در نشست خبری فیلم سینمایی ابوزینب عنوان شد؛

اکران «ابوزینب» در ترکیه و سوریه/ در عرصه فرهنگی «سردار سلیمانی» نداریم

نشست خبری فیلم سینمایی «ابوزینب» با حضور «علی غفاری» کارگردان، «مرتضی شعبانی» تهیه کننده و «محمود غلامی» نویسنده این فیلم برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۹۰۶۶
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۶ - 19October 2016
اکران «ابوزینب» در ترکیه و سوریه/ در عرصه فرهنگی «سردار سلیمانی» نداریم
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، نشست خبری فیلم سینمایی «ابوزینب» صبح امروز با حضور علی غفاری کارگردان، مرتضی شعبانی تهیه کننده و محمود غلامی نویسنده این فیلم در پاتوق خبر برگزار شد.
 
غفاری در ابتدای جلسه با اشاره به مراحل شکل گیری فیلم ابو زینب اظهار داشت: چهار سال پیش یک فیلم مستند با آقای شعبانی دیدم که به شخصیت‌های مختلف مقاومت لبنان در زمان اشغال رژیم صهیونیستی می‌پرداخت.
 
وی افزود: یکی از شخصیت‌های این مجموعه مستند به شخصیتی می‌پرداخت که ابو زینب نام داشت؛ این رزمنده لبنانی رازهایی را در زندگی داشت که قابلیت پرداخت سینمایی و درام داشت.
 
شعبانی تهییه کننده فیلم سینمایی ابو زینب در ادامه این نشست اظهار داشت: بعد از عقب نشینی رژیم صهیونیستی از اشغال لبنان تحقیقاتی را درباره شخصیت‌های مقاومت انجام دادم و آن را به سیدحسن نصرالله ارائه کردم. ایشان گفتند چرا در مورد ابو زینب کار نکرده‌اید، ابوزینب زندگی جالبی دارد. توصیه سیدحسن نصرالله باعث شد مستندی درباره ابوزینب ساخته شود و آرزو داشتم روزی این داستان فیلم سینمایی شود.
 
تهیه کننده فیلم ابوزینب درباره روند تولید این پروژه گفت: ابتدای امر فیلم‌نامه ابوزینب توسط نویسنده لبنانی نگارش شده بود. فیلم‌نامه مبتنی بر واقعیت نبود ما در اولین اقدام فیلم‌نامه را به نویسنده خودمان دادیم تا آن را بازنویسی کند. مراحل تولید به دلایل اینکه لبنان کشوری کوچک و بدون سینما است با مشکلات خاصی همراه بود چرا که در آن‌جا متخصصان سینما در عرصه جلوه‌های ویژه، گریم و لوکشین ندارند و برخی از مکان‌های قابل فیلمبرداری فقط 100 متر از سیم خاردارهای رژیم صهیونیستی فاصله داشت.
 
غفاری در ادامه بیان کرد: نوشتن فیلم‌نامه این کار به مراتب از نوشتن فیلم‌نامه‌های عادی که ذهن نویسنده آزاد است سخت تر بود. محدودیت‌های خاصی وجود داشت چرا که سیدحسن نصرالله به طور جدی تاکید داشت این فیلم بر اساس واقعیت روایت شود. آنچه در فیلم رخ می‌دهد واقعیت است. حضور معنوی سیدحسن نصرالله در این پروژه باعث شد ما ذهنمان را آزاد نگذاریم چون ایشان در نزد مردم لبنان به «سید صادق» مشهور است و حتی رسانه‌های اسرائیلی این موضوع را تایید می‌کنند؛ به هیچ وجهه راضی نمی‌شدند ما در فیلم خیال پردازی کنیم و می‌گفتند نبرد باید در عرصه فرهنگی جوانمردانه باشد.
 
وی ادامه داد: فرهنگ ما به فرهنگ مردم لبنان خیلی نزدیک است و این مسئله باعث شد تولید این پروژه برای من لذت بخش باشد. سکانس نهایی فیلم ابوزینب در فاصله 100 متری سیم خاردارهای شمال لبنان که مشرف بر رژیم صهیونیستی است، گرفته شد.
 
کارگردان فیلم استرداد تصریح کرد: به‌دلیل وضعیت جغرافیایی جنوب لبنان به هیچ‌وجه نمی‌توان این سکانس را در جای دیگری فیلم برداری کنیم. به ما هشدارهای زیادی داده شد که این منطقه خطرناک است اما با روحیه سلحشوری و مقاومت که در نیروهای حزب‌الله لبنان دیدیم به ادامه کار ترغیب شدیم.
 
غفاری گفت: در حین فیلم برداری در 100 متری سیم خاردارهای رژیم صهیونیستی تلویزیون‌های آن‌ها تصاویر فیلمبرداری کردن ما را نشان میداد و اعلام کرده بودند که یک تیم فیلمبرداری برای آغاز یک عملیات جنگی در حال فعالیت است. خیلی وقت‌ها سربازان صهیونیستی به ما ایست می‌دادند و نیروهای حزب‌الله خیلی قاطع‌تر پاسخ آن‌ها را می‌دادند.
 
غفاری ادامه داد: زندان خیام یکی از لوکشین‌های اصلی بود که درجنگ 33 روزه از بین رفته بود و ما بخش زیادی از آن را بازسازی کردیم. در کشور لبنان بازسازی این فضاها سختی‌های خودش را دارد اما پروژه شیرین و لذت بخش بود.
 
شعبانی درباره اکران بین‌المللی این فیلم گفت: سال گذشته فیلم ابوزینب در لبنان اکران شد و مورد استقبال قرار گرفت. هفته آینده نمایش این فیلم در کشور عراق شروع می‌شود و ما به دنبال ادامه این اکران‌ها در ترکیه، سوریه و اردن هستیم.
 
وی درباره ضرورت تهیه این فیلم اظهار داشت: هدف‌گذاری از این کار از ابتدا مشخص بود. گروه سازنده تلاش داشت تفاوت عملیات استشهادی و عملیات انتحاری را نشان دهد. کاری که تروریسم‌ها انجام می‌دهند حمله به نقاط پر جمعیت و مردمی است اما نیروهای معتقد به عملیات استشهادی تلاش می‌کنند هیچ اتفاقی برای مردم منطقه مورد عملیات رخ ندهد و حتی از مراجع اجازه عملیات را می‌گیرند و مراجع نیز به همین شرط که برای مردم خطری نداشته باشد فتوا می‌دهند.
 
محمود غلامی نویسنده فیلم ابوزینب در ادامه اظهار داشت: نوشتن چنین فیلم‌نامه‌هایی در زندگی شخصی من همیشه جزو افتخارات بوده است. سال 1389 وقتی اسرائیل داشت لبنان را تسخیر می‌کرد جوانی در یک عملیات استشهادی 142 اسرائیلی را نابود کرد. عملیات استشهادی در طول تاریخ وجود داشته است اما تفاوت‌های زیادی بین استشهادی و انتحاری وجود دارد. جوانی که خودش را فدای کشورش می‌کند ارزشمند است.
 
غفاری در ادامه این نشست با اشاره اکران فیلم ابو زینب در کشور فرانسه اظهار داشت: وقتی فیلم ابو زینب را در جشنواره فرانسوی به نمایش گذاشتیم باور نمی‌کردیم نامزد دریافت 4 جایزه و در نهایت برنده در 2 بخش شود. نمایش این فیلم در فرانسه اتفاق خوبی بود، باور جهانیان نسبت به حزب‌الله لبنان و مقوله مقاومت عوض شد. درست است ابو زینب به عملیات استشهادی می‌پردازد اما این فیلم زمینه روابط‌های پاک و باورهای اعتقادی درست و تربیت‌های خانوادگی را نمایش می‌دهد.
 
کارگردان فیلم ابو زینب بیان کرد: مخاطبان خارجی صادقانه این فیلم را پذیرفتند و حتی گریه کردند. فرهنگ شهادت طلبی را باید زنده نگه بداریم. گروه‌های تکفیری ترجمه بدی از این اتفاق را در جهان به نمایش گذاشتند. وی با ابراز تعجب از حذف درس شهید فهمیده از کتاب ششم تحصیلی گفت ما نباید در برابر جو سازی‌های رسانه‌های اسرائیل عقب نشینی کنیم، من تعجب می‌کنم چرا باید درسی که سال‌ها برای بچه‌های ما تدریس شده است امروز حذف شود.
 
این کارگردان سینمای ایران خاطرنشان کرد: تاسف می‌خورم در طول 37 سال پس از انقلاب اسلامی ایران هنوز به اندازه انگشتان یک دست فیلم با محوریت مقاومت ساخته نشده ست. اگر سردار سلیمانی در منطقه حرکتی انجام می‌دهد که تمام نگاه‌های جهان را به سوی خود می‌کشاند و حشدالشعبی و سپاه بدر به او می‌پیوندند برای همه ایرانی‌ها باعث افتخار است اما ما در مقوله فرهنگ سلیمانی نداریم؛ کسی که در بخش فرهنگ و رسانه مجاهدت کند و به مقاومت بپردازد.
 
غفاری عنوان کرد: ما مظلومیت فرهنگی را به گوش چه کسی برسانیم که در مهد فرهنگ شهادت طلبانه زندگی می‌کنیم ولی تولیدات فرهنگی آن بویی از شهادت ندارد. مسولین فرهنگی یک روز باید پاسخ‌گو باشند.
 
کارگردان فیلم استرداد ادامه داد: آقای ایوبی گفته بودند در سال، 14 فیلم سینمایی با موضوع حوزه مقاومت و دفاع مقدس تولید می‌کند، امروز ایشان باید پاسخ بدهند که آیا این وعده تحقق یافته است و اگر تحقق یافته است 4 نمونه این فیلم را به ما نشان دهد.
 
وی گفت: در ایران سازندگان آثار مربوط به مقاومت بیگانه و در اقلیت گذاشته می‌شوند در صورتی که مسئولین وظیفه دارند این نیروها را جذب کنند و از آن‌ها مطالبه تولیدات آثار بیشتری داشته باشند.
 
وی خاطر نشان کرد: ما نمی‌توانیم بگوییم مسایل لبنان به ما ربطی ندارد چون روحیه و فرهنگ حاکم بر آن‌ها متاثر از انقلاب اسلامی است. لبنان تنها کشوری  است که بیشترین خدمت فرهنگی و اعتقادی به جمهوری اسلامی ایران را دارد. فیلم «ایستاده در غبار» اتفاق ویژه سینمای کشور بود که نباید وزارت ارشاد مدال افتخار آن را به سینه بزند بلکه این دسته آثار را دغدغه‌مندان انقلاب تولید می‌کنند. ما آرزو داریم درباره عملیات بیت‌المقدس و فتح‌المبین فیلم ساخته شود اما با امکاناتی که وجود دارد ایا این آرزو محقق می‌شود؟
 
وی در پایان گفت: شهید باکری سینمایی‌ترین شخصیت جنگ است. آرزو دارم فیلم شهید باکری را بسازم اما آیا سینمای ایران از این پروژه حمایت می‌کند! ما قصه‌های ناگفته زیادی درباره قهرمانان کشورمان داریم اما مسئولان حمایت لازم را برای تولید آن‌ها نمی‌کنند.
 
انتهای /121 
نظر شما
پربیننده ها