در گزارش دفاع پرس بررسی شد؛

موشکی که توان زرهی آل سعود را به چالش کشید

نیروهای جبهه مقاومت در یمن با استفاده از موشک‌های ضدزره «دراگون»، تانک‌های مدرن و ادوات زرهی عربستان را در مناطق درگیری و نقاط مرزی یمن زمین‌گیر می‌کنند.
کد خبر: ۱۰۸۱۲۲
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۹ - 12October 2016
به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، «موشک دراگون» در اوایل دهه 60 و تقریبا به موازات موشک تاو که یک موشک ضدزره نیمه‌سنگین است، توسط ارتش آمریکا به عنوان یک سلاح انفرادی سهل‌الاستفاده، طراحی و ساخته شد.
 
طی سال‌های 1964 تا 1965 فرایند طراحی بخش هدایت و کنترل این موشک انجام شد. در فوریه 1966 قراداد ساخت این سامانه موشکی با کمپانی «مک دونالد داگلاس» منعقد و این محصول در سال 1967 با عنوان دراگون تولید شد. این موشک نخستین موشک آمریکایی هدایت‌شونده ضد تانک، قابل حمل توسط نفر و دوش پرتاب است. دراگون در سال 1975 به خدمت تفنگداران دریایی آمریکا درآمد.
 
برد این موشک هزار متر عنوان شده و در حال حاضر نیروهای مسلح 45 کشور از این موشک استفاده می‌کنند.

دراگون که شاید شناخته شده‎ترین موشک در نوع خود باشد، دارای کاربردهای ضدزره، ضد سنگر، و پناهگاه و ضد استحکانات بوده و قابلیت شلیک از روی انواع وسایل نقلیه نظامی اعم از زمینی را داراست.
 
سیستم هدایت این موشک از نوع فرمان به خط دید مستقیم است و از دقت بالایی در هدف قرار دادن اهداف ثابت و متحرک برخوردار است. سامانه موشکی دراگون وزنی حدود 15 کیلوگرم دارد و در صورت مجهز بودن به سایت دید در شب 21 کیلوگرم وزن خواهد داشت. کالیبر این موشک 127 میلی‌متر است و عمق نفوذ آن در بتون مسلح 1.2 بوده و در فولاد 500 میلی‌متر نفوذ می‌کند.
 
دراگون 
پرتابگر دراگون
 
این موشک در ایران برای اولین بار در دوران دفاع مقدس توسط رزمندگان ایرانی علیه نیروهای بعثی استفاده شد. تعداد معدودی از این موشک‌ها، پیش از انقلاب توسط ارتش خریداری شده بود و در دوران دفاع مقدس، توسط ارتش و سپاه مورد استفاده قرار گرفت.

از این موشک تاکنون بیش از 650 هزار فروند تولید و عرضه شده است.

در سال 1986 تفنگداران دریایی آمریکا نمونه اصلاح شده دراگون را با سر جنگی بهبود یافته و برد بیشتر درخواست کردند؛ که موشک «دراگون 2» خوانده می‌شود. هدف از این کار ارتقای تمامی موشک های پایه به دراگون 2 بوده است. در موشک دراگون 2 به علت بزرگ شدن قطر سر جنگی، میزان نفوذ این موشک نسبت به مدل اولیه 85 درصد افزایش یافت.
 
امروز جبهه مقاومت کمیته‌های مردمی و ارتش یمن با استفاده از این موشک و ایجاد برخی تغییرات در سیستم سوخت و سرجنگی، قابلیت‌های این موشک را از لحاظ برد عملیاتی و نفوذ بیشتر در زره و قدرت تخریبی افزایش داده و با استفاده از ظرفیت ایجاد شده، تانک‌های مدرن عربستانی را یکی پس از دیگری در مناطق درگیری و نقاط مرزی یمن زمین‌گیر می‌کنند. این درحالی است که عربستان سعودی به واسطه درآمدهای هنگفت نفتی و حمایت‌های دول غربی امروز به لحاظ تجهیزاتی یکی از قدرت‌های زرهی منطقه غرب آسیا محسوب می‌شود.

انتهای پیام/ 221
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار