دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

«فالکو» مهمترین پهپاد اروپایی در حوزه جاسوسی

پهپاد فالکو برای انجام ماموریت‌هایی همچون کشف هدف، مکان‌یابی، جاسوسی و و هدف گیری طراحی شد تا جایگزین پهپادهای هم رده میراژ 26 شود.
کد خبر: ۱۰۸۵۳۸
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۶ - 16October 2016
به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، نخستین اخبار در مورد توسعه پهپاد فالکو توسط شرکت ایتالیایی سلکس گالیلئو در سال 2002 منتشر شد. پهپاد فالکو برای انجام ماموریت هایی همچون کشف هدف، مکان‌یابی، شناسایی و هدف گیری طراحی شد تا جایگزین پهپادهای هم رده میراژ 26 شود.
 
در برنامه‌ریزی‌های اولیه مقرر شد تا این پهپاد به عنوان نمونه‌ای برای شناسایی و همچنین شلیک به سوی اهداف بکار گرفته شود. شرکت گالیلئو در ژوئن 2005 اعلام کرد که گواهینامه صلاحیت پروازی فالکو را از سازمان هواپیمایی کشوری ایتالیا اخذ کرده و براین اساس دو فروند از این  پرنده، شناسه پروازی رسمی و مجوز پرواز در این کشور را دریافت کردند. در تابستان سال 2006 شرکت سازنده فالکو خبر از توسعه نمونه کشتی پایه این پهپاد تا سال 2008 را داد که در آن از حسگر الکترواپتیکی فروسرخ ئی‌او اس تی 45 با رادار دریایی چند حالته باند اکس گابیانو به طور ترکیبی مورد استفاده قرار گرفت.

در سال 2009 نیز نمونه فالکو ئی‌وی‌او با بال بزرگتر معرفی شد، شرکت سلکس گالیلئو که همکنون با نام سلکس اس ئی شناخته می شود در تابستان 2012 اعلام کرد نمونه «فالکوئی‌وی‌او» نخستین پرواز نمایشی خود را به مدت 40 دقیقه در پایگاهی در بلغارستان به انجام رسانده است.
«فالکو» مهمترین پهپاد اروپایی در حوزه کشف و شناسایی
آزمایش های پرواز این نمونه جدید در پایگاهی در غرب ولز انجام پذیرفت بال عقب رفته این پهپاد روی بدنه نصب شده و دو میله بال را به دم افقی و دو سطح عقب رفته دم عمودی در طرفین متصل کرده است. ارابه فرود سه چرخ این هواپیما ثابت است.
 
علاوه بر تجهیزات راداری و الکترونیکی ایتالیایی و اروپایی نصب بر روی این پهپاد شرکت سازنده امکان استفاده از رادارهای لینکس محصول شرکت آمریکایی جنرال اتمیکس را نیز بررسی کرده است و همچنین امکان نصب بیش از 30 کیلوگرم بار اضافی (مسلح به بمب و موشک) زیر هر یک از بال‌های این پرنده هدایت پذیر وجود دارد.
 
این پهپاد از یک موتور پیستونی یوئی‌ال 682 با ملخ سه پره بهره می‌برد و سقف پروازی آن بیش از 20 هزار پا است و مداومت پروازی آن 14 ساعت عنوان شده است. طول این پهپاد حدود 6 متر و ارتفاع آن 1/8 متر است و دهانه بال آن 7/2 می‌باشد.

آزمایش پروازی رادار آرایه فازی پیکوسار (ویژه کشف بمب‌های کنار جاده‌ای) و ترکیب انواع تجهیزات الکترواپتیکی فروسرخ در سال 2009 انجام شد. متصدی ایستگاه کنترل زمینی فالکو امکان هدایت همزمان دو فروند پرنده را دارد و قادر است فرآیند گردآوری و دریافت زمان واقعی داده‌های تاکتیکی را مدیریت کند.

این پهپاد به کمک ارابه فرود به صورت خودکار از روی باند عملیات تیکاف را انجام می دهد و همچنین امکان پرتاب آن نیز به کمک کاتاپولت وجود دارد.
«فالکو» مهمترین پهپاد اروپایی در حوزه کشف و شناسایی
در این پهپاد علاوه بر امکان فرود متعارف روی باند، امکان فرود اظطراری به کمک چتر نیز برای آن تعبیه شده است.

یک سامانه عملیاتی فالکو اعم از چهار فروند پرنده، ایستگاه کنترل زمینی، ترمینال داده‌ها و بسته تجهیزات پشتیبانی زمینی می‌باشد. تاکنون علاوه بر ارتش ایتالیا مشتریانی از کشورهای پاکستان، لیبی، اردن و عربستان، از این پهپاد استفاده کرده‌اند.
 
در سال 2013 شرکت سازنده با قراردادی به ارزش 40 میلیون یورو تعدادی از این مدل پهپادها را در اختیار عربستان قرار گرفت.

انتهای پیام/ 221
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار