان بسیار خطرناک است؛ زیرا مقام‌ها و نظامیان آمریکایی واقعا مرتکب جنایت‌های جنگی سنگین شده‌اند.

وی اضافه کرد: اگر مسئله جنایت‌های جنگی مطرح شود، مقام‌های آمریکایی باید عراق و لیبی را به یاد بیاورند که نظامیان این کشورها موارد متعدد جنایت جنگی مرتکب شده‌اند. سپس حتما باید به وضعیت یمن رسیدگی و اوضاع این کشور را باتوجه به جنایت‌های جنگی بررسی کنند.

از سویی دیگر، در تایید این مطلب «جولیان آسانژ» بنیانگذار پایگاه افشاگر ویکی‌لیکس اعلام کرد که حساب و کتاب‌های دقیقی پشت مسئله کوچاندن صدها هزار نفر از شهروندان سوری از وطن خود وجود داشت و طرف ذینفع جنگ در سوریه، محافظه‌کاران آمریکا و شبکه‌های وابسته به آنها در صنایع دفاعی، شرکت‌های مزدوری و شبکه‌های زیرزمینی جاسوسی هستند.

وی افزود: آمریکا از سال 2006 تمام تلاش خود را برای براندازی نظام سوریه از طریق کوچاندن شهروندان این کشور به کار گرفته است و مهاجرت مغزها و شخصیت‌های برجسته آکادمیک منجر به تضعیف سوریه و تعطیلی چرخه زندگی در این کشور شده است.

دیگر مقامات روسیه نیز با ابراز نگرانی از امکان حمله آمریکایی‌ها به نیروهای کشورشان در سوریه، از احتمال ایجاد منطقه پرواز ممنوع خبردادند.

سناتور «ایگور موروزوف» عضو کمیته امور بین‌الملل در شورای اتحادیه روسیه، با بیان اینکه سامانه دفاع هوایی سوریه آماده مقابله با هر نوع جنگنده‌ای‌ است، یادآور شد: آمریکایی‌ها در حملات خود ممکن است نیروهای آموزش دهنده و مشاوران نظامی روسیه را مورد هدف قرار دهند و به همین دلیل مسکو باید در پاسخ و واکنش به حملات یاد شده اقداماتی انجام دهد که یکی از آنها ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه است.

وی در گفت وگو با روزنامه ایزویستیا تصریح کرد: مسکو در چارچوب همکاری نظامی فنی مهندسی برخی از سامانه‌ها از جمله «بوک – ام 1» و «اوسا» را در اختیار دمشق گذاشته‌است و بر همین اساس آمریکا نمی‌تواند تجربه عراق را تکرار کند.

وی با عبارتی کنایه آمیز توضیح داد: سایر سامانه‌های دفاع هوایی موجود در سوریه نیز می‌توانند سر داغ برخی‌ها را خنک کنند.

ایزوستیا همچنین به نقل از یکی از نزدیکان محافل دیپلماسی نظامی روسیه نوشت: سامانه‌های دفاع هوایی موشکی اس – 300 ارسال شده از سوی روسیه به سوریه به پدافند هوایی نیروهای زمینی تعلق دارند و در وهله اول برای انهدام اهداف بالستیک در حال پرواز و موشک‌های بال‌دار تدارک دیده شده‌اند.

این روزنامه روسی افزود: روسیه در نظر دارد ده‌ها زره پوش و کامیون نظامی در اختیار سوری‌ها قرار دهد که تا به امروز در انبارها نگه داری می‌شده است.

گفتنی است، امروز (شنبه17 مهرماه) پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده توسط روسیه درخصوص سوریه در شورای امنیت سازمان ملل به رأی ‌گذاشته می‌شود.

روسیه در این پیش‌نویس خواستار آتش‌بس در حلب شده ولی هیچ اشاره‌ای به ممنوعیت پروازهای نظامی بالای این شهر، نکرده است.

دیپلمات‌ها اعلام کرده‌اند که اعضای پانزده‌گانه شورای امنیت پس از رأی‌گیری درباره پیش‌نویس قطعنامه فرانسه، که خواستار توقف حملات هوایی در حلب شده‌است، همچنین درباره این پیش‌نویس قطعنامه روسیه تصمیم خواهند گرفت.

همانطور که قابل پیش‌بینی بود‌‌، آتش‌بس د‌‌وم نیز به د‌‌لیل فقد‌‌ان ضمانت اجرایی د‌‌ر نزد‌‌ هیچ یک از متولیان اصلی یعنی روسیه و ایالات متحد‌‌ه، به‌زود‌‌ی با شکست روبرو شد‌‌. د‌‌ر واقع همانطور که بارها سناتورهای جمهوری خواه، ترکیه و عربستان سعود‌‌ی اظهار کرد‌‌ه‌اند‌‌ تنها ضمانت توقف حملات هواییِ سوریه، ایجاد‌‌ یک منطقه پرواز ممنوع است. اما علی‌رغم هیاهویی که حول اد‌‌بیات جان کری به راه افتاد‌‌ ، آمریکا پیرو استراتژی د‌‌فاعی قرن 21، از ورود‌‌ مستقیم به مناقشات پر حجم امنتاع کرد.

روسیه از ابتدای حضور نظامی در بحران سوریه با اجرای عملیات هوایی و دریایی متعدد اقدام به تاثیرگذاری بر محور میدانی بحران سوریه کرد؛ اما باید بدانیم که تمامی کنش‌ها و واکنش‌های نظامی روس‌ها در زمینه مبارزه با تروریسم برای رسیدن به هدف سیاسی و امتیازگیری دیپلماتیک از آمریکا و حتی افزایش جایگاه بین‌المللی خود در سطح دنیا نمایان می‌شود.

از شواهد موجود چنین به نظر می‌رسد که مسکو معتقد است بحران سوریه باید از طریق راه حل سیاسی خاتمه یابد و با ارائه پیش‌نویس قطعنامه به شورای امنیت تاکید کرد که طرف مقابل می‌بایست به مذاکرات و مناسبات سیاسی و دیپلماتیک در عرصه بین‌المللی پایبند باشند. لذا در این وضعیت شاهد هستیم که روس‌ها پس از به بن‌بست رسیدن مذاکرات و توافق‌های سیاسی با آمریکا اقدام به نمایش قدرت و به رخ کشیدن میزان و نوع تجهیزات و تسلیحات نظامی خود کردند تا به آمریکا این پیام را مخابره کنند که مسکو بر راهکار سیاسی تاکید دارد و تعلل آمریکا برای گشودن روزنه‌ای به منظور تقویت جبهه تروریست‌ها راه به جایی نخواهد برد.

انتهای پیام/ 421

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار